klasa 1a LO


  

Witam ponownie!


Temat lekcji WOP 15 maja


Mniejszości narodowe. w Polsce


Co to jest mniejszość narodowa?

Jakie mniejszości narodowe mieszkają w Polsce?




Zadania do wykonania w domu dla gr. 1 

17 kwietnia

WOP

Proszę przepisać do zeszytu temat oraz notatkę. 

Temat: grupy społeczne.

1. Pojęcie grupy społecznej

a. pod pojęciem grupy społecznej rozumiemy zbiorowość składającą się z co najmniej trzech osób, między którymi zachodzą różnego rodzaju trwałe więzi i zależności

b. pod pojęciem grupy rozumiemy również pewną liczbę osób połączonych systemem stosunków uregulowanych przez instytucje, kierujących się wspólnymi wartościami i oddzielonych od innych zbiorowości zasadą odręb

 

2. Cechy grupy społecznej

a. liczy co najmniej trzy osoby

b. zachodzą w niej zróżnicowane interakcje

c. istnieje w oparciu o więź społeczną

d. posiada własne cele

e. posiada własne wartości i normy

f. jej członków charakteryzuje poczucie odrębności od innych grup

g. posiada strukturę wewnętrzną – przywódcę oraz ustaloną hierarchię

 

3. Klasyfikacje grup społecznych

a. według rodzaju przynależności i typu więzi

– pierwotne – dominują więzi emocjonalne

– wtórne – dominują więzi formalne

b. według kryterium wielkości

– małe – członkowie mogą wchodzić w styczność

– duże – członkowie nie znają się osobiście

c. według kryterium trwałości

– krótkotrwałe

– długotrwałe

d. charakter członkostwa 

– inkluzywne  – otwarte 

– ekskluzywne – zamknięte

d. według stopnia zorganizowania 

a. formalne

b. nieformalne

 

4. Funkcje grup społecznych

a. opiniotwórcza

b. socjalizacyjna

c. motywacyjna

d. kontrolna






10 kwietnia

Zadania do wykonania dla gr.2 (kiwi):


1. Proszę przygotować się do sprawdzianu z materiału:

- wymień królów z dynastii andegaweńskiej

- kiedy i dlaczego doszło do zawarcia unii z Litwą

- opisz przebieg wojny z Krzyżykami 1409r. 

- wymień postanowienia pokoju w Toruniu w 1466r. 

- wymień w kolejności panowania królów z dynastii jagiellońskiej 

- wyjaśnij pojęcia: unia, przywilej, 


2. Przeczytaj informacje na temat 

Człowiek jako istota społeczna

Zapoznaj się z informacjami z podręcznika


https://epodreczniki.pl/a/nie-jestes-sam-czlowiek-jako-istota-spoleczna/D5KIbJQLV


Odpowiedz na pytania:

- podaj definicje pojęć :istota społeczna, socjalizacja

-wymień czynniki determinujące życie społeczne

- przedstawisz proces socjalizacji człowieka



Do zobaczenia w szkole! 





WOP 27 marca


Temat: Powtórzenie wiadomości 


Cele: uczeń będzie wiedział 

1. Od Andegawenów do Jagiellonów

2. Wielka wojna z zakonem krzyżackim


3.Kazimierz Jagiellończyk i wojna trzynastoletnia


 4. Kultura Polski średniowiecznej


Nacocezu: 




1. Przygotuj w zeszycie odpowiedzi na pytania zawarte w Nacobezu.

2. Aby przygotować nie do sprawdziany proszę rozwiązać test 

https://quizizz.com/admin/quiz/605dab901acaf6001b6e4cc9/pierwsi-jagiellonowie


Spotykamy się na Skype w sobotę o godz. 9 

Z okazji Świąt Wielkanocnych życzę Wam dużo zdrowia oraz szybkiego spotkania w szkole.


Do zobaczenia w szkole po świętach!







WOP 20 marca





Temat: Kultura Polski średniowiecznej


cele: uczeń 

- wie czym charakteyzowała się kultura średniowiecznej Polski

- wymieni najważniejsze dzieła kultury polskiego średniowiecza.


Nacobezu: 


- wskażesz różnice pomiędzy stylem romańskim i gotyckim

-wymienisz najważniejsze dzieła kultury polskiego średniowiecza

-  przedstawisz rozwój nauki w średniowieczu



Zadania do wykonania:


1. Zapisz temat w zeszycie.

2. Zapoznaj się z prezentacją, a następnie wykonaj polecenia zawarte w nacobezu.


https://www.youtube.com/watch?v=2zgp3CRBwlk


3. Zapoznaj się z tematem w podręczniku oraz wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń.


Karty pracy ucznia str.154-156



Zapraszam na spotkanie na Skypie w sobotę 

- WOP o godz. 9

- j. polski o godz. 10


Do zobaczenia!





WOP 13 marca


Temat:Kazimierz Jagiellończyk i wojna trzynastoletnia



cele: 

-Znam przyczyny i skutki wojny trzynastoletniej

 - Wiem czego dotyczył przywilej cerkwicko-nieszawsko


Nacobezu:

- w jaki sposób doszło do wojny trzynastoletniej

- przebieg działań wojennych

- skutki wojny dla państwa polskiego



Zadania do wykonania:


1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.


2. Wymień główne przyczyny konfliktu z Krzyżakami.


3. Znajdź w podręczniku lub w prezentacji informacje:


- kto został królem po śmierci Władysława Jagiełły?

- gdzie i w którym roku zmarł Władysław Warneńczyk?

- co było głównym powodem wojny trzynastoletniej?

- w jaki sposób Kazimierz Jagiellończyk zdobył zgodę szlachty na udział w wojnie

- w jakich latach trwała wojna z Krzyżykami? 

- wymień postanowienia pokoju w Toruniu w 1466r. 


Obejrzyj wykład:


https://www.youtube.com/watch?v=QE9X3APaNhs


Dla chętnych, napisz co się Stalo z królem Władysławem Warneńczykiem po bitwie pod Warną 



Do zobaczenia w sobotę o godz. 9.




..............................................................................................................................




WOP 6 marca


Temat : Wielka wojna z zakonem krzyżackim


Cele: uczeń będzie :

- wiedział kiedy i dlaczego doszło do wojny polsko-krzyżackiej w 1409r. 

- znal okoliczności bitwy pod Grunwaldem 

- znal postanowienia pokoju w Toruniu w 1411r. 


Nacobezu:

- przyczyny i skutki wojny polsko-krzyżackiej 1409r. 

- bitwa pod Grunwaldem ( przebieg)


Zadania do wykonania:


1. Zapisz temat w zeszycie.

2. Obejrzyj prezentację 

https://www.youtube.com/watch?v=bWflTXEJmWs


3. Zapisz w zeszycie odpowiedzi na pytania zawarte w Nacobezu.

4. Najważniejszym wydarzeniem tej wojny była wygrana bitwa pod Grunwaldem. 

Zapraszam do obejrzenia fragmentu filmu " Krzyżacy", który dotyczy tej bitwy. 

https://www.youtube.com/watch?v=YBs4a4Io49I&t=999s


Dla chętnych:

Znajdź obraz J.Matejki " Bitwa pod Grunwaldem" i przedstaw własne wyobrażenie tego wydarzenia w postaci ilustracji. 


Pozdrawiam i do zobaczenie w sobotę o godz. 9 na Skype 





WOP 27 lutego


Temat: Od Andegawenów do Jagiellonów.



Cele lekcji:

uczeń:


- dowie się kto otrzymał tron Polski po śmierci Kazimierza Wielkiego

- pozna jakie były związki Piastów z Andegawenami

- będzie potrafił powiedzieć o przyczynach zawarcia unii z Litwą


nacobezu :


- postanowienia testamentu Kazimierza Wielkiego

- królowie z dynastii andegaweńskie na tronie Polski

- przyczyny i skutki unii z Litwą w Krewie


Zadania do wykonania:


1. Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz Nacobezu.

2. Znajdź w podręczniku odpowiedz na pytania zawarte w Nacobezu


3. Obejrzyj prezentację 



https://www.youtube.com/watch?v=paMuf3xHoWk&t=12s


4. Zapisz ważne daty: 

1370

1385


i wyjaśnij je.



Zadanie dla chętnych:


Obejrzyj film i wykonaj komiks przedstawiający historie opowiedziana w prezentacji 

( historię Jadwigii i Jogajłły- Jagiełły) 



https://www.youtube.com/watch?v=lRvmAvO8NQo




......................................................................................................................................





Temat: Powtórzenie – Polska ostatnich Piastów. 

 

 

Cele: uczeń będzie:

 

- wiedział kiedy nastąpiło rozbicie dzielnicowe

- znal skutki rozbicia dzielnicowego

- pozna proces jednoczenia ziem polskich za panowanie Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego.

 

Nacobezu:

 

- najazd Tatarów na Polskę

- sprowadzenie Krzyżaków do Polski

- dzielnice zjednoczone przez Władysława Łokietka

- zewnętrza i wewnętrzna polityka Kazimierza Wielkiego

 

Zadania do wykonania:

 

1.     Zapisz temat w zeszycie

2.     Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń : str. 144

3.     Zapoznaj się z lekcją na portalu epodręczniki oraz wykonaj polecenie: 1, 2 i 3.

 

https://epodreczniki.pl/a/gra-edukacyjna/DshKmAdT3

 

- Na lekcji w ramach powtórzenia wykonamy kartę „sprawdź się”

 

4.     Wypisz do zeszytu wszystkich panujących piastow:

 

Mieszko I

Bolesław Chrobry

Mieszko II

Kazimierz Odnowiciel

Bolesław Śmiały 

Władysław Herman

Bolesław Krzywousty

Przemysł II

Wacław II

Władysław Łokietek

Kazimierz Wielki

 

Napisz przy wymienionym władcy datę koronacji .

 

5.     Wykonaj quizz – powodzenia!




.......................................................................................................................



WOP sobota 6 lutego


Temat: Polska za Kazimierza Wielkiego 


cele: uczeń

-pozna sytuację państwa polskiego po śmierci Władysława Łokietka 

-dowie się jakie były efekty panowania Kazimierz Wielkiego


Nacobezu:


- wyjaśnisz w jaki sposób Kazimierz Wielki rozwiązywał konflikty z sąsiadami

-przedstawisz chronologicznie wydarzenia, które ukształtowały przebieg granic

-  Rozstrzygnij  czy Kazimierz zasłużył sobie na przydomek „Wielki”




Zadania do wykonania:



1. Zapisz temat w zeszycie.


2. Zapoznaj się prezentacją  cz. 1 i 2



https://www.youtube.com/watch?v=XpeLwfKwHFU&t=602s


(podręcznik s. 299)


3. Odpowiedz w zeszycie na pytanie:


Czy Kazimierz Wielki zasłużył na przydomek Wielki


Swoją odpowiedz uzasadnij argumentami dotyczącymi panowania władcy 

- polityka zagraniczna- w jaki sposób uregulował konflikty z sąsiadami

- polityka wewnętrzna- zmiany w gospodarce, nauce, kulturze



.................................................................................................................................






WOP 30 stycznia


Temat : Odbudowa Królestwa Polskiego


cele : -dowiem się który z książąt polskich podejmował próby zjednoczenia ziem polskich

- potrafię wymienić czynniki zjednoczeniowe


Nacocezu:

 Koronacja Przemysła II

 Panowanie Wacława II

 Początki rządów Władysława Łokietka

 Koronacja Łokietka i sojusz z Litwą


Zadania do wykonania:

1. Zapisz temat w zeszycie

2. Znajdź i zapisz w zeszycie daty koronacji Przemysła II i Wacława II

3. Zapisz jakie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek?

4. Podaj datę koronacji Władysława Łokietka.

5. Odpowiedz na pytanie :

W jaki sposób Władysław Łokietek próbował rozwiązać problem Krzyżacki i jak się to zakończyło? 


Jako notatkę proszę odpowiedzieć w zeszycie na wszystkie pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=aguoHCpXQE8


Do zobaczenia na skype!



.....................................................................................


WOP 23 stycznia 


Temat: Polska dzielnicowa.


Cele :

Uczeń:

-pozna sytuację państwa polskiego podczas rozbicia dzielnicowego

- dowie się w jaki sposób rozbicie dzielnicowe wpłynęło na położenie mieszkańców ziem polskich


Nacobezu:

- kto stanowił większe zagrożenie dla ziem polskich Prusowie czy Mongołowie?

 - okoliczności sprowadzenia Krzyżaków do Polski

- skutki najazdu Tatarów na Polskę


Zadania do wykonania:

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj prezentację:

https://www.youtube.com/watch?v=crRyVE9JAG8

3. Odpowiedz w zeszycie na pytania:

- kto, kiedy i dlaczego sprowadził Krzyżaków do Polski?

- Kim byli Mongołowie ( Tatarzy) 

- kiedy doszło do bitwy pod Legnicą , kto dowodził polską armią i jaki był jej rezultat?

Konrad Mazowiecki i sprowadzenie do Polski Krzyżaków

Na początku XIII wieku Mazowsze było nękane ciągłymi najazdami pogańskich Prusów. Książę mazowiecki Konrad nawiązał kontakt z zakonem rycerskim, który słynął z doskonale wyszkolonych i uzbrojonych rycerzy. Jak pamiętacie z poprzednich lekcji, zakon został utworzonym w 1190 roku w Ziemi Świętej. Jego pełna nazwa brzmiała Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Około 1226 roku Konrad Mazowiecki poprosił Krzyżaków o pomoc w obronie Mazowsza przed najazdami Prusów. W zamian nadał zakonowi ziemię chełmińską, ale nie zrezygnował z władzy zwierzchniej nad tym terenem. Wbrew umowie Krzyżacy przywłaszczyli sobie nadaną ziemię i podbite tereny pogańskich Prusów. Utworzyli na nich swoje państwo, które zaczęło zagrażać Polsce.

Przyjrzyj się zdjęciu przedstawiającemu współczesną rekonstrukcję stroju krzyżackiego i powiedz, dlaczego rycerzy tego zakonu powszechnie nazywano Krzyżakami.

Powodzenia i do zobaczenia w sobotę!


.....................................................................................................................................





WOP 16 stycznia


Temat: Wieś i miasto w średniowieczu. Kościół w średniowieczu.


cele: -dowiem się w jaki sposób doszło rozwoju gospodarczego Europy

- poznam życie w nowo organizowanych miastach i wsiach

-dowiem się z czego wynikała tak silna pozycja Kościoła w średniowieczu

- poznam zakony średniowieczne


Nacobezu:

- wymienisz funkcję klasztorów w sredniowiecznej Europie

- opiszesz średniowieczne zakony i podasz różnice między nimi

- wyjaśnisz jak rozwijało się osadnictwo w średniowiecznej Europie

- opiszesz mieszkańców średniowiecznego miasta


Zadania do wykonania:

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zapoznaj się z prezentacją

https://www.youtube.com/watch?v=7Fc9AjEN-X8

3. Przy pomocy podręcznika wykonaj karty pracy 

str. 121 , 122,

4. Obejrzyj prezentację o stylu gotyckim i romańskim

https://prezi.com/uamw6ewq1owz/styl-romanski-i-styl-gotycki/

5. wykonaj ilustrację budowli w obu stylach i prześlij do nauczyciela 







Do zobaczenia na lekcji w sobotę 16 stycznia o godz. 11.


..............................................................................................................................


WOP  9 stycznia

Temat : Powtórzenie- Polska pierwszych Piastów. Od Bolesława do Bolesława


cele:

- uczeń będzie wiedział w jakich latach panowali Bolesław Smiały, Władysław Herman i Bolesław Krzywousty

- będzie umiał opisać panowanie tych władców

- będzie potrafił wymienić skutki podziału Polski przez Bolesława Krzywoustego


Nacobezu:

- data koronacji Bolesława Śmiałego, wojny polsko-niemieckiej za panowania Bolesława Krzywoustego, testament Bolesława

- przyczyny wybuchu wojny z Niemcami w 1109r. 

- jakie skutki dla Polski miał podział na dzielnice


Zadania do wykonania:

1. Odpowiedz na pytania zawarte w Nacobezu

2. Na dodatkową ocenę ( 6:)) odpowiedz pisemnie na pytanie.

Czy testament Bolesława Krzywoustego gwarantował Polsce pokój?

3. Wykonaj test powtórkowy 

https://quizizz.com/admin/quiz/5ff76399e5ae5e001bc6b7d5/startV4


zadania z WOP proszę wysłać na maila do 15 stycznia.


Do zobaczenia na Skype w sobotę 9 stycznia 

WOP godz. 11

J. polski godz. 12.15


......................................................................................................................................................................




Zadania do wykonania dla uczniów pracujących w domu w sobotę 05 i 12 grudnia. 

WOP


Na lekcji omawialiśmy panowanie Bolesława Krzywoustego. 

Zadania do wykonania:

1. Proszę obejrzeć prezentację o Bolesławie

https://www.youtube.com/watch?v=wb2Ly_wIDSI

2. Napisz w zeszycie odpowiedz na pytanie: 

W jaki sposób Bolesław Krzywousty został władcą Polski?

3. Po zapoznaniu się z prezentacją odpowiedz na pytanie: Jak i dlaczego Bolesław podzielił ziemie Polski?

https://www.youtube.com/watch?v=rKW-ZrgdbRM


W soboty 05 i 12 grudnia będziemy rozmawiać o tradycjach świątecznych, zapraszam do udziału w akcji SU - Włóż świąteczny sweterek :))



Pozdrawiam i do zobaczenia.



.................................................................................................................................

Na lekcji omawialiśmy panowanie Bolesława Śmiałego .

Zadania :

Obejrzyj 3 części prezentacji o Bolesławie Śmiałym 

https://www.youtube.com/watch?v=dHnM-boCi3Q

Napisz w zeszycie notatkę o tym władcy.

Napisz dlaczego zasłużył na przydomek Śmiały?




Do zobaczenia w szkole!



..........................................................................................................................................


11 listopada obchodziliśmy Święto Odzyskania Niepodległości 

11.11.1918r. 

 Zapraszam do obejrzenia prezentacji dotyczącej tego wydarzenia

https://www.youtube.com/watch?v=R-Odr3tXBJk

oraz  dla chętnych film fabularny o bitwie, która przesądziła o losach Europy w 1920r.

Bitwa warszawska- 1920. reż. J. Hoffman

https://www.youtube.com/watch?v=ksf7fmTGuUc&t=1516s


Na lekcji omawialiśmy panowanie pierwszego władcy Polski Mieszka I oraz panowanie pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego

Zadania do wykonania

1. Przygotuj notatkę o Mieszku II

2. Wykonaj zadania w kartach pracy str. 97,98, 99

2. Proszę przygotować się do kartkówki o panowaniu Mieszka I i Bolesława Chrobrego


.............................................................................................

Grafika wektorowa Ludowe kwiaty, obrazy wektorowe, Ludowe kwiaty ilustracje  i kliparty

Język polski  

29  maja

 Tematem naszego spotkania jest jedna z najważniejszych polskich pieśni patriotycznych pióra Ignacego Krasickiego „Hymno miłości ojczyzny”.  To patriotyczny debiut poety. Wkrótce po opublikowaniu go w Zabawach Przyjemnych i Pożytecznych w roku 1774, pieśń stała się hymnem Szkoły Rycerskiej, słynącej z wychowania patriotycznego. Jakież musiało by zdziwienie oświeceniowej publiczności, gdy niewiele później okazało się, że był to fragment satyrycznego poematu „Myszeida”, opowiadającego o wojnie myszy z kotami! Krasicki najwyraźniej nie lubił wzniosłej retoryki ojczyźnianej. I nic dziwnego, bo o patriotyzmie, bez popadania we frazesy, trudno mówić…

Zatrzymamy się przy piosence „Wychowanie” zespołu T.Love. Ona również wbrew intencji autora testu Muńka Staszczyka stała się synonimem- wprawdzie trochę nieoczywistego- ale jednak patriotyzmu.

Po lekcji możesz powiedzieć:

Znam „Hymn do miłości ojczyzny”, jego genezę i rolę jaką odegrał w historii


Materiały pomocnicze:

Hymny polskie e-podręczniki

Hymn o miłości ojczyzny - interpretacja film

Hymn o miłości ojczyzny - analiza i interpretacja podcast radiowy

Instytucje  polskiego oświecenia

Krasicki gra 


Zapraszam!

Pani od polskiego

22 maja


Dzieła Karta z początkiem satyry Do króla Źródło: Ignacy Krasicki, Dzieła, 1830, domena publiczna.

Naprawić świat! Satyry Ignacego Krasickiego

Sztuka klasycystyczna w Polsce, która stanowiła temat poprzedniej lekcji nastawiona była na kształcenie społeczeństwa. Taki charakter twórczości od razu narzucał wybór gatunków literackich. Te, których żywiołem jest śmiech i zabawa najlepiej realizowały dydaktyczne ambicje Oświecenia, za przewodnie hasło mającego słowa „uczyć bawiąc”. Jak myślisz dlaczego?  Dziś poznamy dwie satyry Ignacego Krasickiego. Dzięki nim przyjrzymy się  politycznym i społecznym ludzi z XVIII wieku, ale czy tylko ich?

W czasie dzisiejszej lekcji:

·        przypomnisz sobie wiadomości o Ignacym Krasickim

·        poznasz strategię „uczyć bawiąc” w satyrach I. Krasickiego

·        poznasz cechy satyry jako gatunku literackiego

Twórczość Krasickiego zwanego księciem poetów jest nam znana ze wcześniejszych lat nauki. Zachęcam do wysłuchania audycji Polskiego Radia o Ignacym Krasickim - królu satyry, który marzył o wychowaniu społeczeństwa, ale też nie miał złudzeń co do natury człowieka.

Materiały:

I. Krasicki

Biskup Warmiński

e-podręcznik

Do króla - recytacja 

omówienie 

Pijaństwo - recytacja 

 

Kolejna lekcja będzie o bajkach Krasickiego

e-podręcznik

Bajki - czytanie

Warszawa oświeceniowa

Do najpiękniejszych przykładów polskiego klasycyzmu można zaliczyć Pałac Na
Wodzie w warszawskich Łazienkach - projekt Dominika Merliniego (powst.1784-
1788). Tę ulubioną rezydencję króla Stanisława Augusta Poniatowskiego zbudowano
na fundamentach barokowej łaźni, stąd nazwa.
Film z przedwojennymi Łazienkami
królewskimi. Jesienią 1944 roku sprzęty znajdujące się w pałacu zostały wywiezione przez stacjonujących w nim Niemców do III Rzeszy. Po upadku powstania
warszawskiego Niemcy oblali wnętrza Pałacu Na Wyspie benzyną i podpalili. W
pożarze uległy zniszczeniu najstarsze i najcenniejsze pomieszczenia. W ścianach
spalonego budynku nawiercono ok. 1000 otworów na dynamit. Niemcy nie zdążyli
jednak wysadzić pałacu w powietrze.

Najwybitniejszym malarzem oświeceniowej Warszawy był Bernardo Bellotto zw.
Canaletto.
W Sali Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie wystawione są 23 obrazy oświeceniowego malarza, który uwieczniła na nich miejsca i mieszkańców XVIII wiecznej stolicy.

Zapraszam!

Pani od polskiego

 

 

praca zdalna 10 kwietnia (grupa kiwi), 17 (grupa pomarańczowa)


 Jan Chryzostom Pasek pod Lachowiczami, obraz Juliusza Kossaka

Polski mit sarmaty. Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska

W XVII stuleciu wiele dzieł pisanych było z myślą o obiegu rękopiśmiennym, a nie - o druku. Część dzieł ma charakter prywatnych pamiętników. Wśród nich wyszczególnia się różne odmiany, w zależności od tego, czy zachowano w nich chronologiczny układ wydarzeń, albo od tego, czy zapiski tworzone były na bieżąco. Innym kryterium podziału tego typu piśmiennictwa był podejmowany temat. Osobną kategorię stanowią opisy podróży, inną - relacje z wyprawy wojennej itd.

Z pewnością najsłynniejszym polskim pamiętnikiem baroku są zapiski szlachcica Jana Chryzostoma Paska. Pasek to autor prawdopodobnie tylko jednego dzieła – Pamiętników. Niemal przez półtora wieku dzieło było nieznane, bowiem autor go nie wydrukował go. Historia żołnierskiego i gospodarskiego życia Jana Chryzostoma Paska ujrzała światło dzienne dopiero w romantyzmie – Edward Raczyński, korzystając z XVIII‑wiecznej kopii, wydał tekst w 1836 r. Dzieło zachwyciło nie tylko reprezentantów tej epoki, bo i później widziano w nim wspaniałe odwzorowanie XVII‑wiecznej rzeczywistości i przede wszystkim – mentalności ludzi żyjących w tamtych czasach.

NaCoBeZu

1.     Wiem jakimi cechami odznacza się sarmata na przykładzie Jana Chryzostoma Paska

2.     Znam cechy pamiętnika jako gatunku literackiego

3.     Rozumiem znaczenie terminu makaronizm i znam jego funkcję.

4.     W kontekście sarmatyzmu rozumiem powiedzenie zastaw się a postaw się.

Materiały:

Podręcznik  s.202, terminy s.203

Tekst s.204-206

film o kulturze sarmackiej (ok 25') 

Obyczaje pogrzebowe  


Zad. na lekcji s.215


Praca zdalna

1. Zapoznaj się z materiałem „Zastaw się a postaw się” i wykonaj zamieszczone na końcu zadanie.

2. Dodatkowo zapraszam do obejrzenia filmiku  Portret trumienny (ok.11')


Pozdrawiam serdecznie,

Pani od polskiego

 

 

Język polski, sobota 27 marca 2021

Zapraszam na spotkanie na Microsoft Teams o godz. 10.00. (nowa godzina!)


Temat: Kreatywność w poezji barokowej czyli o  konceptyzmie i konceptach poetyckich Jana Andrzeja Morsztyna

 

Po dzisiejszej lekcji będziesz mógł/ mogła powiedzieć:

1.     Rozumiem termin konceptyzm.

2.     Posiadam wiadomości o twórczości Jana Andrzeja Morsztyna.

3.     Potrafię wskazać koncept w barokowym wierszu.

      Karta pracy do lekcji 

 

 Zadanie domowe: 

Ponieważ podczas przyszłych zajęć postaramy się pobyć trochę wśród naszych sarmackich przodków, obejrzyj ekranizację którejś z części Trylogii H.Sienkiewicza.

 Pozdrawiam serdecznie,

 Pani od polskiego J

 

Język polski sobota 20.03. 2020 r.

Zapraszam na spotkanie na Microsoft Teams o godz. 10.00.

Mikołaja Sępa Szarzyńskiego Rytmy abo Wiersze polskie w wyborze -  Podkrapacka Digital Library

Temat: Poezja metafizyczna polskiego baroku w wierszach Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego


Po lekcji będziesz:

  • rozumieć termin "poezja metafizyczna",
  • rozumieć barokową koncepcję "vanitas" na podstawie utworów Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego,
  • wiedzieć, jak zbudowany jest sonet.

Na lekcji zajmiemy się tzw. poezją metafizyczną polskiego baroku. Zastanowimy się nad tym, skąd się biorą prekursorzy i co skłania nas do refleksji nas sensem życia. Do tego poznamy barokowe rozterki egzystencjalne Mikołaja Sępa -Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego oraz dowiemy się, jak zbudowany jest sonet. Przygotujcie podręczniki (na stronie 183-186).

Na koniec odwiedzimy Kutną Horę w Czechach.  Po co?

 Sami popatrzcie...

 Sedlec Ossuary (Kostnice Sedlec) Prague Tickets & Tours - Book Now

Materiały:

twórczość Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego 

tekst i recytacja Sonetu IV "O wojnie naszej, którą wiedziemy..." M. Sępa-Szarzyńskiego

tekst i recytacja Sonetu V "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego" M.Sępa-Szarzyńskiego

budowa sonetu

tekst i recytacja wiersza Daniela Naborowskiego "Krótkość żywota"

Kutna Hora (Republika Czeska) Ossuarium

  Zadanie domowe:

1. W zeszycie zapisz tytuły kilku dzieł sztuki, których tematem jest vanitas (marność).

2. Napisz jakie są cechy charakterystyczne sonetu jako gatunku literackiego.

Pozdrawiam mile i do zobaczenia!

Pani od polskiego

___________________________________________________________

Język polski 13 lutego 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

Misterium Męki Pańskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej


Temat: Barok. Wprowadzenie do epoki.

Jesteśmy w nowej epoce! Podczas naszych kolejnych lekcji będziemy wędrować po kolejnej epoce -BAROKU.

Nazwa epoki pochodzi od portugalskiego słowa barroco, używanego przez jubilerów przynajmniej od XVI wieku. Określano nim perłę o kształtach nieregularnych, niezwykłych, może nawet dziwacznych. Barok rzeczywiście bywa dziwny, pełen przeciwieństw i paradoksów. Jednak jest nade wszystko - mnie przynajmniej - ujmuje wspaniałością muzyki, wyrafinowaniem i doskonałością dzieł sztuki. I to one właśnie będą nam towarzyszyć podczas dzisiejszego spotkania.

Na początek obejrzymy filmik zrobiony przez Waszych rówieśników (7,30'). Mam nadzieję, że podobnie jak mnie i Wam się spodoba.

Następnie porozmawiamy o architekturze barokowej i szerzej o sztuce epoki. Zatrzymamy się na chwilę przy jednej z najbardziej znanych i kontrowersyjnych  rzeźb epoki – Ekstazie świętej Teresy Berniniego. Zwróć uwagę na to, że język miłości, erotyki jest najbardziej emocjonalnym językiem jaki wymyślił człowiek. Stąd też mistycy wykorzystywali go do opisania tego co z natury nieopisywalne – doświadczenia obecności Boga… Bernini tę właśnie cechę przekazywania doświadczenia mistycznego zobrazował w swojej rzeźbie.

       Zadanie domowe

1.      Z podręcznika na str.166- 171 (bez części o literaturze) przeczytaj informacje o baroku.

Podczas lektury w zeszytach zanotuj informacje na temat:

  • nazwy epoki
  • ram czasowych w Polsce i w Europie
  • przedstawicieli myśli filozoficznej.

2.     W zeszycie wypisz nazwy kilku kościołów barokowych w Polsce (w Irlandii nadal panuje gotyk - neogotyk J

Propozycja dla zainteresowanych:

Wybierz się na wirtualną wycieczkę do sanktuarium pasyjno-maryjnego w Kalwarii Zebrzydowskiej (od 2000 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO). W kilku zadaniach możesz opisać swoje wrażenia.

Ciekawostka: W okresie Wielkiego Tygodnia w Kalwarii Zebrzydowskiej odbywają się Misteria męki Pańskiej  i choć po I rozbiorze Polski obrzęd znacznie zubożał, można w nich uczestniczyć nadal nieprzerwanie od …..1608 roku!

 

Pozdrawiam serdecznie, 

Pani od polskiego

 

 

Język polski  6 lutego 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

Ilustracja                Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego - streszczenie lektury -  Mjakmama.pl
Strona tytułowa wydania warszawskiego z 1578

 Na lekcji zajmujemy się tragedią Jana Kochanowskiego „Odprawa posłów greckich” Dramat ten przeleżał „w szufladzie” przynajmniej kilka lat. Kiedy poeta otrzymał propozycję od podkanclerzego Jana Zamoyskiego, by uświetnić spektaklem teatralnym jego uroczystości weselne na dworze królewskim, natychmiast odpowiedział twierdząco. I tak po raz pierwszy "Odprawę posłów greckich" wystawiono w styczniu 1578 roku w w Jazdowie pod Warszawą (obecny Ujazdów)

Wśród publiczności, poza nowożeńcami Janem Zamoyskim i Krystyną Radziwiłłówną, pojawił się para królewska: Stefan Batory i Anna Jagiellonka, a także znamienici dostojnicy i politycy.

Kochanowski pisząc tę pierwszą polską tragedię renesansową sięgnął do motywu wojny trojańskiej, a głównym bohaterem uczynił zbiorowość – Troję. Dramat był niezwykle oryginalny pod względem formalnym. Mistrz z Czarnolasu przeprowadził eksperyment z nowymi formami wiersza. Wykorzystał biały wiersz, a rymy wprowadził jedynie w pieśniach chóru.

Odprawa posłów greckich mogła być odczytywana jako komentarz do sytuacji, w jakiej znajdowała się Rzeczpospolita w drugiej połowie XVI wieku. Dramat miał więc wymowę polityczną: stanowił przestrogę przed błędami i ostrzeżenie skierowane do królestwa zagrożonego upadkiem. Na lekcji zatrzymamy się pieśni chóru, która znalazła się w tragedii  „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”, w dramacie Kochanowskiego można bowiem widzieć uniwersalną opowieść o źle zarządzanym kraju. I ten wątek będzie nas interesował.

Proponowany utwór znany jest również jako „Pieśń XIV” z Ksiąg wtórych. Mówi do rządzących, że w ich rękach leży sprawiedliwość oraz los prostych ludzi im poddanych. Podmiot liryczny przypomina im, że zajmują boże miejsce na ziemi, z czym wiąże się wielka odpowiedzialność za losy ojczyzny. Dlatego też władający powinni skoncentrować się na działaniu dla jej dobra, nie na rzecz własnych korzyści. Kolejne strofy stanowią przypomnienie o tym, że rządzący na ziemi także mają swojego zwierzchnika. Jest nim Bóg, któremu będą zmuszeni przedstawić „poczet swoich spraw”.

 

Cele lekcji:

Znam treść „Odprawy posłów greckich”

Znam zasadę kompozycyjną tragedii antycznej i renesansowej tzw. trzech jedności

Potrafię zinterpretować utwór „Wy którzy pospolitą rzeczą władacie”

Materiały:

Treść lektur

Omówienie

Spektakl (Wy którzy… 47.14)

Podręcznik s.108 -115

Zasada trzech jedności (podręcznik s. 124)

O Janie

Zadanie domowe 

W programie (lub na kartce) zaproponuj chmurę wyrazów dla hasła RENESANS. Następnie wykonaj zrzut ekranu lu wydrukuj swoją pracę i wklej do zeszytu oraz prześlij do nauczyciela.

Pozdrawiam serdecznie, 

Pani od polskiego

_________________

Język polski  13 lutego 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

Kopia zaginionego obrazu Jana Matejki namalowana przez Jerzego Primke (1984)

Na lekcji porozmawiamy o „Trenach” Jana Kochanowskiego.  Są to utwory o charakterze lamentacyjnym, wyrażają żal i rozpacz po śmierci córki Urszulki, która zmarła mając 2,5 roku. Są najbardziej osobistym dziełem poety. Mówi się,że mają dwóch bohaterów: i córkę i ojca. Stanowią bowiem pomnik wystawiony utraconemu dziecku, lecz są także pamiętnikiem ojcowskiego
cierpienia, przemyśleń i przewartościowań.
Bolesne doświadczenie przez los, prowadzi poetę od zrujnowania ideałów człowieka renesansowego do kryzysu światopoglądowego i prób jego przezwyciężenia. Na koniec w Trenie XIX przychodzi pocieszenie, a z nim pouczenie - credo humanizmu „Ludzkie przygody ludzkie noś” (To co ci przynosi twoje ludzkie życie, przeżywaj po ludzku”).

„Treny” Jan Kochanowski tworzył przez kilka lub kilkanaście miesięcy. Zostały wydane w 1580 r. w Krakowie jako cykl dziewiętnastu utworów. Autor poprzedził je taką dedykacją: " Urszuli Kochanowskiej, wdzięcznej, uciesznej, niepospolitej dziecinie...".  Do drugiego wydania dołączył utwór Epitafium Hannie Kochanowskiej (poświęcony zmarłej niedługo po Urszuli piętnastoletniej córce Hannie)...

 Treny - lament, płacz (żałobny) – utwór liryczny o charakterze żałobnym, wywodzący się ze starogreckiej poezji funeralnej, blisko spokrewniony z elegią, a także epicedium; ważny element struktury tragedii greckiej; odmiana pieśni lamentacyjnej. Składał się z następujących części: wstęp, pochwała zmarłego, ukazanie wielkości straty, żal, pocieszenie i napomnienie.

Na koniec poznamy wiersz XX wiecznego poety Władysława Broniewskiego, który w tomiku „Anka” podobnie jak Kochanowski, opłakuje swoją przedwcześni zmarła córkę Joannę.

Cele lekcji:

1. Umiem rozpoznać „tren” jako gatunek literacki

2. Wiem na czym polega kryzys światopoglądowy w „Trenach” Jana Kochanowskiego

3. Potrafię zinterpretować „Treny” jako cykl poetycki

 

Materiały:

Podręcznik s. 90-99

e-podręcznik

Tren I - chmura

Tren V - chmura 

Tren VII - chmura

Tren VIII - chmura 

Tren X 

kondolencje


Zadanie domowe:

Obejrzyj film Troja

W wolnej chwili:

do posłuchania Słuchowisko Mariana Hemara o "ostatnim" trenie Jana Kochanowskiego (24’)

Do poczytania: Odnaleziono szczątki Urszulki? (artykuł prasowy

Pozdrawiam serdecznie, 

Pani od polskiego



 
__________

Język polski  13 lutego 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

 

Temat: Renesansowa troska o losy ojczyzny w tekstach Jana Kochanowskiego, Piotra Skargi i Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Jan Matejko, Kazanie Piotra Skargi

Kolejne nasze lekcje poświęcamy lekturze odrodzeniowych tekstów wyrażających zatroskanie o ojczyznę.

Prawdziwą kopalnią postulatów patriotycznych jest twórczość Jana Kochanowskiego. Tytuł któremu poświęcimy uwagę na lekcji to Pieśń V, Księgi wtóre "Wieczna sromota..."  (O spustoszeniu Podola). Poeta  z sarkazmem, ironią i drwiną wytyka szlachcie jej opieszałość, brak zaangażowania w sprawy państwa. Spustoszenie Podola uważa za hańbę i ostrzega przed niebezpieczeństwem grożącym ze strony Turków. Wzywa do opodatkowania się i zorganizowania armii zaciężnej, która strzegłaby granic i bezpieczeństwa państwa

A.F. Modrzewski - w utworze "O poprawie Rzeczypospolitej" opowiada się za ustanowieniem nowoczesnego modelu państwa, gdzie każdy mieszkaniec nosiłby miano obywatela, które wówczas było wyłącznym przywilejem szlachty. Słynne to  dzieło ujmuje i opisuje ową poprawę kraju w pięciu dziedzinach: O obyczajach, O prawach, O wojnie, O Kościele, O szkole.

Modrzewski określa istotę i cele państwa, na którego czele winien stać król elekcyjny, wybierany nie tylko przez szlachtę, ale i przez chłopów. Pojawia się postulat oddzielenia Kościoła od państwa i jasnego określenia kompetencji obydwu stron; upaństwowienia niektórych sektorów gospodarki, sekularyzacji szkolnictwa i roztoczenia opieki państwa nad wszystkimi obywatelami. Modrzewski domaga się kraju sprawiedliwego i traktującego równo wszystkich obywateli.

Podobną, lecz bardziej jeszcze przesyconą emocjami, wymowę mają Kazania sejmowe księdza Piotra Skargi. Przyrównuje on ojczyznę do tonącego okrętu, nazywa ją matką i grzmi do jej synów – czyli społeczeństwa – o opamiętanie. Ostro potępia egoizm szlachty, zaniedbywanie przez nią obowiązku obrony granic, trwonienie bogactw i niezgodę wewnętrzną

Ukazuje sześć chorób społecznych: obojętność wobec ojczyzny, chciwość, niezgody i kłótnie, herezje, osłabienie władzy króla, niesprawiedliwość prawa i grzechy przeciw Bogu. Roztacza przed czytelnikiem wizję upadku, nieszczęścia politycznego, które grozi Polsce. Przedwczesne proroctwo nabrało mocy w dobie rozbiorów Polski.

 

 Materiały:

Podręcznik 

e-podręcznik (Kazanie wtóre. O miłości ku Ojczyźnie i o pierwszej chorobie Rzeczypospolitej, która jest z nieżyczliwości ku Ojczyźnie oraz Pieśń o spustoszeniu Podola)

filmik1

filmik2

o obrazie Jana Matejki Kazanie Piotra Skargi

Ciekawostka:

Kazania sejmowe Piotra Skargi po raz pierwszy zostały opublikowane w roku 1597 w tomie zatytułowanym Kazaniach na niedziele i święta całego roku. Według tradycji miały być one wygłoszone w trakcie sejmu 1597 roku. Dziś wiemy, że Kazania sejmowe nie zostały wtedy zaprezentowane publicznie, a tytuł tego dzieła jest wynikiem konwencji.

Kazania sejmowe nie miały istotnego wpływu na współczesność Skargi, odegrały jednak istotną rolę w XIX wieku, czyli w okresie zaborów, kiedy to zaczęto je interpretować jako zapowiedź wielkich narodowych nieszczęść. Skarga został uznany przez romantyków za natchnionego proroka. 

Zadanie domowe:

Postaraj się dla siebie o udane ferieJ 

Pozdrawiam serdecznie,

 Pani od polskiego

 

 

Język polski  6 lutego 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15


Temat: „Azaż to nie rozkosz?” Renesansowa wieś i jej mieszkańcy w utworach Jana Kochanowskiego i Mikołaja Reja

 

W utworach poświęconych renesansowej wsi na ogół spotykamy obraz radości jaką życie wiejskie przynosi. Wprawdzie wiąże się ono z pracą, ale ta daje nie tylko wymierne korzyści w postaci pożywienia, ale również poczucie spełnienia i wewnętrzną satysfakcję, odbywa się w harmonii z naturą, rodziną oraz Bogiem.

Na lekcji będziemy omawiać fraszkę J. Kochanowskiego Na lipę, jego Pieśń świętojańską o sobótce. Poznamy kolejnego ważnego twórcę polskiego renesansu Mikołaja Reja oraz jego utwór „Żywot człowieka poczciwego".

 

Materiały:

Podręcznik s. 77-86

 Na lipę

sobótka - obrzędy

Pieśń świętojańska o sobótce

„Żywot człowieka poczciwego" 

Ćwiczenie:

Na kartce wypisz czynności, prace, które wykonujesz w poszczególnych porach roku. Czy zmiany w przyrodzie mają wpływ na Twoje życie?

Wianki współcześnie w Krakowie

Zadanie domowe:

Przeczytaj tekst z e-podręcznika na temat Żywota człowieka poczciwego i wykonaj ćwiczenie 2. Zapisz je w zeszycie i prześlij do nauczyciela.

Dla ducha:) w wolnej chwili może posłuchasz "Zimy" z "Czterech pór roku" (link do całości w wykonaniu Nigela Kennedy'ego i Polskiej Orkiestry Kameralnej) barokowego kompozytora Antonio Vivaldiego?

Pozdrawiam serdecznie,

Pani od polskiego

 _______________

 Język polski  30 stycznia 2021 roku

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

Na lekcji rozmawiamy o tzw. stylach językowych w polszczyźnie.

Po lekcji możesz powiedzieć:

wiem czym jest i do czego służy styl językowy

potrafię wymienić kilka stylów językowych

 

Czy zastanawialiście się nad tym, że wszyscy mówimy po polsku, ale jednak każdy trochę inaczej? Każdy ma  nieco inny zasób używanych przez siebie słów, co ma źródło w naszej niepowtarzalności, w naszym doświadczeniu życiowym, środowisku, w którym się obracamy, przeczytanych książkach (czytajcie!) itp. Mamy nawet „swoje”  czyli typowe dla siebie błędy językowe ;)To tak zwany styl indywidualny.

Oprócz niego są  również style funkcjonalne – czyli takie, które poprzez dobór słownictwa (czyli leksyki), składni (czyli sposobu budowania zdań), frazeologii (czyli utartych konstrukcji  językowych) umożliwiają dobrą, czyli skuteczną komunikację w sytuacjach typowych, wymagających określonych zasad użycia języka.  

Np. w innym stylu mówimy na co dzień (to tzw. potoczny), a innym np. piszemy pismo do urzędu (to tzw. styl urzędowy).

Inne style użytkowe to np. naukowy (i popularnonaukowy), publicystyczny, artystyczny, retoryczny

Materiały

Omówienie stylów (filmik 16’)


E-podręcznik

Zapamiętaj! Dobry styl to taki, który jest dopasowany do sytuacji komunikacyjnej.

Nie należy mieszać stylów. To błąd stylistyczny (zob. ćw. 3). Może to skutkować również efektem komicznym

Styl językowy indywidualny zmienia się z biegiem życia tak jak i my się zmieniamy. Jest odbiciem naszego doświadczenia.

Zagrajmy J

Zadanie domowe:

Obejrzyj filmik

Wykonaj Ćw. 5.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Pani od polskiego

_________________

Język polski  23 stycznia 2021 roku 

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15 

 Ekartka ***Szczęście*** Boże Narodzenie, Kartki, ekartki, dzień mamy, dzień  kobiet, wielkanoc, walentynki, dzień dziecka, dzień matki, święta,  e-kartki, cards, ecards, okolicznościowe.

Temat: Jana Kochanowskiego recepty na życie szczęśliwe. Rozmawiamy „Pieśniach” Poety z Czarnolasu

Zbiór zatytułowany Pieśni powstawał niemal ćwierć wieku. Ukazał się w krakowskiej drukarni Jana Januszowskiego, przyjaciela Kochanowskiego, w 1586 roku, czyli dwa lata po śmierci poety. Składał się z kilku części: Pieśni ksiąg dwojga, Pieśni świętojańskiej o sobótce, Hymnu (Czego chcesz od nas, Panie...) oraz dwóch dość obszernych utworów o charakterze żałobnym. W pierwszej części znalazło się 49 pieśni (księga I – 25 wierszy; księga II – 24 wiersze). Podejmują one różnorodne tematy; są wśród nich m.in. utwory filozoficzno‑refleksyjne, biesiadne, miłosne, patriotyczne.

W Pieśniach, o których mówimy na lekcji spotykamy tzw. motywy stoickie i epikurejskie.

  • Stoicyzm jest to nurt filozofii, utworzony w III w. p.n.e. przez Zenona z Kition. Wg stoików człowiek, aby osiągnąć szczęście musi zachować równowagę duchową, powagę, spokój i trzeźwość umysłu. Rządzić człowiekiem powinien „rozum, nie namiętności”.
  • Stoik to ktoś, kto nie poddaje się emocjom, żyje zgodnie z naturą, wyrzeka się dóbr przemijających, w zamian za co osiąga szczęście. Stąd właśnie o ludziach, którzy spokojnie i z „kamienną twarzą” przyjmują ciosy i dary losu mówimy, że cechuje ich „stoicki spokój”.
  • Epikureizm – nakazuje człowiekowi wierzyć świadectwu zmysłów, cieszyć się życiem i korzystać z jego radości. „Dobro to przyjemność – czyli brak bólu” wg wyznawców tego nurtu. Nazwa nurtu pochodzi od twórcy – Epikura, żyjącego na przełomie III i II w. p.n.e.
  • Epikurejczyk odrzuca wiarę w siły pozaziemskie, głosi pochwałę życia na ziemi. Nie należy jednak mylić tego nurtu z hedonizmem, który rozwinął się później i preferował skrajną chęć użycia wszelkich możliwych rozkoszy. Epikureizm był zdecydowanie bardziej umiarkowany, wyznawcy tego nurtu wręcz gotowi byli zrezygnować z przyjemności aby, nie poznać również goryczy cierpienia.
  • Chwytaj dzień, ciesz się chwilą (Carpe diem) –to hasło epikureizmu. Korzystajmy z życia, bo minie. „Nic śmierci do nas”

 Materiały:

podręcznik s. 58-62

o Pieśniach

Miło szaleć - biesiadnie

 

 Zadanie domowe

Zadania 1 i 3 wykonaj w zeszycie i prześlij zdjęcie J

1.Wyjaśnij frazeologizmy

Fortuna kołem się toczy

Fortuna komuś sprzyja

Fortuna sprzyja śmiałym

Fortuna jest ślepa

2. Dla utrwalenia zapraszam do gry

 3. Znajdź kilka aforyzmów, złotych myśli o szczęściu.

 

Propozycja po lekcji :)

Koncert Kuby Stankiewicza

 

Pozdrawiam serdecznie, 

Pani od polskiego


ZIARENKA 15 -ŚWIAT JEST PIĘKNY księgarnia GAUDIUMJęzyk polski  16 stycznia 2021 roku 

 Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams  o godz.12.15

Na lekcji rozmawiamy o hymnie Jana Kochanowskiego "Czego chcesz od nas Panie". Tekst powstał w Paryżu podczas podróży Jana Kochanowskiego po Europie. Bywa, że pieśń ta określana jest jako pierwszy znany utwór Mistrza Jana napisany po polsku. Na ile może to być prawdą? Przemyślimy rzecz na lekcji. Faktem jest, że w czasie tej podróży Kochanowski spotkał się z Ronsardem i jego akolitami, którzy propagowali tworzenie w językach narodowych.

Zatrzymamy się przy cechach stylu klasycznego w Odrodzeniu.

Zajmiemy się Psałterzem w przekładzie Jana Kochanowskiego – dziełem, które sam poeta zaliczył do swoich najwyższych osiągnięć artystycznych. A to przy wtórze Mikołaja Gomółki Melodii na Psałterz polski (Kraków, 1580)

Po lekcji możesz powiedzieć:

Potrafię zinterpretować hymn „Czego chcesz od nas Panie”

Potrafię wskazać pieśni cechy stylu klasycznego

Rozumiem pojęcia przekład i parafraza

Teksty do lekcji


Zadanie

Wybierz dowolny tekst literacki i sparafrazuj go.

Usiądź wygodnie, weź parę głębokich oddechów i posłuchaj. Świat nawet w "ludzkiej dżungli" może być piękny, prawda?

Dodatkowo:

Możesz też wybrać się na wystawę fotografii Kathariny Heigl, Twarze w modlitwie (Faces in prayer)

 Pozdrawiam serdecznie

Pani od polskiego