klasa 6b


Język Polski

22 maj 2021r.

Na ostatnich zajęciach omówiliśmy:

Temat: Jakie obawy przed spotkaniem z bliskimi ma Ela-Sanela

 

1.    Przeczytaliśmy tekst Katarzyny Pranić „Ela-Sanela” i wypisaliśmy informacje na temat głównej bohaterki oraz nurtujące ją pytania.

- ur. w 1993r. w Bośni                                                          - Czy powinnam być muzułmanką?

- mieszkała w ośrodku dla uchodźców                                  - Kim naprawdę jestem?

- wychowywana przez kobietę, którą nazywa Babcią            - Gdzie jest mój prawdziwy dom?

- ma siostrę Maidę i kuzynkę Aiszę                                      - Czy siostra mnie zaakceptuje?                       

- jest troskliwa, refleksyjna
                                                        

2. Powiedzieliśmy o czym świadcz postawa Babci.

3. Napisaliśmy odpowieć na pytanie: czy słuszne jest stwierdzenie, że poznając inne tradycje i kultury, poznajemy ludzi.

 

Temat: Pracujemy nad spójnością tekstu.

 

1.    Rozwiązalismy ćw.1.str.194


2.   Przeanalizowaliśmy tekst pt.”Pamięć o zmarłych” pod kątem spójności.

3.   Uporządkowaliśmy wypowiedzenia w ćw. 3.str.194 oraz zapisaliśmy spójny tekst w ćw.4.str.195.

Temat: Śladami obyczajów szlacheckich – polowanie na niedźwiedzia.

 


1.    Zapoznaliśmy się z biografią naszego wieszcza:

https://www.youtube.com/watch?v=J3yTj9Futu0

 


2.   Odsłuchaliśmy https://www.youtube.com/watch?v=S1gXdQQQmF4 , a potem https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/2196926/385/action/199/0/1123 zamieszczonego tekstu w podręczniku str. 196.



3.   Określiliśmy osoby biorące udział w polowaniu.

4.   Rozwiązaliśmy ćw.2a i zapoznaliśmy się z definicją STRESZCZENIA.

5.   Napisaliśmy streszczenie przeczytanego fragmentu utworu.

  

Praca domowa

·        Dla chętnych: 

Zeszyt ćwiczeń Spójność językowa tekstu str.53

Napisz tekst reklamy, która będzie zachęcać ludzi do ochrony przyrody.

15 maj 2021r.

Na ostatnich lekcjach omówiliśmy:

Temat: Jak możemy pomóć innym? – uniwersalne przesłanie noweli Bolesława Prusa.


 

Nauczę się:

- piszę plan wydarzeń

- wiem jakie jest gółwne przesłanie lektury

 

1.    Obejrzyj i zastanów się jak Ty możesz pomóc:

https://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM&feature=emb_imp_woyt

2.   Które z poniższych cytatów opisują sytuację w noweli:

·        Szczęście to jedyna rzecz, która się mnoży, jeśli się ją dzieli;

·        Pomagając innym, pomagasz i sobie;

·        Pomaganie zmienia świat na lepszy;

·        Tylko z pomocą silnych można dopomóc słabym.

3.   Opowiedz na czym  polegała metamorfoza głównego bohatera"Katarynki".

  

4.   Spróbuj opisać Pana Tomasza, używając podanego schematu:



5.   Rozwiąż https://wordwall.net/el/resource/2128586/polski/katarynka-plan-wydarze%c5%84-szczeg%c3%b3%c5%82owy ,a potem uzupełnij poniższy plan wydarzeń:

1. Relacja narratora o losach bohatera:

a) ……………………………………………………………………………………

b) kariera mecenasa,

c) wynajęcie obszernego mieszkania,

d) ……………………………………………………………………………………

e) miłość do sztuk pięknych,

d) urządzanie wieczorów koncertowych,

e) …………………………………………………………………………………….

f) opłacanie stróża za niewpuszczanie kataryniarzy na podwórko.

2. …………………………………………………………………………………….

3. Obserwowanie niewidomej dziewczynki.

4. Analizowanie akt sprawy spadkowej.

5. …………………………………………………………………………………….

6. Ożywienie się dziewczynki pod wpływem instrumentu.

7. ……………………………………………………………………………………..

8. Przeglądanie adresów okulistów.

6.     Dokończ zdania w formie notatki zapisanej w zeszycie:

• W utworze Bolesława Prusa katarynka występuje nie tylko jako…

• Poprzez instrument został pośrednio scharakteryzowany…

• Muzyka katarynki okazuje się skuteczniejsza niż obraz widziany przez mecenasa przez okno, ponieważ…

• Katarynka wpływa też na…

• Instrument odgrywa kluczową rolę w…

Temat: Omówienie i poprawa sprawdzianu nieodmienne części mowy.


Kliknij: 
https://wordwall.net/pl/resource/9428883/polski/nieodmienne-cz%c4%99%c5%9bci-mowy 

Temat: Warto czerpać z tradycji.

 

Tradycja (łac. traditio) – przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kultury (takich jak: obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania, normy społeczne), uznane przez daną zbiorowość za społecznie ważne dla jej współczesności i przyszłości.

- ćw. 1 b. str.189

 

 

- Napisaliśmy krótką notatkę na temat znaczenia tradycji dla narodu.

 Praca domowa

Dla chętnych:

·        Przygotuj plakat prezentujący tradycje związane z jakimś regionem w Polsce.


8 maj 2021r. 

Na ostatnich lekcjach omówiliśmy:

Temat: Sprawdzian wiadomości z nieodmiennych części mowy.

Temat: Bolesław Prus – życie i twórczość.

Nauczę się:

- umiem wymienić najważniejsze fakty z życia Bolesława Prusa

 

1.    Obejrzyj prezentację:  https://prezi.com/pq64gvcdargk/bolesaw-prus/  

 

2.   Uzupełnij tabelkę biograficzną.


Lata życia

 

Miejsce urodzenia

 

Prawdziwe nazwisko

 

 

Okres dzieciństwa

 

 

 

Przebieg edukacji

 

 

 

 

Kariera dziennikarska

 

 

 

 

Twórczość literacka

(tytuły książek)

 

 

 

Cechy twórczości

 

 


3.  
Rozwiąż krzyżówkę:

https://wordwall.net/pl/resource/2306957/polski/boles%C5%82aw-prus

 

Temat: „Katarynka” Bolesława Prusa – dźwięczne cechy noweli ukazane w barwnym świecie lektury.

 


Nauczę się:

- wiem czym jest katarynka

- wyjaśniam elementy charakterystyczne noweli

- piszę plan wydarzeń

 

1.    Jakie wrażenia masz po przeczytaniu lektury?

2.   Czy wiesz jak wygląda katarynka? Popatrz

http://www.lisak.net.pl/blog/?p=10168

3.   Czy kiedyś słyszałeś/łaś dźwięk katarynki? Posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=ToEisx7awhE

 

4.   Zapisz:


5.   Zapisz uzupełniając właściwymi wyrazami:

 Utwór Katarynka napisany jest wierszem/prozą. Historia pana Tomasza i niewidomej, ośmioletniej dziewczynki jest długa/krótka. Liczba bohaterów pojawiających się w Katarynce jest ograniczona/duża. Akcja jest zwarta/przepełniona wieloma epizodami. Narrator wyraża/nie wyraża swoich opinii i komentarzy. Punktem kulminacyjnym w noweli jest/nie jest koncert kataryniarza. Zakończenie utworu jest przewidywalne/zaskakujące.

6.   Rozwiąż:

https://wordwall.net/pl/resource/706804/polski/katarynka

7.   Uzupełnij tekst brakującymi wyrazami:

Akcja Katarynki rozgrywa się w ………………….. . Wszystkie zdarzenia mają miejsce

w ………………………… przy ulicy ………………………. , a rozgrywają się najprawdopodobniej w …………………………………. , o czym świadczą daty akt sprawy studiowanej przez pana Tomasza.

8.   Rozwiąż i wypisz do zeszytu głównych bohaterów:

https://wordwall.net/pl/resource/2888637/polski/katarynka




  Powodzenia 😊,
  Pani Edyta 
  (w razie trudności proszę o kontakt na e-mail: edyta.zaborowska@orpeg.pl ).
 
 


***********************************************************************************************************************************

 

Wiedza o Polsce

 

 

13/03/21

 

 

Temat: Powtórzenie wiadomości na sprawdzian.

 

 

 

Na dzisiejszej lekcji:

 

- poznam zagadnienia na sprawdzian,

- powtórzę material,

- umocnię wiedze z zagadnien na sprawdzian.

 

 

ZAGADNIENIA NA SPRAWDZIAN:

 

Sprawdzian wiadomości z tematów lekcji:



Bitwa pod Wiedniem 1683.

Wojny z Turcją w XVII wieku.

Potop szwedzki 1655-1660.

Powstanie Chmielnickiego.

 

 

 

Zagadnienia do poszczególnych tematów

 

1.     Bitwa pod Wiedniem 1683.

 

Przyczyny wojen z Turcją

Przebieg bitwy pod Wiedniem

Znaczenie zwycięstwa pod Wiedniem


Terminy, postacie i daty do zapamiętania:

Janczarzy

Polityka ekspansji

Kara Mustafa

Wezyr

Odsiecz

1683

 

 

2.     Wojny z Turcją.

 

Przyczyny wojen z Turcją.

Przebieg najważniejszych bitew.


Terminy, postacie i daty do zapamiętania:

Cecora 1620

Chocim  1621, 1673

Podolec Kamieński

Michał Korybut Wiśniowiecki

Jan III Sobieski

Imperium Osmańskie

 


3. Potop szwedzki 1655-1660.

 

Przyczyny, przebieg, zakończenie i skutki wojny potopu szwedzkiego.

 

Terminy, postacie i daty do zapamiętania:

Jasna Góra

Augustyn Kordecki

Stefan Czarniecki

Oliwia

Inflanty

1655-1660

 

 

4.     Powstanie Chmielnickiego 1648.

 

Kim byli Kozacy?

Skad pochodzili?

Jakie tereny zamieszkiwali?

Przyczyna, przebieg i zakończenie powstania?

 

Terminy, postacie i daty do zapamiętania:

Bohdan Chmielnicki

Kozacy

żołd

Zaporoże  / Dzikie Pola

1648

1654

Perejasław

 

 

NA SPRAWDZIAN:


Potrafię odnaleźć miejsca bitew na mapie.

Potrafię odnaleźć na mapie miejscowości gdzie zawarto pokoje lub rozejmy po wojnach.

Wiem kto był królem Polski w czasie trwania wojen/powstania wymienionych w zagadnieniach na sprawdzian.

Inne terminy: abdykacja, konfederacja, rokosz, liberum veto, pańszczyzna, pospolite ruszenie, magnateria, husaria.

 

 

Zadanie domowe:

 

Przygotuj się na sprawdzian.

Przestudiuj mapy.

 

06/03/21

 

Temat: Bitwa pod Wiedniem 1683.

 

 

 

v Słowo wstępne – przypomnienich poprzedniej lekcji

 

 

Przyczynami wojen polsko-tureckich były łupieżcze wyprawy Tatarów na ziemie polskie  i Kozaków na ziemie tureckie.

Polska rywazlizowała z Turcją o Mołdawię.

Turcja prowadziła politykę ekspansji.

Habsburgów (rzadzacuch w Austrii) wspierali polscy królowie.

 

Cecora 1620

Chocim  1621, 1673

Podolec Kamieński,
Buczacz, Podolec Kamieński, Michał Korybut Wiśniowiecki, Jan III Sobieski, Imperium Osmańskie

 

 

v Na dzisiejszej lekcji poznam:

 

 

Przyczyny wojen z Turcją

Przebieg bitwy pod Wiedniem

Znaczenie zwycięstwa pod Wiedniem



Nowe zwroty i  postacie:

Janczarzy

Polityka ekspansji

Kara Mustafa

Wezyr

Odsiecz


 

 

 Notatka

 

Przebieg bitwy

W 1683 roku Turcy zaatakowali Austrię, cesarz Austrii chciał pozyskać Rzeczpospolitą jako sojusznika. Król polski Jan III Sobieski zawarł przymierze z Austrią. Gdy wojska tureckie rozpoczęły oblężenie Wiednia, król polski ze swoją armią pospieszył na ratunek. 12 września 1683 roku pod Wiedniem doszło do wielkiej bitwy między wojskami tureckimi a sprzymierzonymi wojskami austriacko‑niemiecko‑polskimi, dowodzonymi przez Jana III Sobieskiego.

Siły polsko-niemiecko-austriackie:  z 70 tys. żołnierzy, dowódca: Jan III Sobieski

Siły tureckie: 100 tys., dowódca wezyr Kara Mustafa

 

 Do zwycięstwa przyczyniła się szarża polskiej husarii, która zmusiła Turków do ucieczki. Bitwa zakończyła się wielkim triumfem polskiego króla, który został bohaterem całej Europy. Wojna trwała jeszcze wiele lat, ale Polska wyszła z niej zwycięsko.

 

 

 

 

 Jan III Sobieski



Zakończenie wojny. Skutki wojny.

W 1699 roku podpisano pokój w Karłowicach, na którym Turcja zrzekła się praw do Ukrainy Prawobrzeżnej i Podola na rzecz Polski.  

Bitwa pod Wiedniem znacznie osłabiła siły tureckie i przyczyniła się do powstrzymania ekspansji tureckiej oraz rozprzestrzenienia się religii muzułmańskiej w zachodniej i środkowej Europie.

 

 

 

 

 

Zadania do wykonania



Przeczytaj temat w e- podręczniku:

https://epodreczniki.pl/a/jan-iii-sobieski-pod-wiedniem/DKv8YVKq9

Wykonaj
ćwiczenia i polecenia  z e-podręcznika.

 

 

   Powodzenia 😊

 



Pozdrawiam
Pani Agnieszka 😀