Język Polski
22 maj 2021r.
Na ostatnich zajęciach omówiliśmy:
Temat: Jakie obawy przed spotkaniem z bliskimi ma
Ela-Sanela
1.
Przeczytaliśmy tekst Katarzyny Pranić „Ela-Sanela” i wypisaliśmy informacje na
temat głównej bohaterki oraz nurtujące ją pytania.
- ur. w 1993r. w Bośni
- Czy powinnam być muzułmanką?
- mieszkała w ośrodku dla uchodźców - Kim naprawdę jestem?
- wychowywana przez kobietę, którą nazywa
Babcią - Gdzie jest mój
prawdziwy dom?
- ma siostrę Maidę i kuzynkę Aiszę - Czy siostra mnie zaakceptuje?
- jest troskliwa, refleksyjna
2. Powiedzieliśmy o
czym świadcz postawa Babci.
3. Napisaliśmy
odpowieć na pytanie: czy słuszne jest stwierdzenie, że poznając inne tradycje i
kultury, poznajemy ludzi.
Temat: Pracujemy nad spójnością tekstu.
1. Rozwiązalismy ćw.1.str.194
2.
Przeanalizowaliśmy tekst pt.”Pamięć o
zmarłych” pod kątem spójności.
3.
Uporządkowaliśmy wypowiedzenia w ćw. 3.str.194
oraz zapisaliśmy spójny tekst w ćw.4.str.195.
Temat: Śladami obyczajów
szlacheckich – polowanie na niedźwiedzia.
1. Zapoznaliśmy się z
biografią naszego wieszcza:
https://www.youtube.com/watch?v=J3yTj9Futu0
2. Odsłuchaliśmy https://www.youtube.com/watch?v=S1gXdQQQmF4
, a potem https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/2196926/385/action/199/0/1123
zamieszczonego tekstu w podręczniku str. 196.
3. Określiliśmy osoby
biorące udział w polowaniu.
4. Rozwiązaliśmy ćw.2a i
zapoznaliśmy się z definicją STRESZCZENIA.
5. Napisaliśmy streszczenie
przeczytanego fragmentu utworu.
Praca domowa
· Dla chętnych:
Zeszyt ćwiczeń Spójność językowa tekstu str.53
Napisz tekst reklamy, która będzie zachęcać ludzi do ochrony przyrody.
15 maj 2021r.
Na ostatnich lekcjach omówiliśmy:
Temat: Jak możemy pomóć innym? – uniwersalne przesłanie noweli Bolesława Prusa.
Nauczę się:
- piszę plan wydarzeń
- wiem jakie jest gółwne przesłanie lektury
1. Obejrzyj i zastanów
się jak Ty możesz pomóc:
https://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM&feature=emb_imp_woyt
2. Które z poniższych
cytatów opisują sytuację w noweli:
·
Szczęście to jedyna rzecz, która się mnoży,
jeśli się ją dzieli;
·
Pomagając innym, pomagasz i sobie;
·
Pomaganie zmienia świat na lepszy;
·
Tylko z pomocą silnych można dopomóc słabym.
3. Opowiedz na czym polegała metamorfoza głównego bohatera"Katarynki".
4. Spróbuj opisać Pana
Tomasza, używając podanego schematu:
5. Rozwiąż https://wordwall.net/el/resource/2128586/polski/katarynka-plan-wydarze%c5%84-szczeg%c3%b3%c5%82owy ,a potem uzupełnij poniższy plan wydarzeń:
1. Relacja narratora o losach bohatera:
a) ……………………………………………………………………………………
b) kariera mecenasa,
c) wynajęcie obszernego mieszkania,
d) ……………………………………………………………………………………
e) miłość do sztuk pięknych,
d) urządzanie wieczorów koncertowych,
e) …………………………………………………………………………………….
f) opłacanie stróża za niewpuszczanie
kataryniarzy na podwórko.
2. …………………………………………………………………………………….
3. Obserwowanie niewidomej dziewczynki.
4. Analizowanie akt sprawy spadkowej.
5. …………………………………………………………………………………….
6. Ożywienie się dziewczynki pod wpływem
instrumentu.
7. ……………………………………………………………………………………..
8. Przeglądanie adresów okulistów.
6.
Dokończ zdania w formie notatki zapisanej w
zeszycie:
• W utworze Bolesława
Prusa katarynka występuje nie tylko jako…
• Poprzez instrument
został pośrednio scharakteryzowany…
• Muzyka katarynki
okazuje się skuteczniejsza niż obraz widziany przez mecenasa przez okno,
ponieważ…
• Katarynka wpływa też
na…
• Instrument odgrywa kluczową rolę w…
Temat: Omówienie i poprawa sprawdzianu nieodmienne części mowy.
Kliknij: https://wordwall.net/pl/resource/9428883/polski/nieodmienne-cz%c4%99%c5%9bci-mowy
Temat: Warto czerpać z tradycji.
Tradycja (łac. traditio) – przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kultury (takich jak: obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania, normy społeczne), uznane przez daną zbiorowość za społecznie ważne dla jej współczesności i przyszłości.
- ćw. 1 b. str.189
- Napisaliśmy krótką
notatkę na temat znaczenia tradycji dla narodu.
Dla chętnych:
·
Przygotuj plakat prezentujący tradycje
związane z jakimś regionem w Polsce.
8 maj 2021r.
Na ostatnich lekcjach omówiliśmy:
Temat: Sprawdzian wiadomości z nieodmiennych części mowy.
Temat: Bolesław Prus – życie i twórczość.
Nauczę się:
- umiem wymienić
najważniejsze fakty z życia Bolesława Prusa
1.
Obejrzyj prezentację: https://prezi.com/pq64gvcdargk/bolesaw-prus/
2. Uzupełnij tabelkę biograficzną.
Lata życia |
|
Miejsce urodzenia |
|
Prawdziwe nazwisko |
|
Okres dzieciństwa |
|
Przebieg edukacji |
|
Kariera dziennikarska |
|
Twórczość literacka (tytuły książek) |
|
Cechy twórczości |
|
3. Rozwiąż krzyżówkę:
https://wordwall.net/pl/resource/2306957/polski/boles%C5%82aw-prus
Temat: „Katarynka” Bolesława Prusa – dźwięczne cechy noweli ukazane w barwnym
świecie lektury.
Nauczę się:
- wiem czym jest katarynka
- wyjaśniam elementy charakterystyczne noweli
- piszę plan wydarzeń
1. Jakie wrażenia masz po
przeczytaniu lektury?
2. Czy wiesz jak wygląda
katarynka? Popatrz
http://www.lisak.net.pl/blog/?p=10168
3. Czy kiedyś
słyszałeś/łaś dźwięk katarynki? Posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=ToEisx7awhE
4. Zapisz:
5. Zapisz uzupełniając właściwymi wyrazami:
Utwór Katarynka napisany jest wierszem/prozą.
Historia pana Tomasza i niewidomej, ośmioletniej dziewczynki jest długa/krótka.
Liczba bohaterów pojawiających się w Katarynce jest ograniczona/duża. Akcja jest
zwarta/przepełniona wieloma epizodami. Narrator wyraża/nie wyraża swoich opinii
i komentarzy. Punktem kulminacyjnym w noweli jest/nie jest koncert
kataryniarza. Zakończenie utworu jest przewidywalne/zaskakujące.
6. Rozwiąż:
https://wordwall.net/pl/resource/706804/polski/katarynka
7. Uzupełnij tekst
brakującymi wyrazami:
Akcja Katarynki
rozgrywa się w ………………….. . Wszystkie zdarzenia mają miejsce
w ………………………… przy
ulicy ………………………. , a rozgrywają się najprawdopodobniej w …………………………………. , o
czym świadczą daty akt sprawy studiowanej przez pana Tomasza.
8. Rozwiąż i wypisz do
zeszytu głównych bohaterów:
Wiedza o Polsce
13/03/21
Temat: Powtórzenie wiadomości na sprawdzian.
Na dzisiejszej lekcji:
- poznam zagadnienia na sprawdzian,
- powtórzę material,
- umocnię wiedze z zagadnien na sprawdzian.
ZAGADNIENIA NA SPRAWDZIAN:
Sprawdzian wiadomości z tematów lekcji:
Bitwa pod Wiedniem 1683.
Wojny z Turcją w XVII wieku.
Potop szwedzki 1655-1660.
Powstanie Chmielnickiego.
Zagadnienia do poszczególnych tematów
1. Bitwa pod Wiedniem 1683.
Przyczyny wojen z Turcją
Przebieg bitwy pod Wiedniem
Znaczenie zwycięstwa pod Wiedniem
Terminy, postacie i daty do zapamiętania:
Janczarzy
Polityka ekspansji
Kara Mustafa
Wezyr
Odsiecz
1683
2. Wojny z Turcją.
Przyczyny wojen z Turcją.
Przebieg najważniejszych bitew.
Terminy, postacie i daty do zapamiętania:
Cecora 1620
Chocim 1621, 1673
Podolec Kamieński
Michał Korybut Wiśniowiecki
Jan III Sobieski
Imperium Osmańskie
3. Potop szwedzki 1655-1660.
Przyczyny, przebieg, zakończenie i skutki wojny potopu szwedzkiego.
Terminy, postacie i daty do zapamiętania:
Jasna Góra
Augustyn Kordecki
Stefan Czarniecki
Oliwia
Inflanty
1655-1660
4. Powstanie Chmielnickiego 1648.
Kim byli Kozacy?
Skad pochodzili?
Jakie tereny zamieszkiwali?
Przyczyna, przebieg i zakończenie powstania?
Terminy, postacie i daty do zapamiętania:
Bohdan Chmielnicki
Kozacy
żołd
1648
1654
Perejasław
NA SPRAWDZIAN:
Potrafię
odnaleźć miejsca bitew na mapie.
Potrafię odnaleźć na mapie miejscowości gdzie zawarto pokoje lub rozejmy po
wojnach.
Wiem kto był królem Polski w czasie trwania wojen/powstania wymienionych w zagadnieniach na sprawdzian.
Inne terminy: abdykacja, konfederacja, rokosz, liberum veto, pańszczyzna, pospolite ruszenie, magnateria, husaria.
Zadanie domowe:
Przygotuj
się na sprawdzian.
Przestudiuj mapy.
06/03/21
Temat: Bitwa pod Wiedniem 1683.
v Słowo wstępne – przypomnienich poprzedniej lekcji
Przyczynami wojen polsko-tureckich były łupieżcze wyprawy Tatarów na ziemie polskie i Kozaków na ziemie tureckie.
Polska rywazlizowała z Turcją o Mołdawię.
Turcja prowadziła politykę ekspansji.
Habsburgów (rzadzacuch w Austrii) wspierali polscy królowie.
Cecora 1620
Chocim 1621, 1673
Podolec Kamieński, Buczacz, Podolec
Kamieński, Michał Korybut Wiśniowiecki, Jan III Sobieski, Imperium Osmańskie
v Na dzisiejszej lekcji poznam:
Przyczyny wojen z Turcją
Przebieg bitwy pod Wiedniem
Znaczenie zwycięstwa pod Wiedniem
Nowe zwroty i postacie:
Janczarzy
Polityka ekspansji
Kara Mustafa
Wezyr
Odsiecz
Notatka
Przebieg bitwy
W 1683 roku Turcy zaatakowali Austrię, cesarz Austrii chciał pozyskać Rzeczpospolitą jako sojusznika. Król polski Jan III Sobieski zawarł przymierze z Austrią. Gdy wojska tureckie rozpoczęły oblężenie Wiednia, król polski ze swoją armią pospieszył na ratunek. 12 września 1683 roku pod Wiedniem doszło do wielkiej bitwy między wojskami tureckimi a sprzymierzonymi wojskami austriacko‑niemiecko‑polskimi, dowodzonymi przez Jana III Sobieskiego.
Siły polsko-niemiecko-austriackie: z 70 tys. żołnierzy, dowódca: Jan III Sobieski
Siły tureckie: 100 tys., dowódca wezyr Kara Mustafa
Do zwycięstwa przyczyniła się szarża polskiej husarii, która zmusiła Turków do ucieczki. Bitwa zakończyła się wielkim triumfem polskiego króla, który został bohaterem całej Europy. Wojna trwała jeszcze wiele lat, ale Polska wyszła z niej zwycięsko.
Jan III Sobieski
Zakończenie wojny. Skutki wojny.
W 1699 roku podpisano pokój w Karłowicach, na którym Turcja zrzekła się praw do Ukrainy Prawobrzeżnej i Podola na rzecz Polski.
Bitwa pod Wiedniem znacznie osłabiła siły tureckie i przyczyniła się do powstrzymania ekspansji tureckiej oraz rozprzestrzenienia się religii muzułmańskiej w zachodniej i środkowej Europie.
Zadania do wykonania
Przeczytaj temat w e- podręczniku:
Wykonaj ćwiczenia i polecenia z e-podręcznika.
Powodzenia 😊