klasa 8a

08. 05.2021
Temat : Najlepsi i najdzielniejsi - ekranizacja książki "Dywizjon 303" 

15.05.21
Temat : Warszawa po upadku powstania warszawskiego - "Ziele na kraterze" (fragment) 

1. Wiem co to jest retrospekcja 
2. Wiem i rozumiem co znaczą słowa " Non omnis moriar" 

Poznajemy fragment powieści " Ziele na kraterze" (podręcznik str. 227-232)

Jak wyglądała Warszawa po upadku powstanie? Pracujemy z tekstem i szukamy właściwych cytatów. 

Wprowadzenie pojęcia "retrospekcja" i szukanie przykładów w tekście. 

Non omnis moriar czyli nie wszystek umrę. Jaki wydźwięk mają te słowa w czytanym fragmencie? Jakie mają znaczenie dzisiaj? 

22.05.2022

Temat: Stoicyzm jako recepta na życie 

NaCoBeZu 
1. Wiem co to jest stoicyzm i kogo można nazwać stoikiem 
2. Wiem co oznacza związek frazeologiczny " stoicki spokój" 

Zapoznajemy się z terminami : stoicyzm, stoicki spokój (podręcznik str. 40-41)
Pieśń J. Kochanowskiego jako przykład stoickiej filozofii. Interpretacja utworu. 
Podręcznik str. 40-41

Czy przemawia do Ciebie filozofia stoicyzmu? Dyskusja 
Język polski 10.04/17.04
Temat : Jak napisać recenzję? 
NaCoBeZu 
1 Potrafię napisać recenzję 

Podręcznik str. 209-211

Temat : Wpływ historii na życie jednostki - " Pamietnik z powstania warszawskiego" M. Białoszewskiego 

Podręcznik str. 22-226
Analiza języka i środków stylistycznych w pamiętniku 
Podręcznik str. 226 zad. 2,3
Zadanie :
Napiszę recenzję filmu " Pianista" 

CZYTAMY " DYWIZJON 303"


Język polski 20.03.2021
Temat : Wpływ nacjonalizmu i rasizmu na wydarzenia 20 wieku w Europie - "Pianista" W. Szpilmana
NaCoBeZu
1. Wiem co to jest nacjonalizm 
2. Wiem, co to jest rasizm 
3. Rozumiem wpływ rasizmu i nacjonalizmu na losy ludzi 

Podręcznik str. 217-221

Zadanie 
Obejrzę film pt. :" Pianista" 

Język polski 13.03.2021 

Temat : Powtórzenie wiadomości, praca z tekstem. 
NaCoBeZu 
Wiem I rozumiem następujące pojęcia : monolog, dialog, wywiad, didaskalia, 
język potoczny, urzędowy, publicystyczny 
antonimy, archaizmy, neologizm, nieosobowe formy czasowników 

Podręcznik str. 273-276


Język polski 06.03.2021

Temat : O "sztuce" szeroko pojętej czyli... 










https://youtu.be/LiaYDPRedWQ

https://youtube.com/watch?v=JvxG3zl_WhU&feature=share

Notatki pojawią się po lekcji 


Język polski 27.02.2021

Temat : Jak krytycznie i rozsądnie podchodzić do przekazów medialnych. 

NaCoBeZu 
1. Jak rozpoznać fake newsa. 
2. Znam inne rodzaje informacji wprowadzających w błąd. 

Na dzisiejszej lekcji będziemy rozmawiać jak rozpoznać fake newsa. Dowiemy się jakie cechy posiada tekst, artykuł, wiadomość, który powinien wzbudzić u nas podejrzenia. 

https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/test-na-fejk

Poznamy też inne rodzaje informacji, które wprowadzają nas w błąd, np. propaganda, clikbait, teorie spiskowe, pseudonaukowe i wiele innych. 

https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/nie-tylko-fake-newsy

Zadanie 
Wyszukaj fake newsa i wskaż cechy tekstu, które o tym decydują 


Język polski 13.02.2021

Temat : Złote myśli czyli w świecie aforyzmów. 

NaCoBeZu 
1. Wiem co to jest aforyzm. 
2. Potrafię wyszukać znaczenie niezrozumiałych słów. 

Aforyzm (łac. aphorismusgr. aphorismós) – złota myśl, sentencja, maksyma, gnoma, apoftegmat; zwięzła, lapidarna, przeważnie jednozdaniowa wypowiedź, wyrażająca ogólną prawdę filozoficzną lub moralną, w sposób zaskakujący i błyskotliwy. 

Poznajmy aforyzmy S. Leca i zastanówmy się jaką myśl zawierają. 
Rozmowa, dyskusja (mam nadzieję 😉) 

Podręcznik str. 88 zad. 1
Podręcznik str. 89 zad 2,3


Język polski 07.02.2021

Temat : Kłamstwo, manipulacja, prowokacja - nieetyczne zachowania językowe. 

NaCoBeZu 
1. Rozumiem na czym polega kłamstwo, manipulacja i prowokacja i potrafię podać przykłady. 
2. Wiem co to jest gaslighting 

Dzisiaj porozmawiamy sobie na temat języka, porozumiewania się i ryzyka, jakie to ze sobą niesie. Czasem ludzie rozmawiają nie dlatego, że chcą się porozumieć, ale ponieważ mają inne cele, można je nazwać nieetycznymi. 
W tym celu sięgają po różne techniki i właśnie o nich dzisiaj będziemy rozmawiać. 

Manipulacja językowa – forma zamierzonego i intencjonalnego działania komunikatem tekstowym, mającego na celu wywarcie korzystnego dla manipulatora wpływu na osobę lub grupę. Manipulacja dotyczy jednak bardziej relacji między nadawcą i odbiorcą, nie zaś użytych środków jako takich. Działania manipulacyjne są ukryte dla świadomości odbiorcy.

Najczęstszymi środkami językowymi wykorzystywanymi do manipulacji językowej są:

  • wyrazy wartościujące
  • formy pierwszej osoby liczby mnogiej wprowadzane do tekstu w celu wywołania wrażenia tożsamości nadawcy i odbiorcy
  • wyrazy zawierające pozytywną ocenę odbiorcy, które poprzedzają przekazywany komunikat
  • wypowiedzi tak zbudowane, że nie da się im zaprzeczyć i przez to wydają się zawsze prawdziwe
  • mówienie między wierszami
  • eufemizmy
  • zmienianie znaczenia wyrazów.

Należy pamiętać, iż niemal wszystko może zostać uznane za manipulacyjne. Termin ten jest silnie pejoratywny i oparty na subiektywnym odczuciu, w związku z czym brak w nim naukowości[1].

  
Słownik języka polskiego PWN
prowokacja
1. «podstępne działanie mające na celu nakłonienie kogoś do określonego postępowania, zwykle szkodliwego dla niego i osób z nim związanych»
2. «podstępna działalność tajnych agentów udających członków jakiejś organizacji, działających na jej szkodę»
3. «działanie lub jego efekt mające na celu zaszokowanie kogoś, wywołanie w kimś jakichś emocji lub niekontrolowanych zachowań»
4. «nakłanianie jakiejś osoby do popełnienia przestępstwa w celu doprowadzenia do wszczęcia przeciwko niej postępowania karnego»

Kłamstwo – wypowiedź zawierająca informacje niezgodne z przekonaniem o stanie faktycznym. Kłamca przekazuje informacje niezgodne z jego przekonaniem o rzeczywistości z intencją, by zostały one wzięte za prawdziwe.
Teraz czas na ćwiczenia : 
podręcznik str. 254 zad. 1
podręcznik str. 255-256 

Teraz chciałabym wprowadzić kolejne pojęcie, póki co nie ma ono polskiego odpowiednika, gaslighting. 
Jest to sytuacja, w której druga osoba ucieka się wlasnie do kłamstwa, manipulacji i prowokacji aby nas zdominować, zranić, urazić. Jest to bardzo wyrachowany przykład przemocy psychicznej. 

Gaslighting 

ZACHOWANIA SPRAWCY
Sprawca tej formy przemocy podejmuje następujące działania:

Poddaje ofiarę manipulacji, okazując troskę, zrozumienie, przyjaźń, miłość na przemian z napadami wściekłości i ostrej agresji.
Jego zamiarem jest skłonienie ofiary do tego, aby zwątpiła we własne uczucia i myśli i aby uznała, że jest chora psychicznie.

Chowa przedmioty należące do ofiary lub zmienia miejsce ich położenia.
Czerpie satysfakcję z posiadania władzy nad drugim człowiekiem.
Najczęściej stosuje przemoc, by odwrócić uwagę od własnych słabości.
Zaprzecza temu, co mówi ofiara.
Oskarża ofiarę o to, że kłamie, myli się lub jest szalona.
Wciąż mówi ofierze, co ona czuje, lub podważa jej uczucia, często zarzuca jej, że przesadza, dramatyzuje, wyolbrzymia.
Podkreśla wady, wytyka błędy, porażki – czyni to „ kulturalnie” w formie żartów.
Wykorzystuje każdą emocjonalną reakcję ofiary, twierdząc, że to dowód na jej niezrównoważenie.
Izoluje ofiarę od środowiska.
Próbuje skłócić ofiarę z najbliższymi, tak aby nie mogła nawiązywać kontaktów i weryfikować własnych wątpliwości.
Wmawia, że stoi po stronie ofiary, jest jej przyjacielem.
Chce przejąć kontrolę nad sposobem postrzegania przez ofiarę rzeczywistości.

Zadanie : 
Opisz sytuację, rozmowę, w której wykorzystasz jedną z technik, o której rozmawialiśmy. 


Język polski 30.01.2021 

Temat : Czy na świecie możliwy jest pokój? 

NaCoBeZu 
1.Wiem co to jest perswazja 
2.Interpretuję teksty kultury 

Na dzisiejszej lekcji zastanowimy czy artyści i ich dzieła mają wpływ na kształtowanie postaw ludzi. Jak sztuka może przemawiać za pomocą perswazji. 

Perswazja – sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie, przy czym metody postępowania, jakie stosowane są w trakcie perswazji, są stosowane też w trakcie manipulacji. Wikipedia

Skąd biorą się wojny, gdzie powstaje zło? Czy można zwalczyć go dobrem? 
Na początku przeczytajmy sobie fragment tekstu Haliny Birenbaum w podręczniku na str. 240
Dla porównania można również przeczytać wiersz " Wagi" (podręcznik str. 241)
W jaki sposób pojmowane jest zło w tych dwóch utworach? 

Każdy wie do czego prowadzą wojny. Jak ich uniknąć. Jak przekonać innych, że wojny nie są żadnym rozwiązaniem? 
 
Przyjrzyjmy się trzem różnym obrazom (podręcznik str. 241, 242) 
Jaką ideę wyrażają? 
Przenalizuj tytuły dzieł 
W jaki sposób spełniają perswazyjną funkcję? 

Zadanie 
Zaprojektuj plakat, który będzie spełniał perswazyjną funkcję (nigdy więcej wojny) Możesz sam/sama wymyślić hasło 


Język polski 23.01.2021

Temat : Jakimi intencjami kierowały się siostry - bohaterki dramatu Juliusza Słowackiego  pt. " Balladyna"

 

NaCoBeZu 

1. Wiem co to są intencje 

1.Potrafię dokonać porównania dwóch tekstów literackich 

Dzisiejszy temat lekcji związany jest z tragicznym wydarzeniem - zabójstwem Aliny. Motyw z Aktu II, sceny 1, gdzie siostry wybierają się do lasu i jedna z nich ginie, jest bardzo rozpoznawalny i dalej aktualny.

Poznajmy pierwsze definicje słowa intencja 

Intencja – świadomy proces umysłowy polegający na aktywnym stosunku umysłu wobec jakiegoś problemu, w wyniku czego pragnienia przekształcają się w potencjalny plan działania. Świadome zamierzenie, zamiar, zamysł, cel, motyw działania; myśl przewodnia, chęć, pragnienie.


Współczesny polski poeta, satyryk Wojciech Młynarski wykorzystał treść " Balladyny" w swojej piosence, nieco ją zmieniając. Posłuchajcie (tekst znajdziecie poniżej)

 



Wojciech Młynarski 

Ballada o malinach

 

Biały bór, białe sioło

I gryka jak śnieg, biały śnieg,

Czarny bór szumi wkoło 

Jak szumiał przez wiek, jak przez wiek.

Dwie dziewczyny, gołąbki dwie 

na maliny wybrały się, wybrały się.

Każda z nich piękna, młoda,

We dworze zaś pan, możny pan 

z hojną czeka nagrodą 

dla tej, co mu da pełen dzban.

Rwą dziewczyny, z zapałem rwą,

a maliny czerwone są, czerwone są.

Baj, baj się, baj, ballado ma,

no, która z nich dzban pierwsza da, dzban da?

Pierwsza zbiera uczciwie,

dzban pełny ma już, pełny już,

druga zła - patrzy chciwie 

i chwyta za nóż, ostry nóż.

Nóż do góry podnosi, a

tamta na to wyciąga dwa, wyciąga dwa.

Baj, baj ….

Panna zła już ze dwora

uciekła hen, gdzie Rzym, gdzie Krym,

w borze zaś szumi morał,

Że kto człekiem złym, człekiem złym, 

nóż mu jeden wystarczy, a

uczciwemu potrzebne dwa, potrzebne dwa…

 

Teraz poproszę Was, abyście znaleźli różnicę między tekstem Młynarskiego a treścią lektury.

Następnie zaznaczcie fragment, który stanowi podsumowanie piosenki. 

Poeta sugeruje, że dla kogoś, kto ma złe intencje, jedno narzędzie wystarczy do popełnienia zbrodni. Jego siła woli stanowi potężny impuls do zbrodni. 

Zastanówmy się jaki motyw miała Balladyna. O czym myślała? Jakie były jej intencje? Czy zbrodnia była zaplanowana? 

Zapiszmy wnioski w zeszycie. 

 

Zadanie (do wyboru) :

1.Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że nie ma zbrodni bez kary? Czy każda zbrodnia zasługuje na karę?

2. Napisz wywiad z Balladyna, który mógłby ukazać się w gazecie lub w social mediach 

 
 ________________
 
 
 
Język polski 16.01.21

Temat : Alina czy Balladyna? - dwie kandydatki na żonę. 

Na początku proszę przeczytać fragment "Balladyny" w podręczniku na str. 165 - 174.

Na podstawie przeczytanego tekstu odpowiedz na pytania :
1. Jaka jest reakcja bohaterek na decyzję Kirkora? 
2. Dlaczego każda z nich chce zostać żoną Kirkora? 
3. Jak traktują zbieranie malin? 
4. Jaką mają wizję przyszłości? 
5. Jakie widzą rozwiązanie konfliktu? 

Następnie zastanów się jakie cechy najlepiej i najtrafniej określają Alinę i Balladyne (wypisz je) 
 
W " Balladynie" mamy do czynienia z tragizmem. Przeczytaj definicję i postaraj się wykazać, na czym polegał tragizm w lekturze. 
Tragizm – kategoria estetyczna, oznaczająca konflikt równorzędnych wartości moralnych, w wyniku którego jednostka, działająca świadomie w imię wielkiego i szlachetnego celu, jest skazana na klęskę.

Zadanie : 
Odpowiedz w formie pisemnej niezdecydowanemu Kirkorowi, którą z dwóch sióstr powinien wybrać (nie zapomnij o argumentacji) 
Dodatkowo na ocenę celującą - postaraj się w swojej wypowiedzi zachować stylizację językową (język charakterystyczny dla bohaterów lektury) 

Język polski 09.01.21 

Temat: " Balladyna" Juliusza Słowackiego jako przykład dramatu romantycznego. 

NaCoBeZu 
1. Pamiętam co to jest dialog, monolog, didaskalia, rekwizyty 
2. Potrafię wymienić cechy dramatu 
3. Wiem czym różni się dramat antyczny od dramatu romantycznego 

Na dzisiejszej lekcji przypomnieliśmy sobie co to jest dialog, monolog, didaskalia i rekwizyty. 
Rozmawialiśmy też o tym jakie cechy posiada dramat (jeden z trzech rodzajów literackich, obok liryki i epiki) 

Cechy dramatu

  1. Przeznaczenie do realizacji scenicznej

  2. Konstrukcja utworu na dialogach (nadają bieg akcji) i monologach (sposób autocharakterystyki bohaterów)

  3. Didaskalia czyli ‘tekst poboczny’ (wskazówki stanowiące uzupełnienie fabuły)

  4. Wyrazista akcja (fabuła)

  5. Podział na sceny i akty

Dramat ma swoje korzenie w starożytnej Grecji. Jednak dramat antyczny różnił się od dramatu romantycznego, jakim jest "Balladyna". 
Klasyczny dramat grecki charakteryzował się występowaniem 3 jedności :
1. Jedność czasu (wydarzenia dzieją się w ciągu 24 godzin) 
2. Jedność miejsca ( jedno miejsce wydarzeń) 
3. Jedność akcji (wydarzenia dotyczą jednego wątku) 
Ważne jest też zaznaczenie, że celem dramatu antycznego było przeżycie stanu katharsis, czyli oczyszczenia. 
Katharsis (gr. κάθαρσις - oczyszczenie) – jedna z podstawowych cech sztuki, zwłaszcza starożytnej (antycznej), np. tragedii. ... Uznał on, że celem sztuki jest wzbudzenie u widza uczuć litości i trwogi, aby przez to następnie oczyścić jego umysł z tych doznań.

Dramat romantyczny, do którego zaliczamy "Balladyne" zerwał z trzema jednościami. Przeanalizowaliśmy w tym celu miejsce, czas i akcję "Balladyny" 
Dramat romantyczny wprowadził również motyw winy i kary, wiarę w świat pozaziemski i zjawiska nadprzyrodzone. Ważna stała się przyroda, często magiczna i posiadająca moce (od Szekspira wprowadzona koncepcja baśni) 

Wszystkie te cechy są bardzo widoczne w utworze Słowackiego wpisując tym samym "Balladyne" jako utwór charakterystyczny dla dramatu romantycznego. 

Zadanie 
Obejrzyj dowolne przedstawienie teatralne (online) "Balladyny" 

Język polski 
(lekcje 05.12,12.12.20
praca do domu 12.12,19.12.20)

Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o magii słów. Mówiliśmy o tym jak dużą moc mają słowa i jak wiele możemy zdziałać z ich pomocą. Zwróciliśmy na zagrożenia wynikające z niewłaściwego użycia słów oraz na korzyści, jak za pomocą słów można zdziałać dużo dobrego. 
Czytaliśmy też wiersz Tadeusza Różewicza " Słowa" Staraliśmy się zrozumieć użyte w wierszu metafory. 
Praca do domu : podręcznik str. 256 zad. 6


Język polski 
(lekcje 21.11.20, 28.11.20
praca do domu 28.11.20, 05.12.20)

Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o języku ogólnopolskim i jego zróżnicowaniach (ze względu na miejsce zamieszkania, środowisko czy zawód) 
Rozmawialiśmy o tym czym jest gwara i w jaki sposób różni się od języka ogólnopolskiego (podręcznik str. 90)

Poznalismy też filozofię Diogenesa i dowiedzieliśmy się czym jest szczęście według cyników (podręcznik str. 60)
Sylwetka Diogenesa pomogła nam lepiej zrozumieć fragment książki J. Tischnera (podręcznik str. 92)
Staraliśmy się znaleźć podobieństwa pomiędzy Jozkiem Bryjka a Diogenesem. 

Praca do domu : podręcznik str. 91 zad 4

UWAGA : po świątecznej przerwie omawiamy "Balladynę" J. Słowackiego 


Język polski (lekcje 07.11.20, 14.11.20)
Praca do domu na 14.11.20(grupa 1) 21.11.20(grupa 2)
Na ostatnich zajęciach czytaliśmy fragment utworu Woody Allena (podręcznik str. 82)
Rozmawialismy o nawiązaniach do starożytnych filozofów Platona i Sokratesa.
Zastanawialiśmy się jaka jest różnica między teorią a rzeczywistością. 
Dowiedzieliśmy się też czym jest monolog wewnętrzny. 
Praca do domu : Podręcznik str. 87, zaś. 5


Język polski (lekcja z 17.10,24.10)(praca do domu na 24.10,07.10)
Na ostatnich lekcjach uczyliśmy się jak napisać kartkę z pamiętnika, czym jest narracja pierwszoosobowa i czym pamiętnik różni się od dziennika. 
Rozmawialiśmy też o szczęściu i czytaliśmy fragment powieści "Szczęście na progu" w podręczniku (str. 29)
Praca do domu : Napiszę kartkę z pamiętnika , w której poruszę temat szczęścia lub odwołam się do szczęśliwych momentów w swoim życiu (może być fikcja) 
Język polski 02.10.20
 Na lekcjach języka polskiego rozmawialiśmy i próbowaliśmy dokonać interpretacji wiersza W. Szymborskiej " W zatrzęsieniu" 
Zastanawialiśmy się jaką postawę przyjmuje podmiot liryczny w wierszu i czym jest pokora. 
Na zadanie domowe należy napisać wypowiedź na jeden z tematów zawartych w podręczniku, str. 14,zad.5

Język polski 
26.09.20
Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o filozofii, kim jest filozof i czym się zajmuje. W jaki sposób narodziła się filozofia (podręcznik str. 8,9,10)
Zadanie polegało na wyszukaniu dowolnego filozofa i opisaniu jego najważniejszych myśli, pytań jakie zadawał i wniosków, które głosił. 
Język polski 
06.09.20
Co wpływa na indywidualną ocenę dzieła sztuki?
Wybierz dowolne dzieło sztuki (obraz, fotografię, rzeźbę), które zrobiło na Tobie duże wrażenie. W kilku zdaniach wyjaśnij co dokładnie wpłynęło na Twój wybór i co urzekło Cię w tym dziele. 

   Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o sztuce. Zastanawialiśmy się co możemy zaliczyć do tej dziedziny, razem ustaliliśmy, że do sztuki zaliczmy muzykę, rzeźbę, fotografię, malarstwo, taniec, literaturę i inne dzieła człowieka. Pojęcie samej sztuki jest bardzo rozległe i trudne do zdefiniowania. 
Rozmawialiśmy też o roli sztuki w naszym życiu i jaki ma wpływ na nas samych. 
Następnie czytaliśmy fragment "Sztuki" (podręcznik str. 294 - 305) 
Staraliśmy się odpowiedzieć na pytania :
- czego dotyczył spór? 
- jakie poglądy mieli poszczególni bohaterowie? 
- w jaki sposób, w zależności od osoby postrzegany był ten sam obraz? 
- w jaki sposób powinniśmy wyrażać własną opinię? 
- co to jest snobizm? 
- czy nazwisko artysty powinno wpływać na cenę obrazu? 
Doszliśmy do wniosku, że to co zachwyca jednych, nie musi podobać się innym. Jednak krytyka i ocena dzieła nie powinna być bezpośrednim atakiem na osobę. 

WOP