klasa 2-3 LO

Serdecznie witamy:)

Na blogu będziemy zamieszczały materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.

Kontakt do nauczyciela:

p. Iwona Sieracka isieracka1@wp.pl
p. Marta Majchrzak martamajchrzak.spk@gmail.com





...........................................................................................................................................

2/3 LO 

Język polski 29 maja


Temat lekcji: Polska Szkoła Filmowa.

Cele zajęć :
- zapoznanie z podstawowymi definicjami i cechami współczesnego filmu;
 - będę znał reprezentatywnych twórców filmu, potrafił wymienić najważniejsze nurty współczesnego kina;
- będę znał czym była  Polską Szkołę Filmową i kino moralnego niepokoju oraz polskich reżyserów;
- potrafi wypowiadać się na temat dzieła sztuki i analizować je. 


Pozdrawiam






2/3LO
 Język polski 8 maja 2021

Temat lekcji: "Nie wtrącajmy swoich dwóch groszy" - o poprawnym posługiwaniu się związkami frazeologicznymi.


Cele:
- poprawnie i swobodnie operuje związkami frazeologicznymi,
- rozpoznaje, koryguje i nazywa rodzaje błędów frazeologicznych,
- podaje znaczenie frazeologizmów.

Wykonaliśmy ćwiczenia językowe dotyczące związków frazeologicznych. 


WOP 17 kwietnia
klasa 2


Temat: Świat wobec holokaustu.

zadania do wykonania:

- znaleść Polaka, który w czasie wojny pomagał Żydom zachować życie oraz został za to nagrodzony tytułem : " Sprawiedliwy wśród narodów Świata". Krotko przedstawić jego życie.
- znaleźć informacje kto i kiedy przekazał Światu informacje o Holokauście?
- przygotować nie do karkówki o Holokauście

https://www.youtube.com/watch?v=T4Gt0bsLKYg


....................................................................................................................................




Język polski

Klasa 2

Temat lekcji: Impresjonizm i symbolizm u Jana Kasprowicza.

Cele:
- będę wiedział kim był Jan Kasprowicz,
-będę potrafił wskazać elementy impresjonistyczne w poezji Kasprowicza,
- będę potrafił omówić symbole w twórczości Kasprowicza.

W swym słynnym cyklu sonetów Krzak dzikiej róży, łączącym poetykę symbolizmu z impresjonizmem, opisywał elementy tatrzańskiej przyrody, by wykreować niezwykły nastrój.




Materiał do lekcji: link

Zadanie do wykonania 17 kwietnia. Wykonaj kartę pracy




Wybrane obrazy Władysława Ślewińskiego malarza związanego ze szkołą Pont Aven, reprezentanta nurtu postimpresjonistycznego. Urodzony w 1 czerwca 1856 roku w Białyninie nad rzeką Pisią, zmarł w 1918 w Paryżu. 

Obejrzyj galerię obrazów link.





Pozdrawiam

klasa 3

Temat lekcji: Doskonały anonim homo sapiens. Kim jest bohater "Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego?


Cele:
- Dowiesz się, kim jest bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego.

- Określisz motywacje działań głównego bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego.

- Określisz związek pomiędzy sposobem kreacji głównego bohatera powieści Konwickiego a przekonaniami samego autora.

-Przeanalizujesz wybrane fragmenty Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego, zwracając uwagę na cechy kształtujące głównego bohatera powieści.

Notatka:

1.Bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego uznaje się za porte‑parole samego autora. Konwicki wystąpił z PZPR, kiedy uświadomił sobie, że jego twórcza swoboda jest tylko pozorna, ponieważ z jednej strony ogranicza ją wewnętrzna i zewnętrzna cenzura, z drugiej - założenia realizmu socjalistycznego. Konstrukcja bohatera oraz świata przedstawionego w powieści stanowią najdobitniejszy wyraz tego autorskiego doświadczenia.

2. Fabuła Małej apokalipsy została przez Konwickiego ograniczona do jednego dnia. Główny bohater to nietworzący od wielu lat literat, niegdyś sławny, działający w opozycji antykomunistycznej. Rezygnacja z pisania, udanie się na „wewnętrzną emigrację” stanowią efekt świadomego wyboru, mają mu przynieść upragnioną wolność.

3. Czytelnik nie dowiaduje się o bohaterze niczego konkretnego. Nie poznaje jego przeszłości, a nawet imienia. Najpełniej charakteryzuje go język, którym się posługuje - zdradzający inteligenta, niestroniącego od kpiny, ironii, czarnego humoru.

4. W Małej apokalipsie istotny staje się przede wszystkim „stan duszy” bohatera: jego wewnętrzne peregrynacje, doświadczanie zdeformowanego świata. "




Praca domowa
Wyobraź sobie, że towarzyszysz głównemu bohaterowi powieści Tadeusza Konwickiego w jego wędrówce przez Warszawę. Opisz ją ze swojej perspektywy, zastanów się, o czym moglibyście rozmawiać, jakie uczucia i emocje wywołałyby w tobie kolejne wydarzenia opisane w powieści (tekst na 200‑300 słów)


Zadania z WOP dla klasy 3 LOP na 10 kwietnia


Wprowadzenie stanu wojennego w Polsce

- Sytuacja społeczno- polityczna w 1981r.

- Geneza, okoliczności wprowadzenia i próby legitymizacji stanu wojennego.

- Represje wobec członków Solidarności.

- Strajki okresu stanu wojennego. 

- Życie codzienne w okresie stanu wojennego – opór społeczny.

- Świat wobec wydarzeń w Polsce.

- Zawieszenie i koniec stanu wojennego.


https://www.youtube.com/watch?v=6_cskSqGUgk


Odpowiedz na pytania:

1. Kto i kiedy wprowadził stan wojenny w Polsce?

2. Jakie represje spotkały członków Solidarności?


Język polski 



Klasa 3

Temat lekcji: O sztucznej inteligencji i prawdziwym człowieczeństwie.


Cele:
- poznam literaturę fantastycznonaukową,
- będę wiedział kim był Stanisław Lem,

Literatura fantastycznonaukowa często wykorzystuje motyw sztucznej inteligencji. Co cenne, robi to nierzadko w sposób zmuszający do refleksji nad sensem i wartością człowieczeństwa. Dzięki temu skłania do zastanowienia nad tym, jak sami siebie pojmujemy w odniesieniu do świata natury i wytworów ludzkiej technologii. By zmierzyć się z tym problemem, sięgnijmy do prozy Stanisława Lema.

Materiał do lekcji: link

Zadania na 10 kwietnia
Korzystając z wiedzy i przemyśleń,  przygotuj wypowiedź ustną, w której dowiedziesz jednej z tez:

1)Człowiek zawsze będzie miał przewagę nad nawet najbardziej inteligentną i sprawną maszyną.

2)Inteligentne maszyny nieuchronnie staną się doskonalszą formą istnienia od człowieka.

Zadbaj o uporządkowanie argumentów według ich ważności dla poparcia wybranej tezy oraz o formułowanie wniosków w taki sposób, by wynikały one z przedstawionych argumentów. 

Zadanie domowe:
Korzystając ze źródeł internetowych, poszukaj informacji na temat filmów, powstałych na podstawie prozy Stanisława Lema. Wynotuj odnalezione przykłady, podając nazwisko reżysera oraz rok produkcji.





Klasa 2 


Temat: Kierunki w sztuce Młodej Polski.

Zadania do wykonania: obejrzyj prezentacje i wykonaj kartę pracy :


Powodzenia

Język polski 20 marca

Klasa 2

Temat lekcji: "Deszcz jesienny" Leopolda Staffa manifest dekadentyzmu?

Cele:
-Wskażesz w wierszu Leopolda Staffa Deszcz jesienny cechy postawy dekadenckiej.
- Określisz, jakie znaczenie miał dekadentyzm w twórczości Staffa.
- Ocenisz, czy "Deszcz jesienny" można uznać za manifest dekadentyzmu.

Czy można pomyśleć o bardziej dekadenckim obrazie niż widok jesiennego deszczu? Leopold Staff stworzył jeden z najbardziej rozpoznawalnych nastrojowych wierszy epoki Młodej Polski, w którym streszcza się wszystko to, co twórcy tego czasu określali mianem splinu. Jednak sam poeta nie był najgłośniejszym piewcą schyłkowego pesymizmu – w swojej poezji nieustannie poszukiwał drogi do przezwyciężenia melancholii przełomu XIX i XX wieku. Deszcz jesienny zajmuje wyjątkowe miejsce w jego twórczości.

Materiał do lekcji link




WOP 13 marca


Temat : Struktura zatrudnienia w Polsce

             Struktura demograficzna Polski


linki do zapoznania:

Struktura zatrudnienia

https://www.youtube.com/watch?v=xmzCG5_-BNU

Struktura demograficzna ludności Polski

https://www.youtube.com/watch?v=UBidssLu_0U

Rozmieszczenie ludności Polski 

https://www.youtube.com/watch?v=DOgT32hbPy0


Proszę przygotować nie na sprawdzian.

- przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych
- sektory zatrudnienia - zmiany po 1990r. , gdzie Polacy znajdują zatrudnienie w jakich województwach i w jakich branżach 
- co to jest przyrost naturalny 
-jak nie oblicza wskaźnik feminizacji
-co to jest demografia
-przyczyny i skutki starzenia nie społeczeństwa

zadania dla klasy 2 i 3 

Do zobaczenia w szkole!




....................................................................................................


Język polski 13 marca 2021

Klasa 2

Temat lekcji: Filozofia epoki modernizmu.

Cele:
-scharakteryzujesz filozofię myślicieli, którzy najmocniej wpłynęli na literaturę Młodej Polski – Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego i Henriego Bergsona.
- wykażesz powiązania literatury polskiej przełomu wieków z poglądami Schopenhauera, Nietzschego i Bergsona.


Pod koniec XIX w. filozofia pozytywistów odchodzi w cień, a wraz z nią mijają czasy „szkiełka i oka” – wiary, że świat można zbadać, posługując się metodami obserwacji i eksperymentu. Następuje poważny kryzys wartości i zwątpienie w siłę ludzkiego umysłu. Znów wzrasta zainteresowanie metafizyką. Powracają stare pytania o istotę rzeczywistości i miejsce człowieka we wszechświecie. Największy wpływ na ideologię, literaturę i sztukę końca XIX i pierwszej połowy XX w. wywarły poglądy Bergsona i Nietzschego oraz tworzącego kilkadziesiąt lat wcześniej Schopenhauera, którego myśl znacznie wyprzedziła swą epokę.

Materiał do lekcji :link

Zadanie:
Opracujesz mapę myśli, na której umieścisz najważniejsze informacje związane z filozofią okresu modernizmu.






Język polski 6 marca 2021

Klasa 2

 Temat lekcji: Postulaty modernistów dotyczące kultury, sztuki i życia społecznego.

Cele: 

-będziesz wiedział kiedy trwała epoka w Polsce i w Europie;
- będziesz potrafił wymienić najważniejszych filozofów modernizmu oraz omówić ich poglądy



Materiał do lekcji: link



Klasa 3

Temat lekcji: Formy pamięci. "Weiser Dawidek" Pawła Huellego.

 
cele:
-Rozróżnisz płaszczyzny fabularne w Weiserze Dawidku.
-Przeanalizujesz konstrukcję czasu w powieści.
-Wyjaśnisz, na czym polega mityzacja rzeczywistości w Weiserze Dawidku.
-Zinterpretujesz obraz Gdańska jako małej ojczyzny.


Materiał do lekcji: link


Zadanie domowe: obejrzę film i napiszę jego recenzję. (wykorzystaj plan recenzji)






WOP 27 lutego

Klasa 2


Temat: Sprawa polska w polityce wielkich mocarstw.


cele: 

- ocenia politykę mocarstw wobec sprawy polskiej,

- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych pomiędzy działaniem ZSRR wobec Polski i postanowieniami konferencji w Jałcie.


Zadania do wykonania:


1. Zapisz temat w zeszycie.

2. obejrzyj prezentacje:

https://www.youtube.com/watch?v=4JP-SAwtH7k

3. Przeczytaj 

Konferencja w Teheranie

Miała miejsce w dniach 28 listopada - 1 grudnia 1943 roku. Udział wzięli Winston Churchill, Franklin Delano Roosevelt oraz Józef Stalin. Głównym tematem obrad było uzgodnienie wspólnych planów prowadzenia wojny przeciwko armii niemieckiej. Jeśli chodzi o sprawę polską, to Stalin po raz pierwszy oficjalnie opowiedział się za wyznaczeniem zachodniej granicy Polski na Odrze, co zostało wstępnie zaaprobowana przez rozmówców zachodnich. Przyjęto również, że do Polski zostaną włączone Prusy Wschodnie oraz Opolszczyzna. Za jej wschodnią granicę uznano linię Curzona (projekt polsko-sowieckiej linii demarkacyjnej przedstawiony 1920 przez brytyjskiego ministra spraw zagranicznych George'a Curzona, linia przebiegała na północ od Suwałk - od źródeł Pregoły i Szczary, przez Sejny i Grodno i dalej dawną granicą Królestwa Polskiego na Bugu, dalej na wschód od Przemyśla a na zachód od Rawy Ruskiej, Sambora i Borysławia, aż do Karpat w rejonie źródeł Sanu, Dniestru i Stryja). Ostateczne wyznaczenie granic Polski odłożono na później, dopuszczono możliwość przesiedleń ludności z niektórych ziem.

konferencja w Jałcie

Miała miejsce w dniach 4-11 lutego 1945 roku na Krymie. Głównym tematem były problemy współdziałania strategicznego w końcowej fazie działań wojennych przeciw Niemcom i przystąpienia ZSRR do wojny przeciw Japonii. W sprawie polskiej potwierdzono, że granica wschodnia będzie przebiegać wzdłuż linii Curzona, z niewielkimi odchyleniami na korzyść Polski i że Polska powinna uzyskac znaczny przyrost terytorialny na północy i zachodzie".

Postanowiono również przekształcić Rząd Tymczasowy (utworzony 31 grudnia 1944 roku z działaczy Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, w celu przeciwstawienia legalnemu Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie, nieuznany przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone) na Polski Rząd Tymczasowy Jedności Narodowej, którego głównym celem miało być przygotowanie demokratycznych wyborów. W jego skład mieli wejść przedstawiciele wszystkich znaczących stronnictw politycznych, zarówno z kraju, jak i zagranicy.

4. Zapisz w zeszycie notatkę:

- data konferencji

- postanowienia dotyczące granic Polski

- postanowienia dotyczące władzy w Polsce


Do zobaczenia na Skypie



Klasa 3


Temat: Powstanie NSZZ Solidarność w Polsce.


Cele: 
uczeń:

- przedstawia realia gospodarcze i społeczne w PRL,

- wyjaśnia znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla przemian w Polsce,

- zna postacie: : A. Walentynowicz, L. Wałęsa, H. Krzywonos, B. Borusewicz


Zadania: 

1. Obejrzyj prezentację

https://www.youtube.com/watch?v=g_2x47GS-V4

2. jako notatkę odpowiedz na pytania:

- kiedy powstała Solidarność?
- co to była Solidarność 
- kto był jej przywódcą?
- jakie funkcje pełniła w Polsce w latach 80-tych?

3. Aby lepiej poznać realia życia w latach 80 tych polecam do obejrzenia filmy:

Człowiek z żelaza reż. A. Wajda
Wałęsa. Człowiek z nadziei. reż. A. Wajda

Dla chętnych:
- Wybierz jeden film i napisz krótko co sądzisz o czasach, które są tam przedstawione. 




...................................................................................................................................................

Język polski 27 lutego


Klasa 2

Temat lekcji: Spacer po mieście - opis Warszawy w "Lalce" Prusa.

Cele:

-  potrafi wyszukać w Lalce opisy Warszawy,

- wymień  opisane miejsca i krótko je scharakteryzować;

Materiał do lekcji: link






1. Obejrzyj. Spacer po Warszawie


2. Prus zaprezentował w Lalce Warszawę końca XIX wieku niemal z fotograficzną dokładnością. Nawet teraz możemy odnaleźć wiele miejsc, w których rozgrywa się akcja powieści. Warszawa w końcu XIX wieku była miastem silnie rozwijającym się. Powstawały nowe fabryki, linie kolejowe, oświetlenie gazowe ulic, linie telefoniczne, wodociągi i kanalizacja. Miasto tętniło życiem. Bolesław Prus obserwował zmiany, jakie niosły ze sobą początki kapitalizmu. Reorganizacja klas społecznych - upadek szlachty i arystokracji i rosnący wpływ mieszczaństwa i klasy robotniczej.


Po powstaniu styczniowym znacznie wzrosły tendencje rusyfikacyjne - język rosyjski dominował w przestrzeni publicznej, był językiem wykładowym w szkołach średnich, był widoczny nawet na szyldach sklepów. Nie było to jednak przeszkodą w rozwoju gospodarczym miasta. Pod koniec XIX w. znajdowało się tu ponad 450 fabryk zatrudniających ok 30 tys. robotników.


Zadanie domowe

Odszukaj w Lalce fragment, w którym Wokulski spaceruje po Powiślu. Omów sposób ukazania tej dzielnicy. Jakie myśli i emocje wywołuje ona w bohaterze?



Klasa 3

Temat lekcji: Dramat tożsamości w "Kartotece" Tadeusza Różewicza.

Cele: 

- będę wiedział kim był Tadeusz Różewicz,

-będę potrafił wymienić elementy dramatu realistycznego,

-będę potrafił omówić problematykę utworu,


Materiał do lekcji: link




Obejrzyj:





1.Kartoteka jest efektem gry z poetyką dramatu realistycznego i mieszczańskiego. Różewicz uderza w bodaj wszystkie najważniejsze założenia tych konwencji. W Kartotece radykalna redukcja obejmuje ograniczenie akcji, specyficzną tożsamość bohatera, surowe dekoracje. Akcja jest ograniczona do osobliwego minimum: bohater przez większość czasu leży na łóżku, prawie nic nie robi i niewiele mówi. Główna osoba dramatu Różewicza ma bardzo nieoczywistą i nieokreśloną tożsamość – informacje na jej temat są zupełnie sprzeczne, inni bohaterowie zwracają się do niej różnymi imionami, podobnie niejasny jest wiek głównej postaci z dzieła Różewicza. Pozostaje ona dziwnie apatyczna, depresyjna i wyobcowana.Różewicz, inaczej niż dramaturdzy realistyczni, nie stara się naśladować rzeczywistości. Nie ukrywa sztuczności sztuki, ale tę sztuczność eksponuje. Znosi granice między tym, co prawdziwe i fikcyjne, możliwe i nieprawdopodobne, teraźniejsze i przeszłe, publiczne i prywatne. 

2. Kompozycja utworu:

Kartoteka ma kompozycję otwartą, składa się z sekwencji obrazów, niepowiązanych ani chronologią ani logiką przyczynowo‑skutkową. Kompozycja ta przypomina pod tym względem kolaż. Materia sztuki jest bardzo intertekstualna, mnożą się cytaty i aluzje,a przy tym okazuje się bardzo wielojęzyczna, ponieważ pojawia się tu nie tylko język wysokiej literatury, lecz także język gazety, reklamy i potoczności.


3. Teatr Polskiego Radia posłuchaj https://www.youtube.com/watch?v=pWDl07ZdVpc


Pozdrawiam

p.Marta











WOP  sobota 13 lutego

 

klasa 2 

 

Temat: Polacy w koalicji antyhitlerowskiej.

 

 

Cele: 

- omawia udział Polaków w wysiłku militarnym aliantów, sytuuje w czasie i przestrzeni działania wojsk polskich na różnych frontach wojny,

- prawidłowo posługuje się pojęciami:  linia Gustawa, podhalańczycy, karpatczycy, kościuszkowcy,  Ludowe Wojsko Polskie.

 

 

Zadania do wykonania: 

 

1.     Proszę obejrzeć film:

 

https://www.youtube.com/watch?v=hBF2CZUTPBY

 

2.     Polacy na frontach II wojny światowej (Tabelka do wypełnienia):

 

Nazwa formacji wojskowej

Dowódca 

Szlak bojowy

Daty bitew 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Pomoca w wypelnieniu tabelki może być film oraz prezentacja:

https://www.youtube.com/watch?v=XbfOh5sSbp0

 

Powodzenia i do zobaczenia na Skype 

 

WOP sobota 13 lutego 





 

Klasa 3

 

Temat: Piosenki Jacka Kaczmarskiego jako sposób walki z komunizmem.

 

Cele: - przedstawia realia gospodarcze w PRL,

- ocenia polityczną i społeczną sytuację w PRL,

 

 

Zadania do wykonania:

 

1.     Obejrzyj prezentacje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Fs-hnlr9KlU

 

https://www.youtube.com/watch?v=mHWYMYffL6o

 

2.     Znajdź w dostępnych ci źródłach informacje o Jacku Kaczmarskim i jego utworach. Napisz w zeszycie czego dotyczyły. 

 

Przytocz kilka przykładów jego utworów.

 

Zadanie na 6!

- zaśpiewaj, nagraj i wyślij do mnie swoje wykonanie wybranego utworu 

J. Kaczmarskiego 


WOP  lutego

Klasa 2 

Temat: Polska w planach Stalina.
General Władysław Anders, Armia Polska w ZSRR i szlak bojowy II Korpusu.



cele: 

Poznanie celów polityki  ZSRR wobec Polski w czasie II wojny światowej. 

Poznanie okoliczności powstania i działalności pierwszej armii polskiej w ZSRR.


Zadania do wykonania:

1. Znajdź i napisz informacje na temat okoliczności powstania Armii Polskiej w ZSRR

- armia Z. Berlinga

2. Napisz krótką notatkę o powołaniu Armii Polskiej w ZSRR

- armia W. Andersa

http://www.sww.w.szu.pl/index.php?id=polska_wojsko_polskie_w_zsrr


https://www.youtube.com/watch?v=1BUkei_3pl0

https://notatkizlekcji.pl/historia/polska_armia_w_zsrr.html


( notatki proszę wykonać według schematu:

- przyczyny powołania armii

- data powstania

- dowódca

- szlak bojowy)


3. Dla chętnych:

Odpowiedz na pytanie:

Jaki był stosunek Stalina do obu Armii i dlaczego?

- zadanie na 6 :)))


Powodzenia i do zobaczenia na lekcji





Klasa 3


Temat: Kryzys komunizmu w Europie.


cele: Poznawanie sytuacji międzynarodowej w latach 80 tych.


- Kryzys wewnętrzny w ZSRR.

- Wkroczenie wojsk radzieckich do Afganistanu

- ZSRR w latach 80. – objęcie rządów w ZSRR przez M. Gorbaczowa (pierestrojka, głasnost).

- Wzrost znaczenia sił opozycyjnych w bloku państw komunistycznych.

- Problemy gospodarcze państw demokracji ludowej.


- wymienia państwa pozostające w strefie wpływów ZSRR,


- opisuje, wyjaśnia i ocenia przemiany w ZSRR w latach 1945–1991, 

- charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej.


Zadania do wykonania:


1. Napisz i wyślij do nauczyciela

 

Dlaczego kraje bloku wschodniego przeżywały kryzys pod koniec lat 80tych?


https://www.youtube.com/watch?v=mrC8l9ROgtU

https://www.youtube.com/watch?v=D95cqS1D7N0



......................................................................................................................................


Język polski  lutego


Klasa 2


Temat lekcji: Dwa światy w powieści "Lalka" Bolesława Prusa ".

- będę potrafił wymienić elementy świata przedstawionego w lekturze,

- będę potrafił scharakteryzować bohaterów,


Notatka:

1.Powieść Bolesława Prusa ukazywała się odcinkami w „Kurierze Codziennym” od września 1887 roku do maja roku 1889. W 1890 r. dzieło wydano drukiem w całości.

2. Akcja powieści toczy się w latach 1878-1879 (dokładne daty poznajemy dzięki zapiskom zawartym w „Pamiętniku starego subiekta”) w Warszawie, szczegółowo opisanej przez Prusa. Jego bohaterowie poruszają się po takich miejscach jak: Podwale (sklep Jana Mincla), Krakowskie Przedmieście (sklep Stanisława Wokulskiego), Powiśle, Łazienki, Aleje Ujazdowskie, Pola Mokotowskie. Niektóre wydarzenia odbywają się również: w Paryżu, Zasławiu (ruiny zamku), Skierniewicach.

3. Bohaterowie (wymień bohaterów)





Materiał do lekcji: link

świat przedstawiony

Wykonaj poniższe zadanie:



Temat lekcji: Wokulski romantyk czy pozytywista?

- będę potrafił wskazać i omówić kreacje głównego bohatera powieści.





Materiał do lekcji:  link




Klasa 3

Temat lekcji: Poezja Adama Zagajewskiego.

Cele:

- będę wiedział kim Adam Zagajewski,

- poznam tematykę jego poezji


"Wiersze Adama Zagajewskiego z okresu Nowej Fali mają wszystkie najważniejsze cechy poetyki typowej dla pokolenia ’68. Liryki autora zbioru Komunikat stanowią próbę zaangażowania literatury w sprawy społeczne i zajęcia wyrazistego stanowiska w relacji społeczeństwo – władza. W tamtym czasie Zagajewski przede wszystkim dążył do tego, aby w swojej twórczości zawrzeć strategie demaskacji przemocy władzy oraz manipulacji oficjalnego języka."



Materiał do lekcji: link


Zadanie domowe

Napisz esej na temat: „Polska rzeczywistość w wierszach poetów Nowej Fali”

 lub Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Poezja Nowej Fali jako dokument epoki”







WOP 30 stycznia


Klasa 3

Temat: Wystąpienia robotników przeciwko władzy ludowej w latach 1956-1980.


Zadania do wykonania:

1. Zapoznaj się z prezentacją:

https://www.youtube.com/watch?v=2wEaPL2k0Js&t=45s

2. Wykonaj tabelkę

 

Czerwiec  1956

Marzec  1968

Grudzień  1970

Strajki robotników 1980

Przyczyny wystąpień robotników

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg wystąpień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skutki/ co osiągnieto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







Klasa 2

Temat: Walcząca Warszawa.


Cele: uczeń będzie znał
- przyczyny wybuchu powstania
- data wybuchu powstania - Godzina W
- przyczyny upadku

Zadania do wykonania:

1. Zapoznaj się z prezentacją

https://www.youtube.com/watch?v=LVDuS8lxXEA&t=1796s

2. Odpowiedz w zeszycie na zagadnienia zawarte w celach lekcji.

3. Wykonaj kartę pracy


Karta pracy


Temat: Walcząca Warszawa


1. Na podstawie wywiadu i wiedzy własnej wykonaj polecenia.

https://www.youtube.com/watch?v=LVDuS8lxXEA&t=1810s


Wywiad z 2006 r. z brytyjskim podoficerem lotnictwa George’em Robertem Adamsem, który uczestniczył w lotach nad warszawą podczas powstania
w 1944 r. (fragment)

Jak i kiedy dowiedział się pan o wybuchu powstania w Warszawie?

Kiedy poinformowano nas na odprawie – w dzień lotu.

Kiedy to było, którego dnia [...]?

Myślę, że to było 14 sierpnia 1944 r.

Co pan widział, jak nadlecieliście nad Warszawę?

Miasto było w ogniu. Było dużo dymu. Nie całe było w ogniu, ale duże części miasta paliły się... Wiedzieliśmy, że musimy spróbować znaleźć, poprzez dym, strefę zrzutu, a było ciężko dostrzec, co się dzieje. [...]

Co pan dzisiaj myśli o swoim udziale w lataniu na pomoc Warszawie? Czy ma pan dzisiaj jakieś refleksje na ten temat?

Powiedziałbym, że byliśmy przerażeni, gdy tam byliśmy. I nie zdawaliśmy sobie wtedy sprawy z powagi sytuacji. Teraz wiemy, że gdy Polska była ponownie okupowana przez Związek Radziecki starano się wymazać z historii wszystko to, co się wydarzyło.

Źródło: Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego,

http://ahm.1944.pl/George_Robert_Adams


A. Opisz trudności militarne i polityczne, które przeszkadzały w zrzutach alianckich dla walczących powstańców.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................


B. Scharakteryzuj stopień poinformowania żołnierzy alianckich o rzeczywistej sytuacji
w Warszawie i na ziemiach polskich.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

C. Jak wyglądało miasto i jakie reakcje wzbudzało u świadka wydarzeń?


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2. Wypisz przyczyny upadku powstania warszawskiego.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................


3. Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenia.



A. Wstaw znak „x” obok zdań prawdziwych



Oba plakaty powstały w okresie powstania warszawskiego.


Plakat A odzwierciedlał wiarę Polaków w otrzymanie pomocy ze strony aliantów.


Autorami obu plakatów byli polscy komuniści współpracujący z ZSRR.


Celem opublikowania obu plakatów było zniechęcenie ludności cywilnej do walki zbrojnej.


Plakat B zachęcał do wstępowania w szeregi Armii Krajowej.


B. Jakie wartości ideologiczne przekazywały mieszkańcom Warszawy powyższe plakaty?


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................


4. Na podstawie tekstu źródłowego oraz wiedzy własnej napisz, jaki był plan Stalina wobec Warszawy i Polaków. Dlaczego negatywnie odnosił się on do powstania warszawskiego?


Depesza Józefa Stalina do Winstona Churchilla i Franklina Roosevelta (fragment)

Prędzej czy później prawda o grupie przestępców, którzy w celu zdobycia władzy wszczęli warszawską awanturę, stanie się wszystkim znana.

A.K. Kunert, Kronika powstania warszawskiego, Warszawa 2004, s. 74.


.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................



Język polski  30 stycznia

Klasa 2

Temat lekcji: Wyjątkowość nowelistyki Prusa.

Cele:

  • Rozpoznasz podstawowe kręgi tematyczne nowelistyki Bolesława Prusa.

  • Wskażesz cechy gatunkowe noweli‑przypowieści.

  • Przeanalizujesz konstrukcję świata przedstawionego w nowelach Prusa.



1. Nowela - krótka forma epicka wyróżniająca się jednowątkową fabułą osadzoną w realiach życia codziennego, z wyrazistym punktem kulminacyjnym, często z motywem przewodnim, tzw. sokołem noweli


"Współczesny czytelnik bywa mocno zaskoczony, bo nowele Bolesława Prusa wciąż dobrze się czyta. Przenoszą do rzeczywistości drugiej połowy XIX wieku, pozwalają poznać i zrozumieć ten, nie tak odległy, czas, ukazując ludzi, ich troski, małe radości"
Materiał do lekcji tutaj

Sprawdź się cechy noweli.

Zadanie domowe:
Odpowiedzi zanotuj w zeszycie.
1.Scharakteryzuj główne tematy nowelistyki Prusa.
2. W jaki sposób nowelistyka Prusa realizowała pozytywistyczne idee? Sformułuj wypowiedź pisemną.



Klasa 3

Temat lekcji: Poezja Ewy Lipskiej.

Cele:
-zapoznam się z oryginalną twórczością Lipskiej,
- będę potrafił wskazać symboliczne znaczenie historii opisanej przez poetkę.





"Oryginalność twórcza poezji Lipskiej jest znamienna także w późniejszej twórczości artystki. Liryka autorki wyrasta z indywidualnego doświadczenia, które rozpatruje ona z dwóch perspektyw: prywatnej i publicznej. Dzięki temu obraz rzeczywistości czasów PRL‑u ukazany w wierszach Ewy Lipskiej jest przynajmniej tak samo sugestywny i przerażający, jak u pozostałych poetów Nowej Fali."


Materiał do lekcji: tutaj

Zadanie domowe
Rozważ, na czym polega uniwersalność problematyki ukazanej w liryku Egzamin. W tym celu zredaguj krótką wypowiedź











WOP 23 stycznia

Klasa 2 i 3


Temat : Polski system partyjny.


Cele: Analizowanie programów politycznych polskich partii.


Zadania do wykonania:

1. Obejrzyj lekcję online i zapisz odpowiedzi na pytania:

- co to jest partia?
- jakie ma prawa partia polityczna w Polsce?
- typy partii politycznych
- funkcje partii

https://www.youtube.com/watch?v=_aBTwHqhQzM



........................................................................................................................................................


Język polski 23 stycznia


Klasa 2 LO

Temat lekcji: Postulaty pozytywistów.

Materiał do lekcji: link





Klasa 3

Temat lekcji: Język w stanie podejrzenia.

Materiał do lekcji: link



Pozdrawiam
p.Marta



Lekcja WOP 16 stycznia 

Klasa 2

Temat: Najmężniejszy z mężnych – rotmistrz Witold Pilecki.

             Generał Nil, Kedyw AK, i zamach na F. Kutcherę.


cele: Analizownie filmu i materiałów prasowych.

- poznaje okoliczności zamachu an F. Kutcherę,

- ocenia działalność generała Nila.


Zadania do wykonania:


1. Obejrzyj film " Śmierć rotmistrza Pileckiego"

https://www.youtube.com/watch?v=J233f56Np7c&t=29s

2. Na podstawie filmu i dostępnych źródeł napisz życiorys rotmistrza Pileckiego

3. Zapoznaj się z prezentacją 

https://www.youtube.com/watch?v=3zNtSN293dY

4. Na podstawie filmu i dostępnych żródeł wypisz najważniejsze metody konspiracyjne stosowane przez AK.



Klasa 3 


Temat: Nowa huta – idealne miasto nowej Polski.

             Nauka i kultura w powojennej Polsce i na emigracji.


cele: Poznawanie założeń i realizacji  budowy Nowej Huty – projektu wzorcowego miasta i

centrum przemysłowego socjalistycznej Polski .

Rozumienie procesu oddziaływania polityki na kulturę i oświatę w PRL-u



Zadania do wykonania:

1. Obejrzyj filmy o powstaniu Nowej Huty

https://www.youtube.com/watch?v=qpWPrtR5X74

https://www.youtube.com/watch?v=I3YmYMMuQWs


Język polski 16 stycznia

2 klasa


Temat lekcji: Pozytywistyczne ścieżki.


Materiał do lekcji: tutaj









Zadanie domowe:

Opiszę obraz Chełmońskiego "Babie lato"




3 klasa


Temat lekcji: Kto to jest "ja"? Co to jest rzeczywistość?


Materiał do lekcji: tutaj



Zadanie domowe:

Przygotuj pisemną wypowiedź argumentacyjną (rozprawkę problemową) na temat: „Czy kondycja postaci mówiącej w poezji Mirona Białoszewskiego jest zgodna z doświadczeniem każdego człowieka? 


Pozdrawiam

p. Marta










................................................................................................................................................

W najbliższą sobotę 9 stycznia odbędą się lekcje on-line. (dla 2 i 3 klasy)

link do lekcji z j. polskiego godzina 11.00 https://join.skype.com/pk8RWp75NVTz
link do lekcji z WOP godzina 10 https://join.skype.com/bjhX8wrsUgDG



WOP

Klasa 2 

Temat: Rząd polski w latach 1943 – 1945.

Cele : 

uczeń będzie znał okoliczności powołania i działalności rządu Stanisława Mikołajczyka na emigracji. 

Nacobezu:

- okoliczności przejęcia władzy przez  S. Mikołajczyka,

-  polityka mocarstw wobec sprawy polskiej.


zadania do wykonania:

1. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w epodręczniku oraz wykonaj polecenia ( od polecenia 8)

https://epodreczniki.pl/a/rzad-polski-na-uchodzstwie/D18tWzRVb

2. Wykonane polecenia proszę przesłać na maila do 15 stycznia


Klasa 3


Temat: Kult Bolesława Bieruta w Polsce. 


cele: 

uczeń będzie potrafił wykazać jaka była rola  przywódcy w PRL.

Nacobezu:

-  kult jednostki w Polsce jego formy i zakres,

-  system represji w Polsce,

-  najważniejsi przywódców komunistycznych w Polsce.


zadania:

1. Zapoznaj się z treścią i zadaniami w epodręczniku

https://epodreczniki.pl/a/okres-stalinizmu-w-polsce/DjT6FOiOw

2. Wykonaj polecenia tam zawarte , a następnie prześlij je do nauczyciela. od zad.8


Pozdrawiam i do zobaczenia w sobotę o godz. 10



...................................................................................................................................................


Język polski

2LO

Temat lekcji: Filozoficzne drogi - wstęp do epoki pozytywizmu. 


 Na dzisiejszej lekcji przybliżymy sobie kolejną epokę literacką. Na pewno większość z was słyszała o pozytywizmie, czyli kierunku związanym z filozofią i literaturą. Zainicjowany został przez Auguste’a Comte’a w drugiej połowie XIX wieku i był kontynuowany do czasów współczesnych. Podstawowa teza pozytywizmu głosi, że jedynie prawdziwą wiedzą jest wiedza naukowa, która może być zdobyta tylko dzięki pozytywnej weryfikacji teorii za pomocą empirycznej metody naukowej. Pozytywiści duża wagę przywiązywani do wiedzy czerpanej z książek i takiej którą można łatwo poprzeć doświadczeniami. Czasem pozytywizm nazywany jest ideologią naukową.

Dysonans między twórczością „romantyczną” a realistyczną jest tak duży, że epoka przypadająca w Polsce na II połowę XIX-wieku, a w Europie na lata 1850-1880, jest często nazywana całkowitym zaprzeczeniem swej poprzedniczki. W Polsce oddziaływanie tego nurtu myśli przejawiało się początkowo głównie w literaturze, która w kraju pod zaborami nie tylko przeciwstawiała się literackiemu romantyzmowi, głosząc wiarę w postęp i zdobycze nauki, ale także postulowała kulturalną i gospodarczą odbudowę przez pracę u podstaw. Pracę natury oświatowej nad podniesieniem poziomu życia przede wszystkim chłopów, a także walki z germanizacją i w okresie zaborów Polski.

Epoka, która nastąpiła między romantyzmem a Młodą Polską, swą nazwę zawdzięcza zachodnioeuropejskiemu nurtowi światopoglądowo-filozoficznemu, a dokładniej czołowemu dziełu, zawierającemu zbiór przyświecających jej idei. Francuski filozof August Comte, pisząc sześciotomowy „Kurs filozofii pozytywnej” nie przeczuwał pewnie, że tworzy historyczną nazwę epoki. Żródło https://pozytywizm.wordpress.com/2016/06/16/wstep-do-pozytywizmu/

Zadania do wykonania
1.Poglądy którego z filozofów są ci najbliższe? Odpowiedź uzasadnij.
2.Stwórz poradnik pozytywnego myślenia.

3 LO

Temat lekcji: Poetyckie poszukiwanie rzeczywistości.


Na dzisiejszej lekcji Porozmawiamy  na temat współczesnego statusu poezji. Przy tej okazji odpowiemy sobie na następujące pytania.
  • Czy zdarza się Wam czytywać poezję? 

  • Z jakich powodów sięgacie po wiersze?

  • Czy odnajdujecie w wierszach jakieś związki z rzeczywistością?

  • Czy zdarza się, że poezja przynosi Wam odpowiedź na jakieś dylematy życiowe?

  •  Przyjrzymy się poezji Czesława Miłosza


















Zadanie do wykonania
1.Przyjrzyj się obrazowi Juana Grisa. 


Który kierunek reprezentuje?
a) ekspresjonizm
b) surrealizm
c) secesja
d) kubizm
2.Podaj cechy charakterystyczne tego kierunku w sztuce

Pozdrawiam
p. Marta