WOP 17 kwietnia
- Sytuacja społeczno- polityczna w 1981r.
- Geneza, okoliczności wprowadzenia i próby legitymizacji stanu wojennego.
- Represje wobec członków Solidarności.
- Strajki okresu stanu wojennego.
- Życie codzienne w okresie stanu wojennego – opór społeczny.
- Świat wobec wydarzeń w Polsce.
- Zawieszenie i koniec stanu wojennego.
https://www.youtube.com/watch?v=6_cskSqGUgk
Odpowiedz na pytania:
1. Kto i kiedy wprowadził stan wojenny w Polsce?
2. Jakie represje spotkały członków Solidarności?
- ocenia politykę mocarstw wobec sprawy polskiej,
- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych pomiędzy działaniem ZSRR wobec Polski i postanowieniami konferencji w Jałcie.
Zadania do wykonania:
1. Zapisz temat w zeszycie.
2. obejrzyj prezentacje:
https://www.youtube.com/watch?v=4JP-SAwtH7k
3. Przeczytaj
Konferencja w Teheranie
Miała miejsce w dniach 28 listopada - 1 grudnia 1943 roku. Udział wzięli Winston Churchill, Franklin Delano Roosevelt oraz Józef Stalin. Głównym tematem obrad było uzgodnienie wspólnych planów prowadzenia wojny przeciwko armii niemieckiej. Jeśli chodzi o sprawę polską, to Stalin po raz pierwszy oficjalnie opowiedział się za wyznaczeniem zachodniej granicy Polski na Odrze, co zostało wstępnie zaaprobowana przez rozmówców zachodnich. Przyjęto również, że do Polski zostaną włączone Prusy Wschodnie oraz Opolszczyzna. Za jej wschodnią granicę uznano linię Curzona (projekt polsko-sowieckiej linii demarkacyjnej przedstawiony 1920 przez brytyjskiego ministra spraw zagranicznych George'a Curzona, linia przebiegała na północ od Suwałk - od źródeł Pregoły i Szczary, przez Sejny i Grodno i dalej dawną granicą Królestwa Polskiego na Bugu, dalej na wschód od Przemyśla a na zachód od Rawy Ruskiej, Sambora i Borysławia, aż do Karpat w rejonie źródeł Sanu, Dniestru i Stryja). Ostateczne wyznaczenie granic Polski odłożono na później, dopuszczono możliwość przesiedleń ludności z niektórych ziem.
konferencja w Jałcie
Miała miejsce w dniach 4-11 lutego 1945 roku na Krymie. Głównym tematem były problemy współdziałania strategicznego w końcowej fazie działań wojennych przeciw Niemcom i przystąpienia ZSRR do wojny przeciw Japonii. W sprawie polskiej potwierdzono, że granica wschodnia będzie przebiegać wzdłuż linii Curzona, z niewielkimi odchyleniami na korzyść Polski i że Polska powinna uzyskac znaczny przyrost terytorialny na północy i zachodzie".
Postanowiono również przekształcić Rząd Tymczasowy (utworzony 31 grudnia 1944 roku z działaczy Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, w celu przeciwstawienia legalnemu Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie, nieuznany przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone) na Polski Rząd Tymczasowy Jedności Narodowej, którego głównym celem miało być przygotowanie demokratycznych wyborów. W jego skład mieli wejść przedstawiciele wszystkich znaczących stronnictw politycznych, zarówno z kraju, jak i zagranicy.
4. Zapisz w zeszycie notatkę:
- data konferencji
- postanowienia dotyczące granic Polski
- postanowienia dotyczące władzy w Polsce
Do zobaczenia na Skypie
Klasa 3
Temat: Powstanie NSZZ Solidarność w Polsce.
- przedstawia realia gospodarcze i społeczne w PRL,
- wyjaśnia znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla przemian w Polsce,
Język polski 27 lutego
Klasa 2
Temat lekcji: Spacer po mieście - opis Warszawy w "Lalce" Prusa.
Cele:
- potrafi wyszukać w Lalce opisy Warszawy,
- wymień opisane miejsca i krótko je scharakteryzować;
Materiał do lekcji: link
1. Obejrzyj. Spacer po Warszawie
2. Prus zaprezentował w Lalce Warszawę końca XIX wieku niemal z fotograficzną dokładnością. Nawet teraz możemy odnaleźć wiele miejsc, w których rozgrywa się akcja powieści. Warszawa w końcu XIX wieku była miastem silnie rozwijającym się. Powstawały nowe fabryki, linie kolejowe, oświetlenie gazowe ulic, linie telefoniczne, wodociągi i kanalizacja. Miasto tętniło życiem. Bolesław Prus obserwował zmiany, jakie niosły ze sobą początki kapitalizmu. Reorganizacja klas społecznych - upadek szlachty i arystokracji i rosnący wpływ mieszczaństwa i klasy robotniczej.
Po powstaniu styczniowym znacznie wzrosły tendencje rusyfikacyjne - język rosyjski dominował w przestrzeni publicznej, był językiem wykładowym w szkołach średnich, był widoczny nawet na szyldach sklepów. Nie było to jednak przeszkodą w rozwoju gospodarczym miasta. Pod koniec XIX w. znajdowało się tu ponad 450 fabryk zatrudniających ok 30 tys. robotników.
Odszukaj w Lalce fragment, w którym Wokulski spaceruje po Powiślu. Omów sposób ukazania tej dzielnicy. Jakie myśli i emocje wywołuje ona w bohaterze?
Klasa 3
Temat lekcji: Dramat tożsamości w "Kartotece" Tadeusza Różewicza.
Cele:
- będę wiedział kim był Tadeusz Różewicz,
-będę potrafił wymienić elementy dramatu realistycznego,
-będę potrafił omówić problematykę utworu,
Materiał do lekcji: link
Obejrzyj:
1.Kartoteka jest efektem gry z poetyką dramatu realistycznego i mieszczańskiego. Różewicz uderza w bodaj wszystkie najważniejsze założenia tych konwencji. W Kartotece radykalna redukcja obejmuje ograniczenie akcji, specyficzną tożsamość bohatera, surowe dekoracje. Akcja jest ograniczona do osobliwego minimum: bohater przez większość czasu leży na łóżku, prawie nic nie robi i niewiele mówi. Główna osoba dramatu Różewicza ma bardzo nieoczywistą i nieokreśloną tożsamość – informacje na jej temat są zupełnie sprzeczne, inni bohaterowie zwracają się do niej różnymi imionami, podobnie niejasny jest wiek głównej postaci z dzieła Różewicza. Pozostaje ona dziwnie apatyczna, depresyjna i wyobcowana.Różewicz, inaczej niż dramaturdzy realistyczni, nie stara się naśladować rzeczywistości. Nie ukrywa sztuczności sztuki, ale tę sztuczność eksponuje. Znosi granice między tym, co prawdziwe i fikcyjne, możliwe i nieprawdopodobne, teraźniejsze i przeszłe, publiczne i prywatne.
2. Kompozycja utworu:
Kartoteka ma kompozycję otwartą, składa się z sekwencji obrazów, niepowiązanych ani chronologią ani logiką przyczynowo‑skutkową. Kompozycja ta przypomina pod tym względem kolaż. Materia sztuki jest bardzo intertekstualna, mnożą się cytaty i aluzje,a przy tym okazuje się bardzo wielojęzyczna, ponieważ pojawia się tu nie tylko język wysokiej literatury, lecz także język gazety, reklamy i potoczności.
3. Teatr Polskiego Radia posłuchaj https://www.youtube.com/watch?v=pWDl07ZdVpc
Pozdrawiam
p.Marta
WOP sobota 13 lutego
klasa 2
Temat: Polacy w koalicji antyhitlerowskiej.
Cele:
- omawia udział Polaków w wysiłku militarnym aliantów, sytuuje w czasie i przestrzeni działania wojsk polskich na różnych frontach wojny,
- prawidłowo posługuje się pojęciami: linia Gustawa, podhalańczycy, karpatczycy, kościuszkowcy, Ludowe Wojsko Polskie.
Zadania do wykonania:
1. Proszę obejrzeć film:
https://www.youtube.com/watch?v=hBF2CZUTPBY
2. Polacy na frontach II wojny światowej (Tabelka do wypełnienia):
Nazwa formacji wojskowej | Dowódca | Szlak bojowy | Daty bitew |
3. Pomoca w wypelnieniu tabelki może być film oraz prezentacja:
https://www.youtube.com/watch?v=XbfOh5sSbp0
Powodzenia i do zobaczenia na Skype
WOP sobota 13 lutego
Klasa 3
Temat: Piosenki Jacka Kaczmarskiego jako sposób walki z komunizmem.
Cele: - przedstawia realia gospodarcze w PRL,
- ocenia polityczną i społeczną sytuację w PRL,
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj prezentacje:
https://www.youtube.com/watch?v=Fs-hnlr9KlU
https://www.youtube.com/watch?v=mHWYMYffL6o
2. Znajdź w dostępnych ci źródłach informacje o Jacku Kaczmarskim i jego utworach. Napisz w zeszycie czego dotyczyły.
Przytocz kilka przykładów jego utworów.
Zadanie na 6!
- zaśpiewaj, nagraj i wyślij do mnie swoje wykonanie wybranego utworu
J. Kaczmarskiego
Poznanie celów polityki ZSRR wobec Polski w czasie II wojny światowej.
Poznanie okoliczności powstania i działalności pierwszej armii polskiej w ZSRR.
Zadania do wykonania:
1. Znajdź i napisz informacje na temat okoliczności powstania Armii Polskiej w ZSRR
- armia Z. Berlinga
2. Napisz krótką notatkę o powołaniu Armii Polskiej w ZSRR
- armia W. Andersa
http://www.sww.w.szu.pl/index.php?id=polska_wojsko_polskie_w_zsrr
https://www.youtube.com/watch?v=1BUkei_3pl0
https://notatkizlekcji.pl/historia/polska_armia_w_zsrr.html
( notatki proszę wykonać według schematu:
- przyczyny powołania armii
- data powstania
- dowódca
- szlak bojowy)
3. Dla chętnych:
Odpowiedz na pytanie:
Jaki był stosunek Stalina do obu Armii i dlaczego?
- zadanie na 6 :)))
Powodzenia i do zobaczenia na lekcji
Klasa 3
Temat: Kryzys komunizmu w Europie.
cele: Poznawanie sytuacji międzynarodowej w latach 80 tych.
- Kryzys wewnętrzny w ZSRR.
- Wkroczenie wojsk radzieckich do Afganistanu
- ZSRR w latach 80. – objęcie rządów w ZSRR przez M. Gorbaczowa (pierestrojka, głasnost).
- Wzrost znaczenia sił opozycyjnych w bloku państw komunistycznych.
- Problemy gospodarcze państw demokracji ludowej.
- wymienia państwa pozostające w strefie wpływów ZSRR,
- opisuje, wyjaśnia i ocenia przemiany w ZSRR w latach 1945–1991,
- charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej.
Zadania do wykonania:
1. Napisz i wyślij do nauczyciela
Dlaczego kraje bloku wschodniego przeżywały kryzys pod koniec lat 80tych?
https://www.youtube.com/watch?v=mrC8l9ROgtU
https://www.youtube.com/watch?v=D95cqS1D7N0
......................................................................................................................................
Język polski lutego
Klasa 2
Temat lekcji: Dwa światy w powieści "Lalka" Bolesława Prusa ".
- będę potrafił wymienić elementy świata przedstawionego w lekturze,
- będę potrafił scharakteryzować bohaterów,
Notatka:
1.Powieść Bolesława Prusa ukazywała się odcinkami w „Kurierze Codziennym” od września 1887 roku do maja roku 1889. W 1890 r. dzieło wydano drukiem w całości.
2. Akcja powieści toczy się w latach 1878-1879 (dokładne daty poznajemy dzięki zapiskom zawartym w „Pamiętniku starego subiekta”) w Warszawie, szczegółowo opisanej przez Prusa. Jego bohaterowie poruszają się po takich miejscach jak: Podwale (sklep Jana Mincla), Krakowskie Przedmieście (sklep Stanisława Wokulskiego), Powiśle, Łazienki, Aleje Ujazdowskie, Pola Mokotowskie. Niektóre wydarzenia odbywają się również: w Paryżu, Zasławiu (ruiny zamku), Skierniewicach.
3. Bohaterowie (wymień bohaterów)
Materiał do lekcji: link
Wykonaj poniższe zadanie:
- będę potrafił wskazać i omówić kreacje głównego bohatera powieści.
Materiał do lekcji: link
Klasa 3
Temat lekcji: Poezja Adama Zagajewskiego.
Cele:
- będę wiedział kim Adam Zagajewski,
- poznam tematykę jego poezji
"Wiersze Adama Zagajewskiego z okresu Nowej Fali mają wszystkie najważniejsze cechy poetyki typowej dla pokolenia ’68. Liryki autora zbioru Komunikat stanowią próbę zaangażowania literatury w sprawy społeczne i zajęcia wyrazistego stanowiska w relacji społeczeństwo – władza. W tamtym czasie Zagajewski przede wszystkim dążył do tego, aby w swojej twórczości zawrzeć strategie demaskacji przemocy władzy oraz manipulacji oficjalnego języka."
Materiał do lekcji: link
Zadanie domowe
Napisz esej na temat: „Polska rzeczywistość w wierszach poetów Nowej Fali”
lub Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Poezja Nowej Fali jako dokument epoki”
WOP 30 stycznia
|
Czerwiec 1956 |
Marzec 1968 |
Grudzień 1970 |
Strajki robotników 1980 |
Przyczyny wystąpień robotników |
|
|
|
|
Przebieg wystąpień |
|
|
|
|
Skutki/ co osiągnieto |
|
|
|
|
Karta pracy
Temat: Walcząca Warszawa
1. Na podstawie wywiadu i wiedzy własnej wykonaj polecenia.
https://www.youtube.com/watch?v=LVDuS8lxXEA&t=1810s
Wywiad
z 2006 r. z brytyjskim podoficerem lotnictwa George’em Robertem
Adamsem, który uczestniczył w lotach nad warszawą podczas
powstania
w 1944 r. (fragment)
Jak i kiedy dowiedział się pan o wybuchu powstania w Warszawie?
– Kiedy poinformowano nas na odprawie – w dzień lotu.
Kiedy to było, którego dnia [...]?
– Myślę, że to było 14 sierpnia 1944 r.
Co pan widział, jak nadlecieliście nad Warszawę?
– Miasto było w ogniu. Było dużo dymu. Nie całe było w ogniu, ale duże części miasta paliły się... Wiedzieliśmy, że musimy spróbować znaleźć, poprzez dym, strefę zrzutu, a było ciężko dostrzec, co się dzieje. [...]
Co pan dzisiaj myśli o swoim udziale w lataniu na pomoc Warszawie? Czy ma pan dzisiaj jakieś refleksje na ten temat?
– Powiedziałbym, że byliśmy przerażeni, gdy tam byliśmy. I nie zdawaliśmy sobie wtedy sprawy z powagi sytuacji. Teraz wiemy, że gdy Polska była ponownie okupowana przez Związek Radziecki starano się wymazać z historii wszystko to, co się wydarzyło.
Źródło: Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego,
http://ahm.1944.pl/George_Robert_Adams
A. Opisz trudności militarne i polityczne, które przeszkadzały w zrzutach alianckich dla walczących powstańców.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Scharakteryzuj stopień
poinformowania żołnierzy
alianckich o rzeczywistej sytuacji
w Warszawie i na ziemiach
polskich.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
C. Jak wyglądało miasto i jakie reakcje wzbudzało u świadka wydarzeń?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Wypisz przyczyny upadku powstania warszawskiego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenia.
A. Wstaw znak „x” obok zdań prawdziwych
|
Oba plakaty powstały w okresie powstania warszawskiego. |
|
Plakat A odzwierciedlał wiarę Polaków w otrzymanie pomocy ze strony aliantów. |
|
Autorami obu plakatów byli polscy komuniści współpracujący z ZSRR. |
|
Celem opublikowania obu plakatów było zniechęcenie ludności cywilnej do walki zbrojnej. |
|
Plakat B zachęcał do wstępowania w szeregi Armii Krajowej. |
B. Jakie wartości ideologiczne przekazywały mieszkańcom Warszawy powyższe plakaty?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4. Na podstawie tekstu źródłowego oraz wiedzy własnej napisz, jaki był plan Stalina wobec Warszawy i Polaków. Dlaczego negatywnie odnosił się on do powstania warszawskiego?
Depesza Józefa Stalina do Winstona Churchilla i Franklina Roosevelta (fragment)
Prędzej czy później prawda o grupie przestępców, którzy w celu zdobycia władzy wszczęli warszawską awanturę, stanie się wszystkim znana.
A.K. Kunert, Kronika powstania warszawskiego, Warszawa 2004, s. 74.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Rozpoznasz podstawowe kręgi tematyczne nowelistyki Bolesława Prusa.
Wskażesz cechy gatunkowe noweli‑przypowieści.
Przeanalizujesz konstrukcję świata przedstawionego w nowelach Prusa.
Lekcja WOP 16 stycznia
Generał Nil, Kedyw AK, i zamach na F. Kutcherę.
- poznaje okoliczności zamachu an F.
Kutcherę,
- ocenia działalność generała Nila.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj film " Śmierć rotmistrza Pileckiego"
https://www.youtube.com/watch?v=J233f56Np7c&t=29s
2. Na podstawie filmu i dostępnych źródeł napisz życiorys rotmistrza Pileckiego
3. Zapoznaj się z prezentacją
https://www.youtube.com/watch?v=3zNtSN293dY
4. Na podstawie filmu i dostępnych żródeł wypisz najważniejsze metody konspiracyjne stosowane przez AK.
Klasa 3
Temat: Nowa huta – idealne miasto nowej Polski.
Nauka i kultura w powojennej Polsce i na emigracji.
cele: Poznawanie założeń i realizacji budowy Nowej Huty – projektu wzorcowego miasta i
Rozumienie procesu oddziaływania polityki
na kulturę i oświatę w PRL-u
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj filmy o powstaniu Nowej Huty
https://www.youtube.com/watch?v=qpWPrtR5X74
https://www.youtube.com/watch?v=I3YmYMMuQWs
Język polski 16 stycznia
2 klasa
Temat lekcji: Pozytywistyczne ścieżki.
Materiał do lekcji: tutaj
Zadanie domowe:
Opiszę obraz Chełmońskiego "Babie lato"
3 klasa
Temat lekcji: Kto to jest "ja"? Co to jest rzeczywistość?
Materiał do lekcji: tutaj
Zadanie domowe:
Przygotuj pisemną wypowiedź argumentacyjną (rozprawkę problemową) na temat: „Czy kondycja postaci mówiącej w poezji Mirona Białoszewskiego jest zgodna z doświadczeniem każdego człowieka?
Pozdrawiam
p. Marta
................................................................................................................................................
W najbliższą sobotę 9 stycznia odbędą się lekcje on-line. (dla 2 i 3 klasy)
uczeń będzie znał okoliczności powołania i działalności
rządu Stanisława Mikołajczyka na emigracji.
Nacobezu:
- okoliczności przejęcia władzy przez S. Mikołajczyka,
- polityka mocarstw wobec sprawy
polskiej.
zadania do wykonania:
1. Zapoznaj się z informacjami zawartymi w epodręczniku oraz wykonaj polecenia ( od polecenia 8)
https://epodreczniki.pl/a/rzad-polski-na-uchodzstwie/D18tWzRVb
2. Wykonane polecenia proszę przesłać na maila do 15 stycznia
Klasa 3
Temat: Kult Bolesława Bieruta w Polsce.
cele:
uczeń będzie potrafił wykazać jaka była rola przywódcy w PRL.
Nacobezu:
- kult jednostki w Polsce jego
formy i zakres,
- system represji w Polsce,
- najważniejsi przywódców
komunistycznych w Polsce.
zadania:
1. Zapoznaj się z treścią i zadaniami w epodręczniku
https://epodreczniki.pl/a/okres-stalinizmu-w-polsce/DjT6FOiOw
2. Wykonaj polecenia tam zawarte , a następnie prześlij je do nauczyciela. od zad.8
Pozdrawiam i do zobaczenia w sobotę o godz. 10
...................................................................................................................................................
Język polski
2LO
Na dzisiejszej lekcji przybliżymy sobie kolejną epokę literacką. Na pewno większość z was słyszała o pozytywizmie, czyli kierunku związanym z filozofią i literaturą. Zainicjowany został przez Auguste’a Comte’a w drugiej połowie XIX wieku i był kontynuowany do czasów współczesnych. Podstawowa teza pozytywizmu głosi, że jedynie prawdziwą wiedzą jest wiedza naukowa, która może być zdobyta tylko dzięki pozytywnej weryfikacji teorii za pomocą empirycznej metody naukowej. Pozytywiści duża wagę przywiązywani do wiedzy czerpanej z książek i takiej którą można łatwo poprzeć doświadczeniami. Czasem pozytywizm nazywany jest ideologią naukową.
Dysonans między twórczością „romantyczną” a realistyczną jest tak duży, że epoka przypadająca w Polsce na II połowę XIX-wieku, a w Europie na lata 1850-1880, jest często nazywana całkowitym zaprzeczeniem swej poprzedniczki. W Polsce oddziaływanie tego nurtu myśli przejawiało się początkowo głównie w literaturze, która w kraju pod zaborami nie tylko przeciwstawiała się literackiemu romantyzmowi, głosząc wiarę w postęp i zdobycze nauki, ale także postulowała kulturalną i gospodarczą odbudowę przez pracę u podstaw. Pracę natury oświatowej nad podniesieniem poziomu życia przede wszystkim chłopów, a także walki z germanizacją i w okresie zaborów Polski.
Epoka, która nastąpiła między romantyzmem a Młodą Polską, swą nazwę zawdzięcza zachodnioeuropejskiemu nurtowi światopoglądowo-filozoficznemu, a dokładniej czołowemu dziełu, zawierającemu zbiór przyświecających jej idei. Francuski filozof August Comte, pisząc sześciotomowy „Kurs filozofii pozytywnej” nie przeczuwał pewnie, że tworzy historyczną nazwę epoki. Żródło https://pozytywizm.wordpress.com/2016/06/16/wstep-do-pozytywizmu/
3 LO
Temat lekcji: Poetyckie poszukiwanie rzeczywistości.Czy zdarza się Wam czytywać poezję?
Z jakich powodów sięgacie po wiersze?
Czy odnajdujecie w wierszach jakieś związki z rzeczywistością?
Czy zdarza się, że poezja przynosi Wam odpowiedź na jakieś dylematy życiowe?
Przyjrzymy się poezji Czesława Miłosza