WOP 22.05.2021
Temat: Księstwo Warszawskie
WOP 15.05.2021
Temat: Polacy w wojnach napoleońskich
WOP 08.05.2021
Temat: Sąd nad Stanisławem Augustem Poniatowskim
motto - ” Niechaj każdy miłość własną – kraju miłości poświęci...”Cele:
wskażę pozytywne i negatywne dokonania króla
rozumiem specyfikę polityki prowadzonej przez Stanisława Augusta
wymienię przyczyny upadku państwa polskiego
25.04.2021 - zajęcia online
j.polski- spotkanie autorskie z Panem Michałem Rusinkiem
WOP- Temat: Upadek państwa polskiego
cele:
- znam okoliczności wybuchu insurekcji kościuszkowskiej
- omówię przebieg powstania
- wymienię przyczyny upadku państwa polskiego
(podręcznik str.289, karty pracy str.135)
Na lekcji omówiliśmy przygotowania i przebieg insurekcji kościuszkowskiej
oraz przyczyny i skutki III rozbioru Polski.
Zadanie domowe
Obejrzyj - Spór o historię- Stanisław August Poniatowski- zdrajca czy patriota?
Wykorzystaj wiedzę zdobytą na lekcjach i wypisz argumenty do każdej ze stron.
WOP
zajęcia w szkole:
10.04.2021(grupa pomarańczowa)
17.04.2021(grupa zielona)
Temat : Konstytucja 3 Maja
cele:
wymienię zasady ustrojowe , które wprowadziła konstytucja
scharakteryzuję okoliczności zawiązania konfederacji targowickiej
podam przyczyny II rozbioru Polski
Jak powstała konstytucja?
WOP-27.03.2021
Temat : Sejm Wielki
cele:
znam sytuację w Rzeczpospolitej po I rozbiorze
wiem jak przebiegały obrady sejmu
wymienię najważniejsze reformy Sejmu Wielkiego
Sejm Wielki (Czteroletni) 1788 – 1792
Pod koniec lat 80-ych XVIII wieku król Stanisław August Poniatowski oraz obóz patriotyczny po raz
kolejny podjęli próbę przeprowadzenia koniecznych reform. Na skutek trudnej sytuacji politycznej caryca
Rosji Katarzyna II zgodziła się na zwołanie sejmu zawiązanego pod laską konfederacji –
(decyzje zapadały większością głosów.)
Marszałkiem został Stanisław Małachowski, jeden z przywódców obozu reform oraz Kazimierz
Nestor Sapieha.
Jesienią 1790 r. przeprowadzono nowe wybory do izby poselskiej, dzięki czemu obóz reform uzyskał
przewagę. Od tego momentu sejm obradował w podwójnym składzie gdyż posłowie wybrani w 1788 r.
nie opuścili obrad.
Sejm ten do historii przeszedł jako Wielki gdyż: po pierwsze obradował ostatecznie w podwójnym
składzie, po drugie uchwalił przełomowe dla historii Polski reformy.
Podczas sejmu ścierały się między sobą trzy obozy polityczne:
( z podręcznika str.280 wypisz stronnictwa polityczne, ich liderów i program)
Posłuchaj audycji Kulisy zwołania Sejmu Wielkiego i zastanów się:
Jakie były relacje Rzeczypospolitej z Rosją i Prusami?
Przeczytaj fragment Pierwsza kadencja i sojusz z Prusami
Czego dotyczyły pierwsze akty prawne podjęte przez Sejm Czteroletni?
Następnie dowiedz się Czym była "czarna procesja" i o co walczyli mieszczanie.
Jako podsumowanie uzupełnij ćwiczenia na str. 128.
Spotykamy się po Świętach w szkole :)
10 kwietnia grupa pomarańczowa
17 kwietnia grupa zielona
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,
Życzę Wam dużo zdrowia,pogody
dobrego wypoczynku i wiosennego nastroju
Pani Agata :)
WOP-20.03.2021
Temat:Oświecenie w Rzeczpospolitej.
Cele:
- scharakteryzuję główne idee polskiego oświecenia
- wiem kto odegrał największą rolę w ich upowszechnianiu
- znam najważniejsze osiągnięcia artystów tej epoki
Epoka literacka XVIII wieku.
Oświecenie polskie liczymy od czasów saskich po trzeci rozbiór Polski w roku 1795. Najważniejszy przedział tych czasów to rządy króla Stanisława Poniatowskiego (1764-1793), tzw. doba stanisławowska
Co to jest oświecenie?.
Nie ma w naszych dziejach takiego wydarzenia (politycznego czy artystycznego), które należałoby uznać za datę początkową polskiego oświecenia. Już w latach 30. XVIII stulecia zaczęły się pojawiać nowinki z Zachodu, dotyczyły one głównie przemian w szkolnictwie
Jak rozpoczęło się polskie oświecenie?
Z podręcznika (s,269-275) wypisz najważniejsze osiągnięcia polskiego oświecenia, podziel je na trzy części(edukacja i nauka, mecenat króla i sztuki piękne,literatura- ćw. str.126)
Przeczytaj tekst Co jest ważne? i poszerz wiadomości o oświeceniu w Polsce.
Architektura i sztuka
I na koniec zapraszam Cię na wirtualny spacer w Sali Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie. Wystawione są w niej 23 obrazy oświeceniowego malarza Bernarda Bellotta, który chętnie portretował sceny z życia polskiej stolicy.
Zadanie domowe
Stwórz krzyżówkę, której hasłem będzie słowo POLSKA. Zredagowane przez ciebie hasła i pytania powinny dotyczyć informacji związanych z polskim oświeceniem.
Wszystkiego dobrego,
Pani Agata :)
WOP-13.03.2021
Temat:Początki panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego
Cele:
wymienienie reformy przeprowadzone przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w początkowym okresie jego rządów
wyjaśnię okoliczności zawiązania konfederacji barskiej i przedstawię jej skutki,
omówię okoliczności i przyczyny pierwszego rozbioru Polski
Po śmierci Augusta III (1763 r.) przez wiele miesięcy trwało bezkrólewie. Dopiero we wrześniu 1764 r. odbyła się ostatnia w dziejach Rzeczpospolitej wolna elekcja. Nowym królem został popierany przez Rosję Stanisław Poniatowski. Duże nadzieje z objęciem władzy przez Poniatowskiego wiązali przedstawiciele magnackiej rodziny Czartoryskich, którzy dążyli do przeprowadzenia reform Rzeczypospolitej. Było to sprzeczne z zamiarami Rosji i caryca Katarzyna II zdecydowała się na bezpośrednią ingerencję. W wyniku intrygi ambasadora Rosji Mikołaja Repnina w 1767 r. został rozpętany w Rzeczypospolitej konflikt między katolikami innowiercami. Kraj stanął na progu wojny domowej. W 1768 r. zastraszony przez wojska rosyjskie sejm uchwalił równouprawnienie dla innowierców i tzw. prawa kardynalne, których gwarantem miała być caryca Katarzyna II.
Z podręcznika str.264 wypisz czym były prawa kardynalne i jak nazwano sejm który je wprowadził.
Rosyjską ingerencją oburzona była część szlachty. W 1768 r. została zawiązana w obronie wiary katolickiej i wolności konfederacja barska. Konfederaci podjęli walkę przeciwko Rosji i polskiemu władcy.
Do dzisiejszego dnia trwają spory o konfederację barską, jednak sytuację wykorzystały państwa ościenne: Rosja, Prusy i Austria i w 1772 r. dokonując pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej. rozbiór miał być ratyfikowany na sejmie rozbiorowym.
Jan Matejko w swoim obrazie “ Rejtan, upadek Polski”.
Uwiecznia scenę, która rozegrała się prawie sto lat wcześniej na Zamku Królewskim w Warszawie. Matejko pokazuje, jak tytułowy bohater – poseł ziemi nowogródzkiej Tadeusz Rejtan – w geście rozpaczy rzuca się na ziemię i zagradza drogę Franciszkowi Ksaweremu Branickiemu, Adamowi Ponińskiemu i Stanisławowi Szczęsnemu Potockiemu. W ten dramatyczny sposób próbuje uniemożliwić im złożenie podpisu pod traktatem ratyfikującym I rozbiór Polski. interpretacja obrazu
Posłuchaj piosenki Jacka Kaczmarskiego"Rejtan,czyli raport ambasadora,która jest opisem obrazu Jana Matejki. Nie została puszczona przez cenzurę i wywołała protest ambasady radzieckiej jako piosenka antyradziecka,mimo,że dotyczy okresu rozbiorów.....
Rozbiór ostatecznie zatwierdzono, ale sejm na tym nie poprzestał. Kontynuował prace do kwietnia 1775 r., podejmując próby reform Rzeczypospolitej. Miały być one szansą na wzmocnienie państwa. W 1775 r. powołano Radę Nieustającą
Zadanie domowe
Obejrzyj film i zapamiętaj jakie były najważniejsze hasła epoki.
WOP- 06.03.2021
Temat:Polska w czasach saskich.
Cele:
Znam okoliczności w jakich na tronie polskim zasiedli August II Mocny i August III
Wyjaśnię ingerencję Rosji w sprawy polskie za panowania Wettinów (Sasów).
Dzięki wyborowi na tron Augusta II Mocnego, potem zaś jego syna Augusta III Rzeczpospolita została połączona unią personalną z Saksonią.Unia personalna między Rzeczypospolitą a Saksonią na pozór stworzyła silne mocarstwo
regionalne. August II wstępował na tron przy aprobacie Austrii, Prus i Rosji – choć wówczas ich
znaczenie dalekie było od tego, które osiągną w czasie rozbiorów. Księstwo Pruskie i Rosja
postrzegane były w ówczesnej Europie jako drugorzędne państwa, których przyszłej międzynarodowej
kariery nikt nie przewidywał.
Wskaż na podstawie mapy, jakie mogły istnieć przeszkody w skutecznym funkcjonowaniu unii polsko‑saskiej.
Wejdź na stronę Wojna północna i odpowiedz na pytanie w jaki sposób Rzeczpospolita została wciągnięta wojnę.
Przeczytaj tekst z podręcznika str 257 W jakich okolicznościach na króla został wybrany
Stanisław Leszczyński.
Uzasadnij, że powiedzenie „od Sasa do Lasa” trafnie oddaje sytuację Rzeczpospolitej
w latach 1704‑1709
Przeczytaj artykuł Sejm niemy. Jakie reformy chciał wprowadzić i dlaczego został tak nazwany.
Z podręcznika ze strony 261 wypisz jakie próby reform zostały podejmowane za czasów saskich.
Zadanie domowe
zeszyt ćwiczeń str. 118-119
*******************************************************
WOP- 27.02.2021
Temat: Powtórzenie wiadomości - Od potęgi do kryzysu Rzeczpospolitej.
Zagadnienia:
Początki Rządów Wazów
Wojny z Moskwą w pierwszej połowie XVII w
Wojny z Turcją w pierwszej połowie XVII w
Powstanie kozackie
Potop szwedzki i kryzys Rzeczpospolitej
Panowanie Jana III Sobieskiego
Barok i sarmatyzm w Rzeczpospolitej
Dziś zajmiemy się podsumowaniem.
Na początek obejrzyj poniższą prezentację
Kryzys Rzeczpospolitej w XVIIw
W podręczniku (str.206-207) przyjrzyj się osi czasu i przyporządkuj najważniejsze wydarzenia historyczne do wymienionych na osi czasu królów elekcyjnych. Następnie oceń, który spośród siedemnastowiecznych konfliktów Rzeczypospolitej przyniósł jej największe straty gospodarcze.
Z poniższej strony wykonaj ćwiczenia 1 i 3
Zadanie domowe
Obejrzyj krótki film będzie to wstęp do następnej lekcji.
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata :)
WOP- 13.02.2021
Temat Kultura baroku i sarmatyzm.
Cele lekcji:
Potrafię wyjaśnić pojęcie "baroku" i określić ramy chronologiczne epokiRozkwit tendencji barokowych następował przez cały wiek XVII – i to on obfituje w najważniejsze dla epoki wydarzenia historyczne i artystyczne.
Sarmatyzm stanowi jedno z najbardziej złożonych pojęć z zakresu dziejów kultury dawnej Polski. Jego definicja nie jest prosta również z tego względu, że pojęcie to ewoluowało wraz z czasem. . Pojmowany był jako pewien sposób myślenia o polskości i jako ziemiańsko-patriarchalny styl życia charakterystyczny dla średniej, drobnej i zaściankowej szlachty, hołdującej przywiązaniu do rodzimych wartości.
Ideologia sarmatyzmu oparta była na szeroko dyskutowanej tezie renesansowych kronikarzy-historyków którzy twierdzili, że pochodzi ona od starożytnych Sarmatów. Legenda głosi, że jedno z ich plemion przywędrowało z okolic Morza Czarnego nad Wisłę, założyło tu swoje osady, zdominowało tubylców i dało początek polskiemu rycerstwu, z którego z czasem ukształtowała się warstwa szlachecka. Od nazwy starożytnego plemienia obszar dawnej Rzeczypospolitej poszerzonej o znaczne wpływy na kresach wschodnich nazwano Sarmacją.
Rzecz jasna, że tego rodzaju rodowód szlachta polska przyjęła z entuzjazmem. Dodawał blichtru, usprawiedliwiał nieograniczoną wolność osobistą szlachty, przyznawał jej wyjątkowy status w państwie. Ideologia sarmatyzmu zdominowała przeróżne sfery rzeczywistości: politykę, kulturę, umysłowość i obyczajowość.
spróbuj odpowiedzieć na to pytanie.
W podręczniku na str. 205 jest ilustracja stroju szlacheckiego, który ukształtował się w XVI i XVII w. i wyraziście odróżniał szlachciców od mieszczan. Zazwyczaj był barwny i bogato zdobiony,wykonany z drogich materiałów.
Wymień elementy stroju szlacheckiego
I na koniec ciekawostka dla chętnych Sarmackie zwyczaje stołowe
Zadanie domowe
Na kolejne zajęcia (27 lutego!) wypełnij kartę powtórzeniową ze strony 95-96, nie wysyłaj jej do nauczyciela, tylko przygotuj się z podanych zagadnień. Na zajęciach 27lutego zrobimy powtórzenie i quiz (kahoot) z działu "Od potęgi do kryzysu Rzeczypospolitej"
W razie pytań zapraszam na priv :)
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
****************************************************************************************************
WOP- 06.02.2021
Temat Panowanie Jana III Sobieskiego
Cele:
Wskaże przyczynę II etapu wojen z Turkami
Będę potrafił wymienić najważniejsze bitwy i ich rezultat
Ocenię politykę Jana III Sobieskiego
Druga wojna z Turkami i elekcja Jana III Sobieskiego
W drugiej połowie XVII wieku wybuchła kolejna wojna z Turcją. Ogromna armia sułtana wkroczyła
w granice Rzeczypospolitej, która nie była przygotowana na atak. Po krótkim oblężeniu w 1672 roku
wojska tureckie zdobyły najważniejszą twierdzę na południu kraju – Kamieniec Podolski.
Rzeczpospolita utraciła Podole. Napór turecki zdołał powstrzymać hetman Jan Sobieski, pod wodzą
którego armia Rzeczypospolitej odniosła wspaniałe zwycięstwo pod Chocimiem w 1673 roku.
Sukces ten spowodował, że w 1674 roku pogromcę Turków szlachta wybrała na króla.
Jan III Sobieski król Polski i wielki książę litewski w latach 1674–1696. Jeden z najwybitniejszych
polskich wodzów. Niemal przez całe swe panowanie prowadził wojny z Turcją. Odniósł przy tym wiele
sukcesów, z których największy to bitwa pod Wiedniem. Był również znakomitym pisarzem.
Zachowane są jego listy do ukochanej żony – królowej Marysieńki.
Jeżeli chcesz poznać bliżej tę postać, zapraszam Cię do obejrzenia filmiku z Pałacu w Wilanowie.
Opowiada on o kimś fantastycznym, o dziewczynie , która mimo przeciwności losów stała się
najbardziej znaną królową naszego kraju :)
************************************************
WOP- 30.01
Temat Potop szwedzki i kryzys w Rzeczpospolitej
Cele
Będę znał/znała przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją w
XVII wieku,
- Zrozumiem skąd wzięła się nazwa potop szwedzki i poznam jego skutki.
- Dowiem się dlaczego doszło do zmian ustrojowych w Rzeczpospolitej.
Zapisz temat i cele lekcji w zeszycie,
Przeczytaj lekcję z Epodrecznika i zrób ćwiczenia 1 i 2
Typ materiału: Lekcja z E Podręcznika
Następnie wykorzystując mapę napisz jakie ziemie zostały zajęte przez
Szwedów podczas potopu.
Ogromną rolę w odpieraniu wroga, nie tylko militarną, ale również moralną, odegrał
klasztor na Jasnej Górze z jego przeorem Augustynem Kordeckim, paulinami i innymi
obrońcami twierdzy - posłuchaj co o tym wydarzeniu mówiła w Polskim Radiu prof. historii
Teresa Chynczewska-Hennel.
https://www.polskieradio24.pl/39/156/Artykul/978174,Potop-szwedzki-powstrzymala-Jasna-Gora
Oblężenie Jasnej Góry nie miało znaczenia dla losów wojny, jednak wywołało oburzenie w społeczeństwie polskim. Dodatkowo rabunki wojsk szwedzkich sprawiły, że szlachta szybko zrozumiała swój błąd. Jan Kazimierz wrócił do kraju, a cała ludność Rzeczypospolitej – ze Stefanem Czarnieckim na czele – porwała się do walki z najeźdźcami. Walki trwały kilka lat, ale w końcu Szwedzi zostali zmuszeni do opuszczenia ziem polskich i litewskich. W 1660 roku podpisano pokój w Oliwie. Inflanty przypadły Szwedom, a Jan Kazimierz zrzekł się pretensji do tronu szwedzkiego, ale mógł do końca życia tytułować się królem szwedzkim. Szwecja obiecała dotrzymać wolności
handlu na Bałtyku. Pokój ten ostatecznie zakończył wojny między Rzecząpospolitą a Szwedami.
Z podręcznika (str.190) przeczytaj rozdział “Zmiany ustrojowe” , wyjaśnij pojęcie oligarchia magnacka. oraz kto pierwszy zastosował zasadę liberum veto.
Do czego to doprowadziło?
I na koniec podsumowanie
https://www.youtube.com/watch?v=og3fpOuvjmc
Zadanie domowe
zeszyt ćwiczeń str,85-87
Wszystkiego dobrego,
Pani Agata
WOP- 23.01
Temat: Powstanie Chmielnickiego
Cele lekcji:
Dowiesz się jak próbowano rozwiązać kwestię kozacką
Jakie skutki przyniosły powstania Kozaków
Zapisz temat i cele lekcji, a następnie przypomnij sobie z ostatniej lekcji
kim byli Kozacy i jakie ziemie zamieszkiwali.
Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragmenty „Problem południowo‑wschodnich
rubieży Rzeczypospolitej – Tatarzy, najazdy”, „Kozacy – geneza i charakterystyka
zjawiska” oraz „Powstanie Chmielnickiego”
https://epodreczniki.pl/a/ogniem-i-mieczem/DlsxGBIR5
Obejrzyj film o Powstaniu Chmielnickiego z kanału „Historia pod ostrym kątem”
.Typ materiału: Materiał multimedialny
Na podstawie poniższego materiału zrób w punktach notatkę do zeszytu
Zadanie domowe:
Zeszyt ćwiczeń str. 82-84
i dla chętnych film "Ogniem i mieczem" :)
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Najbliższe lekcje poświęcimy odmówieniu jednej z najważniejszych powieści w literaturze polskiej „Lalce” Bolesława Pusa.
Lalka jest utworem wyjątkowym. Wzbudza wielkie emocje od momentu ukazywania się w odcinkach na łamach „Kuriera Codziennego” w latach 1887-1889. Jako powieść opublikowana w całości ukazała się w 1890 roku. Utwór oddaje nastroje lat 80. XIX wieku, kiedy to w świadomości polskich pozytywistów doszło do kryzysu. Piękne idee pracy organicznej, pracy u podstaw okazały się trudne do zrealizowania. Początkowy optymizm został zastąpiony pesymizmem, brakiem wiary w możliwość zrealizowania programu.
Na lekcjach dziś rozmawiamy o powieści w XIX wieku, realizmie (powieści realistycznej) i w tym kontekście czytamy wybrane fragmenty „Lalki”. Teksty do lekcji zostaną udostępnione w szkole.
Materiały:
Wiadomości wstępne
Powieść realistyczna
Praca zdalna:
1. Uporządkuj swoją znajomość lektury (30’)
2. Na podstawie załączonego fragmentu powieści przedstaw formie planu losy Wokulskiego.
Aby poszerzyć swoją pracę możesz zajrzeć tu
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
Temat: Obowiązki względem ludzkości i cywilizacji. Hasła pozytywizmu w felietonie.
Na lekcji będziemy rozmawiać o felietonach w pozytywizmie. Czym są, jakie są ich cechy charakterystyczne. Materiałem do analizy będą teksty reprezentujące ten gatunek, który swą popularność zawdzięczał rozwojowi prasy w XIX wieku.
Felieton to gatunek publicystyki drukowany w gazecie, poruszający aktualną problematykę: w swobodny sposób przedstawia bieżące wydarzenia społeczne, towarzyskie, artystyczne, polityczne. Cechą felietonu jest subiektywizm relacji, a jego styl charakteryzuje się nastawieniem na kontakt z odbiorcą, komunikatywnością języka i częstą obecnością humoru i satyry. Pisanie felietonu zazwyczaj oddaje się znanym osobistościom. Ich teksty mają stałe miejsce w danej gazecie i są opatrzone specjalnym tytułem odnoszącym się do całego cyklu.
Wybitnym twórcą felietonów w okresie pozytywizmu był Bolesław Prus - świetne pióro a przy tym inteligentny złośliwiec i baczny obserwator życia. Jego teksty pt. „Kroniki” ukazywał się cyklicznie między innymi w „Kurierze Warszawskim”. Ich cechą charakterystyczną jest zaczepny, polemiczny wobec innych głosów ton.
Pisał w nich Prus o ważnych sprawach życia codziennego i problemach swojej epoki. Szerzył hasła pozytywistyczne i inicjował akcje społeczne. Propagował rozwój organizacji i stowarzyszeń i wiele uwagi poświęcał zagadnieniom gospodarki, edukacji, mentalności zbiorowej Polaków.
Na lekcji będziemy analizować jeden z felietonów B. Prusa.
Na koniec spróbujemy stworzyć własne felietony.
Zadanie domowe:
Zapoznaj się fragmentami "Lalki"
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
Na lekcji rozmawiać będziemy o twórczości Adama Asnyka, często w czasach sobie współczesnych i później nazywanego poetą czasów niepoetyckich.
Razem z Asnykiem snuć będziemy refleksje nad przyszłością, teraźniejszością i przyszłością (w wierszach „Do młodych”, „Daremne żale”. Poświęcimy chwilę na jeden z najsłynniejszych (za sprawą filmu Małgorzaty Łazarkiewicz „Ostatni dzwonek” 1989) wierszy poety „Miejcie odwagę”. Posłuchamy pięknych wierszy o miłości (do dziś wykonywanych przez znanych polskich wokalistów tj. „Jednego serca tak mało”) więc Panowie – mam nadzieję, że i Wam się spodoba. Na koniec wyruszymy na krótką wędrówkę po Tatrach, które były jedną z trzech obok historii naszego narodu i kobiet miłością poety.
Materiały:
Daremne żale - recytacja
Do młodych - recytacja
Miejcie nadzieję, muz. Z.Preisner,
wyk. Joanna Wizmur
Jednego serca tak mało wyk. P.Cugowski
Ta łza - recytacja
Podręcznik, teksty (e-podręczniki)
„Góry i morze to jedyne uniwersalne lekarstwo na wszystkie ludzkie dolegliwości, tam, oddychając świeżym, wonnym powietrzem, pojąc się widokiem świeżej a wzniosłej natury, można zapomnieć o cierpieniach i troskach” A.Asnyk w liście do ojca (1874)
Zadanie domowe:
Zainspiruj się jednym z wierszy Adama Asnyka i stwórz swoje haiku
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
___________________
Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams o godz.10.00
Początek pozytywizmu to odwrót od romantycznych ideałów i sposobów postrzegania świata. To wiek pary i elektryczności, prasy, handlu, przemysłu, a także powieści.Termin pozytywizm zapożyczony został z pracy filozofa Augusta Comte’a Kurs filozofii pozytywnej.
Pozytywny (nie, nie odnosi się do testu na koronawirusa;) znaczy tu: ‘realny, użyteczny, pewny, ścisły, względny.
W Europie epokę tę datujemy na połowę XIX w. do lat 90. XIX w., zaś w Polsce początek tego okresu w dziejach literatury wyznacza rok 1863 (powstanie styczniowe), a jego koniec – początek lat 90. XIX w.
Materiały:
Wprowadzenie- informacje o epoce pozytywizmu
Zadanie domowe:
Pod materiałem z informacjami o pozytywizmie znajdują się zadania do rozwiązania. Przeslij tylko odpowiedzi.
Dzięki i pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams o godz.10.00
Nasze ostatnie spotkanie z epoką romantyzmu poświęcona będzie postaci Cypriana Kamila Norwida (1821-1883)
Jest poetą romantycznym, który prowadzi nieustanną polemikę z romantyzmem tym spod znaku trzech wieszczów. Szczytowy moment polskiego romantyzmu to okres po Powstaniu Listopadowym (lata 30-XIX wieku). Romantyzm w epoce Norwida przechodzi już lata zmierzchowe (Słowacki pisze swoje ostatnie dzieła, Mickiewicz już nie pisze). Norwid tworzy więc w dość różnych warunkach. Do tego pisze w sposób dość powszechnie uznawany za ekscentryczny, co skutkuje niemal brakiem wydanych dzieł (wagę jego twórczości odkryje dopiero pokolenie późnych „wnuków” - epoka Młodej Polski). Dużo podróżuje, na swoje ubogie życie zarabia głównie jako rysownik, ale m.in. z powodu pogarszającego się stanu zdrowia stopniowo popada w nędzę, tak że umiera w całkowitym opuszczeniu w Domu św. Kazimierza na przedmieściach Paryża.
Na lekcji zajmiemy się ogłoszonym w 1865 r. poematem Norwida „Fotrepian Szopena”.
Poemat nawiązuje do autentycznego zdarzenia. 19 września 1863 powstańcy styczniowi dokonali nieudanego zamachu na namiestnika Teodora Berga, rzucając bombę z okna pałacu Zamoyskich na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. W odwecie Rosjanie zdemolowali budynek pałacu, wyrzucając na bruk fortepian, na którym Fryderyk Chopin grał podczas pobytu w Warszawie.
Twórczość Chopina jest przedstawiona w utworze jako synteza kultury śródziemnomorskiej (antyk, chrześcijaństwo) i tradycji polskiej, doskonałe połączenie treści (natchnienia) z formą oraz najwyższy stopień artyzmu, dostępny nielicznym twórcom. Muzyka ma moc podnoszenia rzeczywistości do ideału, przemieniania w byt doskonały. W poemacie zarysowuje się konflikt między doskonałym pięknem, utożsamianym z dobrem, a historią, życiem i realnością, skażonymi złem. Wyrzucenie fortepianu symbolizuje niszczenie najwyższych wartości, dobra przez brutalne i prymitywne zło. Tryumf nie jest jednak ostateczny, bo – mimo zniszczenia przedmiotu – wartości przez niego symbolizowane będą trwały w tradycji. Akt cierpienia staje się odkupieniem i może niespodziewanie, wbrew intencjom niszczących, przynieść dobre owoce. Ideał i piękno trafiają do ludu.
Zadanie domowe:
Przeczytaj fragment powieści Olgi Tokarczuk "Bieguni" na temat serca Fryderyka Szopena i wykonaj ćwiczenie 1, s. 328.
Dodatkowo - dla chętnych: ćwiczenie 4. Posłuchaj Poloneza As-dur Op.53.
Film dokumentalny o Norwidzie Norwid .Światło i mrok
Na lekcji zajmujemy się dramatem Juliusza Słowackiego „Kordian”.
Kordian powstał w 1833 roku w trakcie pobytu Słowackiego w Szwajcarii i miał być przede wszystkim próbą oceny powstania listopadowego, zgłębieniem przyczyn jego klęski oraz polemiką z systemem mitów stworzonych przez Adama Mickiewicza w III części Dziadów i Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego.
Słowacki odwołał się w Kordianie do wydarzeń historycznych z 1828 i 1829 roku (czyli z okresu bezpośrednio poprzedzającego wybuch powstania listopadowego). W grudniu 1828 roku zawiązany został spisek koronacyjny skupiający grupę podchorążych z Piotrem Wysockim na czele. Celem spisku było wywołanie powstania przeciw carowi, a hasłem do walki miało być zabicie cara i jego rodziny podczas uroczystości koronacyjnych w Warszawie 24 maja 1829 roku. Zamach na cara nie doszedł do skutku między innymi z powodu oporu, na jaki spiskowa młodzież natknęła się zarówno ze strony ugodowców, jak i starszego pokolenia działaczy patriotycznych (m.in. Juliana Ursyna Niemcewicza).
Na lekcji razem z Kordianem udamy się w podróż po romantycznej Europie. Wrócimy z niej podbudowani? Pełni energii? Czy raczej rozczarowani i zniechęceni? Dowiemy się czy dlaczego Słowacki był poetą- bluszczemJ, dowiemy się co kryje się za hasłem „Polska Wienkelriedem narodów” i zastanowimy wspólnie jak tzw. winkelriedyzm ma się do Mickiewiczowskiego mesjanizmu
Cele lekcji:
· wiem, czym jest winkelriedyzm, i że ta koncepcja stworzona przez Słowackiego nakazywała czynną walkę z zaborcami
· wiem, na czym polega metamorfoza Kordiana
· potrafię porównać monolog Kordiana z Wielką Improwizacją z III cz. Dziadów Adama Mickiewicza
Materiały:
Podręcznik s.210-230
Interpretacja filmik
Praca na lekcji- podręcznik s. 221 ćw. 8
Zadanie domowe NOWE!
W programie (lub na kartce) zaproponuj chmurę wyrazów dla hasła Juliusz Słowacki. Następnie wykonaj zrzut ekranu lu wydrukuj swoją pracę i wklej do zeszytu.
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams o godz.10.00
Temat: W cieniu historii refleksje nad losem zniewolonej ojczyzny. Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego
Grób Agamemnona - rysunek Juliusza Słowackiego
Wiersz wyraźnie dzieli się na dwie części. Część pierwsza ma charakter luźnych refleksji, dotyczących własnej poezji, które podmiot liryczny snuje w trakcie zwiedzania grobu Agamemnona. Druga część to bolesny rozrachunek z własnym narodem - poeta zastanawia się w niej nad przyczyną pozostawania Polski pod zaborami i eksponuje swoje zaangażowanie w sprawy ukochanego kraju.
Pojawiają się w niej nawiązania do dwóch bitew greckiej starożytności – pod Termopilami i pod Cheroneą. Ta pierwsza, choć według historyków nie stanowi ważniejszego momentu w dziejach wojen grecko-perskich, stała się w kulturze synonimem bezkompromisowego i gotowego na poświęcenie życia patriotyzmu. Druga zaś – to symbol końca starożytnej Grecji, która utraciła niepodległość na rzecz Rzymu. Utworzona przez Słowackiego paralela Grecja- Polska, Rzym- Rosja znakomicie oddaje dramat niewoli, ale też prowadzi do gorzkich refleksji na temat skarlałej natury rodaków.
Cele lekcji:
- potrafię zinterpretować tekst Grób Agamemnona
- rozumiem treść najważniejszych odwołań do starożytności
Materiały:
Podręcznik s. 231-237
Sparta i bitwa pod Termopilami
Dodatkowo:
Trailer filmu „300”
blog o Grecji i przepis na sałatkę po grecku - Καλή όρεξη!
I relaksujące greckie klimaty J
Zadanie domowe:
Przeczytaj tekst Łukasza Polinceusza, Idea demokracji. Wady i zalety. Następnie na jego podstawie wykonaj mapę myśli pojęcia „demokracja” (Ćw.2.2)
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego -J
Zapraszam na lekcję na platformie Microsoft Teams o godz.10.00
Na lekcji rozmawiamy o tzw. stylach językowych w polszczyźnie.
Po lekcji możesz powiedzieć:
wiem czym jest i do czego służy styl językowy
potrafię wymienić kilka stylów językowych
Czy zastanawialiście się nad tym, że wszyscy mówimy po polsku, ale jednak każdy trochę inaczej? Każdy ma nieco inny zasób używanych przez siebie słów, co ma źródło w naszej niepowtarzalności, w naszym doświadczeniu życiowym, środowisku, w którym się obracamy, przeczytanych książkach (czytajcie!) itp. Mamy nawet „swoje” czyli typowe dla siebie błędy językowe ;)To tak zwany styl indywidualny.
Oprócz niego są również style funkcjonalne – czyli takie, które poprzez dobór słownictwa (czyli leksyki), składni (czyli sposobu budowania zdań), frazeologii (czyli utartych konstrukcji językowych) umożliwiają dobrą, czyli skuteczną komunikację w sytuacjach typowych, wymagających określonych zasad użycia języka.
Np. w innym stylu mówimy na co dzień (to tzw. potoczny), a innym np. piszemy pismo do urzędu (to tzw. styl urzędowy).
Inne style użytkowe to np. naukowy (i popularnonaukowy), publicystyczny, artystyczny, retoryczny
Materiały
Omówienie stylów (filmik 16’)
Zapamiętaj! Dobry styl to taki, który jest dopasowany do sytuacji komunikacyjnej.
Nie należy mieszać stylów. To błąd stylistyczny (zob. ćw. 3). Może to skutkować również efektem komicznym
Styl językowy indywidualny zmienia się z biegiem życia tak jak i my się zmieniamy. Jest odbiciem naszegodoświadczenia.
Zagrajmy J
Zadanie domowe:
Obejrzyj filmik
Wykonaj Ćw. 5.
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
_________________Wieszcz narodowy – Juliusz Słowacki, życie, utwory, testament.
Podobno najbardziej interesują nas informacje o… innych ludziach. Powinno więc być interesująco J Na lekcji bowiem poznamy życiorys kolejnego wieszcza romantycznego Juliusza Słowackiego. Będzie też trochę ploteczek.
Przeczytamy wiersz Słowackiego o nietypowym jak na pierwszą lekcję tytule „Testament mój”.
Utwór ten powstał na przełomie 1839 i 1840 roku, kiedy poeta przebywał w Paryżu. Uważa się, że towarzyszące Słowackiemu melancholia i smutek były związane z jego nieudanym życiem osobistym oraz złym stanem zdrowia. Słowacki od najmłodszych lat zmagał się z gruźlicą, która ówcześnie należała do najgroźniejszych chorób. Dojrzały okres twórczości wieszcza naznaczony był również piętnem upadku powstania listopadowego i konsekwencjami społeczno‑politycznymi tego wydarzenia. Wszystko to stało się tłem utworu utrzymanego w gatunku testamentu poetyckiego.
Materiały:
Podręcznik, s. 208-209 oraz 242
Testament mój - recytacja
Zadanie domowe
1.Ćwiczenie 1 z e-podręcznika. Odpowiedzi zapisz w zeszycie i prześlij do nauczyciela.
2. Na pierwsze zajęcia w lutym (czyli za dwa tygodnie) zapoznaj się dramatem Juliusza Słowackiego „Kordian”
Możesz
posłuchać również audiobooka
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego :)
Język polski 16 stycznia 2021
Zapraszam na lekcję na Microsoft Teams o godz. 10.00
Temat:
Kraina, w której jest trochę szczęścia dla Polaka - Pan Tadeusz Adama
Mickiewicza
Na lekcji zajmiemy się epopeją narodową czyli Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza. Pan Tadeusz czyli Ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z r. 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem należy do arcydzieł romantyzmu. Ten epicki poemat Adama Mickiewicza (uznany za epopeję narodową) powstawał w latach 1832–1834 (wyd. 1834) .
Poemat składa się z dwunastu ksiąg opatrzonych osobnymi tytułami i poprzedzonych krótkim streszczeniem (ujętym w tzw. argumenty). W wielowątkowej fabule można wyznaczyć główną linię fabularną (spór o zamek Horeszków, perypetie miłosne Tadeusza i Zosi zakończone zaręczynami, ofensywa Napoleona na Moskwę i wprowadzenie reformy uwłaszczeniowej), połączoną z wątkami pobocznymi (historia Jacka Soplicy i jego działalność konspiracyjna, spór Asesora i Rejenta o charty). W utworze dominuje realizm epicki z narratorem obiektywnym i wszechwiedzącym, zaangażowanym emocjonalnie w tok opowieści.
Zatrzymamy się więc na chwilę w Soplicowie.
Poszukamy odpowiedzi na pytanie dlaczego ten tekst stał się dla Polaków tak ważny
Po lekcji mogę powiedzieć:
Znam genezę Pana Tadeusza
Wiem, dlaczego Pan Tadeusz jest eposem
Materiały
Polonez – kompozycja Wojciecha Kilara
Gramatyka i pisownia. Zwróć uwagę na odmianę rzeczownika epopeja i pisownię form D,C i Msc. l. poj. oraz D l. mn.
Uzupełnienie zdań właściwymi formami rzeczowników: aleja, epopeja,
Nie mogli znaleźć __________ Niepodległości w Warszawie.
Skawiński zaczytał się w ______________ Adama Mickiewicza.
Andrzej Wajda podjął się ekranizacji naszej narodowej ______________ .
Zadanie domowe
Wykonam mapę myśli dla hasła Adam Mickiewicz
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego
____________________Język polski 9 stycznia 2021 roku
Wszystkiego dobrego w nowym roku!
Zapraszam serdecznie na lekcję zdalną w sobotę 9 stycznia o godz. 10.00
Spotkanie odbywać się będzie na platformie Microsoft Teams (nie trzeba mieć konta Microsoftu).
Będziemy zajmować się wielkimi monologami III części Dziadów:
Wielką improwizacją
Podręcznik s. 187
Omówienie
Podręcznik s.191
Materiały:
Zadanie domowe:
Obejrzyj ekranizację "Pana Tadeusza" A.Mickiewicza w reż. A.Wajdy
wersja edukacyjna (z napisami i komentarzem)
Pozdrawiam serdecznie,
Pani od polskiego-J