Serdecznie witamy:)
No blogu będziemy zamieszczali materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.
Kontakt do nauczyciela:
p. Marta martamajchrzak.spk@gmail.com
p. Jacek jacek.bahrij@orpeg.pl
----------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski 22 maja
Temat lekcji: Zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
Cele:
-będę wiedział co to orzeczenie i potrafił wskazać je w zdaniu,
- będę potrafił rozróżnić zdanie pojedyncze od zdania złożonego.
Dowiedzieliśmy się również jak napisać przepis.
Napiszę przepis ulubionej potrawy, ciastka lub deseru:)
Powodzenia!
JĘZYK POLSKI 15 maja
Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy na temat lektury "Magiczne drzewo. Czerwone krzesło" autorstwa Andrzeja Maleszki.
Wspólnie określiliśmy również elementy świata przedstawionego w lekturze:
Aby utrwalić wiadomości z lektury, wykonaj zadania dostępne pod poniższym linkiem:
https://view.genial.ly/5ede5a219294330cf0df4740/interactive-content-magiczne-drzewo-czerwone-krzeslo
https://wordwall.net/pl/resource/12524550/polski/magiczne-drzewo-czerwone-krzes%c5%82o
Praca domowa dodatkowa
Napisz charakterystykę wybranego bohatera lektury .
Pamiętaj o elementach charakterystyki.
Pozdrawiam:)
Wiedze o Polsce 15 maja
Temat : Zośka, Alek i Rudy- bohaterscy harcerze
1. 1939 r – wybuch II wojny Światowej
2. Niemcy i Związek Sowiecki we wrześniu napadają na Polskę. Rozpoczęła się niemiecka i sowiecka okupacja ziem polskich.
3. Polacy zakładają tajne organizację, które będą walczyły z okupantem:
- AK- Armia Krajowa, czyli podziemna armia polska. AK zajmowała się zbieraniem informacji o wrogu i dokonywaniem zamachów na niemieckich żołnierzy.
- Szare Szeregi- tajna organizacja harcerzy.
4. Do Szarych Szeregów należeli: Tadeusz Zawadzki, Maciej Aleksy Dawidowski, Jan Bytnar. Chłopcy używali pseudonimy po to aby zmylić niemiecką policję, która próbowała ich złapać.
Chłopcy używali pseudonimy po to aby zmylić niemiecką policję, która próbowała ich złapać.
5.Zośka, Rudy i Alek w celu podtrzymania wiary w niepodległą Polskę zrywali niemieckie
flagi, wieszali polskie flagi, malowali znaki i symbole Polski na murach.
Język polski 8 maja 2021
Temat: Wypowiedzenia oznajmujące, pytające i rozkazujące.
Cele:
- znam rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi (oznajmujące, rozkazujące, pytające, wykrzyknikowe),
- potrafię rozpoznać i nazwać typy zdań ze względu na cel wypowiedzi
(szczególnie rozróżniać zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące od wykrzyknikowych),.
Kiedy mówimy, mamy różne intencje. Czasami chcemy przekazać komuś informację, innym razem pytamy o coś, a kiedy indziej chcemy kogoś skłonić do zrobienia czegoś. Pomagają nam w tym odpowiednie słowa oraz intonacja.
Rodzaje wypowiedzeń
W zależności od celu wypowiedzi rozróżniamy trzy rodzaje wypowiedzeń:
oznajmujące – kiedy kogoś o czymś informujemy, np.
Pan Hilary zgubił okulary.
rozkazujące – kiedy rozkazujemy komuś, prosimy o coś, np.
Niech pani kałuże omija.
pytające – kiedy pytamy o coś lub o kogoś, np.
A nie pokazałem języka?
Zadanie domowe:
By utrwalić wiadomości wykonaj ćwiczenia:
1)
Zeszyt ćwiczeń
ćwiczenie 4/115
ćwiczenie 5/11
Pamiętaj 15 maja omawiamy lekturę "Magiczne drzewo"
Do zobaczenia:)
Wiedza o Polsce
zadania dla grupy pomarańczowej pracującej w domu 17 kwietnia 2021
Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska.
Cele:
-kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość
-jaka była rola Józefa Piłsudskiego w walce o wolną Polskę
1.Józef Piłsudski (1867-1935) współtwórca niepodległej Polski w 1918r.; Naczelnik Państwa w latach 1918-1922; Marszałek Polski.
Cele lekcji oraz pkt. 1 zapisaliśmy w szkole. Zapiszcie proszę tylko odpowiedzi do pozostałych punktów:
2. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str. 112 odpowiedz jak nazywały się polskie oddziały, które od 1914r. walczyły o odzyskanie niepodległości Polski?
.................................................................................................................................................... 3. Na podstawie schematu (od przyczyny do skutku) ze strony 113 napisz w jaki sposób wynik pierwszej wojny światowej wpłynął na odzyskanie niepodległosci przez Polskę?
....................................................................................................................................................
4. Odzyskanie niepodległości stało się faktem w 1918roku, ale Polacy musieli walczyć o granice. Zapoznaj się z infografiką ze stron 114- 115 i wymień obszary, o które Polacy musieli walczyć w latach 1918-1921.
....................................................................................................................................................
Zapraszam też do obejrzenia filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=NkE9rno3ggg
oraz uzupełnienia życiorysu Józefa Piłsudskiego, na kartce którą otrzymaliście w szkole.
(Wydarzenia z życia Marszałka oraz historii Polski układamy w kolejności chronologicznej przy pomocy strzałek)
Na zakończenie zapraszam Was do gry edukacyjnej, z której dowiecie sie więcej o życiu Marszałka oraz niepodległej Polsce:
https://niepodlegla.men.gov.pl/niepodlegla/mission1/
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń strony 70-72.
Język polski
Zadania dla grupy pracujące w domu w dniu 17 kwietnia:
Przeczytam tekst w podręczniku strona 131 i odpowiem pisemnie (do zeszytu) na 1 pytanie pod tekstem.
Dodatkowo poćwiczę stosowanie zasad ortograficznych dotyczących pisowni "ch", które poznałem na poprzedniej lekcji. Ćwiczenie
Pozdrawiam
p. Marta
Wiedza o
Polsce
Temat: Maria Skłodowska –Curie –polska noblistka.
Cele: znam życie i dokonania polskiej uczonej
wskażę innych Polaków-
laureatów Nagrody Nobla
Przeczytajcie temat:,,Maria Skłodowska - Curie - polska noblistka” w
podręczniku s. 104-106.
Ustnie opowiedzcie o życiu Marii Skłodowskiej - Curie.
Odpowiedzcie na pytania:
Jakie osiągnięcia naukowe miała polska uczona?
Jakie nagrody otrzymała?
Wymień innych Polaków, laureatów Nagrody Nobla.
Temat:Powtórzenie wiadomości - Wojny i upadek Rzeczpospolite
Zagadnienia
na sprawdzian: Wojny i upadek Rzeczpospolitej
1. Kim był Jan Zamoyski
2. Z jakimi państwami polska prowadziła wojny w XVIIw
- Czym była husaria
- Stefan Czarniecki/Augustyn Kordecki/ Potop/data
- Jan III Sobieski / Odsiecz wiedeńska/data
3. Co to były obiady czwartkowe i kto był ostatnim królem Polski.
4. Kim był Tadeusz Kościuszko
- Powstanie Kościuszkowskie( data-przyczyna-skutek)
- III rozbiór Polski (data-przyczyna –skutek- państwa które dokonały III
rozbioru)
5. Z czyjej inicjatywy powstały Legiony Polskie we Włoszech
6. Kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego
7. Kim był Romuald Traugutt i kiedy wybuchło powstanie styczniowe (przyczyny
–skutki-wojna partyzancka)
8. Kim była Maria Skłodowska-Curie (nagroda nobla- polscy nobliści)
9. Zadanie dodatkowe (dla chętnych)- Jak polska noblistka została bohaterką
wojenną?
W ramach przygotowania do sprawdzianu rozwiąż poniższe quizy
Przygotuj się do sprawdzianu.
Sprawdzian napiszemy w szkole po świętach
9 kwietnia grupa pomarańczowa
16 kwietnia grupa kiwi
Język polski 27 marca
Na ostatniej lekcji powtarzaliśmy wiadomości dotyczące czasownika.
1) Odmiana czasownika przez osoby:
2)Czasy
3) Rodzaje
Pozdrawiam ciepło:)
Wiedza o Polsce, 20 marca 2021
Zadania dla grupy kiwi pracującej w domu.
1. Zadania 2, 5 i 7 w zeszycie ćwiczeń na stronach 58-60.
2. Proszę o wysłanie zaległych zadań domowych z czasu nauki zdalnej (te osoby, które tego wcześniej nie zrobiły).
Wiedza o Polsce, sobota 13 marca 2021
Temat lekcji: Józef Wybicki i hymn Polski.
Podręcznik str. 94
Cele:
- będę wiedział kto stworzył Legiony Polskie we Włoszech,
- będę wiedział kim był autor polskiego hymnu narodowego
1.Po III rozbiorze Polski, u boku wojsk francuskich powstały Legiony Polskie we Włoszech dowodzone przez generała Henryka Dąbrowskiego.
2. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech -Mazurek Dąbrowskiego, pieśń stała się oficjalnie hymnem narodowym w 1927r.
https://wordwall.net/pl/resource/1174491/historia/j%C3%B3zef-wybicki-i-hymn-polski
https://wordwall.net/pl/resource/8028653/polski/hymn-polski
Temat lekcji: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.
Podręcznik str. 99
Cele:
- będę wiedział kim był Romuald Traugutt;
- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki powstania styczniowego
Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=K6WPF7_UVpk
1. Powstanie styczniowe wybuchło 22 stycznia 1863- 1864 r. ponieważ Polacy dążyli do odzyskania niepodległości.
2. Bezpośrednia przyczyna wybuchu powstania styczniowego:
• Branka – Rosjanie przeprowadzili przymusowy pobór do wojska wśród Polaków, których podejrzewali, że przygotowują powstanie zbrojne.
3. Podczas powstania styczniowego Polacy prowadzili wojnę partyzancką podczas, której:
• unikali wielkich bitew,
• urządzali zasadzki, atakując z zaskoczenia (małymi oddziałami na lepiej uzbrojonych i wyszkolonych żołnierzy rosyjskich).
5. W trakcie powstania styczniowego działało podziemne państwo polskie:
• oznaczało to, że jego przedstawiciele działali w tajemnicy przed władzami rosyjskimi, gdyż groziło im aresztowania oraz więzienie lub śmierć.
• miało swój Rząd Narodowy na czele, którego stanął jesienią 1863 r. Romuald Traugutt.
• działały w nim polskie sądy,
• wydawano prasę oraz ulotki,
• zorganizowano pocztę
• pobierano podatki
6. Aresztowanie i stracenie Romualda Traugutta w kwietniu 1864 r. powoduje upadek powstania styczniowego
8. Skutki upadku powstania styczniowego:
• skazywanie powstańców na śmierć,
• skazywanie powstańców na karę więzienia
• odbieranie powstańcom majątków, zsyłanie powstańców w głąb Rosji [na Syberię].
Sprawdź ile zapamiętałeś https://wordwall.net/pl/resource/11195577/historia/romuald-traugutt-i-powstanie-styczniowe
Temat lekcji: Jesteśmy czytelnikami.
Nauczę się:
- rozpoznaję w tekście wers, strofę i elementy rytmizujące
- znam zasady obowiązujące w czytelni
Porozmawiajmy o swoich ulubionych książkach:
- Jaki jest tytuł książki?
- Kto napisał książkę?
- Kiedy i jak ją poznałeś/dostałeś?
- Czy ktoś Ci ją czytał? A może to Twoja pierwsza książka samodzielnie przeczytana?
1. Przeczytajmy utwór pt. Książka Anny Kamieńskiej str.99 w podręczniku.
2. Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Jakie sytuacje liryczne ukazuje przedstawiony utwór?
ZAPISZ
Osoba mówiąca w utworze wypowiada się w imieniu uczniów. Sytuacje liryczne ukazują zachwyt i ogromną moc jaką posiadają książki.
PRZECZYTAJ I ZAPAMIĘTAJ
3. Rozmowa na temat czytelnictwa i jego wartości.
- Czym są wartościowe książki i czy takie znamy?
- Idea czytelnictwa.
- Co warto przeczytać?
- Jakie zasady obowiązują w czytelni, bibliotece?
Temat lekcji: Cecylia Niewiadomska „Piast” – poznajemy legendę
Cele:
1. Wiesz, jakim rodzajem opowieści jest legenda.
2. Potrafisz wskazać elementy rzeczywiste i fantastyczne w legendzie.
(temat oraz cele zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji przeczytamy jedną z najbardziej znanych polskich legend.
LEGENDA - to opowieść zawierająca elementy rzeczywiste (fakty) oraz elementy fantastyczne. Legendy są często związane z historycznymi postaciami ,miejscami lub zdarzeniami. Są nasycone cudownością i niezwykłością.
Legenda którą zajmiemy się dziś ma tytuł „Piast” i znajduje się na stronie 278 w podręczniku. Możesz ją również obejrzeć tu:
Zapoznaj się z treścią legendy o Piaście, a następnie poniższy plan zdarzeń uzupełnij odpowiednimi wyrazami, które znajdziesz w tekście legendy. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
a) Szczęśliwe życie ………………… kołodzieja i jego rodziny.
b) Przygotowania rodziny do ważnej uroczystości najstarszego syna zwanej ……………………………. .
c) Niespodziewana wizyta ………………………………… .
d) Dokonanie obrzędu ……………………………… .
e) Nieznajomi podróżni błogosławią rodzinę, chrzczą chłopca i nadają mu imię …………………………….
f) Wizyta rodziny na ………………………………… aby uczcić duchy przodków.
g) Do rodziny Piasta kołodzieja dochodzą wieści o obaleniu rządów księcia ………………………. .
h) Niezwykła …………………………….. Piasta kołodzieja i cudowne rozmnożenie ……………………… .
i) Piast kołodziej nowym …………………………… grodu.
Zadanie domowe
1. 1. DLA WSZYSTKICH: przeczytaj legendę o toruńskich piernikach (str. 290-291 w podręczniku) i uzupełnij tabelę:
1. 2. DLA CHĘTNYCH: przygotuj komiks o wybranej legendzie polskiej (może być inna niż poznane na lekcjach).
Wiedza o Polsce 6 marca 2021
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
Po dzisiejszej lekcji wiem:
- Kto był ostatnim królem Polski i co to były obiady czwartkowe
- Czym była konstytucja 3 maja
- Dlaczego wybuchło powstanie kościuszkowskie
- Kiedy miały miejsce rozbiory Polski i jakie państwa w nich uczestniczyły.
Zapisz temat i cele do zeszytu.
1. Stanisław August Poniatowski to ostatni król Polski. Zasiadł na tronie w 1764 roku. Państwo znajdowało się wówczas na skutek licznych uprzednio prowadzonych wojen (o których dowiedzieliście się w trakcie ostatniej lekcji) w bardzo trudnym położeniu. Na sprawy Polski coraz większy wpływ miały Rosja, Austria i Prusy.Król był osobą gruntownie wykształconą, zdawał sobie sprawę, iż kraj potrzebuje wykształconych i oddanych obywateli. Z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego powstała w Warszawie: - Szkoła Rycerska. W 1773 roku utworzono Komisję Edukacji Narodowej (KEN) – instytucja, której celem był nadzór nad szkołami wszystkich stopni. Dzięki Komisji zmienił się system nauczania w polskich szkołach (na bardziej nowoczesny). Pod rządami Stanisława Augusta Poniatowskiego nastąpił rozwój kultury i sztuki. Król wspomagał twórców na wiele sposobów.Najwybitniejszych z nich gościł na słynnych obiadach czwartkowych.
2. Problemy państwa polskiego “wykorzystali” nasi sąsiedzi. Dnia 5 sierpnia 1772 roku Rosja, Prusy i Austria podpisali w Petersburgu trójstronny traktat rozbiorowy, który przypieczętował I rozbiór Polski. Próbą ratowania państwa było uchwalenie w 1791 r Konstytucji 3 maja.
Jednak nie wszystkie reformy udało się wprowadzić w życie, W 1793 r Rosja i Prusy przeprowadziły drugi rozbiór Polski.
3. Obejrzyj teraz poniższy film i odpowiedz na pytanie kim był Tadeusz Kościuszko i jak wyglądał przebieg powstania.
Historia "Panoramy Racławickiej"
4. Zapoznaj się z mapą w podręczniku na str. 92 i wskaż ziemię które utraciła Polska na rzecz państw zaborczych.Wymień główny skutek trzeciego rozbioru Polski.
Pomocny okaże się również poniższy filmik
Uzupełnij poniższy tekst i zapisz notatkę do zeszytu
W wieku………... narastały problemy Polski. Władza była słaba, a sąsiedzi Polski rośli w …………….. Rosja, ……………. i Prusy stały się europejskimi potęgami i zaczęły zagrażać Rzeczpospolitej. Za ostatniego króla Polski ……………………….wykorzystały one słabość kraju i dokonały pierwszego ………………. Polski. Próbą ratowania kraju było uchwalenie w ………….roku …………………. 3 maja . Jednak jej reform nie udało się przeprowadzić i w ………….roku . Prusy i Rosja dokonały ………….... rozbioru Polski. W obronie konstytucji i państwa polskiego wybuchło w 1794 roku…………………………... Na jego czele stanął generał……………………... Stoczył on bitwy z wojskami rosyjskimi pod Racławicami, gdzie wsławili się męstwem ……………………….. Niestety powstanie zakończyło się ………………….W …………..roku, Prusy, Austria i Rosja dokonały ………….. rozbioru Polski.Nasze państwo zniknęło z mapy Europy na ………….. lata.
I na koniec zapraszam Cię do quizu
https://www.eduelo.pl/quiz/288/czesc/1/
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 55,56,57
Reforma
- zmiana lub szereg zmian w jakiejś dziedzinie życia
· 1.Reformy, które wprowadził król:
1.
Rozdanie czekolady wszystkim dzieciom
2.
Ustawienie przy wszystkich szkołach
karuzel z muzyką
3.
Rozdawanie dzieciom piłek i łyżew
4.
Budowanie w lasach domów dla dzieci,
żeby miały gdzie wyjeżdżać w lecie
5.
Audiencje dla dzieci i obdarowywanie
ich prezentami, o które prosiły w listach
6.
Oddanie władzy w ręce narodu, żeby
rządzili wszyscy mieszkańcy kraju.
7.
Powołanie parlamentu dziecięcego, żeby
dorośli nie wydawali praw dla dzieci
8. Wybudowanie ogrodu zoologicznego i sprowadzenie dzikich zwierząt
2. Efekty reform króla Maciusia:
1.
Powstanie w stolicy ogrodu
zoologicznego
2.
Wybudowanie dwóch gmachów: dla
parlamentu dorosłych i dla parlamentu dzieci
3.
Wybudowanie w lasach domów dla dzieci
4.
Strajki i demonstracje robotników.
5.
Bunt nastolatków
6.
Niezadowolenie dzieci z letniego
wypoczynku
7.
Przejęcie rządów w państwie przez
dzieci.
8.
Ruina kraju
1.
Wojna z trzema królami
2.
Poddanie się stolicy
3. Uwięzienie Maciusia i zesłanie go na bezludną wyspę.
Czy powiodły się reformy króla Maciusia?
Z Zadanie domowe obejrzyj film
Wiedza o Polsce, sobota 27 lutego 2021
Temat lekcji: Jan Zamoyski – druga osoba po królu.
XVII wiek – stulecie wojen.
(w podręczniku na stronie 76-84)
Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:
- kim był Jan Zamoyski i jakie były jego zasługi dla Rzeczpospolitej,
- jakie miasto założył Jan Zamoyski,
- jakie były przyczyny i skutki wojen Polski ze Szwecją,
- jakie były skutki osieczy wiedeńskiej.
Notatka: punkty 1,4,5 i 6 przepisz do zeszytu.
1. Jan Zamoyski pełnił najwyzsze stanowiska w państwie: ............................... i .................................. . Wspólnie z królem ............................. ............................unowocześnili armię i pokonali .................................. . W 1580 r. z Zamoyski założył miasto ................................ . W założonym przez siebie miescie powołał też szkołę wyższą: .................................. ...................................
(Akademia Zamojska, kanclerz, Stefan Batory, hetman, Rosja, Zamość)
2. Obejrzyj film o Zamościu
https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/files/filmy/Zamosc.mp4
3. Odwiedż Muzeum Zamojskie.
4. Na podstawie mapy z podręcznika ze str. 83. wymień państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą w XVII w.
....................................................................................................................................................
5. W XVII wieku Rzeczpospolita toczyła liczne wojny, między innymi ze Szwecją.
- Dlaczego trzeci najazd szwedzki został nazwany potopem?
....................................................................................................................................................
- W jaki sposób wojska polskie walczyły ze Szwedami w latach 1655–1660?
....................................................................................................................................................
- Jakie znaczenie dla Polaków miała skuteczna obrona klasztoru na Jasnej Górze przed najeźdźcami?
....................................................................................................................................................
6. Jednym z najwybitniejszych polskich dowódców w czsie walk z Turcją był król:
........................ ..................................... . W 1863 r. pokonał on armię turecką oblegającą ..................................... . Wiele zwycięstw Polacy odniesli w XVIIw. dzięki ciężkozbrojnej jeździe nazywanej: ......................................... .
(husaria, Jan III Sobieski, Wiedeń)
7. Obejrzyj film o wojnach ze Szwecją:
https://www.youtube.com/watch?v=KsFThBCghm4
film o odsieczy wiedeńskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=hAi8JYwtCFU
film o husarii:
https://www.youtube.com/watch?v=sOJndPlgX0A
8. Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str 50 – 52.
- umiesz własnymi słowami opisać przebieg wydarzeń,
- potrafi wyróżnić elementy świata przedstawionego,
- potrafisz wymienić cechy powieści,
3."KRÓL MACIUŚ PIERWSZY" jako powieść:
Powieść – dłuższy utwór literacki o
rozbudowanej, często wielowątkowej akcji, obejmującej dzieje wielu bohaterów.
Czy “Król Maciuś Pierwszy” to powieść?
- wydarzenia przedstawia narrator (trzecioosobowy, wszechwiedzący)
- wydarzenia pisane są prozą;
- występują dialogi, opisy akcji i natury;
- rozbudowana fabuła
Wiedza o Polsce 13 lutego 2021
Temat lekcji: Powtarzamy wiadomości z działu ''Od Piastów do Jagiellonów''.
Cele:
- Utrwalę wiadomości o powstaniu i rozwoju państwa polskiego,
Podręcznik strony 37-74
Obejrzyj filmiki przypominające postacie poznanych władców Polski.
1. Mieszko I – Polska pierwszych Piastów.
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs
2. Bolesław I Chrobry
https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw
3. Kazimierz III Wielki
https://www.youtube.com/watch?v=Trh_0ToM1Rk
4. Jadwiga i Jagiełło
https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI
Sprawdź się :
1)https://wordwall.net/pl/resource/1174963/historia/piastowie-i-jagiellonowie
2) https://wordwall.net/pl/resource/1415532/historia/polska-pierwszych-piast%c3%b3w
3) https://wordwall.net/pl/resource/1160706/historia/polska-piast%c3%b3w
Zadanie domowe:
https://www.youtube.com/watch?v=JGcH1jlKl74&feature=youtu.be
Wykonaj zadania powtórzeniowe ze strony 74 w podręczniku
JĘZYK POLSKI 6 lutego
Cele:
-będę potrafił stworzyć rodzinę wyrazów,
- będę wiedział co to wyrazy pokrewne,
Podręcznik strona 173.
1. Rodzinę wyrazów tworzą wyrazy z tą samą cząstką znaczeniową (może to być wyraz lub jego część).
Ćwiczenie utwórz rodzinę wyrazów: tutaj
2. Wyrazy pokrewne to wyrazy należące do tej samej
rodziny.
Utwórz wyrazy pokrewne: tutaj link
Zadanie domowe:
Utwórz rodzinę wyrazów do góra, bajka, śnieg
Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy
wielką, a kiedy – małą literę?
Cel:
1. Poznasz
reguły ortograficzne dotyczące pisowni wielką i małą literą.
(temat oraz cel zapisz w
zeszycie)
Dzisiaj porozmawiamy o tym kiedy stosujemy wielką, a kiedy małą literę w języku polskim.
Notatka do zeszytu
Wielką literą piszemy:
• imiona, nazwiska, przezwiska,
pseudonimy, np. Ewa, Nowak;
• nazwy mieszkańców kontynentów, np.
Polak, Azjata;
• nazwy kontynentów, krajów, miast,
wsi, mórz, jezior, rzek, gór, np. Polska, Europa;
• nazwy gwiazd i planet, np. Mars,
Gwiazda Polarna;
• nazwy programów komputerowych, np.
Windows;
• nazwy urzędów i instytucji, np.
Ministerstwo Zdrowia;
• nazwy świąt, np. Boże Narodzenie.
Następnie wykonaj ćwiczenia dostępne
po poniższym linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera-zawsze-dobrze-wybieraj/D1DWZLsc5
Pozdrawiam
p. Marta
Wiedza o Polsce,
sobota 6 lutego 2021
Temat lekcji:
Mikołaj Kopernik – wielki astronom.
(w podręczniku na stronie 71-73)
Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:
- kim był Mikołaj Kopernik,
- na czym polegało jego odkrycie.
Notatka:
1. Mikołaj Kopernik był najwybiniejszym polskim astronomem, urodził się w Toruniu w 1473 roku. Odkrył,
że Ziemia wraz z innymi planetami krąży wokół słońca, dlatego mówimy o nim, że ,,wstrzymał słońce i ruszył Ziemię”.
Obejrzyj film o Mikołaju Koperniku:
https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4
2. W starożytności i średniowieczu ludzie wierzyli, że to
ziemia jest centrum wszechświata (teoria geocentryczna). Mikołaj Kopernik w
ciągu swoich wieloletnich badań odkrył, że to ziemia krąży wokół Słońca.
Teorię tę nazywamy:
.........................................
Swoje obserwacje opisał w dziele zatytuowanym „...............................................................”.
3. Mikołaj Kopernik był wykształconym człowiekiem:
studiował na Akademii Krakowskiej,
a następnie w Padwie i Bolonii.
Na podstawie informacji z podręcznika wymień dziedziny
naukowe, które studiował i którymi się zajmował:
....................................................................................................................................................
Obejrzyj miejsca związane z życiem Mikołaja Kopernika:
https://epodreczniki.pl/a/mikolaj-kopernik---czlowiek-renesansu/D11Ft5XjJ
oraz wykonaj quiz:
https://wordwall.net/pl/resource/1002651/historia/miko%c5%82aj-kopernik
Zadanie domowe:
Ćwiczenia strona 44-45.
Język polski 30 stycznia 2021
Temat lekcji: Fantastyczna opowieść o pochodzeniu rodziny.
Cele:
- będę potrafił opowiedzieć o pochodzeniu mojej rodziny,
- będę potrafił wyjaśnić różnice między historią, baśnią a legendą,
- będę potrafił wymienić elementy fantastyczne i realistyczne
- będę wiedział co to epitet .
Notatka do zeszytu:
Historia – mówi, o tym co się wydarzyło naprawdę
Baśnie – są opowieściami wymyślonymi
Legendy - są opowieściami wymyślonymi, ale mogą zawierać prawdziwe elementy.
Podręcznik strona 145
Elementy fantastyczne | Elementy realistyczne |
2. Co to epitet?
Wyszukaj i zapisz epitety z wiersza „Opowieść” strona 145.
…………………………………………………………………………………………………………
Zadanie domowe:
Przeczytam tekst str. 135-136 i odpowiem na pytania 1-6 pod tekstem.
Wiedza o Polsce 30 stycznia 2021
Temat: Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.
- Dowiem się kim był Zawisza Czarny i
dlaczego uważany jest za wzór rycerza
- Podam datę bitwy pod Grunwaldem i
wymienię głównych uczestników tej bitwy
Dziś poznasz najsłynniejszego rycerza polskiego średniowiecza -Zawiszę Czarnego z Garbowa. Była to postać nietuzinkowa ale wzorcowo przejawiająca cnoty i ideały rycerskie tamtego okresu. Stąd jest on dziś symbolem odwagi, męstwa i honoru.. Nie bez powodu mówi się „polegać [na kimś] jak na Zawiszy”
Wielka wojna z
zakonem krzyżackim (1409-1411)
15 lipca 1410 roku w pobliżu wsi Grunwald rozegrała się jedna z największych bitew średniowiecznejEuropy. Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich. W bitwie pod Grunwaldem poległ wielki mistrz zakonu Ulrich von Jungingen.
Przyjrzyj się
infografice podręcznik str.(68-69)
i wymień różnice
w wyposażeniu wojsk.
Następnie
obejrzyj krótki film.( przyda Ci się do wykonania notatki z lekcji)
Przed tobą jeden
z najsłynniejszych polskich
obrazów Jana
Matejki
“ Bitwa pod
Grunwaldem”.
Spróbuj znaleźć
najważniejsze postacie.
Podpowiedź
znajdziesz w podręczniku na str. 67.
I na koniec
zapraszam Cię do rozwiązania quizu
Zawisza
Czarny i bitwa pod Grunwaldem
Dziś notatka
graficzna
Poniższą mapę
myśli przerysuj do zeszytu i uzupełnij
Powodzenia!
Zadanie
domowe
Zeszyt ćwiczeń
str. 42-43
Zadanie dodatkowe
( dla chętnych)
Podręcznik zad.6
str. 70 (miniprojekt)
Temat lekcji: Czego się można nauczyć od dziadka?
Cele:
- będę potrafił wymienić cechy idealnego dziadka,
- będę potrafił nazwać cechy bohatera,
- będę wiedział kim jest narrator,
Materiał w podręczniku 154-155.
Notatka do zeszytu:
Na podstawie teksu strona w podręczniku 145-146:
IDEALNY DZIADEK |
|
CO ROBI? |
Jaki jest? (cechy) |
|
|
Narratorem utworu jest …………………………………………………………..
Dziadek zajmował się ………………………………………………………………
Dziadek najchętniej spędzał czas w …………………………………………
Wiedza o Polsce 23 stycznia 2021
Temat lekcji: Jadwiga i Jagiełło –
unia polsko-litewska.
Podręcznik
strona 62-65.
Cele:
- będę
wiedział kim byli Jadwiga i Jagiełło,
-
dowiesz się kim byli Krzyżacy,
-
będę potrafił wymienić przyczyny i skutki unii polsko- litewskiej.
Notatka
do zeszytu:
1. Jadwiga:
-córka Ludwika Węgierskiego,
- zasiadła na polskim tronie w 1384 roku odziedziczyła po
ojcu tytuł króla Polski,
- była opiekunką kultury, nauki i sztuki.
2. Jagiełło:
- wielki książę litewski,
- mąż Jadwigi,
- najdłużej panujący król w
historii Polski.
3. Krzyżacy to zakon rycerski sprowadzony w 1226 roku do Polski przez Konrada Mazowieckiego. Nazwa Krzyżacy pochodzi od czarnych krzyży które zakonnicy nosili na białych płaszczach. Siedzibą Krzyżaków był Malbork. Na czele zakonu stał wielki mistrz krzyżacki.
4. W obliczu zagrożenia ze strony zakonu
krzyżackiego Polska i Litwa zawarły unię(porozumienie) w Krewie w 1385roku .
https://wordwall.net/pl/resource/894738/historia/przyczyny-i-skutki-zawarcia-unii-polsko-litewskiej
Zadanie domowe:
Wykonaj zadania w zeszycie
ćwiczeń strona 39-41.
Wiedza o Polsce 16 stycznia 2021
Po dzisiejszej lekcji dowiesz się :
-kiedy panował król Kazimierz Wielki
-w jaki sposób
Kazimierz wzmocnił swoje państwo
-kiedy i gdzie powstała najstarsza w kraju wyższa
uczelnia
Kazimierz Wielki był ostatnim królem z dynastii
Piastów, panował w latach 1333 – 1370. Władca ten uczynił z Polski państwo silne i bogate.
Dlatego potomni nazwali go ,,Wielki”. Prowadził pokojową politykę zagraniczną i zawierał
korzystne sojusze z innymi państwami. Przeprowadził wiele ważnych reform:
- popierał
osadnictwo (zakładał nowe miasta i wsie )
- budował
zamki ( około 50 ) oraz otoczył murami miasta
- dbał
o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa
- w
1364 roku założył Akademię Krakowską - pierwszą wyższą uczelnię
- w 1364 roku odbyła się słynna
uczta u Wierzynka.
(Cele i notatkę
zapiszcie w zeszycie)
A teraz zapraszam do lekcji:
KAZIMIERZ
WIELKI (1333-1370) i.
Był
synem Władysława Łokietka, który zjednoczył część ziem po rozbiciu
dzielnicowym. Kraj był jeszcze dosyć słaby i mógł ulec ponownemu rozbiciu.
Wszystko zależało od tego jaki będzie następca Władysława Łokietka. Po jego
śmierci, władzę w kraju przejął jego syn Kazimierz Wielki. I na
szczęście…okazał się on jednym z najlepszych królów w historii Polski.
Panowanie Kazimierza Wielkiego - dyplomacja zamiast wojen
Ponad dwukrotnie powiększył terytorium Polski. Jeżeli dobrze przypatrzcie się mapie, zauważycie, że Polska w czasach Kazimierza Wielkiego miała już zupełnie inne granice niż w czasach np. Bolesława Chrobrego.
Te z czasów Chrobrego były podobne do dzisiejszych, te z czasów Kazimierza Wielkiego…zupełnie nie.
Wielki budowniczy
Dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa.
Ponadto Kazimierz Wielki zadbał także by wiele
miast zostało otoczonych murami obronnymi. Dlatego o Kazimierzu Wielkim mówi
się: “zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”
Zadanie dla Ciebie
- Wskaż na mapie Kraków,
ówczesną stolicę Polski
- Odczytaj nazwy min. 5
zamków wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego
Akademia Krakowska 1364
Obejrzyj poniższy film
Czy wiesz już jak nazywali się uczniowie Akademii
Krakowskiej?
I czy wszyscy w średniowieczu mogli studiować?
Uczta u Wierzynka 1364
w Europie, czego potwierdzeniem był zjazd
europejskich władców.
W podręczniku na str. 53. znajduję się obraz, który
przedstawia to wydarzenie.
https://www.goconqr.com/quiz/27218606/historia-klasa-4-lekcja-4-polska-kazimierza-wielkiego
Zadanie
domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 35-36
Język polski 16 stycznia
Temat lekcji: Moje hobby, moja pasja.
Cele:
- będę wiedział czym jest hobby,
- będę potrafił napisać wypowiedź o swoich zainteresowaniach
Cele:
poznasz co to jest porównanie i kiedy je stosować
Przeczytaj tekst wiersza.
Igor Sikirycki
ZOOLOGICZNY TALENT
„Jacek odważny jest jak lew
I w wodzie czuje się jak ryba
Jak jeleń biega pośród drzew,
Z trampoliny jak ptak śmiga.
Po płotach łazi niby kot,
Jak czapla zręcznie ryby łowi,
A gdy zaśpiewa, gotów w lot
Dorównać głosem słowikowi.
Nagrodę chłopcu za to dać
Z pewnością byłoby już można,
Gdyby nie pysznił się jak paw
I mniej uparty był od kozła.”
Zadania
1.Na podstawie wiersza omów cechy bohatera:
a)Uzupełnij w zeszycie informacje o chłopcu.
… jak lew, to znaczy, że …
… jak ryba, to znaczy, że …
… jak jeleń, to znaczy, że …
… jak kot, to znaczy, że …
… jak słowik, to znaczy, że …
… jak paw, to znaczy, że …
… jak kozioł, to znaczy, że …
b)Podkreśl w zeszycie jednym kolorem te cechy, za które chłopiec mógłby otrzymać nagrodę, a) drugim- te cechy, które sprawiają, że na nią nie zasługuje
PORÓWNANIE to zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk (za pomocą słów: jak, niby, tak jak), ze względu na jakąś wspólną im cechę, która stanowi podstawę porównania. np.:
paw + duma = dumny jak paw
myszka + cisza = cicho jak myszka
sowa + mądrość = mądry jak sowa
Jacek posiada cechy, które porównują go do zwierząt. Jakie inne zachowania zwierząt mogą nas określać? Do kogo możemy być porównani? Przykłady innych porównań:
powolny jak ślimak
powolny jak żółw
głodny jak wilk
zdrowy jak ryba
mieć końskie zdrowie
pracowity jak pszczoła
pracowity jak mrówka
uparty jak osioł
zły jak osa
silny jak wół
- Ćwiczenie1: https://wordwall.net/pl/resource/529571/polski/por%C3%B3wnanie-kl-
Wiedza o Polsce
Sobota 9
stycznia 2021
Temat: Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski.
(temat
zapiszcie w zeszycie)
Po
zajęciach będziesz wiedział:
-kim był
święty Wojciech,
-kiedy
odbył się zjazd gnieźnieński,
-kto i
kiedy został pierwszym królem Polski
Temat znajduje się w podręczniku na stronach
44-47.
Zapiszcie
notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Bolesław
Chrobry był synem Mieszka I i Dobrawy. Po śmierci Mieszka został władcą Polski.
Otrzymał przydomek Chrobry,co oznacza dzielny, waleczny.
2.
Obejrzyjcie historię misji świętego Wojciecha z Drzwi Gnieźnieńskich
przedstawioną na stronie epodręczniki.pl
https://epodreczniki.pl/a/boleslaw-chrobry---pierwszy-krol-polski/D1A2R0Jbo
Odpowiedz
na pytania:
-Co stało
się z Wojciechem po śmierci?
-Jaką
funkcję w Średniowieczu pełniły Drzwi Gnieźnieńskie?
....................................................................................................................................................
3. Po
przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45 odpowiedz na pytania:
-W jakim
celu przybył w roku 1000 do Gniezna cesarz Otton III?
-Jakie dary
wymienili władcy?
-Co było
najważniejszym skutkiem zjazdu gnieźnieńskiego
....................................................................................................................................................
4. Bolesław Chrobry prowadził liczne wojny.
Na podstawie mapy w podręczniku na str.46 napisz jakie ziemie utracił oraz
jakie na stałe przyłączył do państwa polskiego.
...................................................................................................................................................
5. W 1025 roku Blesław Chrobry został koronowany
na pierwszego w historii króla Polski. (Koronacja to uroczystość, w czasie której na głowę władcy nakładano koronę,
a jego samego namaszczano świętymi olejami. Ceremonia odbywała się
w kościele katedralnym. Prowadził ją arcybiskup. Dzięki koronacji rosło
znaczenie panującego i jego państwa).
Zadanie domowe
Zadania ze stron 30 - 32 w zeszycie ćwiczeń.
Na koniec film o Bolesławie Chrobrym
https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw&feature=youtu.be
Wiedza o Polsce
Zadania: na 12 grudnia 2020 dla grupy pomarańczowej.
na 9 stycznia 2021 dla grupy kiwi.
Temat: Mieszko I
i chrzest Polski.
Temat zrealizowany w szkole: 5 grudnia 2020 - grupa pomarańczowa
12 grudnia
2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
Na zajęciach dowiedzieliśmy się kim byli Słowianie,
przypomnieliśmy sobie legendy o początkach państwa polskiego, poznaliśmy
pierwszego władcę Polski Mieszka I oraz dowiedzieliśmy się kiedy Polska
przyjęła chrzest.
Co robimy w
domu?
Obejrzyjcie film o początkach Polski.
Wykonaj zadania ze stron 24- 27 z zeszytu ćwiczeń.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 28 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
5 grudnia 2020 dla grupy
kiwi.
Temat:
Obliczanie czasu w historii – sprawdzian.
Czytamy mapę i plan.
Temat zrealizowany w szkole: 14 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
21
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Napisaliśmy sprawdzian wiadomości z określania wieków.
2. Dowiedzieliśmy się jak wygląda i do czego służy mapa
historyczna.
3. Poznaliśmy cechy planu historycznego.
Co robimy w
domu?
1. Zadania 1,2,3,4,5,6 na stronach 19-21 w zeszycie
ćwiczeń.
2. Zaprojektuj (narysuj w zeszycie) mapę skarbów (pamiętaj o legendzie i zaznaczeniu kierunków
Wiedza o Polsce
Zadania: na 14 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
21 listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat:
Obliczanie czasu w historii. (w podręczniku na stronach 29-32)
III Biesiada Pariotyczna.
Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
14
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Odpowiadaliśmy
na pytanie do którego wieku należy podany rok
(Który to wiek?)
2. Zaznaczaliśmy
podane daty na osi czasu.
3. Odpowiadaliśmy
kiedy zaczyna się i kończy dany wiek.
4. Opowiadaliśmy
historię Bitwy warszawskiej.
Co robimy w
domu?
1. Zadania
3,6 i 7 na stronach 16-18 w zeszycie ćwiczeń.
2. Przygotowujemy
się do sprawdzianu z obliczania czasu ( zadania zróbcie w zeszycie)
1) Zamień
na cyfry rzymskie:
13.........odpowiedź: XIII
239.........
568........
983........
2016.......
2) Oblicz ile czasu upłynęło
od 234 roku do 435 roku?
.......................................................................
odpowiedź: 201lat
Ile czasu upłynęło od
256r. p.n.e. do 329r. n.e?
.......................................................................
3) Który to wiek?
966r. .............................odpowiedź: Xw. (nie CMLXVI) UWAGA w tym zadaniu nie zamieniamy podanej cyfry na rzymską, tylko
zapisujemy wiek z którego pochodzi data używając cyfr rzymskich
2019r.
.............................
476r. .............................
375r.p.n.e.
........................
1410r.
..........................
4) Kiedy zaczyna się i kończy dany wiek:
I w. zaczyna się w roku 1 i kończy się w roku 100
IV w. p.n.e. zaczyna się w roku
........ i kończy się w roku .........
XIV w. zaczyna się w roku ........ i
kończy się w roku .........
IX w. zaczyna się w roku ........ i
kończy się w roku .........
XXI w. zaczyna się w roku ........
i kończy się w roku .........
5) Zaznacz na osi czasu podane daty:
44r. p.n.e. 175r. 766r.
450r.p.n.e. 635r.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 24 października 2020 dla grupy pomarańczowej.
na 7
listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat:
Obliczanie czasu w historii. (w podręczniku na stronach 29-32)
Temat zrealizowany w szkole: 17 padziernika 2020 - grupa pomarańczowa
24 października 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Ćwiczyliśmy
zamianę na cyfry rzymskie.
2. Obliczaliśmy
upływ czasu.
3. Zaznaczaliśmy
podane daty na osi czasu.
Co robimy w
domu?
1. Zadania
1,3,4 na stronie 14 w zeszycie ćwiczeń.
2. Zadania
1,2,4,5 na stronach 16-17 w zeszycie ćwiczeń.
3. Zadanie
1 ze strony 32 w podręczniku.
4. Stwórz
oś czasu pokazujacą Twoją własną historię. Podziel wiek na dekady, następnie zaznacz
dzień urodzin oraz inne ważne wydarzenia np. pierwszy dzień w szkole (oś narysuj
w zeszycie).
5. Wstaw cyfrę 1 w kratkę
obok wydarzenia, które zaszło najwcześniej, a cyfrę 4 – obok tego, które
zdarzyło się najpóźniej.
|
Koronacja Karola Wielkiego na cesarza
w 800 roku. |
|
Pierwsze igrzyska w Olimpii w 776
roku p.n.e. |
|
Bitwa pod Maratonem w 490 roku p.n.e. |
|
Chrzest Polski w 966 roku. |