klasa 5c

Język polski, 22 maja 2021

Temat: “Kołysanka dla Okruszka” A. Osieckiej.


Przeczytaj tekst na str. 236 w podręczniku, a następnie wysłuchaj poniższego nagrania.

https://www.youtube.com/watch?v=MaSxeIjbKB8


Zastanów się, jakie inne polskie kołysanki znasz. Jak opiszesz ich melodię? O czym opowiadają?


Następnie wysłuchaj poniższych nagrań, zwracając szczególną uwagę na polską wymowę charakterystyczną dla owych czasów.


https://www.youtube.com/watch?v=kSX1RAkb4Jk

https://www.youtube.com/watch?v=IEq0cAo9SsI


Zapisz w zeszycie, co to jest zdrobnienie i wypisz zdrobnienia z tekstu "Kołysanki dla Okruszka".

Wykonaj zadanie 2c i 3 na str. 237 do zeszytu.


Temat: Jak streszczać tekst?

https://www.youtube.com/watch?v=px3sjGBLeZs

Na podstawie powyższej prezentacji zanotuj w zeszycie, czym jest streszczenie i jak je zapisać (10 podpunktów).

Przeczytaj tekst "Zadanie domowe" na str. 263-264 w podręczniku.

Wykonaj zad. 1, 2 i 3 (s. 263-264) do zeszytu, a następnie napisz streszczenie tekstu "Zadanie domowe" w zeszycie (5-7 zdań).

__________________________________________________________

Język polski, 15 maja 2021


Temat: “Janko Muzykant”.

https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA


W kilku punktach zapisz przebieg wydarzeń utworu.


Jakie charakterystyczne cechy noweli zauważasz w tym utworze?


Zastanów się nad problematyką utworu i napisz o tym kilka zdań w zeszycie. Weź pod uwagę informacje na temat wsi polskiej na przełomie XIX/XX wieku, a zwłaszcza informacje dotyczące edukacji i pracy (przedstawione w filmiku poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=llM5XEqtFmg


Napisz w zeszycie alternatywną historię życia Janka (5 zdań). Jak wyglądałoby jego życie, gdyby urodził się współcześnie? Czy miałby dostęp do edukacji na wsi? Czy otrzymałby potrzebną opiekę medyczną? Czy otrzymałby tak surową karę?

_________________________________________________________

Język polski, 8 maja 2021

Temat: Zdrowa dieta.

Przeczytaj tekst na str. 257-258 w podręczniku i wykonaj zadanie 1 na str. 258.

Zapisz w zeszycie 8 Twoich skojarzeń ze zdrową dietą.

Pytania pomocnicze:Czym jest zdrowe odżywianie się? Jak często jeść posiłki? Co jemy a czego nie jeść? Co pić? Jak jeść? Kiedy? Czego unikać?

Przeczytaj ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA SIĘ na str. 258 i porównaj je ze swoimi skojarzeniami zapisanymi w zeszycie.

Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4


Przeanalizuj poniższą piramidę, a następnie postaraj się ułożyć plan dwóch posiłków dla siebie.


Podsumowanie (na podstawie: Właściwe odżywianie warunkiem zdrowia)

  • Nasze zdrowie w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy, czyli czy nasza dieta jest zróżnicowana, a posiłki zbilansowane pod względem energetycznym  i spożywane regularnie.

  • Ważna jest świadomość tego, co jemy. Dlatego też dobrze jest sprawdzać informacje zawarte na etykietach produktów spożywczych.

  • Nieodpowiednia dieta może prowadzić do zaburzeń i chorób.


Temat: Czym jest nowela?

Na podstawie filmiku zapisz w zeszycie cechy charakterystyczne noweli:

https://www.youtube.com/watch?v=s9evVlyWkz0


Temat: “Katarynka” Bolesława Prusa

https://www.youtube.com/watch?v=qGpdWfupiS0


Zapisujemy bohaterów, miejsce i czas akcji, a także plan wydarzeń z zaznaczeniem punktu kulminacyjnego.


Język polski, 25 kwietnia 2021

Temat: Jesteśmy reporterami.


Dyskusja:

  • Kim są reporterzy?

  • Gdzie pracują?

  • Jakie rodzaje reportażu znamy?


Co zawiera reportaż?

  • tytuł

  •  miejsce i czas opisywanego wydarzenia

  • osoby, które wzięły udział

  • przebieg wydarzeń

  • autor


Jak napisać reportaż?

Zajrzyj tutaj: https://www.zostacpisarzem.pl/jak-napisac-reportaz/





Zadanie domowe:

Przygotuj krótki reportaż ze spotkania autorskiego z Michałem Rusinkiem,

może to być nagranie audio, video lub tekst. Powodzenia!

__________
Język polski, 10-17 kwietnia 2021
Temat: W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiwicza.




Na podstawie poniższej prezentacji wykonujemy do zeszytu notkę biograficzną o Henryku Sienkiewiczu.

https://www.youtube.com/watch?v=oUCunw4V7Gw



Następnie zapisujemy najważniejsze informacje dotyczące lektury:

https://www.youtube.com/watch?v=Y_0SNcSiljU&t=21s


  • rok i miejsce wydania

  • bohaterowie

  • czas i miejsce akcji



Wykonujemy poniższe ćwiczenia:






Zadanie domowe:

  1. Przeczytaj fragment, jak Staś zabił lwa (rozdział XXI), a następnie napisz jego streszczenie na pół strony w zeszycie.

  2. Napisz w 7 zdaniach swoje zdanie na temat Stasia, głównego bohatera lektury. Pytania pomocnicze: Czy podoba Ci się ta postać? Co Ci się w nim podobało, a co nie? Jak oceniasz jego postępowanie? Czy zgadzasz się z jego decyzjami?


___________________________-

Wiedza o Polsce

zadania dla grupy pomarańczowej pracującej w domu 17 kwietnia 2021

Temat: Unia polsko-litewska

 

Na co będę zwracać uwagę:

-        w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska

-        jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie

-        jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem

 

 

Notatka:

1. Po śmierci Kazimierza Wielkiego tron polski przypadł węgierskiej dynastii Andegawenów. Ludwik Węgierski został królem Polski. Ludwik Węgierski również  nie miał syna, lecz za zgodą szlachty na tronie zasiadła jego córka Jadwiga.

 

2. W 1385 roku doszło do podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie. Polska i Litwa chciały zjednoczyć siły w walce z zagrożeniem jakie obu państwom stwarzał Zakon Krzyżacki. Mężem Jadwigi został Władysław Jagiełło.

 

3. Jagiełło rządził po śmierci Jadwigi i zgodnie z jej testamentem doprowadził do wznowienia działalności uniwersytetu w Krakowie. Dlatego jest on nazwany Uniwersytetem Jagiellońskim.

 

4. Wielka wojna z zakonem krzyżackim rozpoczęła się w 1409 roku. 15 lipca 1410 roku doszło do bitwy pod Grunwaldem. Bitwa zakończyła  się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i znacznym osłabieniem zakonu krzyżackiego.

 

Dla powtórzenia obejrzyj filmy:

 

Jadwiga i Jagiełło – Od Andegawenów do Jagiellonów: https://youtu.be/5kh956dSFhI

 

Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim: https://youtu.be/YcJetVfI58g

 

Quiz: https://wordwall.net/resource/1055389

 

Praca domowa: ćwiczenia s. 113-115

Wiedza o Polsce

WOP

Zajęcia w szkole

Praca w domu

Grupa pomarańczowa

20 marca 2021

27 marca 2021

Grupa kiwi

27 marca 2021

9 kwietnia 2021

 Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.

 

Władzę po królu Władysławie Łokietku w Królestwie Polskim odziedziczył jego syn Kazimierz (nazwany później Wielkim). Został on koronowany w katedrze wawelskiej. Władca musiał uporać się z wieloma problemami. Państwo było wyniszczone długotrwałymi wojnami, co nie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu. Jednak król okazał się dobrym gospodarzem. Za jego długiego panowania (panował w latach 1333–1370) Polska stała silnym się państwem z dobrze rozwiniętą gospodarką. Był ostatnim władcą z dynastii piastowskiej na polskim tronie.

 

Zadanie do wykonania w domu 27 marca/9 kwietnia rozwiąż test. Sprawdź ile zapamiętałeś test. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

 

Zadanie do wykonania 27 marca/9 kwietnia w domu (odpowiedzi zapisz w zeszycie)

Praca z mapą:

a)Wskaż ziemie, które zostały przyłączone do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego.

b)Wskaż państwa, z którymi sąsiadowało Królestwo Polskie.

c)Wymień i wskaż największe miasta w Polsce za czasów Kazimierza Wielkiego.

d)Wskaż ziemie, które Krzyżacy zwrócili Polsce na mocy pokoju zawartego 1343 roku w Kaliszu.

e)Przyjrzyj się mapie i powiedz, dlaczego Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki zabiegali tyle lat o odzyskanie Pomorza Gdańskiego. Dlaczego utrata tych ziem była taka dotkliwa dla państwa polskiego?

 link do mapy

 _______________

Język polski, 20-27 marca 2021

Temat: Podział wypowiedzeń - powtórzenie. Związki wyrazowe w zdaniu. "Przeprowadzka"

Rodzaje wypowiedzeń

https://www.youtube.com/watch?v=UcCF2jwQVu8&t=2s



Na podstawie powyższego video oraz tabeli na stronie 207 w podręczniku przygotowujemy notatkę o wypowiedzeniach do zeszytu (można przepisać tabelę bez przykładów)


Równoważnik a zdanie:

https://www.youtube.com/watch?v=_rr2bEkcc1I



Wykonujemy zad. 1,2 na str. 78-79 w ćwiczeniach

ZAD. DOMOWE: str. 80-81 w ćwiczeniach



ZWIĄZKI WYRAZOWE W ZDANIACH

https://www.youtube.com/watch?v=AQ97OkhjDh0



str. 238 w podręczniku - czytanka

str. 239, wykonujemy do zeszytu zadania 1 i 2


zeszyt ćwiczeń- wykonujemy zadania na stronach: 94-95

Zad. domowe: str. 97 w ćwiczeniach



"Przeprowadzka"



Czytamy tekst na str. 229-234 (do wysłuchania tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=L2DFEZZSX_Q )

Zastanów się, co główna bohaterka myślała o sobie i swoim życiu przed i po przeprowadzce

(zad. 3a, str. 235)

Wykonujemy do zeszytu zadanie 2b, str. 235 (tabelka).


______________

Wiedza o Polsce, 20 marca 2021

Zadania dla grupy kiwi pracującej w domu.

1. Rozbicie dzielnicowe:

https://wordwall.net/play/995/130/2821

https://www.youtube.com/watch?v=woDdgTZopVw

2. Powtórzenie o Piastach:

https://wordwall.net/play/450/095/864

3. Proszę o wysłanie zaległych zadań domowych z czasu nauki zdalnej (te osoby, które tego wcześniej nie zrobiły).

4. Przypominam, że po powrocie do szkoły będzie kartkówka z geografii.

 _______________

JĘZYK POLSKI, 13 MARCA 2021


20 i 27 marca - kartkówka z bajek

Czytamy W pustyni i w puszczy na 10 kwietnia

Temat: Czas na bajkę.




Bajka - krótki utwór, napisany wierszem albo prozą; bohaterowie (najczęściej zwierzęta, rośliny) uosabiają (przedstawiają) cechy ludzkie. Bajka zawiera morał (nauka, pouczenie o życiu).


Czytamy bajki na str. 223-225 w podręczniku i uzupełniamy tabelkę:


Tytuł, autor

bohaterowie

cechy

bohaterów

morał

sposób zapisu

Kruk i lis, I. Krasicki

kruk, lis

lis - sprytny

kruk - naiwny, lubił pochwały

Bywa często oszukany, kto lubi być chwalony.

wierszem

Lis i kozieł, A. Mickiewicz

lis, kozioł

lis - sprytny

kozioł - naiwny

W niekorzystnej sytuacji nie warto rozpaczać, lepiej szukać rozwiązania.

wierszem

Trzcina i oliwka, Ezop

trzcina, oliwka

trzcina - spokojna, cierpliwa

oliwka - zarozumiała

Cierpliwość jest lepsza od przechwalania się.

prozą

Pszczoła i szerszeń

Pszczoła szerszeń

pszczoła - pracowita, krytykancka

szerszeń - biedny

Jak ktoś jest w gorszej sytuacji, to lepiej mu współczuć, niż wypominać.

wierszem

Syn i ojciec

syn, ojciec

syn - młody

ojciec - stary

Każdy wiek ma swoje minusy.

wierszem



Zad. dom. str. 88-90 (zad. 1-5) w ćwiczeniach

lub na e-podręczniki zad. 2-6 https://epodreczniki.pl/a/co-wiesz-o-bajkach/DgcAZBwwX


Więcej o bajkach Krasickiego dla chętnych:

____________________________________

Wiedza o Polsce, sobota 13 marca 2021

Temat lekcji: Zjednoczenie Polski

Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202

 

Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedzieć:

-        którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski

-        z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski

-        jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek


Notatka:

Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek

1.   Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył  Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.

2.   Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.

3.   Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.

4.   W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.

5.  ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku  podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.

6.   Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska. 

Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:

https://youtu.be/JH9U3aYRmJY

albo

https://youtu.be/jNfzszfSXnE

 

Praca domowa:

Ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń

Dla chętnych

quiz: https://wordwall.net/resource/2437908/polski/zjednoczenie-polski

i prezentacja: https://view.genial.ly/5ebc592a4734880d8a6d5c75/presentation-zjednoczenie-polski?fbclid=IwAR0-ksw6KRVd37PQnsoPXUX5MOxj40tvcKDHxs49_dpG2I_d5nzmm781m8Q

 

 

 

Język polski, 6 marca 2021

Temat: Wyrazy dźwiękonaśladowcze. Pisownia wyrazów z rz, ż, ch, h - inne reguły.

źródło: https://epodreczniki.pl/a/wyrazy-dzwiekonasladowcze-w-poezji-i-prozie/Dg76FM8I1#:~:text=Aby%20odda%C4%87%20d%C5%BAwi%C4%99ki%20i%20odg%C5%82osy,hau%2C%20odg%C5%82osy%20maszyn%3A%20wrrr.

Wyrazy dźwiękonaśladowcze: 

  1. naśladują dźwięki, np. hau, kap kap, miau, klik, wrrr

  2. brzmieniem przypominają te odgłosy, np. szurać, ćwierkać, dzwonić, miauczeć. 


Stosowane są często w poezji, by pobudzić naszą wyobraźnię, oddać nastrój opisywanej sytuacji. 


Poszukaj wyrazów dźwiękonaśladowczych w komiksie o wampirach na stronie 204-206.


Zastanów się, jakie dźwięki wydają przedmioty w Twoim domu i zapisz je w zeszycie, np. drzwi, kran, klawiatura, włącznik światła, lub inne.


Następnie wykonujemy ćwiczenia 1-3  na stronach 76-77 w zeszycie ćwiczeń.


Polecam też zajrzeć tutaj: wyrazy dzwiekonasladowcze w poezji i prozie


Teraz przeczytaj ramki na str.221-222, by przypomnieć sobie zasady pisowni wyrazów z rz,ż, ch i h, a następnie przepisz do zeszytu 6 wyrazów z komiksu na stronie 221 i zapisz obok każdego regułę ich pisowni (zad. 1, s. 221).


Wykonaj zadania 2,3,4,5 na str. 85-86 w ćwiczeniach.


Zadanie domowe:

ćw. 6 na str. 87 w ćwiczeniach

______________

Wiedza o Polsce, sobota 6 marca 2021

Temat lekcji: Rozbicie dzielnicowe.

(w podręczniku na stronie 192-197)

Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:

- czym było rozbicie dzielnicowe,

- kto i po co sprowadził do Polski Krzyżaków,

- jakie były skutki rozbicia.


Notatka:

1. Pod koniec swojego życia książę Bolesław Krzywousty zadecydował o podziale Polski między swoich synów. Dla uniknięcia chaosu Bolesław postanowił, by najstarszy z książąt –.........................................– sprawował władzę nad pozostałymi. 

Uzupełnij schemat. Wpisz we właściwe miejsca imiona i przydomki synów Bolesława Krzywoustego zamieszczone w ramce.


2. Przeczytaj fragment podręcznika ze strony 192 Dalsze rozdrobnienie kraju, a następnie z rozsypanki wyrazów ułóż dwa zdania.

(w, kolejni, Piastów, rywakizowali, książęta, XIII wieku, z rodu, sobą, ze)

(rozpadały, dzielnice, na, mniejsze, coraz, księstwa, się)

3. W 1226 roku ksiażę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Zakon Krzyżacki. Krzyżacy rozpoczęli podbój ziem pogańskich Prusów, a na zdobytych terenach stworzyli państwo zagrażające Polsce.

Obejrzyj film o tajemnicy na zamku w Malborku.

https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/images/l84/malbork.mp4

lub odwiedź muzeum:

https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/34844/0

4. W 1241 roku na ziemie polskie najechali Mongołowie. Pokonali oni polskie rycerstwo dowodzone przez Henryka Pobożnego w bitwie pod Legnicą w 1241 r.

 

W ramach podsumowania obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=URcdA0g_VT8

 

Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str. 106-107

 

JĘZYK POLSKI, 27 lutego 2021

Temat: Jak się zachować? "Loteria". Pieniądze szczęścia nie dają.


Przyjrzyjcie się planszy na stronie 194-195 w podręczniku.

Zastanówcie się, jakie uczucia towarzyszyły bohaterom tych sytuacji

oraz jak zachować się wobec kogoś, kto odczuwa: smutek, strach, radość?

Przeczytajcie i wyjaśnijcie zwroty w ramce z zad. 4, s.195 i zapiszcie do zeszytu

trzy z nich - najlepiej te, których wcześniej nie znaliście lub nie używaliście

zbyt często.


Czytamy tekst pt. “Loteria” (s. 196-199), a następnie ustalamy:

  • jakich mamy tu bohaterów

  • fabułę utworu, czyli wszystkie działania bohaterów, które budują akcję utworu

Może w tym pomóc rozwiązanie tego quizu:

https://wordwall.net/resource/2607685/polski/na-podstawie-tekstu-loteria-olgi-tokarczuk-odpowiedz-na


Następnie przeczytajcie proszę komiks na str. 201-204.



Zad. domowe:

zad. 2 str. 200 oraz napisać 5-10 zdań na podstawie opowiadania Loteria i komiksu (str.201do204),jak można zrozumieć sformułowanie “pieniądze szczęścia nie dają”.

Pytania pomocnicze:

Co daje więcej szczęścia: bogactwo w samotności czy miłość i towarzystwo najbliższych,

ale w biedzie? Co w życiu jest najcenniejsze?

Czego za pieniądze kupić nie można?


Czytamy lekturę “W pustyni i w puszczy” - będziemy ją omawiać w kwietniu

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/w-pustyni-i-w-puszczy.html


Dziękuję :)

______________________

Wiedza o Polsce, sobota 27 lutego 2021

Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.

             

Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:

- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)

- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)

- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)

- szata roslinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt

- wytwory działalnosci człowieka (np. budynki, drogi)

 

 

Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.

 

Sprawdź się:

 Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)

 Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.

 

JĘZYK POLSKI, 13.02.2021


Temat: W trosce o naturę i wspólne dobro. Przyimek i nieodmienne części mowy.





Zobacz plakat na stronie 186 w podręczniku, a następnie zastanów się, jak go rozumiesz (zadanie 1, s. 186).


Zapisz w zeszycie zdania z zadania 2b, s.186, korzystając ze zwrotów podanych w zad. 2a.






Zad. domowe: Zapisz w zeszycie, co robisz na co dzień, by wspierać ochronę środowiska? (Na przykład: segregacja śmieci, przemyślane zakupy, oszczędzanie wody i prądu, itp.)


****

Przyimek to jedna z nieodmiennych części mowy



Zanotuj w zeszycie definicję przyimka na podstawie ramki ze str. 184 w podręczniku.


Spójrz na mapę na stronie 185. Używając przyimków podanych w zad. 5, s.185 powiedz, gdzie znajduje się poczta,szkoła, biblioteka, plac zabaw, cukiernia i inne obiekty na mapie. Zapisz w zeszycie 5 przykładowych zdań z tymi zaimkami.


Wykonaj zadania 1,2,4 w zeszycie ćwiczeń, str. 72-73.


Dodatkowe ćwiczeniazadania - przyimek: https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/Dh60ybRaW


Zadanie dodatkowe dla chętnych:

Niedawno obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji na kilka chwil zamienimy się w tłumaczy, by poznać, na czym polega tłumaczenie tekstu :)


Przetłumacz z angielskiego na polski lub z polskiego na angielski wybraną przez siebie piosenkę (przetłumacz sam, bez używania gotowych tekstów czy google translator). Pamiętaj, że lepiej nie tłumaczyć "słowo w słowo", bądź kreatywny, pobaw się tym tekstem, może uda się, by wersy się rymowały? Użyj swoich zdolności językowych i wyobraźni :) Aby zrozumieć, o czym mowa posłuchaj poniższych wersji tej samej piosenki , zwracając szczególną uwagę na tekst obu z nich.


English: https://www.youtube.com/watch?v=JPJjwHAIny4


polski: https://www.youtube.com/watch?v=48bU2qWh2zY


A teraz podkreśl w obu tekstach części mowy, ktore znasz (każdą innym kolorem, np. czasowniki na czerwono, rzeczowniki na niebiesko, przymiotniki na zielono). Następnie napisz 10 zdań, dlaczego lubisz tę piosenkę i jak podobało Ci się wykonywanie jej tłumaczenia. Czy było to trudne czy łatwe zadanie? Czy wolisz oryginalny tekst, a może Twoje tłumaczenie jest ciekawsze/zabawniejsze/rymowane? Opisz swoje wrażenia. Powodzenia! Na Wasze prace czekam do połowy marca.

_________________________

Wiedza o Polsce 13 lutego 2021

Temat lekcji: Góry średnie i niskie. Sudety i Góry Świętokrzyskie.

Cele lekcji:

·        będę  potrafił  opisać ukształtowanie terenu w górach średnich i niskich,

·        będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich i niskich,

 

1.Góry Świętokrzyskie to niskie góry w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Najwyższym szczytem jest Łysica (614 m n.p.m.) w paśmie Łysogór. Nazwa gór pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w klasztorze na Łysej Górze..

Charakterystyczne dla krajobrazu najwyższych partii Gór Świętokrzyskich są strome stoki, głęboko wcięte doliny, skałki ostańcowe i gołoborza. Góry Świętokrzyskie porośnięte są lasami jodłowymi (Puszcza Jodłowa) i bukowymi.  


 

Poznaj Góry Świętokrzyskie:

https://www.youtube.com/watch?v=WsbX3EbIiFA

oraz Świętokrzyski Park Narodowy:

https://youtu.be/8gpx7tgQwS0

 

2. Sudety należą do gór średnich, leżą na południowym zachodzie Polski. Charakterystyczne dla nich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do  pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.

Poznaj Karkonosze:

https://www.youtube.com/watch?v=N5ihGXhiLoE

oraz Park Narodowych gór Stołowych

https://www.youtube.com/watch?v=F_PvVPmHMOs

 

3. Do gór średnich należą też Karpaty. Leżą one na południu Poslki. Do Karpat zaliczamy Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–130m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady.

 


 

Poznaj Karpaty:

https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w

 

 

Ćwiczenie 1

Połącz nazwy pasm górskich z nazwami gór właściwych:

 

Sudety                                                                                      Góry Stołowe

                                                                                                Bieszczady

Karpaty                                                                                    Góry Izerskie

                                                                                                Beskidy

Góry Świętokrzyskie                                                                Karkonosze

                                                                                                Pieniny

                                                                                                Łysogóry


                                                                                               

Zadanie domowe: Projekt.

Zaplanuj wycieczkę w wybrany region Polski (zaplanuj transport (początek w Dublinie), na ile dni (kilka dni), co można zobaczyć każdego dnia, przyroda, zabytki, lokalne imprezy, potrawy do spróbowania).

 

 

 

Język polski, 6 lutego 2021

Temat: Zaimki. List oficjalny.

Podręcznik strona 174 i 180.



Zanotuj do zeszytu po 3 przykładowe zaimki z każgej grupy:


Następnie z niebieskich ramek na str. 174 i 180 w podręczniku zanotuj do zeszytu najważniejsze informacje o zaimkach. 

Kiedy zaimki piszemy wielką literą?


Go - jego - niego. Kiedy i jak poprawnie ich używać?

Wykonujemy zad. 3,5 ,6 na str. 70 w ćwiczeniach.

Więcej o zaimkach oraz dodatkowe ćwiczenia znajdziesz tutaj:


A teraz pora na list oficjalny :)

Na początek obejrzyj to video:


Podręcznik str. 181-182
Przeczytaj list na stronie 181, zwróć uwagę na jego budowę i język! Przeczytaj ramkę na str. 182, a następnie wykonaj z.1,2,3 na str. 71 w zeszycie ćwiczeń.

LUB:

Przeczytaj o listach urzędowych tutaj i wykonaj zadania 1,2,3: 

Zadanie domowe:

Na kartce A4 lub w programie Word napisz list urzędowy do wybranego przez Ciebie adresata i na wybrany przez Ciebie temat, na przykład:

- do dyrektor szkoły z prośbą o zorganizowanie konkursu,

- do Ministra Edukacji z prośbą o otwarcie szkół,

- do organizatora wycieczki z prośbą o zmianę terminu wyjazu.

Możesz wymyślić swój temat i adresata. Pamiętaj o odpowiedniej budowie listu, zwrotach grzecznościowych i zachowaniu poprawności językowej (unikaj wyrażeń potocznych). Możesz skorzystać z poniższego wzoru. Powodzenia! :)  

____________________________________

Wiedza o Polsce 6 lutego 2021

Temat: Krajobraz wysokogórski Tatr

 Cel: Będziesz wiedział/a czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr.

Będziesz potrafił/a wskazać Tatry na mapie.

Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81

1. Uzupełnij brakujące informacje w zdaniach.

Tatry są częścią łańcucha górskiego …………………………

………………………… . Na obszarze Polski Tatry dzielą się 
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ……………………

2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.

1. jeziora polodowcowe2. strome stoki3. wapienie4. granity
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór6. doliny przekształcone przez lodowce
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach8. jaskinie9. Dolina Kościeliska

Tatry Zachodnie

Tatry Wysokie

 

 

3. Określ, czy podane zdania są zgodne z prawdą. Wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, 
lub literę F – jeśli jest fałszywe.

1.

W Tatrach opady są znacznie większe niż na nizinach.

P

F

2.

Halny to wiatr, który przynosi ochłodzenie i opady śniegu.

P

F

3.

Temperatura powietrza obniża się wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza.

P

F

 4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.


 

1. Ryba żyjąca w górskich potokach.

2. Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.

3. Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.

4. Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.

5. Największy tatrzański ssak.

6. Ptak drapieżny.

7. „Świszczący” roślinożerca.

8. Szafrany spiskie.

Hasło:…………………………………………………………

 

 

Obejrzyj film o Tatrzańskim Parku Narodowym: https://youtu.be/48tbgqFKUZU

Zobacz jak tańczą górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni: https://youtu.be/0pWDS2ZIDrw

Dla chętnych: zobacz propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z rodziną: https://gorydlaciebie.pl/w-tatry-z-dziecmi/

A jeśli szczególnie zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego: https://tpn.pl/poznaj/filmy-edukacyjne

Praca domowa: zad 2 i 3 strona 79 w podręczniku.

______________________________________

Język polski, 30 stycznia 2021

Temat: Droga bez końca. Przysłówek.

Zastanów się nad poniższymi "złotymi myślami":

















A teraz przeczytaj wiersz Joanny Kulmowej na stronie 169 i zapisz w zeszycie własną interpretację wiersza. Pomogą Ci w tym następujące pytania:

- O jakiej drodze mowa? Czym może być ta droga?
- Jaki jest związek tematu wiersza z jego tytułem? Jak rozumiesz tytuł wiersza?
- JAKI JEST CEL TEJ DROGI? Czym są przystanki?
- Jakimi określeniami określiłbyś tę drogę?

 
A teraz trochę gramatyki :)




Zanotuj z ramki na stonie 168 oraz ramek poniżej napisz w zeszycie, czym jest PRZYSŁÓWEK, a następnie wykonaj zadanie 3a/str.168 oraz zad. 2 na str. 67 w zeszycie ćwiczeń.





Zadanie domowe:
z. 1 str.67 w ćwiczeniach

Więcej o przysłówku: 
https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/przyslowek-od-podstaw/

gra: przymiotnik i przysłówek https://wordwall.net/resource/7733610

_________________________________________

Wiedza o Polsce

Sobota 30 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 68-73.

Zapiszcie notatkę

1. Wyżyna Krakowsko – Częstochowska leży w pasie wyżyn, na wschód od Wyżyny Śląskiej.

2. Wyżyna Krakowsko – Częstochowska jest zbudowana ze skał wapiennych. Tworzą one krajobraz krasowy, który powstał w wyniku rozpuszczania skał wapiennych przez wodę i zawarty w niej dwutlenek węgla.

Występują tam charakterystyczne formy krasowe:

............................

............................

............................

............................

3. W wielu jaskiniach powolne osadzanie się substancji zawartych w wodzie doprowadziło do powstania skalnych form. Dopasuj nazwy do opisów.

stalagnaty                                                                 zwisające sople

stalagtyty                                                                  słupki wystające z dna jaskini

stalagmity                                                                 kolumny powstałe z połączenia sopli i słupków

4. Za czasów Kazimierza Wielkiego wybudowano na Wyżynie wiele zamków.

Nazywamy je: .....................................................................

Zamki te możemy podziwiać tutaj:

https://www.orlegniazda.pl/

lub tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY

5. Na terenie Wyżyny znajduje się najmniejszy w Polsce Park Narodowy – podaj jego nazwę:

.........................................................................................................................

https://www.youtube.com/watch?v=f55RHe8lgD8

Zadanie domowe:

1. Na mapie przedstawiono położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Podaj właściwe nazwy na podstawie opisów.

A. Miasto oznaczone literą A:

...........................................

B. Rzeka, która bierze początek na tej wyżynie i uchodzi do Wisły:.........................................

C. Kraina geograficzna, która od zachodu sąsiaduje z Wyżyną Krakowsko-Częstocho-wską: ........................................

 


2. Wpisz na rysunku litery odpowiadające nazwom:

A. stalagnat, B. wywierzysko, C. ostaniec, D. jaskinia. 



Język polski, 23 stycznia 2021

Temat: Żyć podróżami.

Cele:

-Rozpoznajesz osobę mówiącą w utworze- bohatera wiersza

-Uzupełniasz notatkę na podstawie wiersza

-Określasz temat wiersza


Dzień dobry!

proszę o przeczytanie wiersza "podróże" na stronie 138 w podręczniku (dostępny online tutaj: https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449)

Odpowiedz pisemnie (krótko) na poniższe pytania:

  • Ile strof ma ten utwór? 
  • Kto jest bohaterem utworu, a kto osobą mówiącą? Czy to ta sama osoba? (Zwróć uwagę na formy czasowników!)
  • Dokąd w podróż wybiera się bohater i co tam robi?

"Podróże małe i duże" - Zastanów się nad znaczeniem tego sformułowania. Czy Twoim zdaniem podróżowanie to tylko odległe, długie wyprawy lub wyjazdy na wczasy? A może istnieją też inne formy podróżowania? Czy mniejsze i krótsze wycieczki, np. w pobliskie góry, do zamku, to też podróże?

Dlaczego podróżujemy?

Napisz co najmniej 8 powodów w zeszycie, oto kilka przykładów:

- żeby spełnić marzenia

- aby przeżyć przygodę

- by odwiedzić rodzinę/przyjaciół

- aby zwiedzić nowe miejsca

- aby poznać inne kultury i zwyczaje

- wyjazdy służbowe, wycieczki szkolne


Zapoznaj się z ofertami popularnych biur podróży, np. ITAKARainbow Toursa następnie z ofertą największego w Polsce Klubu Podróżników "Soliści". Zastanów się, czym różnią się te ofery? Zwróć uwagę na opis wycieczek, język, hasła reklamowe/slogany, zdjęcia, rodzaj zakwaterowania, wyżywienie, zwiedzanie, sport i inne atrakcje. Możesz też obejrzeć ich spoty reklamowe tutaj: Soliści - Namibia ITAKA

Zadanie domowe:

Przygotuj własną ofertę biura podróży w formie plakatu, prezentacji, pliku word/pdf lub krótkiego video - wybirz sam/sama!

Możesz przygotować opis jednodniowej wycieczki lub dłuższego wyjazu, może to być podróż nastawiona na zwiedzanie, sport, relaks - Ty decydujesz.

Pamiętaj o:

- nazwie Twojego biura/klubu podróżnikow

- opisie tekstowym zachęcającym do zakupienia wyjazdu/wycieczki (nie zapomnij napisać dokąd, kiedy, jaka cena)

- opisaniu rodzaju wyjazdu: rekreacja, wypoczynek, sport, zwiedzanie

- oprawie graficznej: zdjecia, rysunki


Czekam na Wasze prace do 6 lutego :)


Materiały dodatkowe:

Blog o podrózowaniu  https://www.zyczpasja.pl/

____________________

Wiedza o Polsce 23 stycznia 2021

 Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej.

 Cel:

Będę potrafił/a wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej

Będę potrafił/a opisać zmiany, jakie zachodzą w uprzemysłowionym środowisku

 

Notatka:

-  Do rozwoju przemysłu na Wyżynie Śląskiej przyczyniły się złoża węgla kamiennego

- W krajobrazie miejsko-przemysłowym przeważają obszary miejskie, fabryki i kopalnie

- Rozwój przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego

- Najciekawsze zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki

 - Ślązacy tradycyjnie zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej należą: gwara śląska, obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,

 Obejrzyjcie film o Wyżynie Śląskiej:

 

https://youtu.be/kuYHtwF_X3s

 

 Praca domowa:

 

1.    Wykonaj polecenia na podstawie tekstu i mapy zamieszczonej w podręczniku (s. 59).

 

a) Uzupełnij tabelę. Podaj po 4 przykłady miast o określonej liczbie mieszkańców.

 Miasta o liczbie mieszkańców od 100 000 do 500 000....

 

Miasta o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000....

 

Miasta o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000....

 

Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej.

 

 Cel:

Będę potrafił/a wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.

Będę potrafił/a powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.

 

Notatka:

Krajobraz rolniczy na Wyżynie Lubelskiej rozwinął się przede wszystkim z powodu występujących tutaj bardzo żyznych gleb takich jak czarnoziemy.

Na żyznych glebach czarnoziemach uprawia się: ………………………………………………………………………………….. (pszenicę, buraki cukrowe, chmiel i tytoń.)

Wąwóz to wyżłobiona przez wodę opadową dolina o stromych zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na wymywanie.

 

Największe miasta Wyżyny Lubelskiej to:  

1……………2.…………..3……………

 

Obejrzyjcie film:

 https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ

 

Zadanie domowe:

1. Uzupełnij luki w tekście na podstawie mapy przedstawiającej położenie Wyżyny Lubelskiej.                                                            

Wyżyna Lubelska leży na …………..……………….. Polski. Rzeką, która przepływa przez jej obszar, jest ...................... Na południowych krańcach wyżyny leży………….……..którego stare miasto jest wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.

2. Podkreśl cztery z podanych cech krajobrazu, które dotyczą Wyżyny Lubelskiej. 

 

 Krajobraz rolniczy.  Krajobraz przemysłowy.  Duża liczba jezior.  Brak jezior.

 

 Rozległa kotlina w środkowej części.  Wąwozy lessowe o stromych zboczach.

 

 Przeważają uprawy ziemniaków i owsa.  Przeważają uprawy pszenicy i buraków cukrowych

 3. Podkreśl dwie z podanych cech, które umożliwiają tworzenie się wąwozów.

 Składa się z pyłu.  Jest trudny do rozkruszenia.  Jest łatwo wymywany przez wodę.

 Jest skałą litą o ściśle połączonych ziarnach.


Język polski, 16 stycznia 2021
Temat: Tryby czasownika. "Razem na bieguny".


Tryby czasownika to forma gramatyczna czasownika, która pozwala nam określić cel wypowiedzi nadawcy.

Wyrożniamy 3 tryby:

- oznajmujący - podaje nam informacje na dany temat, stwierdza fakty (czasowniki w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym), np. Janek spacerował dwie godziny.

- rozkazujący - wyraża rozkaz, prośbę, życzenie, np. Zrób mi herbatę.

- przypuszczający - przypuszczenia, sytuacje, które mogłyby wydarzyć się pod jakimś warunkiem (gdyby coś...., toby .... coś), propozycje, rady, np. Gdyby babcia wąsy miała, to byłaby dziadkiem 😉



Proszę o zapoznanie się z ramką o tybach czasownika na stronie 131 w podręczniku lub tą poniżej:






Następnie wypisujemy do zeszytu czasowniki z wiadomości e-mail na str. 131 i określamy tryb każdego z nich.


Proszę przeczytać komiks na stronie 132 i wykonać zad. 3a (nie trzeba zapisywać).

Wykonujemy zadanie 1, str. 54 w zeszycie ćwiczeń.


Więcej o trybach czasownika tutaj:

https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/czasownik-od-podstaw/#tryby

Quiz dla chętnych: https://learningapps.org/watch?v=p7ky2xx4k18

Tryb przypuszczający: https://www.youtube.com/watch?v=1V7DMeg15Ak

Tryb rozkazujący: https://www.youtube.com/watch?v=VZTIWNwAweM


A teraz proszę o lekturę tekstu "Razem na bieguny" str. 134-136 w podręczniku, a następnie odpowiadamy na poniższe pytania:

Czasowniki w jakiej formie zostały użyte w tym tekście? ...............................

Taki tekst to? .......................................................


Materiały dodatkowe o wyprawie Marka Kamińskiego i Jana na biegun:

POLECAM!!!
Jan Mela - Droga do kariery
Razem na bieguny


Zadanie domowe:

Ramka na stronie 137 - uzupełnić w zeszycie

Zeszyt ćwiczeń str. 54-55


Dziękuję! :)
__________________________________________

Wiedza o Polsce 16 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Niziny Mazowieckiej. 

Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.

Temat w podręczniku na stronach 50-53.

(Przepiszcie notatkę do zeszytu)

1.Nizina Mazowiecka leży w w środkowej i wschodniej części pasa Nizin Środkowopolskich. 

2.Cechy krajobrazu Niziny Mazowieckiej:

- Występowanie niemal płaskich równin i wysoczyn

- Szerokie doliny rzeczne Wisły i jej dopływów

- Przeważa krajobraz rolniczy

- Puszcza Kampinowska 

- Największe miasto i stolica Polski – Warszawa

Obejrzyjcie filmy o Nizinie Mazowieckiej,

https://www.youtube.com/watch?v=uCVqF99bEVc&feature=youtu.be

oraz o Parku Kampinoskim

https://www.youtube.com/watch?v=Q3GcUVXwEyA&feature=youtu.be

Zadanie domowe:

1. Skreśl niewłaściwe informacje tak, aby tekst był zgodny
z prawdą.

Z obszaru Nizin Środkowopolskich lądolód wycofał się wcześniej / później niż z obszaru pojezierzy. Charakterystycznymi elementami krajobrazu nizin
są liczne pagórki / rozległe równiny oraz wysoczyzny, czyli obszary leżące na dużej wysokości nad poziomem morza / pofalowane rozległe wzniesienia. W krajobrazie wyróżniają się też szerokie / wąskie doliny rzeczne. Są to tereny sprzyjające rozwojowi rolnictwa / utrudniające rozwój rolnictwa.

 2.    Na podstawie mapy z podręcznika (s. 51) wpisz obok nazw miast nazwy krain geograficznych, na których obszarze te miasta leżą.

Kutno: ................................................................................................

Ciechanów:..........................................................................................

Płońsk: ................................................................................................

Sokołów Podlaski: ...............................................................................

Nowy Dwór Mazowiecki: .....................................................................

Ostrów Mazowiecka: ...........................................................................

 3. Na podstawie fragmentu „A to ciekawe..” z podręcznika (s. 50) wpisz obok opisów nazwy rzek przepływających przez Nizinę Mazowiecką.

A. Jest to najdłuższa rzeka Polski i największa rzeka przepływająca przez Nizinę Mazowiecką.

………………………

B. Jest głównym dopływem Wisły. Ma 448 km długości. ……………………………….

C. Ma 722 km długości. Na północny wschód od Warszawy wpada do Narwi. ……………………..

 Temat:  Krajobraz wielkomiejski Warszawy.

Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu wielkomiejskiego,

Materiał w podręczniku stronach 54-58

(Przepiszcie notatkę do zeszytu)

1. Warszawa położona jest nad Wisłą na Nizinie Mazowieckiej

2. Charakterystyczne cechy krajobrazu wielkomiejskiego:

- Gęsta i wysoka zabudowa

- Brak terenów rolniczych

- Bardzo gęsta sieć ulic

- Rozbudowana sieć linii komunikacyjnych

- Tereny zielone (skwery, parki, lasy)

3. Funkcje, jakie pełnię wielkie miasta, np. administracyjna, turystyczna, handlowa, transportowa, przemysłowa, kulturowa, edukacyjna.

4. Zalety życia w wielkim mieście, np. większa dostępność pracy, liczne placówki kulturalne i usługowe

5. Wady życia w wielkim mieście, np. smog, hałas, korki

Obejrzyjcie film o stolicy:

https://www.youtube.com/watch?v=QzY194FEjjc&feature=youtu.be

oraz prezentację:

https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf

Zadanie domowe:

4. Wpisz w wyznaczonych miejscach brakujące informacje  o Warszawie. Wykorzystaj wiadomości
z podręcznika.

 Położenie geograficzne:………………………………………………………………………………..

Liczba ludności:………… Największa rzeka przepływająca przez Warszawę:………………………

Organy władzy państwowej, których siedziby znajdują się w Warszawie:……...................................

Język polski, 9 stycznia 2020

Temat: Czasownik.

Dzień dobry! Dziś porozmawiamy o czasowniku, jego odmanie i pisowni "nie" z czasownikami.

ZACZNIEMY OD PRZYPOMNIENIA INFORMACJI Z KLASY CZWARTEJ:



Proszę o zapisanie w zeszycie tematu, a następnie zapisanie najważniejszych informacji o czasowniku z ramki w podręczniku na str. 114 (co nazywa i na jakie pytania odpowiada, odmienia).

Odmiana czasownika przez liczby:

Odmiana czasownika przez czasy:


Odmiana czasownika przez rodzaje (Uwaga! Rodzaj czasownika możemy rozpoznać tylko w czasie przeszłym, przyszłym złożonym, w czasie teraźniejszym nie):




Proszę przeczytać e-mail na stronie 114, wypisać z niego do zeszytu wszystkie czasowniki, a obok każdego z nich zapisać czas i osobę, jeśli się da, to także rodzaj. Na przykład:

zapomniałem - czas przeszły, 1 os. l.poj., r. męski

Następnie zapisujemy do zeszytu informacje z ramek na stronie 115 (nieosobowe formy czasownika) i str. 116 (pisownia NIE z czasownikami).



Zadanie domowe:

Zeszyt ćwiczeń: str. 51, 52 (bez ćw. 3), 53 (bez ćw. 6) - proszę odesłać zdjęcia mailem do 16 stycznia


KARTKÓWKA Z LICZEBNIKA DO WYPEŁNIENIA DO 16 STYCZNIA:

https://forms.gle/ebF1RebbgqDp1HEd6


Materiały dodatkowe o czasowniku:

Czasownik od podstaw: https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/czasownik-od-podstaw/#odmiana

Gra: wskaż bezokolicznik https://wordwall.net/resource/1008952

Gra: odmiana czasownika https://wordwall.net/resource/1949321

Gra: czasy https://wordwall.net/resource/2177335

Gra - krety :) https://wordwall.net/resource/151844

_______________________________________________________________________

Wiedza o Polsce

Sobota 9 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w zeszycie)

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu pojezierzy.

 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 45- 49.

 

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Na południe od pasa pobrzeży rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy znajdują się: Pojezierze Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze Mazurskie. Największe jeziora w polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.

2. Korzystając z mapy wymień największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/polska_mapa_fizyczna_01.swf

 

...................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu poijezierzy.

....................................................................................................................................................

 

4. Wymień największe atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o Wigierskim PN.

https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA

oraz spacer ścieżką przyrodniczą po Mazurach:

http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html

Zadanie domowe:

 

1. Podaj nazwy dwóch wybranych zabytkowych obiektów na Pojezierzu Mazurskim oraz nazwy miejscowości, w których te obiekty się znajdują.                                                                                                                                           

 A. …………………………………………      B. ……………………………………………

2. Na mapie przedstawiono fragment Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Odszukaj na mapie opisane poniżej miejsca i podaj ich nazwy.

A. Teren porośnięty bujnymi lasami leżący na zachód
od rzeki Pisy – ..........................................................

B. Jezioro, nad którym leży miejscowość Mikołajki – ....................................................................

C. Miasto leżące nad jeziorem Niegocin – ................................................................................



Wiedza o Polsce

Sobota 9 stycznia 2021

Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w zeszycie)

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego.

 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 40 - 44.

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Oblewające terytorium Polski od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i najpłytszych mórz na świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza śródziemnego, ponieważ  prawie ze wszystkich stron otacza je ląd. Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem 13-15*C).Woda w Bałtyku jest słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości wód słodkich (opady oraz wpadające do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód słonych z Morza Północnego oraz małego parowania.

 

2. Korzystając z mapy wymień państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf

 

....................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.

....................................................................................................................................................

4. Wpisz pod każdą fotografią nazwę czynnika, który doprowadził do powstania przedstawionego elementu nadmorskiego krajobrazu.


5. Na podstawie schematu ze strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro przybrzeżne.

....................................................................................................................................................

6. Wymień największe atrakcje turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o polskich PN nad Bałtykiem:

https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw



https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM

 

Zadanie domowe:

Rozwiąż krzyżówkę. Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.


 1. Ryba występująca w Bałtyku.

2. Nadmorskie budowle, które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla turystów.

3. Nadmorskie lasy, w których przeważają sosny.

4. Słowińcy i Kaszubi kryli nią dawniej dachy swoich domów.

5. Pora roku, w której ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.

6. Mewa … – jeden z najliczniejszych gatunków mew.

7. Duży ptak drapieżny polujący na ryby.

8. Nadmorskie miasto, w którym znajdują się port rybacki i mała stocznia. Mieści się w nim również Muzeum Wsi Słowińskiej.

9. Tam się znajduje Muzeum Wsi Słowińskiej.

10. … nadmorska – roślina porastająca wydmy.

11. Największe jezioro przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.



Wiedza o Polsce

Zadania: na 12 grudnia 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 9 stycznia 2021 dla grupy kiwi.

Temat: Parki Narodowe w Polsce.

Temat zrealizowany w szkole: 5 grudnia 2020 - grupa pomarańczowa

12  grudnia 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

Poznaliśmy Parki Narodowe w Polsce.

Co robimy w domu?

Obejrzyj film o parkach



oraz dowiedz się czego żubr może nas nauczyć o PN,



i jak należy się zachowywać w Parkach Narodowych.



Wykonaj projekt o wybranym Parku Narodowym.

Napisz gdzie się znajduje, jakie jest logo parku oraz jakie rośliny i zwierzęta są tam chronione.

Wiedza o Polsce

Zadania: na 28 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 5 grudnia 2020 dla grupy kiwi.

Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału: Polska pierwszych Piastów.

Temat zrealizowany w szkole: 14 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                21 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1. Wykonaliśmy zadania powtórzeniowe ze strony 190 w podręczniku.

2. Czytaliśmy tekst w podręczniku z  stron 188- 189 na temat pierwszych polskich kronikarzy.

Co robimy w domu?

1. Zadania 1,2,3,4,5 ze stron 104- 105 w zeszycie ćwiczeń.

2. Przygotowujemy sie do sprawdzianu (tematy 2, 3, 4, 5 z podręcznika ze stron 165- 182).

Język polski, 7-14 listopada 2020

III Biesiada patriotyczna



Zadanie dla chętnych (możliwość zdobycia dodatkowej 5 lub 6!)

Wysłuchaj utworu "Rozkwitały pąki białych róż" wraz z video (fragment filmu Biwa Warszawska, dostępnego na Youtube w wersji anglojęzycznej Battle of Warsaw)


Możesz także obejrzeć jeszcze raz film animowany opublikowany przez IPN, który oglądaliśmy na zajęciach

A teraz przyjrzyj się wynikom badania Centrum Badania Opinii Społecznej. Ankietowani Polacy odpowiadali na pytanie "Jak Pan/i rozumie patriotyzm?" (zdjęcie ich odpowiedzi poniżej, źródło: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_167_08.PDF)

Po obejrzeniu filmów i przeanalizowaniu wyników wspomnianego wyżej badania, zastanów się, czym jest dla Ciebie patriotyzm, jakie znaczenie ma dla Ciebie bycie Polakiem/Polką w Irlandii. Następnie napisz wyprocowanie na 2-3 strony w zeszycie na jeden z poniższych tematów. 

1) Czym jest współczesny patriotyzm?
2) Jak być patriotą za granicą?

Na Wasze prace czekam do końca listopada :)


Wiedza o Polsce

Zadania: na 14 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 21 listopada 2020 dla grupy kiwi.

Temat 1: Rządy Bolesława Krzywoustego. (w podręczniku na stronach 179-182)

Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                14 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1.    Poznaliśmy kolejnych władców Polski: Władysława Hermana oraz Bolesława Krzywoustego (oraz władającego cześcia Polski Zbigniewa).

2.    Poznaliśmy przebieg wojny z cesarzem w roku 1109.

3.    Dowiedzieliśmy się jaki ziemie przyłaczył do Polski Bolesław Krzywousty.

4.    Poznaliśmy zasady Testamentu Bolesława Krzywoustego.

Co robimy w domu?

1.    Zadania 2, 5 i 6 ze stron 97-99 w zeszycie ćwiczeń.

Temat 2: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów. (w podręczniku na stronach 183-187)

Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                14 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1.    Dowiedzieliśmy się jak wyglądał i jakie miał umocnienia gród w Gnieźnie.

2.    Poznaliśmy grupy społeczne  państwa polskiego oraz ich obowiązki.

Co robimy w domu?

Zadania 1,2,3,4 i 5 ze stron 100 – 101 w zeszycie ćwiczeń.

Język polski, 24 października 2020

UWAGA!
W listopadzie sprawdzian z rzeczownika i przymiotnika.

Grupa pomarańczowa 7.11.2020

Grupa kiwi 14.11.2020

Pod koniec LISTOPADA omawiamy lekturę Dynastia Miziołków :)


A dziś tematem lekcji jest powtórzenie wiadomości o przymiotniku. 


Podstawowe informacje o przymiotniku: odmiana, stopniowanie, pisownia nie z przymiotnikami:

https://aniakubica.wordpress.com/czesci-mowy/przymiotnik/


Ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/przymiotnik---blisko-rzeczownika/DgySs481G


Zapraszam do utrwalenia wiedzy podczas grania :)

https://wordwall.net/pl/resource/407643

https://wordwall.net/pl/resource/754459


Zadanie domowe:

Zeszyt ćwiczeń: Przymiotnik str. 34-37


__________________________________________________________________

Wiedza o Polsce

Zadania: na 24 padziernika 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 7 listopada 2020 dla grupy kiwi.

Temat: . Kryzys i odbudowa państwa polskiego. (w podręczniku na stronach 175-178 )

Temat zrealizowany w szkole: 17 padziernika 2020 - grupa pomarańczowa

                                                24 października 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

Poznalismy losy Polski za panowania kolejnych władców: Mieszka II, Bezpryma, Kazimierza Odnowicielai Bolesława Śmiałego.

Co robimy w domu?

1. Zapoznaj się z fragmentem Kroniki polskiej Galla Anonima. Następnie wykonaj polecenia.

W końcu zaś zarówno od obcych, jak i od własnych mieszkańców Polska doznała takiego spustoszenia, że w zupełności niemal obraną została z bogactw i ludzi. Wtedy to Czesi zniszczyli Gniezno i Poznań i zabrali ciało św. Wojciecha. Ci zaś, co uszli z rąk wrogów lub którzy uciekali przed buntem swoich poddanych, uchodzili za rzekę Wisłę na Mazowsze. A wspomniane miasta tak długo pozostały w opuszczeniu, że w kościele Św. Wojciecha męczennika i Św. Piotra apostoła dzikie zwierzęta założyły swe legowiska. […] Kazimierz więc, przez krótki czas zabawiwszy u Niemców i zdobywszy tam wielką sławę i rozgłos rycerski, postanowił powrócić do Polski i poufnie oznajmił to matce. A gdy go matka przekonywała, by nie wracał do ludu wiarołomnego i jeszcze niezupełnie utwierdzonego w chrześcijaństwie, lecz spokojnie zadowolił się posiadaniem matczynego dziedzictwa – i sam cesarz prosił, aby pozostał z nim, chcąc mu nadać nie byle jakie księstwo, odrzekł […] jako człowiek wykształcony: „Żadnego dziedzictwa po wujach lub matce nie posiada się tak słusznie i zaszczytnie, jak [dziedzictwo] po ojcu”. I zabrawszy z sobą 500 rycerzy, wkroczył w granice Polski, a postępując dalej naprzód zajął oddany mu przez swoich [zwolenników] pewien gród, z którego powoli, zarówno męstwem, jak podstępem uwolnił całą Polskę, zajętą przez Pomorzan, Czechów i inne sąsiednie ludy i poddał ją pod swoje władztwo.

 Anonim tzw. Gall, Kronika polska, przeł. R. Grodecki, Wrocław 1982, ks. I, s. 41–42.

a) Napisz, o którym władcy Polski opowiada przedstawiony fragment. Podaj jego przydomek.

b) Wyjaśnij, jakie szkody wyrządził państwu polskiemu najazd Czechów.

c) Napisz, jakie cechy polskiego władcy podkreśla kronikarz.

 

2. Wyjaśnij dlaczego książę Kazimierz otrzymał przydomek Odnowiciel.

 

3. Wyjaśnij co doprowadziło do utraty władzy przez Bolesława Śmiałego.

________________________________________________

Język polski, 17 października 2020

Pisownia wyrazów z RZ, Ż, Ó, CH wymiennym - powtórzenie wiadomości.



Ćwiczenia i gry utrwalające:

ó wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/997733

rz wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/1115865

ch wymienne:https://wordwall.net/pl/resource/1100861 ż wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/1919062

____________________________________

Wiedza o Polsce

Pracujemy  w domu.

Grupa pomarańczowa 10.10.2020

Grupa kiwi 17.10.2020

Temat: Polska Bolesława Chrobrego.

Temat znajduje się na stronie 170-174 w podręczniku.

Co zrobilismy w szkole?

Zadania1,2,3, 4  ze strony 92-93 w zeszycie ćwiczeń.

Co robimy w domu?

Obejrzyj film – przypomnij sobie o czym rozmawialiśmy na lekcji



Zaprojektuj pierwszą stronę gazety poświęconej zjazdowi gnieźnieńskiemu. Zawrzyj w swojej pracy najważniejsze wiadomości dotyczące zjazdu oraz wymień jego skutki.

Wykonaj zadanie 5 i 6  na stronie 94 w zeszycie ćwiczeń.

____________________________

Język polski, 10 października 2020

Dzień dobry!


Dziś powiemy sobie o wyrazach bliskoznacznych i związkach frazeologicznych. Zaczynamy! :)


Zapraszam do zapoznania się z prezentacją o związkach frazeologicznych:

http://www.orpeg.pl/images/Upload/zasoby/jp/sp/klasa6/4.%20Zwiazki%20frazeologiczne.pdf


Do zeszytu zapisujemy czym jest związek frazeologiczny oraz przykładowe 3 związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego i 3 pochodzące z mitologii - wraz z wyjaśnieniem ich znaczeń.


Wyrazy bliskoznaczne (synonimy) i jak ich używać:

https://www.youtube.com/watch?v=FG7H8612nfY

  • Wyrazy o bliskim, podobnym znaczeniu to synonimy.

  • Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym to antonimy.


Dodatkowe ćwiczenia:

https://epodreczniki.pl/a/kontrasty-i-przeciwienstwo-w-jezyku/DgPoVyPiC


Praca domowa:

Napisz i wyjaśnij Twoje ulubione 3 frazeologizmy (inne niż opisane powyżej w prezentacji).


________________________________

Język polski, 3 października 2020

Witam Was serdecznie!


Na początek przypomnimy sobie trochę na temat rzeczowników.


Proszę przeczytajcie o rzeczownikach tutaj:

https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/rzeczownik-od-podstaw/


Przyjrzyjcie się poniższym ilustracjom, można wydrukować i wkleić do zeszytu :)









































Jak pamiętacie, rzeczowniki odmieniają się przez przypadki, to znaczy zmienia się końcówka fleksyjna, aby dopasować formę rzeczownika do zdania. Mówimy na przykład: Zjadłem śniadanie. Nie zjadłem śniadaniA.

























Tutaj więcej ćwiczeń i gier dla utrwalenia wiedzy:

https://epodreczniki.pl/a/o-rzeczowniku-rzeczy-kilka/DdY7DNJSD

https://pisupisu.pl/klasa4/znajdz-rzeczownik-w-zdaniu

https://wordwall.net/resource/1157025

https://wordwall.net/resource/462947


Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia o rzeczowniku w zeszycie ćwiczeń, str. 25-28.

__________________________________

Wiedza o Polsce

Pracujemy  w domu.

Grupa pomarańczowa 26.09

Grupa kiwi 3.10

Temat: Mieszko I i początki Polski.

Co zrobilismy w szkole?

Zadania 1,2 i 6 w zeszycie ćwiczeń.

Karta pracy - analiza SWOT.

https://drive.google.com/file/d/1mYydcGL33rMf_tAB41yKi2IN3RakbNIN/view?usp=sharing 

Co robimy w domu?

1. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania (odpowiedzi zapisz w zeszycie):

RELACJA IBRAHIMA IBN JAKUBA Z PODRÓŻY DO KRAJÓW SŁOWIAŃSKICH W PRZEKAZIE AL-BEKRIEGO (Monumenta

 A co się tyczy kraju Mesko, to [jest] on najrozleglejszy z ich [tzn. słowiańskich] krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód, i rolę orna [lub: rybę] . Pobieranie przez niego [tj. Mieszka] podatki [lub: opłaty] [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego mężów [lub: piechurów]. Co miesiąc [przypada] każdemu [z nich] oznaczona [dosł. Wiadoma] ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na] oddziały, a setka ich znaczy tyle co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują. A gdy jednemu z nich urodzi się dziecko, on [tj. Mieszko] każe mu wypłacać żołd od chwili urodzenia [dosł. w godzinie, w której się rodzi], czy będzie płci męskiej czy żeńskiej. A gdy [dziecię] dorośnie, to jeżeli jest mężczyzną, żeni go i wypłaca za niego dar ślubny ojcu dziewczyny, jeżeli zaś jest płci żeńskiej [dosł. kobietą], wydaje ją za mąż i płaci dar ślubny jej ojcu. A dar ślubny [jest] u Słowian znaczny, w czym zwyczaj ich [jest] podobny do zwyczajów Berebrów. Jeżeli mężowi urodzą się dwie lub trzy córki, to one [stają się] powodem jego bogactwa, a jeżeli mu się urodzi dwóch chłopców, to [staje się] to powodem jego ubóstwa.ł notę i potęgę, iż ozłocił – że tak powiem – całą Polskę swą zacnością.[…] /

Informacja o autorze tekstu Autor opisu kraju Mieszka był Żydem sefardyjskim i pochodził z Tortosy położonym w kalifacie Kordoby. Był kronikarzem, podróżnikiem i kupcem, zajmował się handlem z plemionami słowiańskimi. Swoją podróż do krajów słowiańskich odbył w latach 965 – 966 a jego relacja została zamieszczona w kronice hiszpańskiego pisarza Al-Bekriego w XI wieku.

Pytania do tekstu:

Czego możemy dowiedzieć się o państwie Mieszka I z relacji Ibrahima ibn Jakuba?

Dlaczego dla księcia tak ważni byli jego wojowie?
Czy Mieszko I był dobrym władcą? Przedstaw swoją argumentację.

 

2. Przeczytaj fragment podręcznika ,,Polska w gronie państw chrześcijańskich” ze str. 167 a nastepnie wyjaśnij czym jest dyplomacja . Jakie znaczenie miała dyplomacja w czasach Mieszka I?

 

3. Przeczytaj fragment podręcznika ,,W obronie granic’’ ze strony 168 i odpowiedz dlaczego doszło do wojny z margrabią Hodonem i bitwy pod Cedynią.

 

4.Na koniec pomyślcie  co chcielibyście zapytać Mieszka I?

Przygotujcie pytania.  Zapytajcie polskiego władcę o jego dokonania. Dowiedzcie się co skłoniło go do przyjecia chrztu oraz jakie były jego nadzieje i obawy.

 

5. Upewnijcie się, że dobrze radzicie sobie z zadaniami związanymi z określaniem czasu:

- Podajemy dowolną datę i pytamy: Który to wiek?

- Kiedy zaczyna sie i kończy dany wiek.

- Zaznaczanie dat na osi czasu.

Sprawdzimy to na początku lekcji na ocenę J

________________________________________
Język polski, 19 września

Dzień dobry wszystkim!


Na początek przypominamy sobie zasady pisowni wyrazów z “rz” i “ż” :) 


Możecie zajrzeć do zeszytów z klasy czwartej lub:


https://www.pomoceszkolne.edu.pl/pisownia-wyrazow-z-rz-i-z-scienna-plansza-dydaktyczna.html


A teraz zapraszam do gry “Pisownia rz i ż”!  Zobaczmy, kto zajmie najwyższe miejsca w rankingu. Powodzenia!


GRA “Pisownia rz i ż”

https://wordwall.net/play/531/832/1754


Zadanie domowe: Znajdź 10 wyrazów z rz lub ż i ułóż z nimi wiersz lub bajkę.



NARODOWE CZYTANIE 2020

Zapraszam do obejrzenia filmiku przygotowanego przez nauczycieli naszej szkoły w ramach tegorocznej edycji akcji "Narodowe czytanie" :)




______________________________________________________________________________

Język polski, 5 i 12 września 2020



Dzień dobry wszystkim!


Witam serdecznie po wakacjach - mam nadzieję, że wracacie do szkoły wypoczęci i uśmiechnięci :) Bardzo się cieszę, że możemy znów spotykać się na zajęciach języka polskiego w polskiej szkole, nawet jeśli w trochę innej, hybrydowej formie.


A teraz czas na lekcje...



Temat: Bezpieczny powrót do szkoły.


Na początku opowiadaliśmy o naszych wakacjach. Każdy z nas napisał w zeszycie kilka zdań na temat swoich wakacji - o ulubionym miejscu, zdarzeniu albo spotkaniu (do wyboru!). Ja miło wspominam wizytę w dublińskim ZOO w te wakacje :) Jestem ciekawa Waszych wspomnień wakacyjnych! Jak już napiszecie, nadajcie swojemu krótkiemu opowiadaniu fajny tytuł! 


Na pierwszej lekcji omówiliśmy też zasady bezpieczeństwa w szkole. Proszę uważnie przeczytać plakat dotyczący bezpieczeństwa w szkole.



Następnie przepisz do zeszytu zasady, jakie obowiązują w naszej klasie (nie przepisujemy plakatu).


W naszej klasie:

  1. Stosujemy zwroty grzecznościowe.

  2. Szanujemy zdanie innych.

  3. Pracujemy systematycznie.

  4. Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.

  5. UŚMIECHAMY SIĘ :)


 



Temat: Zrozumieć artystę i jego dzieło.


Tematem tej lekcji jest sztuka.


Zastanów się: Czym jest sztuka? Jak rozumiesz to pojęcie i z czym Wam się kojarzy? Jakie dziedziny sztuki znasz?


Możesz też przeczytać wypowiedzi postaci w podręczniku i ustalić, o jakich dziedzinach sztuki mowa. Podręcznik, str. 362 https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449



Następnie zapisz wszystkie skojarzenia w formie “słoneczka” w zeszycie. Na lekcji wyszło nam tak:



Temat: Kim był Fryderyk Chopin?


Przeczytaj tekst o Fryderyku Chopinie na str. 367-377 w podręczniku https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449


A następnie obejrzyj krótki filmik o artyście dostępny tutaj:

https://epodreczniki.pl/a/wybitny-kompozytor---fryderyk-chopin/D19DpjDoD



Następnie napisz krótką notkę biograficzną o Fryderyku Chopinie, uwzględniając najważniejsze informacje:

  • imiona i nazwisko artysty,

  • kim był,

  • gdzie i kiedy się urodził,

  • gdzie i kiedy zmarł


Taką notatkę zapisaliśmy w klasie:


Zadanie domowe:

Posłuchaj utworów Fryderyka Chopina, zamykając oczy. Następnie napisz, co wówczas czułeś, nazwij emocje, skojarzenia oraz co sobie wyobrażałeś podczas jego słuchania. Możesz też wykonać pracę plastyczną inspirowaną muzyką Chopina. Oto utwory, których słuchaliśmy na zajęciach:

Polonez g-moll https://www.youtube.com/watch?v=HMvB1pGufQ8

Etiuda rewolucyjna https://www.youtube.com/watch?v=X0UJEx9S1bU

Nokturn op. 9 nr 2 https://www.youtube.com/watch?v=9E6b3swbnWg


Ciekawostka:

Jak możecie przeczytać w opisie pod ostatnim utworem na YouTubie, Wydział Psychologii Uniwersytetu w Berkeley prowadził badania nad związkiem między kolorami, emocjami i wpływem czynników zewnętrznych na podejmowanie decyzji.


Wyniki badań pokazują, że istnieje silny związek między rodzajem i tempem słuchanej muzyki a wyborem przez uczestników kolorów. Przy słuchaniu szybszej muzyki uczestnicy częściej wybierali kolory bardziej nasycone, żółtawe i jaśniejsze, podczas gdy wolniejsza muzyka skłaniała ich do wyboru kolorów ciemniejszych, najczęściej w odcieniach niebieskich.





Z pozdrowieniami,
Pani Agnieszka :)

WOP

Grupa pomarańczowa 12 września 2020

Grupa kiwi 19 września 2020

Temat: Zanim powstała Polska. Cyfry rzymskie i zapis wieków.


Przypomnijcie sobie z cyfry rzymskie: 


W języku polskim wieki zapisujemy cyframi rzymskimi. Napisz w zeszycie brakujące w tabeli przedziały wiekowe, odpowiadające poszczególnym wiekom: 



Zadania dla grupy, która się uczy w danym tygodniu w domu:
Zagraj w grę i zapisz kod, który dostaniesz na końcu.
Obejrzyj film uważnie i odpowiedz na pytania, na które trafisz po drodze. 
Przeczytaj tekst źródłowy 1 i 2 i zrób ćwiczenia 1-5 z kart pracy.