Język polski, 22 maja 2021
Temat: “Kołysanka dla Okruszka” A. Osieckiej.
Przeczytaj tekst na str. 236 w podręczniku, a następnie wysłuchaj poniższego nagrania.
https://www.youtube.com/watch?v=MaSxeIjbKB8
Zastanów się, jakie inne polskie kołysanki znasz. Jak opiszesz ich melodię? O czym opowiadają?
Następnie wysłuchaj poniższych nagrań, zwracając szczególną uwagę na polską wymowę charakterystyczną dla owych czasów.
https://www.youtube.com/watch?v=kSX1RAkb4Jk
https://www.youtube.com/watch?v=IEq0cAo9SsI
Zapisz w zeszycie, co to jest zdrobnienie i wypisz zdrobnienia z tekstu "Kołysanki dla Okruszka".
Wykonaj zadanie 2c i 3 na str. 237 do zeszytu.
Temat: Jak streszczać tekst?
https://www.youtube.com/watch?v=px3sjGBLeZs
Na podstawie powyższej prezentacji zanotuj w zeszycie, czym jest streszczenie i jak je zapisać (10 podpunktów).
Przeczytaj tekst "Zadanie domowe" na str. 263-264 w podręczniku.
Wykonaj zad. 1, 2 i 3 (s. 263-264) do zeszytu, a następnie napisz streszczenie tekstu "Zadanie domowe" w zeszycie (5-7 zdań).
__________________________________________________________
Język polski, 15 maja 2021
Temat: “Janko Muzykant”.
https://www.youtube.com/watch?v=8Sg7BzjlDnA
W kilku punktach zapisz przebieg wydarzeń utworu.
Jakie charakterystyczne cechy noweli zauważasz w tym utworze?
Zastanów się nad problematyką utworu i napisz o tym kilka zdań w zeszycie. Weź pod uwagę informacje na temat wsi polskiej na przełomie XIX/XX wieku, a zwłaszcza informacje dotyczące edukacji i pracy (przedstawione w filmiku poniżej).
https://www.youtube.com/watch?v=llM5XEqtFmg
Napisz w zeszycie alternatywną historię życia Janka (5 zdań). Jak wyglądałoby jego życie, gdyby urodził się współcześnie? Czy miałby dostęp do edukacji na wsi? Czy otrzymałby potrzebną opiekę medyczną? Czy otrzymałby tak surową karę?
_________________________________________________________
Język polski, 8 maja 2021
Temat: Zdrowa dieta.
Przeczytaj tekst na str. 257-258 w podręczniku i wykonaj zadanie 1 na str. 258.
Zapisz w zeszycie 8 Twoich skojarzeń ze zdrową dietą.
Pytania pomocnicze:Czym jest zdrowe odżywianie się? Jak często jeść posiłki? Co jemy a czego nie jeść? Co pić? Jak jeść? Kiedy? Czego unikać?
Przeczytaj ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA SIĘ na str. 258 i porównaj je ze swoimi skojarzeniami zapisanymi w zeszycie.
Obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4
Przeanalizuj poniższą piramidę, a następnie postaraj się ułożyć plan dwóch posiłków dla siebie.
Podsumowanie (na podstawie: Właściwe odżywianie warunkiem zdrowia)
Nasze zdrowie w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy, czyli czy nasza dieta jest zróżnicowana, a posiłki zbilansowane pod względem energetycznym i spożywane regularnie.
Ważna jest świadomość tego, co jemy. Dlatego też dobrze jest sprawdzać informacje zawarte na etykietach produktów spożywczych.
Nieodpowiednia dieta może prowadzić do zaburzeń i chorób.
Nasze zdrowie w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy, czyli czy nasza dieta jest zróżnicowana, a posiłki zbilansowane pod względem energetycznym i spożywane regularnie.
Ważna jest świadomość tego, co jemy. Dlatego też dobrze jest sprawdzać informacje zawarte na etykietach produktów spożywczych.
Nieodpowiednia dieta może prowadzić do zaburzeń i chorób.
Temat: Czym jest nowela?
Na podstawie filmiku zapisz w zeszycie cechy charakterystyczne noweli:
https://www.youtube.com/watch?v=s9evVlyWkz0
Temat: “Katarynka” Bolesława Prusa
https://www.youtube.com/watch?v=qGpdWfupiS0
Zapisujemy bohaterów, miejsce i czas akcji, a także plan wydarzeń z zaznaczeniem punktu kulminacyjnego.
Na podstawie filmiku zapisz w zeszycie cechy charakterystyczne noweli:
https://www.youtube.com/watch?v=s9evVlyWkz0
Temat: “Katarynka” Bolesława Prusa
https://www.youtube.com/watch?v=qGpdWfupiS0
Zapisujemy bohaterów, miejsce i czas akcji, a także plan wydarzeń z zaznaczeniem punktu kulminacyjnego.
Język polski, 25 kwietnia 2021
Temat: Jesteśmy reporterami.
Dyskusja:
Kim są reporterzy?
Gdzie pracują?
Jakie rodzaje reportażu znamy?
Co zawiera reportaż?
tytuł
miejsce i czas opisywanego wydarzenia
osoby, które wzięły udział
przebieg wydarzeń
autor
Jak napisać reportaż?
Zajrzyj tutaj: https://www.zostacpisarzem.pl/jak-napisac-reportaz/
Zadanie domowe:
Przygotuj krótki reportaż ze spotkania autorskiego z Michałem Rusinkiem,
może to być nagranie audio, video lub tekst. Powodzenia!
https://www.youtube.com/watch?v=oUCunw4V7Gw
Następnie zapisujemy najważniejsze informacje dotyczące lektury:
https://www.youtube.com/watch?v=Y_0SNcSiljU&t=21s
rok i miejsce wydania
bohaterowie
czas i miejsce akcji
Wykonujemy poniższe ćwiczenia:
Zadanie domowe:
Przeczytaj fragment, jak Staś zabił lwa (rozdział XXI), a następnie napisz jego streszczenie na pół strony w zeszycie.
Napisz w 7 zdaniach swoje zdanie na temat Stasia, głównego bohatera lektury. Pytania pomocnicze: Czy podoba Ci się ta postać? Co Ci się w nim podobało, a co nie? Jak oceniasz jego postępowanie? Czy zgadzasz się z jego decyzjami?
Wiedza o Polsce
zadania dla grupy pomarańczowej pracującej w domu 17 kwietnia 2021
Temat: Unia polsko-litewska
Na co będę zwracać uwagę:
- w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem
Notatka:
1. Po śmierci Kazimierza Wielkiego tron polski przypadł węgierskiej dynastii Andegawenów. Ludwik Węgierski został królem Polski. Ludwik Węgierski również nie miał syna, lecz za zgodą szlachty na tronie zasiadła jego córka Jadwiga.
2. W 1385 roku doszło do podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie. Polska i Litwa chciały zjednoczyć siły w walce z zagrożeniem jakie obu państwom stwarzał Zakon Krzyżacki. Mężem Jadwigi został Władysław Jagiełło.
3. Jagiełło rządził po śmierci Jadwigi i zgodnie z jej testamentem doprowadził do wznowienia działalności uniwersytetu w Krakowie. Dlatego jest on nazwany Uniwersytetem Jagiellońskim.
4. Wielka wojna z zakonem krzyżackim rozpoczęła się w 1409 roku. 15 lipca 1410 roku doszło do bitwy pod Grunwaldem. Bitwa zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i znacznym osłabieniem zakonu krzyżackiego.
Dla powtórzenia obejrzyj filmy:
Jadwiga i Jagiełło – Od Andegawenów do Jagiellonów: https://youtu.be/5kh956dSFhI
Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim: https://youtu.be/YcJetVfI58g
Quiz: https://wordwall.net/resource/1055389
Praca domowa: ćwiczenia s. 113-115
Wiedza o Polsce
WOP |
Zajęcia w szkole |
Praca w domu |
Grupa pomarańczowa |
20 marca 2021 |
27 marca 2021 |
Grupa kiwi |
27 marca 2021 |
9 kwietnia 2021 |
Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.
Władzę po królu Władysławie Łokietku w Królestwie Polskim odziedziczył jego syn Kazimierz (nazwany później Wielkim). Został on koronowany w katedrze wawelskiej. Władca musiał uporać się z wieloma problemami. Państwo było wyniszczone długotrwałymi wojnami, co nie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu. Jednak król okazał się dobrym gospodarzem. Za jego długiego panowania (panował w latach 1333–1370) Polska stała silnym się państwem z dobrze rozwiniętą gospodarką. Był ostatnim władcą z dynastii piastowskiej na polskim tronie.
Zadanie do wykonania w domu 27 marca/9 kwietnia rozwiąż test. Sprawdź ile zapamiętałeś test. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.
Zadanie do wykonania 27 marca/9 kwietnia w domu (odpowiedzi zapisz w zeszycie)
Praca z mapą:
a)Wskaż ziemie, które zostały przyłączone do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego.
b)Wskaż państwa, z którymi sąsiadowało Królestwo Polskie.
c)Wymień i wskaż największe miasta w Polsce za czasów Kazimierza Wielkiego.
d)Wskaż ziemie, które Krzyżacy zwrócili Polsce na mocy pokoju zawartego 1343 roku w Kaliszu.
e)Przyjrzyj się mapie i powiedz, dlaczego Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki zabiegali tyle lat o odzyskanie Pomorza Gdańskiego. Dlaczego utrata tych ziem była taka dotkliwa dla państwa polskiego?
_______________
Język polski, 20-27 marca 2021
Temat: Podział wypowiedzeń - powtórzenie. Związki wyrazowe w zdaniu. "Przeprowadzka"
Rodzaje wypowiedzeń
https://www.youtube.com/watch?v=UcCF2jwQVu8&t=2s
Na podstawie powyższego video oraz tabeli na stronie 207 w podręczniku przygotowujemy notatkę o wypowiedzeniach do zeszytu (można przepisać tabelę bez przykładów)
Równoważnik a zdanie:
https://www.youtube.com/watch?v=_rr2bEkcc1I
Wykonujemy zad. 1,2 na str. 78-79 w ćwiczeniach
ZAD. DOMOWE: str. 80-81 w ćwiczeniach
ZWIĄZKI WYRAZOWE W ZDANIACH
https://www.youtube.com/watch?v=AQ97OkhjDh0
str. 238 w podręczniku - czytanka
str. 239, wykonujemy do zeszytu zadania 1 i 2
zeszyt ćwiczeń- wykonujemy zadania na stronach: 94-95
Zad. domowe: str. 97 w ćwiczeniach
"Przeprowadzka"
Czytamy tekst na str. 229-234 (do wysłuchania tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=L2DFEZZSX_Q )
Zastanów się, co główna bohaterka myślała o sobie i swoim życiu przed i po przeprowadzce
(zad. 3a, str. 235)
Wykonujemy do zeszytu zadanie 2b, str. 235 (tabelka).
Wiedza o Polsce, 20 marca 2021
Zadania dla grupy kiwi pracującej w domu.
1. Rozbicie dzielnicowe:
https://wordwall.net/play/995/130/2821
https://www.youtube.com/watch?v=woDdgTZopVw
2. Powtórzenie o Piastach:
https://wordwall.net/play/450/095/864
3. Proszę o wysłanie zaległych zadań domowych z czasu nauki zdalnej (te osoby, które tego wcześniej nie zrobiły).
4. Przypominam, że po powrocie do szkoły będzie kartkówka z geografii.
_______________
JĘZYK POLSKI, 13 MARCA 2021
Bajka - krótki utwór, napisany wierszem albo prozą; bohaterowie (najczęściej zwierzęta, rośliny) uosabiają (przedstawiają) cechy ludzkie. Bajka zawiera morał (nauka, pouczenie o życiu).
Czytamy bajki na str. 223-225 w podręczniku i uzupełniamy tabelkę:
Zad. dom. str. 88-90 (zad. 1-5) w ćwiczeniach
lub na e-podręczniki zad. 2-6 https://epodreczniki.pl/a/co-wiesz-o-bajkach/DgcAZBwwX
Więcej o bajkach Krasickiego dla chętnych:
____________________________________
Wiedza o Polsce, sobota 13 marca 2021
Temat lekcji: Zjednoczenie Polski
Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedzieć:
- którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski
- z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski
- jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek
Notatka:
Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek
1. Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.
2. Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.
3. Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.
4. W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.
5. ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.
6. Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska.
Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:
albo
Praca domowa:
Ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń
Dla chętnych
quiz: https://wordwall.net/resource/2437908/polski/zjednoczenie-polski
Język polski, 6 marca 2021
Temat: Wyrazy dźwiękonaśladowcze. Pisownia wyrazów z rz, ż, ch, h - inne reguły.
źródło: https://epodreczniki.pl/a/wyrazy-dzwiekonasladowcze-w-poezji-i-prozie/Dg76FM8I1#:~:text=Aby%20odda%C4%87%20d%C5%BAwi%C4%99ki%20i%20odg%C5%82osy,hau%2C%20odg%C5%82osy%20maszyn%3A%20wrrr.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze:
naśladują dźwięki, np. hau, kap kap, miau, klik, wrrr
brzmieniem przypominają te odgłosy, np. szurać, ćwierkać, dzwonić, miauczeć.
Stosowane są często w poezji, by pobudzić naszą wyobraźnię, oddać nastrój opisywanej sytuacji.
Poszukaj wyrazów dźwiękonaśladowczych w komiksie o wampirach na stronie 204-206.
Następnie wykonujemy ćwiczenia 1-3 na stronach 76-77 w zeszycie ćwiczeń.
Polecam też zajrzeć tutaj: wyrazy dzwiekonasladowcze w poezji i prozie
Teraz przeczytaj ramki na str.221-222, by przypomnieć sobie zasady pisowni wyrazów z rz,ż, ch i h, a następnie przepisz do zeszytu 6 wyrazów z komiksu na stronie 221 i zapisz obok każdego regułę ich pisowni (zad. 1, s. 221).
Wykonaj zadania 2,3,4,5 na str. 85-86 w ćwiczeniach.
Zadanie domowe:
ćw. 6 na str. 87 w ćwiczeniach
______________
Wiedza o Polsce, sobota 6 marca 2021
Temat lekcji: Rozbicie dzielnicowe.
(w podręczniku na stronie 192-197)
Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:
- czym było rozbicie dzielnicowe,
- kto i po co sprowadził do Polski Krzyżaków,
- jakie były skutki rozbicia.
Notatka:
1. Pod koniec swojego życia książę Bolesław Krzywousty zadecydował o podziale Polski między swoich synów. Dla uniknięcia chaosu Bolesław postanowił, by najstarszy z książąt –.........................................– sprawował władzę nad pozostałymi.
Uzupełnij schemat. Wpisz we właściwe miejsca imiona i przydomki synów Bolesława Krzywoustego zamieszczone w ramce.
2. Przeczytaj fragment podręcznika ze strony 192 Dalsze rozdrobnienie kraju, a następnie z rozsypanki wyrazów ułóż dwa zdania.
(w, kolejni, Piastów, rywakizowali, książęta, XIII wieku, z rodu, sobą, ze)
(rozpadały, dzielnice, na, mniejsze, coraz, księstwa, się)
3. W 1226 roku ksiażę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Zakon Krzyżacki. Krzyżacy rozpoczęli podbój ziem pogańskich Prusów, a na zdobytych terenach stworzyli państwo zagrażające Polsce.
Obejrzyj film o tajemnicy na zamku w Malborku.
https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/images/l84/malbork.mp4
lub odwiedź muzeum:
https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/34844/0
4. W 1241 roku na ziemie polskie najechali Mongołowie. Pokonali oni polskie rycerstwo dowodzone przez Henryka Pobożnego w bitwie pod Legnicą w 1241 r.
W ramach podsumowania obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=URcdA0g_VT8
Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str. 106-107
JĘZYK POLSKI, 27 lutego 2021
Temat: Jak się zachować? "Loteria". Pieniądze szczęścia nie dają.
Przyjrzyjcie się planszy na stronie 194-195 w podręczniku.
Zastanówcie się, jakie uczucia towarzyszyły bohaterom tych sytuacji
oraz jak zachować się wobec kogoś, kto odczuwa: smutek, strach, radość?
Przeczytajcie i wyjaśnijcie zwroty w ramce z zad. 4, s.195 i zapiszcie do zeszytu
trzy z nich - najlepiej te, których wcześniej nie znaliście lub nie używaliście
zbyt często.
Czytamy tekst pt. “Loteria” (s. 196-199), a następnie ustalamy:
jakich mamy tu bohaterów
fabułę utworu, czyli wszystkie działania bohaterów, które budują akcję utworu
Może w tym pomóc rozwiązanie tego quizu:
https://wordwall.net/resource/2607685/polski/na-podstawie-tekstu-loteria-olgi-tokarczuk-odpowiedz-na
Następnie przeczytajcie proszę komiks na str. 201-204.
Zad. domowe:
zad. 2 str. 200 oraz napisać 5-10 zdań na podstawie opowiadania Loteria i komiksu (str.201do204),jak można zrozumieć sformułowanie “pieniądze szczęścia nie dają”.
Pytania pomocnicze:
Co daje więcej szczęścia: bogactwo w samotności czy miłość i towarzystwo najbliższych,
ale w biedzie? Co w życiu jest najcenniejsze?
Czego za pieniądze kupić nie można?
Czytamy lekturę “W pustyni i w puszczy” - będziemy ją omawiać w kwietniu
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/w-pustyni-i-w-puszczy.html
Dziękuję :)
______________________
Wiedza o Polsce, sobota 27 lutego 2021
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.
Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:
- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)
- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)
- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)
- szata roslinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt
- wytwory działalnosci człowieka (np. budynki, drogi)
Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.
Sprawdź się:
Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)
Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.
JĘZYK POLSKI, 13.02.2021
Temat: W trosce o naturę i wspólne dobro. Przyimek i nieodmienne części mowy.
Zobacz plakat na stronie 186 w podręczniku, a następnie zastanów się, jak go rozumiesz (zadanie 1, s. 186).
Zapisz w zeszycie zdania z zadania 2b, s.186, korzystając ze zwrotów podanych w zad. 2a.
****
Przyimek to jedna z nieodmiennych części mowy
Zanotuj w zeszycie definicję przyimka na podstawie ramki ze str. 184 w podręczniku.
Spójrz na mapę na stronie 185. Używając przyimków podanych w zad. 5, s.185 powiedz, gdzie znajduje się poczta,szkoła, biblioteka, plac zabaw, cukiernia i inne obiekty na mapie. Zapisz w zeszycie 5 przykładowych zdań z tymi zaimkami.
Wykonaj zadania 1,2,4 w zeszycie ćwiczeń, str. 72-73.
Dodatkowe ćwiczeniazadania - przyimek: https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/Dh60ybRaW
Zadanie dodatkowe dla chętnych:
Niedawno obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji na kilka chwil zamienimy się w tłumaczy, by poznać, na czym polega tłumaczenie tekstu :)
Przetłumacz z angielskiego na polski lub z polskiego na angielski wybraną przez siebie piosenkę (przetłumacz sam, bez używania gotowych tekstów czy google translator). Pamiętaj, że lepiej nie tłumaczyć "słowo w słowo", bądź kreatywny, pobaw się tym tekstem, może uda się, by wersy się rymowały? Użyj swoich zdolności językowych i wyobraźni :) Aby zrozumieć, o czym mowa posłuchaj poniższych wersji tej samej piosenki , zwracając szczególną uwagę na tekst obu z nich.
English: https://www.youtube.com/watch?v=JPJjwHAIny4
polski: https://www.youtube.com/watch?v=48bU2qWh2zY
A teraz podkreśl w obu tekstach części mowy, ktore znasz (każdą innym kolorem, np. czasowniki na czerwono, rzeczowniki na niebiesko, przymiotniki na zielono). Następnie napisz 10 zdań, dlaczego lubisz tę piosenkę i jak podobało Ci się wykonywanie jej tłumaczenia. Czy było to trudne czy łatwe zadanie? Czy wolisz oryginalny tekst, a może Twoje tłumaczenie jest ciekawsze/zabawniejsze/rymowane? Opisz swoje wrażenia. Powodzenia! Na Wasze prace czekam do połowy marca.
Wiedza o Polsce 13 lutego 2021
Temat lekcji: Góry średnie i niskie. Sudety i Góry Świętokrzyskie.
Cele lekcji:
· będę potrafił opisać ukształtowanie terenu w górach średnich i niskich,
· będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich i niskich,
1.Góry Świętokrzyskie to niskie góry w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Najwyższym szczytem jest Łysica (614 m n.p.m.) w paśmie Łysogór. Nazwa gór pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w klasztorze na Łysej Górze..
Charakterystyczne dla krajobrazu najwyższych partii Gór Świętokrzyskich są strome stoki, głęboko wcięte doliny, skałki ostańcowe i gołoborza. Góry Świętokrzyskie porośnięte są lasami jodłowymi (Puszcza Jodłowa) i bukowymi.
Poznaj Góry Świętokrzyskie:
https://www.youtube.com/watch?v=WsbX3EbIiFA
oraz Świętokrzyski Park Narodowy:
2. Sudety należą do gór średnich, leżą na południowym zachodzie Polski. Charakterystyczne dla nich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.
Poznaj Karkonosze:
https://www.youtube.com/watch?v=N5ihGXhiLoE
oraz Park Narodowych gór Stołowych
https://www.youtube.com/watch?v=F_PvVPmHMOs
3. Do gór średnich należą też Karpaty. Leżą one na południu Poslki. Do Karpat zaliczamy Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–130m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady.
Poznaj Karpaty:
https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w
Ćwiczenie 1
Połącz nazwy pasm górskich z nazwami gór właściwych:
Sudety Góry Stołowe
Bieszczady
Karpaty Góry Izerskie
Beskidy
Góry Świętokrzyskie Karkonosze
Pieniny
Łysogóry
Zadanie domowe: Projekt.
Zaplanuj wycieczkę w wybrany region Polski (zaplanuj transport (początek w Dublinie), na ile dni (kilka dni), co można zobaczyć każdego dnia, przyroda, zabytki, lokalne imprezy, potrawy do spróbowania).
Język polski, 6 lutego 2021
Temat: Zaimki. List oficjalny.
Podręcznik strona 174 i 180.
Zanotuj do zeszytu po 3 przykładowe zaimki z każgej grupy:Następnie z niebieskich ramek na str. 174 i 180 w podręczniku zanotuj do zeszytu najważniejsze informacje o zaimkach.
Kiedy zaimki piszemy wielką literą?
Go - jego - niego. Kiedy i jak poprawnie ich używać?
Wykonujemy zad. 3,5 ,6 na str. 70 w ćwiczeniach.
Więcej o zaimkach oraz dodatkowe ćwiczenia znajdziesz tutaj:https://epodreczniki.pl/a/nie-ma-niezastapionych-czyli-o-zaimku/DYKvnq2rY
https://epodreczniki.pl/a/on-nam-cos-tu-tak-jakos---nasz-zaimek-powszedni/D16BuWsXr
A teraz pora na list oficjalny :)
Na początek obejrzyj to video:
Podręcznik str. 181-182Przeczytaj list na stronie 181, zwróć uwagę na jego budowę i język! Przeczytaj ramkę na str. 182, a następnie wykonaj z.1,2,3 na str. 71 w zeszycie ćwiczeń.
LUB:
Przeczytaj o listach urzędowych tutaj i wykonaj zadania 1,2,3:
Zadanie domowe:
Na kartce A4 lub w programie Word napisz list urzędowy do wybranego przez Ciebie adresata i na wybrany przez Ciebie temat, na przykład:
- do dyrektor szkoły z prośbą o zorganizowanie konkursu,
- do Ministra Edukacji z prośbą o otwarcie szkół,
- do organizatora wycieczki z prośbą o zmianę terminu wyjazu.
Możesz wymyślić swój temat i adresata. Pamiętaj o odpowiedniej budowie listu, zwrotach grzecznościowych i zachowaniu poprawności językowej (unikaj wyrażeń potocznych). Możesz skorzystać z poniższego wzoru. Powodzenia! :)
____________________________________Wiedza o Polsce 6 lutego 2021
Temat: Krajobraz wysokogórski Tatr
Cel: Będziesz wiedział/a czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr.
Będziesz potrafił/a wskazać Tatry na mapie.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81
1. Uzupełnij brakujące informacje w zdaniach.
Tatry są częścią łańcucha górskiego …………………………
………………………… . Na obszarze Polski Tatry dzielą się
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ……………………
2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.
1. jeziora polodowcowe, 2. strome stoki, 3. wapienie, 4. granity,
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone przez lodowce,
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina Kościeliska
Tatry Zachodnie
Tatry Wysokie
3. Określ, czy podane zdania są zgodne z prawdą. Wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
lub literę F – jeśli jest fałszywe.
1.
W Tatrach opady są znacznie większe niż na nizinach.
P
F
2.
Halny to wiatr, który przynosi ochłodzenie i opady śniegu.
P
F
3.
Temperatura powietrza obniża się wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza.
P
F
4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.
1. Ryba żyjąca w górskich potokach.
2. Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.
3. Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.
4. Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.
5. Największy tatrzański ssak.
6. Ptak drapieżny.
7. „Świszczący” roślinożerca.
8. Szafrany spiskie.
Hasło:…………………………………………………………
Obejrzyj film o Tatrzańskim Parku Narodowym: https://youtu.be/48tbgqFKUZU
Zobacz jak tańczą górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni: https://youtu.be/0pWDS2ZIDrw
Dla chętnych: zobacz propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z rodziną: https://gorydlaciebie.pl/w-tatry-z-dziecmi/
A jeśli szczególnie zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego: https://tpn.pl/poznaj/filmy-edukacyjne
Praca domowa: zad 2 i 3 strona 79 w podręczniku.
______________________________________
Język polski, 30 stycznia 2021
Temat: Droga bez końca. Przysłówek.
Zastanów się nad poniższymi "złotymi myślami":
A teraz przeczytaj wiersz Joanny Kulmowej na stronie 169 i zapisz w zeszycie własną interpretację wiersza. Pomogą Ci w tym następujące pytania:
- O jakiej drodze mowa? Czym może być ta droga?- Jaki jest związek tematu wiersza z jego tytułem? Jak rozumiesz tytuł wiersza?- JAKI JEST CEL TEJ DROGI? Czym są przystanki?- Jakimi określeniami określiłbyś tę drogę?
A teraz trochę gramatyki :)
Zanotuj z ramki na stonie 168 oraz ramek poniżej napisz w zeszycie, czym jest PRZYSŁÓWEK, a następnie wykonaj zadanie 3a/str.168 oraz zad. 2 na str. 67 w zeszycie ćwiczeń.
Zadanie domowe:z. 1 str.67 w ćwiczeniach
Więcej o przysłówku: https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/przyslowek-od-podstaw/
Wykonujemy zad. 3,5 ,6 na str. 70 w ćwiczeniach.
https://epodreczniki.pl/a/on-nam-cos-tu-tak-jakos---nasz-zaimek-powszedni/D16BuWsXr
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ……………………
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone przez lodowce,
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina Kościeliska
Tatry Zachodnie
Tatry Wysokie
lub literę F – jeśli jest fałszywe.
1.
W Tatrach opady są znacznie większe niż na nizinach.
P
F
2.
Halny to wiatr, który przynosi ochłodzenie i opady śniegu.
P
F
3.
Temperatura powietrza obniża się wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza.
P
F
Wiedza o Polsce
Sobota 30
stycznia 2021
Temat: Krajobraz
Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.
Po zajęciach
będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.
Temat znajduje
się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 68-73.
Zapiszcie notatkę
1. Wyżyna
Krakowsko – Częstochowska leży w pasie wyżyn, na wschód od Wyżyny Śląskiej.
2. Wyżyna
Krakowsko – Częstochowska jest zbudowana ze skał wapiennych. Tworzą one
krajobraz krasowy, który powstał w wyniku rozpuszczania skał wapiennych przez
wodę i zawarty w niej dwutlenek węgla.
Występują tam
charakterystyczne formy krasowe:
............................
............................
............................
............................
3. W wielu
jaskiniach powolne osadzanie się substancji zawartych w wodzie doprowadziło do
powstania skalnych form. Dopasuj nazwy do opisów.
stalagnaty
zwisające sople
stalagtyty słupki wystające z
dna jaskini
stalagmity
kolumny powstałe z połączenia sopli i słupków
4. Za czasów
Kazimierza Wielkiego wybudowano na Wyżynie wiele zamków.
Nazywamy je:
.....................................................................
Zamki te możemy
podziwiać tutaj:
lub tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY
5. Na terenie
Wyżyny znajduje się najmniejszy w Polsce Park Narodowy – podaj jego nazwę:
.........................................................................................................................
https://www.youtube.com/watch?v=f55RHe8lgD8
Zadanie domowe:
1. Na mapie
przedstawiono położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Podaj właściwe nazwy
na podstawie opisów.
A. Miasto
oznaczone literą A:
...........................................
B. Rzeka, która
bierze początek na tej wyżynie i uchodzi do
Wisły:.........................................
C. Kraina
geograficzna, która od zachodu sąsiaduje z Wyżyną Krakowsko-Częstocho-wską:
........................................
2. Wpisz na rysunku litery odpowiadające nazwom:
A. stalagnat, B.
wywierzysko, C. ostaniec, D. jaskinia.
Język polski, 23 stycznia 2021
Temat: Żyć podróżami.
Cele:-Rozpoznajesz
osobę mówiącą w utworze- bohatera wiersza
-Uzupełniasz
notatkę na podstawie wiersza
-Określasz
temat wiersza
Dzień dobry!
proszę o przeczytanie wiersza "podróże" na stronie 138 w podręczniku (dostępny online tutaj: https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449)
Odpowiedz pisemnie (krótko) na poniższe pytania:
- Ile strof ma ten utwór?
- Kto jest bohaterem utworu, a kto osobą mówiącą? Czy to ta sama osoba? (Zwróć uwagę na formy czasowników!)
- Dokąd w podróż wybiera się bohater i co tam robi?
"Podróże małe i duże" - Zastanów się nad znaczeniem tego sformułowania. Czy Twoim zdaniem podróżowanie to tylko odległe, długie wyprawy lub wyjazdy na wczasy? A może istnieją też inne formy podróżowania? Czy mniejsze i krótsze wycieczki, np. w pobliskie góry, do zamku, to też podróże?
Dlaczego podróżujemy?
Napisz co najmniej 8 powodów w zeszycie, oto kilka przykładów:
- żeby spełnić marzenia
- aby przeżyć przygodę
- by odwiedzić rodzinę/przyjaciół
- aby zwiedzić nowe miejsca
- aby poznać inne kultury i zwyczaje
- wyjazdy służbowe, wycieczki szkolne
Zapoznaj się z ofertami popularnych biur podróży, np. ITAKA, Rainbow Tours, a następnie z ofertą największego w Polsce Klubu Podróżników "Soliści". Zastanów się, czym różnią się te ofery? Zwróć uwagę na opis wycieczek, język, hasła reklamowe/slogany, zdjęcia, rodzaj zakwaterowania, wyżywienie, zwiedzanie, sport i inne atrakcje. Możesz też obejrzeć ich spoty reklamowe tutaj: Soliści - Namibia , ITAKA
Zadanie domowe:
Przygotuj własną ofertę biura podróży w formie plakatu, prezentacji, pliku word/pdf lub krótkiego video - wybirz sam/sama!
Możesz przygotować opis jednodniowej wycieczki lub dłuższego wyjazu, może to być podróż nastawiona na zwiedzanie, sport, relaks - Ty decydujesz.
Pamiętaj o:
- nazwie Twojego biura/klubu podróżnikow
- opisie tekstowym zachęcającym do zakupienia wyjazdu/wycieczki (nie zapomnij napisać dokąd, kiedy, jaka cena)
- opisaniu rodzaju wyjazdu: rekreacja, wypoczynek, sport, zwiedzanie
- oprawie graficznej: zdjecia, rysunki
Czekam na Wasze prace do 6 lutego :)
Materiały dodatkowe:
Blog o podrózowaniu https://www.zyczpasja.pl/
____________________
Wiedza o Polsce
23 stycznia 2021
Temat: Krajobraz
miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej.
Cel:
Będę potrafił/a
wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej
Będę potrafił/a
opisać zmiany, jakie zachodzą w uprzemysłowionym środowisku
Notatka:
- Do rozwoju przemysłu na Wyżynie Śląskiej
przyczyniły się złoża węgla kamiennego
- W krajobrazie miejsko-przemysłowym
przeważają obszary miejskie, fabryki i kopalnie
- Rozwój
przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska
przyrodniczego
- Najciekawsze
zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki
- Ślązacy tradycyjnie
zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej należą: gwara śląska,
obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,
Obejrzyjcie film
o Wyżynie Śląskiej:
https://youtu.be/kuYHtwF_X3s
Praca domowa:
1. Wykonaj polecenia na podstawie tekstu i
mapy zamieszczonej w podręczniku (s. 59).
a) Uzupełnij
tabelę. Podaj po 4 przykłady miast o określonej liczbie mieszkańców.
Miasta o liczbie
mieszkańców od 100 000 do 500 000....
Miasta o liczbie
mieszkańców od 50 000 do 100 000....
Miasta o liczbie
mieszkańców od 25 000 do 50 000....
Temat: Krajobraz
rolniczy Wyżyny Lubelskiej.
Cel:
Będę potrafił/a
wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.
Będę potrafił/a
powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.
Notatka:
Krajobraz
rolniczy na Wyżynie Lubelskiej rozwinął się przede wszystkim z powodu
występujących tutaj bardzo żyznych gleb takich jak czarnoziemy.
Na żyznych
glebach czarnoziemach uprawia się: ………………………………………………………………………………….. (pszenicę,
buraki cukrowe, chmiel i tytoń.)
Wąwóz to
wyżłobiona przez wodę opadową dolina o stromych
zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na wymywanie.
Największe miasta
Wyżyny Lubelskiej to:
1……………2.…………..3……………
Obejrzyjcie film:
https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ
Zadanie domowe:
1. Uzupełnij luki
w tekście na podstawie mapy przedstawiającej położenie Wyżyny Lubelskiej.
Wyżyna Lubelska
leży na …………..……………….. Polski. Rzeką, która przepływa przez jej obszar, jest
...................... Na południowych krańcach wyżyny leży………….……..którego
stare miasto jest wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.
2. Podkreśl
cztery z podanych cech krajobrazu, które dotyczą Wyżyny Lubelskiej.
Krajobraz rolniczy. Krajobraz przemysłowy. Duża liczba jezior. Brak jezior.
Rozległa kotlina w środkowej części. Wąwozy lessowe o stromych zboczach.
Przeważają uprawy ziemniaków i owsa. Przeważają uprawy pszenicy i buraków
cukrowych
3. Podkreśl dwie
z podanych cech, które umożliwiają tworzenie się wąwozów.
Składa się z
pyłu. Jest trudny do rozkruszenia. Jest łatwo wymywany przez wodę.
Jest skałą litą o ściśle połączonych ziarnach.
Język polski, 16 stycznia 2021
Temat: Tryby czasownika. "Razem na bieguny".
Tryby czasownika to forma gramatyczna czasownika, która pozwala nam określić cel wypowiedzi nadawcy.
Wyrożniamy 3 tryby:
- oznajmujący - podaje nam informacje na dany temat, stwierdza fakty (czasowniki w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym), np. Janek spacerował dwie godziny.
- rozkazujący - wyraża rozkaz, prośbę, życzenie, np. Zrób mi herbatę.
- przypuszczający - przypuszczenia, sytuacje, które mogłyby wydarzyć się pod jakimś warunkiem (gdyby coś...., toby .... coś), propozycje, rady, np. Gdyby babcia wąsy miała, to byłaby dziadkiem 😉
Proszę o zapoznanie się z ramką o tybach czasownika na stronie 131 w podręczniku lub tą poniżej:
Następnie wypisujemy do zeszytu czasowniki z wiadomości e-mail na str. 131 i określamy tryb każdego z nich.
Proszę przeczytać komiks na stronie 132 i wykonać zad. 3a (nie trzeba zapisywać).
Wykonujemy zadanie 1, str. 54 w zeszycie ćwiczeń.
Więcej o trybach czasownika tutaj:
https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/czasownik-od-podstaw/#tryby
Quiz dla chętnych: https://learningapps.org/watch?v=p7ky2xx4k18
Tryb przypuszczający: https://www.youtube.com/watch?v=1V7DMeg15Ak
Tryb rozkazujący: https://www.youtube.com/watch?v=VZTIWNwAweM
A teraz proszę o lekturę tekstu "Razem na bieguny" str. 134-136 w podręczniku, a następnie odpowiadamy na poniższe pytania:
Czasowniki w jakiej formie zostały użyte w tym tekście? ...............................
Taki tekst to? .......................................................
Materiały dodatkowe o wyprawie Marka Kamińskiego i Jana na biegun:
POLECAM!!!
Jan Mela - Droga do kariery
Zadanie domowe:
Ramka na stronie 137 - uzupełnić w zeszycie
Zeszyt ćwiczeń str. 54-55
Dziękuję! :)
__________________________________________
Wiedza o Polsce 16 stycznia 2021
Temat: Krajobraz Niziny
Mazowieckiej.
Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.
Temat w podręczniku na stronach 50-53.
(Przepiszcie notatkę do zeszytu)
1.Nizina
Mazowiecka leży w w środkowej i wschodniej części pasa Nizin
Środkowopolskich.
2.Cechy krajobrazu
Niziny Mazowieckiej:
- Występowanie
niemal płaskich równin i wysoczyn
- Szerokie doliny
rzeczne Wisły i jej dopływów
- Przeważa krajobraz
rolniczy
- Puszcza
Kampinowska
- Największe
miasto i stolica Polski – Warszawa
Obejrzyjcie filmy
o Nizinie Mazowieckiej,
https://www.youtube.com/watch?v=uCVqF99bEVc&feature=youtu.be
oraz o Parku
Kampinoskim
https://www.youtube.com/watch?v=Q3GcUVXwEyA&feature=youtu.be
Zadanie domowe:
1. Skreśl niewłaściwe informacje tak, aby tekst
był zgodny
z prawdą.
Z
obszaru Nizin Środkowopolskich lądolód wycofał się wcześniej / później niż
z obszaru pojezierzy. Charakterystycznymi elementami krajobrazu nizin
są liczne pagórki / rozległe równiny oraz wysoczyzny, czyli
obszary leżące na dużej wysokości nad
poziomem morza / pofalowane rozległe
wzniesienia. W krajobrazie wyróżniają się też szerokie / wąskie doliny
rzeczne. Są to tereny sprzyjające rozwojowi rolnictwa / utrudniające rozwój rolnictwa.
2. Na podstawie mapy z podręcznika (s. 51) wpisz
obok nazw miast nazwy krain geograficznych, na których obszarze te miasta leżą.
Kutno: ................................................................................................
Ciechanów:..........................................................................................
Płońsk: ................................................................................................
Sokołów Podlaski: ...............................................................................
Nowy Dwór Mazowiecki: .....................................................................
Ostrów Mazowiecka: ...........................................................................
3. Na podstawie fragmentu „A to ciekawe..” z
podręcznika (s. 50) wpisz obok opisów nazwy rzek przepływających przez Nizinę
Mazowiecką.
A. Jest
to najdłuższa rzeka Polski i największa rzeka przepływająca przez Nizinę Mazowiecką.
………………………
B. Jest
głównym dopływem Wisły. Ma 448 km długości. ……………………………….
C. Ma
722 km długości. Na północny wschód od Warszawy wpada do Narwi. ……………………..
Temat: Krajobraz wielkomiejski Warszawy.
Cel: będę potrafił wymienić elementy
krajobrazu wielkomiejskiego,
Materiał w podręczniku stronach 54-58
(Przepiszcie notatkę do zeszytu)
1. Warszawa położona jest nad Wisłą na
Nizinie Mazowieckiej
2. Charakterystyczne cechy krajobrazu
wielkomiejskiego:
- Gęsta i wysoka zabudowa
- Brak terenów rolniczych
- Bardzo gęsta sieć ulic
- Rozbudowana sieć linii komunikacyjnych
- Tereny zielone (skwery, parki, lasy)
3. Funkcje, jakie pełnię wielkie miasta,
np. administracyjna, turystyczna, handlowa, transportowa, przemysłowa,
kulturowa, edukacyjna.
4. Zalety życia w wielkim mieście, np.
większa dostępność pracy, liczne placówki kulturalne i usługowe
5. Wady życia w wielkim mieście, np. smog,
hałas, korki
Obejrzyjcie film o stolicy:
https://www.youtube.com/watch?v=QzY194FEjjc&feature=youtu.be
oraz prezentację:
https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf
Zadanie domowe:
4. Wpisz w
wyznaczonych miejscach brakujące informacje
o Warszawie. Wykorzystaj wiadomości
z podręcznika.
Położenie geograficzne:………………………………………………………………………………..
Liczba ludności:………… Największa rzeka przepływająca przez Warszawę:………………………
Organy władzy państwowej, których siedziby znajdują się w Warszawie:……...................................
Język polski, 9 stycznia 2020
Temat: Czasownik.
Dzień dobry! Dziś porozmawiamy o czasowniku, jego odmanie i pisowni "nie" z czasownikami.
ZACZNIEMY OD PRZYPOMNIENIA INFORMACJI Z KLASY CZWARTEJ:
Proszę o zapisanie w zeszycie tematu, a następnie zapisanie najważniejszych informacji o czasowniku z ramki w podręczniku na str. 114 (co nazywa i na jakie pytania odpowiada, odmienia).
Odmiana czasownika przez liczby:
Odmiana czasownika przez czasy:
Odmiana czasownika przez rodzaje (Uwaga! Rodzaj czasownika możemy rozpoznać tylko w czasie przeszłym, przyszłym złożonym, w czasie teraźniejszym nie):
Proszę przeczytać e-mail na stronie 114, wypisać z niego do zeszytu wszystkie czasowniki, a obok każdego z nich zapisać czas i osobę, jeśli się da, to także rodzaj. Na przykład:
zapomniałem - czas przeszły, 1 os. l.poj., r. męski
Następnie zapisujemy do zeszytu informacje z ramek na stronie 115 (nieosobowe formy czasownika) i str. 116 (pisownia NIE z czasownikami).
Zadanie domowe:
Zeszyt ćwiczeń: str. 51, 52 (bez ćw. 3), 53 (bez ćw. 6) - proszę odesłać zdjęcia mailem do 16 stycznia
z prawdą.
są liczne pagórki / rozległe równiny oraz wysoczyzny, czyli obszary leżące na dużej wysokości nad poziomem morza / pofalowane rozległe wzniesienia. W krajobrazie wyróżniają się też szerokie / wąskie doliny rzeczne. Są to tereny sprzyjające rozwojowi rolnictwa / utrudniające rozwój rolnictwa.
z podręcznika.
KARTKÓWKA Z LICZEBNIKA DO WYPEŁNIENIA DO 16 STYCZNIA:
Materiały dodatkowe o czasowniku:
Czasownik od podstaw: https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/czasownik-od-podstaw/#odmiana
Gra: wskaż bezokolicznik https://wordwall.net/resource/1008952
Gra: odmiana czasownika https://wordwall.net/resource/1949321
Gra: czasy https://wordwall.net/resource/2177335
Gra - krety :) https://wordwall.net/resource/151844
_______________________________________________________________________
Wiedza o Polsce
Sobota 9
stycznia 2021
Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w
zeszycie)
Po
zajęciach będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu pojezierzy.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na
stronach 45- 49.
Zapiszcie
notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Na
południe od pasa pobrzeży rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy
znajdują się: Pojezierze Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze
Mazurskie. Największe jeziora w polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.
2. Korzystając
z mapy wymień największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.
...................................................................................................................................................
3. Po
przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy
wpływ na kształtowanie się krajobrazu poijezierzy.
....................................................................................................................................................
4. Wymień
największe atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego.
....................................................................................................................................................
Na
zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o Wigierskim PN.
https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA
oraz spacer
ścieżką przyrodniczą po Mazurach:
http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html
Zadanie
domowe:
1. Podaj
nazwy dwóch wybranych zabytkowych obiektów na Pojezierzu Mazurskim oraz nazwy
miejscowości, w których te obiekty się znajdują.
A. ………………………………………… B. ……………………………………………
2. Na
mapie przedstawiono fragment Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Odszukaj na
mapie opisane poniżej miejsca i podaj ich nazwy.
A. Teren porośnięty bujnymi lasami leżący na zachód
od rzeki Pisy – ..........................................................
B. Jezioro, nad którym leży miejscowość Mikołajki –
....................................................................
C. Miasto leżące nad jeziorem Niegocin –
................................................................................
Wiedza o Polsce
Sobota 9
stycznia 2021
Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w
zeszycie)
Po
zajęciach będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na
stronach 40 - 44.
Zapiszcie
notatkę (w punktach 2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Oblewające
terytorium Polski od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i
najpłytszych mórz na świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza
śródziemnego, ponieważ prawie ze
wszystkich stron otacza je ląd. Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem
13-15*C).Woda w Bałtyku jest słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości
wód słodkich (opady oraz wpadające do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód
słonych z Morza Północnego oraz małego parowania.
2.
Korzystając z mapy wymień państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.
http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf
....................................................................................................................................................
3. Po przeczytaniu
fragmentu podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy
wpływ na kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.
....................................................................................................................................................
4. Wpisz pod każdą fotografią nazwę czynnika, który doprowadził do
powstania przedstawionego elementu nadmorskiego krajobrazu.
5. Na
podstawie schematu ze strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro
przybrzeżne.
....................................................................................................................................................
6. Wymień
największe atrakcje turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.
....................................................................................................................................................
Na
zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o polskich PN nad Bałtykiem:
https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw
https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM
Zadanie
domowe:
Rozwiąż krzyżówkę.
Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.
1. Ryba występująca w
Bałtyku.
2. Nadmorskie budowle,
które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla turystów.
3. Nadmorskie lasy, w
których przeważają sosny.
4. Słowińcy i Kaszubi
kryli nią dawniej dachy swoich domów.
5. Pora roku, w której
ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.
6. Mewa … – jeden z
najliczniejszych gatunków mew.
7. Duży ptak drapieżny
polujący na ryby.
8. Nadmorskie miasto, w
którym znajdują się port rybacki i mała stocznia. Mieści się w nim również
Muzeum Wsi Słowińskiej.
9. Tam się znajduje Muzeum
Wsi Słowińskiej.
10. … nadmorska – roślina
porastająca wydmy.
11. Największe jezioro
przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 12 grudnia 2020 dla grupy pomarańczowej.
na 9 stycznia 2021 dla grupy kiwi.
Temat: Parki Narodowe w
Polsce.
Temat zrealizowany w szkole: 5 grudnia 2020 - grupa pomarańczowa
12 grudnia
2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
Poznaliśmy Parki Narodowe w
Polsce.
Co robimy w
domu?
Obejrzyj film o parkach
oraz dowiedz się czego żubr może nas nauczyć o PN,
i jak należy się zachowywać w Parkach Narodowych.
Wykonaj projekt o wybranym Parku Narodowym.
Napisz gdzie się znajduje, jakie jest logo parku oraz jakie rośliny i
zwierzęta są tam chronione.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 28 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
5 grudnia 2020 dla grupy
kiwi.
Temat:
Powtórzenie wiadomości z rozdziału: Polska pierwszych Piastów.
Temat zrealizowany w szkole: 14 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
21
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Wykonaliśmy zadania powtórzeniowe ze strony 190 w
podręczniku.
2. Czytaliśmy tekst w podręczniku z stron 188- 189 na temat pierwszych polskich
kronikarzy.
Co robimy w
domu?
1. Zadania 1,2,3,4,5 ze stron 104- 105 w zeszycie
ćwiczeń.
2. Przygotowujemy sie do sprawdzianu (tematy 2, 3, 4, 5 z
podręcznika ze stron 165- 182).
Język polski, 7-14 listopada 2020
III Biesiada patriotyczna
Zadanie dla chętnych (możliwość zdobycia dodatkowej 5 lub 6!)
Wysłuchaj utworu "Rozkwitały pąki białych róż" wraz z video (fragment filmu Biwa Warszawska, dostępnego na Youtube w wersji anglojęzycznej Battle of Warsaw)
Możesz także obejrzeć jeszcze raz film animowany opublikowany przez IPN, który oglądaliśmy na zajęciach
A teraz przyjrzyj się wynikom badania Centrum Badania Opinii Społecznej. Ankietowani Polacy odpowiadali na pytanie "Jak Pan/i rozumie patriotyzm?" (zdjęcie ich odpowiedzi poniżej, źródło: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_167_08.PDF)
od rzeki Pisy – ..........................................................
na Wybrzeżu jest najmniejszy.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.
A teraz przyjrzyj się wynikom badania Centrum Badania Opinii Społecznej. Ankietowani Polacy odpowiadali na pytanie "Jak Pan/i rozumie patriotyzm?" (zdjęcie ich odpowiedzi poniżej, źródło: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_167_08.PDF)
Po obejrzeniu filmów i przeanalizowaniu wyników wspomnianego wyżej badania, zastanów się, czym jest dla Ciebie patriotyzm, jakie znaczenie ma dla Ciebie bycie Polakiem/Polką w Irlandii. Następnie napisz wyprocowanie na 2-3 strony w zeszycie na jeden z poniższych tematów.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 14 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
21 listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat 1:
Rządy Bolesława Krzywoustego. (w podręczniku na stronach
179-182)
Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
14
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Poznaliśmy
kolejnych władców Polski: Władysława Hermana oraz Bolesława Krzywoustego (oraz
władającego cześcia Polski Zbigniewa).
2. Poznaliśmy
przebieg wojny z cesarzem w roku 1109.
3. Dowiedzieliśmy
się jaki ziemie przyłaczył do Polski Bolesław Krzywousty.
4. Poznaliśmy
zasady Testamentu Bolesława Krzywoustego.
Co robimy w
domu?
1. Zadania
2, 5 i 6 ze stron 97-99 w zeszycie ćwiczeń.
Temat 2: Społeczeństwo
w czasach pierwszych Piastów. (w podręczniku na stronach
183-187)
Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
14
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Dowiedzieliśmy
się jak wyglądał i jakie miał umocnienia gród w Gnieźnie.
2. Poznaliśmy
grupy społeczne państwa polskiego oraz
ich obowiązki.
Co robimy w
domu?
Zadania 1,2,3,4 i 5 ze stron 100 – 101 w zeszycie ćwiczeń.
Język polski, 24 października 2020
UWAGA!
W listopadzie sprawdzian z rzeczownika i przymiotnika.
Grupa pomarańczowa 7.11.2020
Grupa kiwi 14.11.2020
Pod koniec LISTOPADA omawiamy lekturę Dynastia Miziołków :)
A dziś tematem lekcji jest powtórzenie wiadomości o przymiotniku.
Podstawowe informacje o przymiotniku: odmiana, stopniowanie, pisownia nie z przymiotnikami:
https://aniakubica.wordpress.com/czesci-mowy/przymiotnik/
Ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/przymiotnik---blisko-rzeczownika/DgySs481G
Zapraszam do utrwalenia wiedzy podczas grania :)
https://wordwall.net/pl/resource/407643
https://wordwall.net/pl/resource/754459
Zadanie domowe:
Zeszyt ćwiczeń: Przymiotnik str. 34-37
__________________________________________________________________
Wiedza o Polsce
Zadania: na 24 padziernika 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
7 listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat: . Kryzys
i odbudowa państwa polskiego. (w podręczniku na stronach
175-178 )
Temat zrealizowany w szkole: 17 padziernika 2020 - grupa pomarańczowa
24
października 2020 – grupa
kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
Poznalismy losy Polski za panowania kolejnych władców:
Mieszka II, Bezpryma, Kazimierza Odnowicielai Bolesława Śmiałego.
Co robimy w
domu?
1. Zapoznaj się z fragmentem Kroniki polskiej Galla
Anonima. Następnie wykonaj polecenia.
W końcu zaś
zarówno od obcych, jak i od własnych mieszkańców Polska doznała takiego
spustoszenia, że w zupełności niemal obraną została z bogactw i ludzi. Wtedy to
Czesi zniszczyli Gniezno i Poznań i zabrali ciało św. Wojciecha. Ci zaś, co
uszli z rąk wrogów lub którzy uciekali przed buntem swoich poddanych, uchodzili
za rzekę Wisłę na Mazowsze. A wspomniane miasta tak długo pozostały w
opuszczeniu, że w kościele Św. Wojciecha męczennika i Św. Piotra apostoła
dzikie zwierzęta założyły swe legowiska. […] Kazimierz więc, przez krótki czas
zabawiwszy u Niemców i zdobywszy tam wielką sławę i rozgłos rycerski,
postanowił powrócić do Polski i poufnie oznajmił to matce. A gdy go matka
przekonywała, by nie wracał do ludu wiarołomnego i jeszcze niezupełnie
utwierdzonego w chrześcijaństwie, lecz spokojnie zadowolił się posiadaniem
matczynego dziedzictwa – i sam cesarz prosił, aby pozostał z nim, chcąc mu
nadać nie byle jakie księstwo, odrzekł […] jako człowiek wykształcony: „Żadnego
dziedzictwa po wujach lub matce nie posiada się tak słusznie i zaszczytnie, jak
[dziedzictwo] po ojcu”. I zabrawszy z sobą 500 rycerzy, wkroczył w granice
Polski, a postępując dalej naprzód zajął oddany mu przez swoich [zwolenników]
pewien gród, z którego powoli, zarówno męstwem, jak podstępem uwolnił całą
Polskę, zajętą przez Pomorzan, Czechów i inne sąsiednie ludy i poddał ją pod
swoje władztwo.
Anonim tzw. Gall,
Kronika polska, przeł. R. Grodecki, Wrocław 1982, ks. I, s. 41–42.
a) Napisz, o którym władcy Polski opowiada przedstawiony
fragment. Podaj jego przydomek.
b) Wyjaśnij, jakie szkody wyrządził państwu polskiemu
najazd Czechów.
c) Napisz, jakie cechy polskiego władcy podkreśla
kronikarz.
2. Wyjaśnij dlaczego książę Kazimierz otrzymał przydomek
Odnowiciel.
3. Wyjaśnij co doprowadziło do utraty władzy przez
Bolesława Śmiałego.
________________________________________________
W listopadzie sprawdzian z rzeczownika i przymiotnika.
Język polski, 17 października 2020
Pisownia wyrazów z RZ, Ż, Ó, CH wymiennym - powtórzenie wiadomości.
Ćwiczenia i gry utrwalające:
ó wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/997733
rz wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/1115865
ch wymienne:https://wordwall.net/pl/resource/1100861
ż wymienne: https://wordwall.net/pl/resource/1919062
____________________________________
Wiedza o Polsce
Pracujemy w domu.
Grupa pomarańczowa
10.10.2020
Grupa kiwi
17.10.2020
Temat: Polska Bolesława
Chrobrego.
Temat znajduje się na stronie 170-174 w
podręczniku.
Co zrobilismy w szkole?
Zadania1,2,3, 4 ze strony 92-93 w zeszycie ćwiczeń.
Co robimy w domu?
Obejrzyj
film – przypomnij sobie o czym rozmawialiśmy na lekcji
Zaprojektuj
pierwszą stronę gazety poświęconej zjazdowi gnieźnieńskiemu. Zawrzyj w swojej
pracy najważniejsze wiadomości dotyczące zjazdu oraz wymień jego skutki.
Wykonaj zadanie 5 i 6 na stronie
94 w zeszycie ćwiczeń.
____________________________
Język polski, 10 października 2020
Dzień dobry!
Dziś powiemy sobie o wyrazach bliskoznacznych i związkach frazeologicznych. Zaczynamy! :)
Zapraszam do zapoznania się z prezentacją o związkach frazeologicznych:
http://www.orpeg.pl/images/Upload/zasoby/jp/sp/klasa6/4.%20Zwiazki%20frazeologiczne.pdf
Do zeszytu zapisujemy czym jest związek frazeologiczny oraz
przykładowe 3 związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego i 3 pochodzące z mitologii
- wraz z wyjaśnieniem ich znaczeń.
Wyrazy bliskoznaczne (synonimy) i jak ich używać:
https://www.youtube.com/watch?v=FG7H8612nfY
Wyrazy o bliskim, podobnym znaczeniu to synonimy.
Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym to antonimy.
Dodatkowe ćwiczenia:
https://epodreczniki.pl/a/kontrasty-i-przeciwienstwo-w-jezyku/DgPoVyPiC
Praca domowa:
Napisz i wyjaśnij Twoje ulubione 3 frazeologizmy (inne niż opisane powyżej w prezentacji).
________________________________
Wyrazy o bliskim, podobnym znaczeniu to synonimy.
Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym to antonimy.
Język polski, 3 października 2020
Witam Was serdecznie!
Na początek przypomnimy sobie trochę na temat rzeczowników.
Proszę przeczytajcie o rzeczownikach tutaj:
https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/rzeczownik-od-podstaw/
Przyjrzyjcie się poniższym ilustracjom, można wydrukować i wkleić do zeszytu :)
Jak pamiętacie, rzeczowniki odmieniają się przez przypadki, to znaczy zmienia się końcówka fleksyjna,
aby dopasować formę rzeczownika do zdania.
Mówimy na przykład: Zjadłem śniadanie. Nie zjadłem śniadaniA.
Tutaj więcej ćwiczeń i gier dla utrwalenia wiedzy:
https://epodreczniki.pl/a/o-rzeczowniku-rzeczy-kilka/DdY7DNJSD
https://pisupisu.pl/klasa4/znajdz-rzeczownik-w-zdaniu
https://wordwall.net/resource/1157025
https://wordwall.net/resource/462947
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia o rzeczowniku w zeszycie ćwiczeń, str. 25-28.
__________________________________
Witam Was serdecznie!
Na początek przypomnimy sobie trochę na temat rzeczowników.
Proszę przeczytajcie o rzeczownikach tutaj:
https://aniakubica.wordpress.com/kursy-internetowe/rzeczownik-od-podstaw/
Przyjrzyjcie się poniższym ilustracjom, można wydrukować i wkleić do zeszytu :)
Jak pamiętacie, rzeczowniki odmieniają się przez przypadki, to znaczy zmienia się końcówka fleksyjna, aby dopasować formę rzeczownika do zdania. Mówimy na przykład: Zjadłem śniadanie. Nie zjadłem śniadaniA.
Tutaj więcej ćwiczeń i gier dla utrwalenia wiedzy:
https://epodreczniki.pl/a/o-rzeczowniku-rzeczy-kilka/DdY7DNJSD
https://pisupisu.pl/klasa4/znajdz-rzeczownik-w-zdaniu
https://wordwall.net/resource/1157025
https://wordwall.net/resource/462947
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia o rzeczowniku w zeszycie ćwiczeń, str. 25-28.
Wiedza o Polsce
Pracujemy w domu.
Grupa pomarańczowa 26.09
Grupa kiwi 3.10
Temat: Mieszko I i początki Polski.
Co zrobilismy w szkole?
Zadania 1,2 i 6 w zeszycie ćwiczeń.
Karta pracy - analiza SWOT.
https://drive.google.com/file/d/1mYydcGL33rMf_tAB41yKi2IN3RakbNIN/view?usp=sharing
Co robimy w domu?
1. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania (odpowiedzi zapisz w zeszycie):
RELACJA IBRAHIMA IBN JAKUBA Z PODRÓŻY DO KRAJÓW SŁOWIAŃSKICH W PRZEKAZIE AL-BEKRIEGO (Monumenta
A co się tyczy kraju Mesko, to [jest] on najrozleglejszy z ich [tzn. słowiańskich] krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód, i rolę orna [lub: rybę] . Pobieranie przez niego [tj. Mieszka] podatki [lub: opłaty] [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego mężów [lub: piechurów]. Co miesiąc [przypada] każdemu [z nich] oznaczona [dosł. Wiadoma] ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na] oddziały, a setka ich znaczy tyle co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują. A gdy jednemu z nich urodzi się dziecko, on [tj. Mieszko] każe mu wypłacać żołd od chwili urodzenia [dosł. w godzinie, w której się rodzi], czy będzie płci męskiej czy żeńskiej. A gdy [dziecię] dorośnie, to jeżeli jest mężczyzną, żeni go i wypłaca za niego dar ślubny ojcu dziewczyny, jeżeli zaś jest płci żeńskiej [dosł. kobietą], wydaje ją za mąż i płaci dar ślubny jej ojcu. A dar ślubny [jest] u Słowian znaczny, w czym zwyczaj ich [jest] podobny do zwyczajów Berebrów. Jeżeli mężowi urodzą się dwie lub trzy córki, to one [stają się] powodem jego bogactwa, a jeżeli mu się urodzi dwóch chłopców, to [staje się] to powodem jego ubóstwa.ł notę i potęgę, iż ozłocił – że tak powiem – całą Polskę swą zacnością.[…] /
Informacja o autorze tekstu Autor opisu kraju Mieszka był Żydem sefardyjskim i pochodził z Tortosy położonym w kalifacie Kordoby. Był kronikarzem, podróżnikiem i kupcem, zajmował się handlem z plemionami słowiańskimi. Swoją podróż do krajów słowiańskich odbył w latach 965 – 966 a jego relacja została zamieszczona w kronice hiszpańskiego pisarza Al-Bekriego w XI wieku.
Pytania do tekstu:
Czego możemy dowiedzieć się o państwie Mieszka I z relacji Ibrahima ibn Jakuba?
Dlaczego dla księcia tak ważni byli jego wojowie?
Czy Mieszko I był dobrym władcą? Przedstaw swoją argumentację.
2. Przeczytaj fragment podręcznika ,,Polska w gronie państw chrześcijańskich” ze str. 167 a nastepnie wyjaśnij czym jest dyplomacja . Jakie znaczenie miała dyplomacja w czasach Mieszka I?
3. Przeczytaj fragment podręcznika ,,W obronie granic’’ ze strony 168 i odpowiedz dlaczego doszło do wojny z margrabią Hodonem i bitwy pod Cedynią.
4.Na koniec pomyślcie co chcielibyście zapytać Mieszka I?
Przygotujcie pytania. Zapytajcie polskiego władcę o jego dokonania. Dowiedzcie się co skłoniło go do przyjecia chrztu oraz jakie były jego nadzieje i obawy.
5. Upewnijcie się, że dobrze radzicie sobie z zadaniami związanymi z określaniem czasu:
- Podajemy dowolną datę i pytamy: Który to wiek?
- Kiedy zaczyna sie i kończy dany wiek.
- Zaznaczanie dat na osi czasu.
Sprawdzimy to na początku lekcji na ocenę J
Czy Mieszko I był dobrym władcą? Przedstaw swoją argumentację.
________________________________________
Język polski, 19 września
Dzień dobry wszystkim!
Na początek przypominamy sobie zasady pisowni wyrazów z “rz” i “ż” :)
Możecie zajrzeć do zeszytów z klasy czwartej lub:
przeczytać o tym tutaj: https://www.dyktanda.net/zasady-pisowni/pisownia-rz.php
obejrzeć krótki filmik tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=p2hYsLnUqGM&t=186s
sprawdzić na poniższym obrazku:
A teraz zapraszam do gry “Pisownia rz i ż”! Zobaczmy, kto zajmie najwyższe miejsca w rankingu. Powodzenia!
https://wordwall.net/play/531/832/1754
Zadanie domowe: Znajdź 10 wyrazów z rz lub ż i ułóż z nimi wiersz lub bajkę.
NARODOWE CZYTANIE 2020
Zapraszam do obejrzenia filmiku przygotowanego przez nauczycieli naszej szkoły w ramach tegorocznej edycji akcji "Narodowe czytanie" :)
______________________________________________________________________________
Język polski, 5 i 12 września 2020
Dzień dobry wszystkim!
Witam serdecznie po wakacjach - mam nadzieję, że wracacie do szkoły wypoczęci i uśmiechnięci :) Bardzo się cieszę, że możemy znów spotykać się na zajęciach języka polskiego w polskiej szkole, nawet jeśli w trochę innej, hybrydowej formie.
A teraz czas na lekcje...
Temat: Bezpieczny powrót do szkoły.
Na początku opowiadaliśmy o naszych wakacjach. Każdy z nas napisał w zeszycie kilka zdań na temat swoich wakacji - o ulubionym miejscu, zdarzeniu albo spotkaniu (do wyboru!). Ja miło wspominam wizytę w dublińskim ZOO w te wakacje :) Jestem ciekawa Waszych wspomnień wakacyjnych! Jak już napiszecie, nadajcie swojemu krótkiemu opowiadaniu fajny tytuł!
Na pierwszej lekcji omówiliśmy też zasady bezpieczeństwa w szkole. Proszę uważnie przeczytać plakat dotyczący bezpieczeństwa w szkole.
Następnie przepisz do zeszytu zasady, jakie obowiązują w naszej klasie (nie przepisujemy plakatu).
W naszej klasie:
Stosujemy zwroty grzecznościowe.
Szanujemy zdanie innych.
Pracujemy systematycznie.
Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa.
UŚMIECHAMY SIĘ :)
Temat: Zrozumieć artystę i jego dzieło.
Tematem tej lekcji jest sztuka.
Zastanów się: Czym jest sztuka? Jak rozumiesz to pojęcie i z czym Wam się kojarzy? Jakie dziedziny sztuki znasz?
Możesz też przeczytać wypowiedzi postaci w podręczniku i ustalić, o jakich dziedzinach sztuki mowa. Podręcznik, str. 362 https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449
Następnie zapisz wszystkie skojarzenia w formie “słoneczka” w zeszycie. Na lekcji wyszło nam tak:
Temat: Kim był Fryderyk Chopin?
Przeczytaj tekst o Fryderyku Chopinie na str. 367-377 w podręczniku https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2449
A następnie obejrzyj krótki filmik o artyście dostępny tutaj:
https://epodreczniki.pl/a/wybitny-kompozytor---fryderyk-chopin/D19DpjDoD
Następnie napisz krótką notkę biograficzną o Fryderyku Chopinie, uwzględniając najważniejsze informacje:
imiona i nazwisko artysty,
kim był,
gdzie i kiedy się urodził,
gdzie i kiedy zmarł
Taką notatkę zapisaliśmy w klasie:
Zadanie domowe:
Posłuchaj utworów Fryderyka Chopina, zamykając oczy. Następnie napisz, co wówczas czułeś, nazwij emocje, skojarzenia oraz co sobie wyobrażałeś podczas jego słuchania. Możesz też wykonać pracę plastyczną inspirowaną muzyką Chopina. Oto utwory, których słuchaliśmy na zajęciach:
Polonez g-moll https://www.youtube.com/watch?v=HMvB1pGufQ8
Etiuda rewolucyjna https://www.youtube.com/watch?v=X0UJEx9S1bU
Nokturn op. 9 nr 2 https://www.youtube.com/watch?v=9E6b3swbnWg
Ciekawostka:
Jak możecie przeczytać w opisie pod ostatnim utworem na YouTubie, Wydział Psychologii Uniwersytetu w Berkeley prowadził badania nad związkiem między kolorami, emocjami i wpływem czynników zewnętrznych na podejmowanie decyzji.
Wyniki badań pokazują, że istnieje silny związek między rodzajem i tempem słuchanej muzyki a wyborem przez uczestników kolorów. Przy słuchaniu szybszej muzyki uczestnicy częściej wybierali kolory bardziej nasycone, żółtawe i jaśniejsze, podczas gdy wolniejsza muzyka skłaniała ich do wyboru kolorów ciemniejszych, najczęściej w odcieniach niebieskich.