klasa 7c

09.05.2021 
Temat: Zemsta A. Fredry . Rewia postaci. 








Aleksander Fredro urodził się w Suchorowie pod Przemyślem 20 czerwca 1793 roku w bogatej rodzinie szlacheckiej, niegdyś senatorskiej. Już jako szesnastolatek wstąpił do Armii Księstwa Warszawskiego i aż do 1814 roku był oficerem wojsk napoleońskich dosługując się rangi kapitana. Walczył pod Dreznem i Lipskiem, uczestniczył w tragicznej wyprawie pod Moskwę, z rosyjskiej niewoli zbiegł w przebraniu wieśniaka. W kampanii napoleońskiej Fredro został odznaczony Virtuti Militari i Legią Honorową.Aleksander Fredro należy do pisarzy szczególnie znanych. Wystawiane na scenach i czytane oczywiście "Zemsta", "Śluby panieńskie", "Pan Jowialski". Mniej znane są pamiętniki "Trzy po trzy", które często niesłusznie określa się, jako świadectwo wojen napoleońskich, a nie dzieło literackie. Inne utwory Fredry są raczej rzadko wznawiane. Specjalną sławą cieszą się "obsceniczne" żarty literackie, których Fredro napisał kilkadziesiąt. Krążą one w "drugim obiegu" literackim, wiele z nich można znaleźć na stronach internetowych. Nie znajdziemy natomiast śladu po tej dziedzinie twórczości Fredry w opracowanych przez Stanisława Pigonia "Pismach wszystkich".

Z romantycznych pisarzy to właśnie Fredro najsilniej zaistniał w języku potocznym, a jego wpływ jest aktualny po dziś, choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. "Gwałtu, co się dzieje", "wielki człowiek do małych interesów", "wolnoć Tomku w swoim domku", "idź serdeńko bo cię trzepnę" czy też "nich się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba" - to cytaty z jego utworów np.:

  • Wdzięczność ludzi, wielkość świata - ...
  • Niech cię czarci chwycą ...
  • Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla daj mi luby. ...
  • Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba! ...
  • Bo ja rzadko kiedy myślę, alem za to chyża w dziele. ...
  • Hej Gerwazy, daj gwintówkę!

  • Fredro „osadził” akcję Zemsty w końcu XVIII wieku w czasach mu współczesnych i przeniósł ją do starego anonimowego zamku w Polsce. Ruiny autentycznej budowli w Odrzykoniu istnieją do dziś.

Zemsta Aleksandra Fredry: bohaterowie, postacie. https://www.radiozet.pl/Co-gdzie-kiedy-jak/zemsta-aleksandra-fredry-streszczenie-opracowanie-bohaterowie 

Pierwszoplanowe postaci Zemsty Aleksandra Fredry to: 

Rejent Milczek – właściciel połowy zamku, zagorzały wróg Cześnika, ojciec Wacława
Cześnik Maciej Raptusiewicz – mieszkaniec drugiej połowy zamku, nienawidzący Rejenta, opiekun i stryj Klary
Klara Raptusiewiczówna – bratanica Cześnika, zakochana w Wacławie
Józef Papkin – zubożały szlachcic na usługach Cześnika, liczy na małżeństwo z Klarą
Drugoplanowi bohaterowie Zemsty: 

Podstolina Hanna Czepiersińska – wdowa, Cześnik pragnie się z nią ożenić dla pieniędzy
Wacław Milczek – syn Rejenta, zakochany w Klarze
Epizodyczne postacie pojawiające się w Zemście: 

Perełka – kucharz Cześnika
Dyndalski – sługa i marszałek Cześnika. Pisał w jego imieniu list.
Śmigalski – dworzanin Cześnika
Mularze (murarze) – zatrudnieni przez Rejenta, których zmuszał do składania fałszywych zeznań co do pobicia.
Pachołki i inni
Ludzie z kaplicy 
Więcej: https://www.radiozet.pl/Co-gdzie-kiedy-jak/zemsta-aleksandra-fredry-streszczenie-opracowanie-bohaterowie



 1. Utwory literackie dzielą się na trzy rodzaje: liryka, epika i dramat. 
Dramat – utwór literacki przeznaczony do wystawienia na scenie.
 Podstawowymi cechami dramatu są: 
- podział na akty i sceny,
 - brak narratora czy podmiotu lirycznego, 
- obiektywizacja świata przedstawionego, 
- centralna rola akcji, 
- bohaterowie charakteryzują się sami poprzez swoje działania,
 - tekst zbudowany jest z dialogów i podzielony na role, 
- obecne są didaskalia, czyli tekst poboczny (wskazówki autora dotyczące sposobu wystawienia utworu na scenie). Głównymi gatunkami dramatycznymi są: tragedia (jeśli zakończenie jest dramatyczne) i komedia (jeśli zakończenie jest pomyślne).
 2. „Zemsta” jako komedia.
 Zasadą kompozycyjną komedii jest kontrast: charakterów, obyczajów, mentalności (czyli sposobu myślenia). 
W „Zemście” mamy do czynienia z kontrastem charakterów.
 Akcja komedii obfituje w wydarzenia zabawne, pobudzające widza do śmiechu. 
Zakończenie utworu komediowego jest pomyślne (szczęśliwe) dla bohaterów. 
W komedii przedstawione są nie indywidualności, lecz typy ludzkie. To znaczy, że bohaterowie są typowymi przedstawicielami swojego środowiska, pokolenia, zawodu. Cześnik i Rejent nie są jednostkami nadzwyczajnymi, wybitnymi, lecz przeciętnymi, typowymi szlachcicami.
 3. Kompozycja utworu. 
„Zemsta” należy do rodzaju dramatu, a gatunek to komedia. Składa się z następujących części: - ekspozycja (wstęp) – przedstawienie bohaterów utworu, zarysowanie głównego konfliktu (wątku), stworzenie sytuacji wyjściowej, z której wynikają dalsze; - rozwinięcie akcji – narastanie konfliktu; - punkt kulminacyjny – moment najwyższego napięcia emocjonalnego, splot wszystkich wątków; - rozwiązanie akcji – zakończenie, wyjaśnienie losów bohaterów.
 

24.04.2021r. LEKCJA ONLINE- OBIE GRUPY]
 https://meet.google.com/cnv-ttuc-wjr

LINK do spotkania z M. Rusinkiem:
https://teams.microsoft.com/meetingOptions/?organizerId=5b98e008-3506-42df-a98f-974689345d9c&tenantId=c096d50f-0f61-4c0f-8fb0-9c1d4d5a11b4&threadId=19_meeting_ZmYzNDE0YmUtMmI1ZC00MjliLWIxYjEtNTBkMzljYjQ2MTVm@thread.v2&messageId=0&language=pl-PL


JĘZYK POLSKI 10:30 https://join.skype.com/oT4Uy8HMlzQj 


Temat: Charakterystyka osoby mówiącej w wierszu Wisławy Szymborskiej ,,Możliwości".



CEL: Na dzisiejszej lekcji będziemy analizować wiersz "Możliwości". Przy okazji pokażę Wam też, czym jest anafora.


1. Zastanów się, co oznacza zwrot "możliwości" - zastanów się w czyim imieniu wypowiada się podmiot liryczny, - o jakich wyborach i możliwościach mówi - jaki jest podmiot liryczny - zwróć uwagę na podkreślone wyrazy.


2. Przeczytaj wiersz. Poćwicz czytanie

"Możliwości" Wisława Szymborska


Wolę kino.

Wolę koty.
Wolę dęby nad Wartą.
Wolę Dickensa od Dostojewskiego.
Wolę siebie lubiącą ludzi
niż siebie kochającą ludzkość.
Wolę mieć w pogotowiu igłę z nitką.
Wolę kolor zielony.
Wolę nie twierdzić,
że rozum jest wszystkiemu winien.
Wolę wyjątki.
Wolę wychodzić wcześniej.
Wolę rozmawiać z lekarzami o czymś innym.
Wolę stare ilustracje w prążki.
Wolę śmieszność pisania wierszy
od śmieszności ich niepisania.
Wolę w miłości rocznice nieokrągłe,
do obchodzenia na co dzień.
Wolę moralistów,
którzy nie obiecują mi nic.
Wolę dobroć przebiegłą od łatwowiernej za bardzo.
Wolę ziemię w cywilu.
Wolę kraje podbite niż podbijające.
Wolę mieć zastrzeżenia.
Wolę piekło chaosu od piekła porządku.
Wolę bajki Grimma od pierwszych stron gazet.
Wolę liście bez kwiatów niż kwiaty bez liści.
Wolę psy z ogonem nie przyciętym.
Wolę oczy jasne, ponieważ mam ciemne.
Wolę szuflady.
Wolę wiele rzeczy, których tu nie wymieniłam,
od wielu również tu nie wymienionych.
Wolę zera luzem
niż ustawione w kolejce do cyfry.
Wolę czas owadzi od gwiezdnego.
Wolę odpukać.
Wolę nie pytać jak długo jeszcze i kiedy.
Wolę brać pod uwagę nawet tę możliwość,
że byt ma swoją rację.


3. Zastanów się -ODPOWIEDZ PISEMNIE W ZESZYCIE

-jaką osobą jest podmiot liryczny?

-co w takim razie znaczy mieć możliwość?

-czy podmiot liryczny jest zadowolony?

W życiu często dokonujemy wyborów, tak jak podmiot liryczny w wierszu „Możliwości”,np. wyobraźcie sobie, że idziemy do lodziarni, tam są lody waniliowe, czekoladowe i truskawkowe. Jakie wybieracie? Inny przykład. Rodzice malują twój pokój. W jakim kolorze chcesz mieć ściany w swoim pokoju? Często mamy możliwość wyboru  i warto to docenić.

 

Notatka

Tytułowe możliwości z wiersza Szymborskiej to wybory, których może dokonywać człowiek. Każdy wers rozpoczynający się od słowa "wolę" sugeruje, że wyborów jest bardzo dużo, nic ich nie ogranicza. Wybory dokonywane przez podmiot liryczny można podzielić na te związane ze stosunkiem do świata, życiem codziennym, wartościami moralnymi. Na podstawie wypowiedzi podmiotu lirycznego możemy stwierdzić, że to kobieta ( lubiącą, kochającą ) otwarta na świat, wrażliwa na drugiego człowieka, piękno świata, mająca konkretnie sprecyzowane zasady, bogatą osobowość, ceniąca pokój. Ciągłe powtarzanie zwrotu "wolę" jest anaforą, która ma podkreślić, że człowiek nigdy nie stoi przed tylko jednym wyborem.


Anafora: powtórzenia słowa lub zwrotu na początku strofy, wersu albo wypowiedzenia. Zwraca uwagę na treść zawartą w powtarzanym słowie lub sformułowaniu, wpływa na rytm.













Lekcje online- obie grupy- 14/03.2021

Temat: Przykazania czy antyprzykazania?
 

CEL-umiem zinterpretować utwór, określić podmiot liryczny,  nastrój oraz problematykę                     wiersza, 
        - wiem co to jest dekalog i parafraza

PARAFRAZA: swobodna przeróbka utworu literackiego lub czyjejś wypowiedzi. 

1. Przeczytaj tekst  Kazimierza Wierzyńskiego "Przykazania" (podręcznik s. 286).

Sami zaraz zobaczycie, że jak na wiersz będzie on miał nietypową budowę i formę. Będzie się też odwoływał do przykazań biblijnych - więc my też do nich dzisiaj nawiążemy. Żebyście mogli dobrze zrozumieć przesłanie tekstu i powód jego napisania, trzeba się odwołać do życia autora tekstu. Nie będę Wam opowiadać o całym jego życiu, ale tylko o pewnym jego etapie.
 Autor żył w latach: 1984 - 1968. 17 września 1939 roku Kazimierz Wierzyński wraz z żoną wyjechał z ojczyzny Przebywało w takich krajach, jak: Rumunia, Francja, Portugalia, Brazylia, Stany Zjednoczone. W ten oto sposób Wierzyński stał się emigrantem. Choć po II wojnie światowej wielokrotnie zapraszano go do ojczyzny - nigdy do niej nie wrócił. Powodem była polityka komunistyczna, z którą się nie zgadzał. Nie znaczyło to jednak, że zapomniał o ojczyźnie, o czym świadczy jego twórczość. Jedna z badaczek twórczości Wierzyńskiego napisała: społeczeństwo peerelowskie w utworach Wierzyńskiego to ludzie upokorzeni i zdeprawowani, zastraszeni i zsowietyzowani. Wymownym tego przykładem jest wiersz Przykazania, który określić by można „komunistyczną wersją dekalogu”, podstawą „Nowej Wiary”.

 Zapoznaj się z informacjami na temat ustroju panującego w powojennej Polsce.

Po II wojnie światowej władzę w Polsce przejęli komuniści, a zawdzięczali to poparciu Związku Radzieckiego i jego Armii Czerwonej. Próbowano jednak zachować pozory demokracji. W 1947 roku przeprowadzono wybory do sejmu. Ich wyniki sfałszowano tak, aby posłami zostali ci, których poparli komuniści. W piśmie do Stalina informowano, że komuniści i ich zwolennicy zdobyli ok. 50% głosów, ale oficjalnie ogłoszono, że było to aż 80% głosów. Aby utrzymać się przy władzy, komuniści stosowali różne metody. Była już mowa o sfałszowanych wyborach w 1947 roku. W późniejszym czasie doszło do tego, że w wyborach mogli startować tylko komuniści i ich sojusznicy. W latach pięćdziesiątych – na wzór stalinowski – stosowano terror: aresztowano ludzi podejrzanych o działalność antykomunistyczną, umieszczano ich w więzieniach, gdzie byli bici i torturowani, skazywani na wieloletnie kary pozbawienia wolności albo na śmierć. Po roku 1956 terror zelżał, ale wciąż można było trafić do więzienia za głoszenie poglądów antykomunistycznych. Zakazane było krytykowanie władzy i podejmowanych przez nią decyzji. Cenzura dbała o to, by wspomniana krytyka ustroju państwa nie pojawiała się w mediach: prasie, radiu, telewizji, ani nie była w inny sposób publikowana. Zdarzało się, że w sklepach brakowało towaru, zanim ostatni stojący w kolejce zdążyli dotrzeć do lady. Braki w zaopatrzeniu były ciągłą bolączką handlu w PRL. Aby im chociaż częściowo zaradzić, wprowadzano tzw. reglamentację, czyli sprzedaż tylko określonej liczby towarów na osobę. Czasem sprzedawca decydował, że na przykład każda osoba z kolejki może kupić jedynie dwie paczki kawy. W latach siedemdziesiątych wprowadzono kartki na cukier, a w osiemdziesiątych – na wiele innych wyrobów. Kartki określały miesięczny przydział danego towaru na osobę. Gdy ktoś kupił dany towar, sprzedawczyni odcinała odpowiedni kupon z jego kartki. Produkcja artykułów codziennego użytku nie była aż tak ważna dla władz PRL. Czy to władze muszą decydować o hodowli bydła czy wyrobie kiełbasy, szyciu ubrań albo produkcji pomocy szkolnych? W gospodarce socjalistycznej, która panowała w Polsce – tak. Obowiązywało centralne planowanie i wszelkie decyzje gospodarcze zapadały na najwyższym szczeblu. Decydujący głos miała Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, czyli partia komunistyczna. Rząd jedynie wykonywał jej zalecenia. Taki układ można nazwać dyktaturą partii komunistycznej. Pracownicy nie byli zachęcani do wysiłku wyższymi zarobkami – wszyscy zarabiali mniej więcej tyle samo. Gaże artystów nie zależały od tego, ile osób chciało oglądać ich występy. Zarobki pracowników handlu nie przekładały się na wysokość sprzedaży. Mówiono: „Czy się stoi, czy się leży, dwa tysiące się należy”, a wysokość wynagrodzeń ustalały władze. 


 2. Przeczytaj wiersz. Czytając zastanów się: - co wspólnego z przykazaniami biblijnymi ma ten tekst, - do czego namawia, - jaki ma stosunek do biblijnego przykazania miłości Boga i bliźniego. 2 K. Wierzyński "Przykazania" 
1. Nie będziesz miał innej władzy przed naszą władzą dla władzy. 
2. Nie będziesz wzywał imienia wolności nadaremnie. 
3. Pamiętaj że jesteśmy nieomylni i wiemy wszystko dla wszystkich.
4. Czcij doskonałość naszą, aby nikt nie wyszedł z naszego błędu. 
5. Nie lękaj się strachu, to metafizyczny dreszcz historii. 
6. Nie zabijaj bez nakazu, który wykonuj bez drżenia ręki i serca. 
7. Nie bluźnij gdy przyjdzie twoja kolej, śmierć jest naszym środkiem do życia. 
8. Przysługuj się bliźniemu, aby on wysługiwał się tobie. 
9. Wywyższaj go dopóty aż ocknie się zniewolony. 
10. Nienawidź bliźniego swego bardziej niż siebie samego. 

3. Jak rozumieć treść przykazań Wierzyńskiego?
 1. Dana władza, o której jest mowa jest najważniejsza. Żadna władza nie jest od niej ważniejsza. Jest jak Bóg. 
2. Nie mów o wolności w np. jakimś powiedzeniu. Ona tak naprawdę już nie istnieje. Jesteś zniewolony przez komunizm. Wspominanie o wolności jest oznaką buntu. 
3. Pamiętaj, że dana władza nigdy się nie myli i zawsze wie wszystko. 
4. Mów wszystkim, że dana władza jest najmądrzejsza, najwspanialsza, że zawsze ma rację ( nawet, gdy wiesz , że nie ma ona racji ). 
5. Nie bój się strachu. Powinien być twoją codziennością, przyzwyczaj się do niego. Bój się władzy. 
6. Nie zabijaj bez rozkazu danej władzy ( o której jest mowa ). A jeżeli dostaniesz taki rozkaz wykonuj to z precyzją, oraz bez zawahania . 
7. Ty też możesz zostać zlikwidowany na rozkaz władzy. Władza jest panem życia i śmierci. 
8. Nie pomagaj bezinteresownie, oczekuj wdzięczności. 
9. Manipuluj swoim bliźnim, aż obudzi się zniewolony ( zniewolony tzn. utrata wolności, swobody, całkowita zależność od innych ) . 
10. Nienawidź swojego bliźniego, bardziej niż siebie nienawidzisz .

 4. Zapisz w zeszycie. 
Wiersz jest listą przykazań wzorowanych na biblijnym dekalogu lub przekształcającym je. Pomimo różnicy w treści - podobieństwo do oryginału jest zauważalne. Takie przekształcenie tekstu nazywamy parafrazą. Autorem przykazań biblijnych był Bóg, tutaj mamy wrażenie, że autorem stworzonych nakazów jest władza komunistyczna. Przykazania biblijne mówiły o miłości, uczciwości - te u Wierzyńskiego są ich przeciwieństwami, mówią o nienawiści, zastraszaniu, wykorzystaniu innych - dlatego nazwiemy je antyprzykazaniami. Są wyrazem nienawiści autora wobec polityki komunizmu, która odbiera człowiekowi wolność, niezależność, zastrasza go i nim manipuluje. Wiersz „Przykazania” jest komunistyczną wersją dekalogu. To dziesięć zasad wystosowanych przez władzę do obywateli, zasad, do których przestrzegania się ich zobowiązuje. Dotyczą one między innymi kwestii uznania władzy ludowej za jedyną właściwą, nieomylną i doskonałą (przykazania pierwsze, trzecie i czwarte). Ludzie mają nie myśleć o wolności i przywyknąć do strachu przed aparatem państwa (przykazanie drugie i piąte). Przykazania szóste i siódme odnoszą się do kwestii śmierci, która jak mówi władza: „jest naszym środkiem do życia”. Obywatel zobowiązany jest do wykonywania rozkazów „bez drżenia ręki”, nie wolno mu ich podważać ani bluźnić, nawet wówczas, gdy obracają się one przeciwko niemu. Chrześcijański stosunek do bliźniego to przeciwieństwo ósmego, dziewiątego i dziesiątego przykazania z dekalogu. Napisano w nich, że powinniśmy nienawidzić bliźniego, zniewolić go i sprawić, by wykonywał nasze rozkazy.


PRACA DOMOWA - odpowiedz na pytania oraz uzupełnij tabelę.

Na podstawie wiadomości wstępnych oraz wiersza odpowiedz na poniższe pytania i uzasadnij swoje zdanie (w zeszycie).
  Do jakich realiów historycznych i systemu rządzenia odnosi się wiersz? 
 Dlaczego autor zastosował w wierszu formy przykazań (zwróć uwagę na tryb zastosowanych czasowników)? 
 Czy chciałbyś/chciałabyś żyć w świecie, w którym obowiązywałby dekalog Kazimierza Wierzyńskiego (dlaczego)? 

 Temat 2 : Debata przy okrągłym stole.

CELE-wiem co to jest argument, umiem argumentować własne zdanie 

Co to jest argument?

ABY SIĘ DOWIEDZIEĆ KLIKNIJ TUTAJ: https://polszczyzna.pl/argument-definicja-synonimy-odmiana-rodzaje/

[Podręcznik s. 287 – 288]

1. Zapoznaj się z tekstem pt. Okrągły Stół (podręcznik s. 287 – 288).

2. Wykonaj w zeszycie zad. 1 / s. 288.

3. Wyobraź sobie, że będziesz brała/brał udział w obradach okrągłego stołu, podczas których poruszane będą następujące tematy:

 Czy warto wrócić do pomysłu noszenia mundurków w szkole?

  Czy gry komputerowe powinny być zabronione dla osób, które nie ukończyły trzynastego roku życia?

PRACA DOMOWA 

Zapisz w zeszycie po dwa argumenty „za” i dwa „przeciw”, których mogłabyś/mógłbyś użyć podczas dyskusji.

Czy warto wrócić do pomysłu noszenia mundurków w szkole?

Argumenty „za” Argumenty „przeciw”

1.                                1

 2.                                 2.

2. Czy gry komputerowe powinny być zabronione dla osób, które nie ukończyły trzynastego roku życia?

                        Argumenty „za” Argumenty „przeciw"

                                      1.                              1.

                               2.                               2.



















Temat: Wprowadzenie do lektury Stefana Żeromskiego pt. Syzyfowe prace

 

 CELE-umiem opisać autora i świat przedstawiony w lekturze.

          umiem wskazać głównych bohaterów i wątki

          umiem wyjaśnić związek frazeologiczny "syzyfowe prace"

 

 

 

  1. Kim był Stefan Żeromski?

 

 

 

Stefan Żeromski urodził się w 1864 roku w Strawczynie pod Kielcami, w patriotycznej, szlacheckiej rodzinie. W 1874r. został uczniem kieleckiego gimnazjum. Trudna sytuacja materialna i częste choroby nie sprzyjały systematyczniej nauce. Nie uzyskawszy matury, jesienią 1886r. Żeromski wyjechał do Warszawy i wstąpił do Szkoły Weterynaryjnej. W trakcie krótkich studiów ustalały się poglądy pisarza na kwestie polityczne i społeczne.

 

W powołaniu do pisania utwierdziła go praca guwernera w szlacheckich domach. Udzielał korepetycji, pracował jako bibliotekarz. Od 1904r., kiedy to wydano powieść "Popioły", utrzymywał się już tylko z pisania. Po wybuchu wojny usiłował wstąpić do Legionów i dostać się na front.

 

W 1924r. został kandydatem do literackiej nagrody Nobla, ale nie otrzymał jej na skutek nieprzychylnych opinii po napisaniu "Wiatru od morza". Zmarł w 1925r.

 

 

 

  1. Geneza „Syzyfowych prac”

 

 

 

Czasy, w których S. Żeromski umiejscowił swą powieść, to wyjątkowo trudny okres w dziejach naszego narodu. Jest to czas po powstaniu styczniowym. Kolejny zryw narodowy w 1863 r. zakończył się klęską. W prowincjonalnym Klerykowie, tak jak w całym zaborze rosyjskim, panuje nastrój przygnębienia, potęgowany represjami w nowych warunkach ekonomicznych. Młodzież poddawano bardzo wyrafinowanemu i podstępnemu systemowi wychowawczemu, który wiódł ku wynarodowieniu. Wykorzystując naturalne dążenie młodych ludzi do piękna i prawdy, pokazywano jej potęgę i wspaniałość Rosji, zohydzając jednocześnie to, co polskie. Żeromski chciał pokazać w powieści realia panujące w szkołach w okresie rusyfikacji.

 

 

 

  1. Gatunek literacki:

 

Syzyfowe prace można nazwać powieścią obyczajowo-psychologiczną ze względu na wątki w niej obecne. Do wątków obyczajowych należą: wątek radców Somonowicza i Grzebickiego, wątek „starej Przepiórzycy”, wątki związane z życiem w miasteczku, mentalnością klerykowian (np. rodzina, w której Andrzej Radek pracuje jako korepetytor). Wątek psychologiczny jest pierwszoplanowy - to wszystkie wydarzenia związane z dojrzewaniem Marcina oraz jego kolegów. Widać wyraźnie, że fabuła powieści jest wielowątkowa.Warto zauważyć, że wątki są względem siebie kontrastowe (mówimy, że są kontrapunktami): rusyfikacja - walka z rusyfikacją;wątek profesora Sztettera (nauczyciela języka polskiego, który wyrzekł się swojej polskości) - wątek Bernarda Zygiera (ucznia - młodego patrioty).

 

  1. Czas i miejsce akcji:

 

Akcja powieści rozgrywa się w latach 1871-1881. Czas fabularny sięga natomiast wydarzeń z 1863 r., a więc powstania styczniowego. O zdarzeniach tych dowiaduje się Marcin Borowicz od strzelca - Szymona Nogi.

 

 

 

Miejscem akcji jest elementarna szkoła w Owczarach, dokąd przybył ośmioletni Marcin z rodzinnej posiadłości szlacheckiej w Gawronkach, później miasteczko Kleryków, w swojej topografii przypominające Kielce.

 

 

 

  1. Problematyka utworu i interpretacja tytułu:

 

Tematem powieści jest dorastanie w warunkach zaborów, edukacja w szkołach, gdzie w sposób bezwzględny, najbardziej odrażającymi metodami przeprowadza się proces wynaradawiania młodych PolakówTytułowe „syzyfowe prace” można interpretować jako prace rusyfikatorów pozbawione efektów, młodzież sobie tylko znanymi sposobami potrafi odnaleźć swoje korzenie, głęboko odczuwa swoją polskość, metody rusyfikatorów i ich działania pozostają więc bezowocne. Pisarz chciał przede wszystkim pokazać metody i cele edukacji młodych Polaków w rosyjskich szkołach oraz walkę z rusyfikacją, w której młodzież była zdana tylko i wyłącznie na siebie.


https://ostatnidzwonek.pl/syzyfowe-prace/test-0.html-rozwiąż test
Uzupełnij:    Kim był Syzyf? Zajrzyj tu koniecznie:

https://epodreczniki.pl/a/syzyfowa-praca/D12TfbnLV


Syzyf to legendarny założyciel i król .......................... . Był ulubieńcem bogów. Często uczestniczył w ucztach w ich siedzibie na ......................... . Mimo że był bogaty, napadał i rabował podróżnych, a także kradł boski pokarm, czyli ....................... oraz ...................... . Bogowie lubili Syzyfa, dlatego wybaczali mu jego przewinienia do czasu, kiedy okazało się, że zdradza on zasłyszane podczas uczt boskie tajemnice. Zeus wysłał wtedy na ziemię boga śmierci. Jednak przebiegły król uwięził go i przez pewien czas ludzie nie umierali. Kiedy w końcu ............................... został uwolniony, chciał zabrać Syzyfa do podziemi. Wówczas podstępny władca powiedział żonie, aby ta nie wyprawiała mu ........................................ . Znalazłszy się w krainie umarłych, poprosił o możliwość powrotu na ziemię w celu ukarania żony, która nie pochowała jego ciała z należną czcią. Kolejny raz oszukał bogów i żył spokojnie wśród ludzi aż do późnej starości. Dopiero posłaniec bogów .................................. sprowadził Syzyfa z powrotem do podziemi. Zeus skazał wtedy króla na wieczną mękę. Syzyf musiał wtaczać na górę .................................... . Zawsze, gdy ulubieniec bogów był już prawie na szczycie, kamień zsuwał się i pracę trzeba było zaczynać od początku. 

2. Wyjaśnij, co to jest związek frazeologiczny. Związek frazeologiczny to ........................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 
3. Wytłumacz znaczenie podanych frazeologizmów pochodzących z mitologii. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika frazeologicznego 
 a) ikarowe loty        
 b) puszka Pandory           
 c) syzyfowa praca. 

Wpisz imiona i nazwiska osób z ramki, które Marcin Borowicz spotkał w podanych miejscach. 
Tomasz Walecki, Piotr Nikołajewicz Jaczmieniew, Anna Stogowska, Szymon Noga, ksiądz Wargulski, Marcjanna i Ferdynand Wiechowscy, Andrzej Radek, Wiktor Alfons Pigwański, Lejba Koniecpolski, pan Majewski, pani Przepiórkowska, Iłarion Stiepanycz Ozierskij, Bernard Zygier, Piotr Michcik

a) Gawronki            
b) Owczary
c) Kleryków
 

5. Odpowiedz na pytania. 
Kto był pierwszym nauczycielem Marcinka? ....................................................................................................................................................... 
Co pomogło chłopcu w dostaniu się do gimnazjum w Klerykowie? ....................................................................................................................................................... 
O jakim fakcie, którego Marcin był świadkiem, zabronił bohaterowi mówić ksiądz Wargulski? ....................................................................................................................................................... 
Co zrobił Marcin, aby ochronić tajne spotkanie kolegów? .......................................................................................................................................................
 6.  Qiuzz- odpowiedz na pytania: 
1. Rzeczywisty odpowiednik wsi Owczary z powieści Stefana Żeromskiego. 
2. Proces narzucania kultury rosyjskiej i języka rosyjskiego. 
3. U niego odbywały się tajne spotkania. 
4. Terytorium okupowane przez obce państwo. 
5. Inaczej dorastanie. 
6. Zdobywanie i przekazywanie władzom obcego kraju tajemnic państwowych. 
7. ...................... Ordona – utwór zacytowany przez Bernarda Zygiera. 
8. Szkoła w Klerykowie. 

PRACA DOMOWA -Wykonaj zadania do lekcji 

Lekcje zdalne 7 marca 2021-obie grupy

Temat  : Obraz polskiej szkoły pod zaborami i postawy Polaków wobec

rusyfikacji w Syzyfowych pracach Stefana Żeromskiego

  • Rusyfikacja
    to narzucanie języka, kultury, wpływów rosyjskich innym narodom lub grupom etnicznym. Cel rusyfikacji: zdobycie dominacji Rosjan nad innymi, okupowanymi narodami.

  • Przyjaźń
    Trudno mówić o wielkiej przyjaźni między chłopcami. Marcin jest samolubny i krytyczny wobec reszty kolegów. Publicznie występuje przeciwko Fidze Waleckiemu. Jedynie Radkowi okazuje zrozumienie i pomaga. Andrzej ze względu na swoje pochodzenie stroni od innych uczniów, nie zaprzyjaźni się z żadnym z nich. Bernard był pod specjalnym nadzorem nauczycieli i nie mógł sobie pozwolić na bliższy kontakt z którymkolwiek z chłopców. Tak jest do czasu jego wystąpienia na lekcji polskiego. Odważna deklamacja Reduty Ordona sprawia, że Bernard znajduje się w centrum uwagi i to on właśnie zjednoczy grupę chłopców. Pod wpływem Zygiera zakładają tajne stowarzyszenie patriotyczne. Wspólna konspiracja jednoczy ich, sprawia, że stają się prawdziwymi, wiernymi przyjaciółmi. Najbardziej zaprzyjaźnili się Radek z Zygierem.

  • Jakie metody stosowali rusyfikatorzy w klerykowskim gimnazjum?

  • Wszystkie przedmioty wykładane były w języku rosyjskim.

  • Wprowadzono zakaz używania języka polskiego na terenie szkoły (także na przerwach).

  • Uczniowie byli nieustannie kontrolowani – na stancjach, w domach.

  • Namawiano uczniów na uczęszczanie do rosyjskiego teatru.

  • Lekcje języka polskiego traktowano jak przedmiot nieważny, pobłażano uczniom opuszczającym lekcje języka ojczystego, powierzono prowadzenie tego przedmiotu nauczycielowi zastraszonemu i nudnemu (prof. Sztetler).





  • Najważniejszych przedmiotów (rosyjski, historia) uczyli zagorzali rusyfikatorzy, najczęściej Rosjanie.

  • Szkalowano polskich księży, dyskryminowano katolików.

  • Ingerowano w sprawy kościelne (wymagano, aby pieśni kościelne również były śpiewane po rosyjsku).

  • Uczniom konfiskowano polskie książki, rewidowano ich rzeczy osobiste.

  • Czy w takiej szkole można było wytrzymać?

Co to za nauczyciele, którzy wyśmiewali uczniów z niższych warstw społecznych i zaostrzali konflikty między nimi? Faworyzowali zdolniejszych, chcąc pozyskać ich dla swych idei. Za karę siedziało się w kozie, rewidowane były tornistry. Nagradzano donosicielstwo, bezmyślne wkuwanie i całkowity posłuch. Wszystkie przedmioty oprócz religii katolickiej nauczane były w języku rosyjskim. Język polski stał się przedmiotem nadobowiązkowym. Dzieci nie mogły mówić po polsku. Chciano, by mówiły, a wręcz myślały tylko po rosyjsku. A rzecznika praw dziewiętnastowieczni uczniowie nie mieli. Przełomowym momentem jest lekcja polskiego, na której Bernard recytuje Redutę Ordona Mickiewicza. Uczniowie klerykowskiego gimnazjum nie mogli czytać polskich książek, nie znali więc utworu Mickiewicza. Recytacja Zygiera wstrząsnęła chłopcami.



  • Jaka książka poza dziełami Mickiewicza zaważyła na poglądach bohaterów?

Historia cywilizacji Anglii Buckle’a. Marcin i jego koledzy uświadomili sobie, że wiedza, jaką wpajano im w szkole, nie jest obiektywna i służy jedynie wynaradawianiu polskich uczniów.









  • Jacy bohaterowie występują w powieści?

  • Marcin Borowicz – główny bohater powieści, jedyny syn niezbyt zamożnych szlachciców. Jako ośmiolatek został wysłany do szkoły elementarnej w Owczarach, później do gimnazjum w Klerykowie. Akcja powieści kończy się, gdy Marcin zdaje maturę i podejmuje decyzję o wyjeździe na studia do Warszawy. Początkowo Marcin nie wzbudza sympatii – jest rozpieszczony, tchórzliwy, niezbyt bystry, egoistyczny. Ulegał wpływom inspektora Zabielskiego, bezwolnie poddawał się wynarodowieniu. Najgorszy moment to jego zdrada wobec Figi Waleckiego. Marcin zamiast udzielić koledze poparcia, przyznał rację rosyjskiemu nauczycielowi. Wyraźna zmiana następuje, kiedy Marcin poznaje Zygiera. Ale także wcześniejsze samodzielne decyzje o kształceniu się niezależnie od programu szkoły (bu-ckle’iści) sprawiają, że Marcin stopniowo staje się wrażliwym, odważnym i odpowiedzialnym patriotą.

  • Andrzej Radek – syn ubogich fornali ze wsi Pajęczyn Dolny. Wyróżniał się spośród reszty chłopskich dzieci. Dzięki opiece nauczyciela Kawki skończył progimnazjum. Po śmierci opiekuna zdecydował się na kontynuację nauki w Klerykowie. Dumny, uparty, bardzo zdolny, nie znosił, kiedy koledzy wypominali mu jego chłopskie pochodzenie. Złośliwa uwaga Tomkiewicza omal nie była przyczyną wyrzucenia Radka z gimnazjum. Dopiero wstawiennictwo Borowicza zapobiegło surowej karze. Radek, podobnie jak większość kolegów, utrzymywał się z udzielania korepetycji. On jednak w przeciwieństwie do pozostałych uczniów nie mógł liczyć na pomoc finansową rodziny – od kiedy opuścił rodzinną wieś, nie nawiązywał kontaktu z rodzicami.

  • Bernard Zygier – najbardziej tajemniczy spośród chłopców. Przybył z Warszawy, wydalony z tamtejszego gimnazjum. Dostał tzw. wilczy bilet, czyli bardzo złą opinię. Był uważany za ucznia niebezpiecznego, obawiano się, że będzie buntował kolegów. Dlatego też był pod nieustanną kontrolą nauczycieli, nie pozwalano mu na żadne bliższe



kontakty z innymi uczniami. Jego odważna recytacja Reduty Ordona udowodniła, że jest świadomym patriotą, znawcą literatury polskiej. Przewodniczył konspiracyjnej grupie, która spotykała się u Gontali. Najbardziej zaprzyjaźnił się z Radkiem.

  • Pani Borowiczowa – chorowita i wrażliwa kobieta. Najbardziej na świecie kochała jedynego syna, dla niego zdolna była do największych poświęceń, to ona mobilizowała Marcina do pilnej nauki.

  • Pan Borowicz – zubożały właściciel ziemski, pracowity i troskliwy.

  • Profesor Sztetler – nauczyciel polskiego w klerykowskim gimnazjum, zastraszony, uległy wobec władz rosyjskich. W głębi ducha był nadal patriotą, wystąpienie Zygiera również na nim zrobiło ogromne wrażenie (nie zabronił chłopcu deklamować).

  • Anna Stogowska (Biruta) – uczennica siódmej klasy gimnazjum żeńskiego. Córka polskiego lekarza i Rosjanki. Mimo starań matki, która szczerze sprzyjała polskości, Annę i jej rodzeństwo traktowano jak Rosjan. Biruta jest patriotką, zbuntowana, zamknięta w sobie, przez koleżanki uważana za dziwaczkę.

  • Antoni Paluszkiewicz – nazywany Kawką, korepetytor dworskich dzieci, pierwszy nauczyciel i opiekun Radka. To on odkrył zdolności chłopca, zmobilizował go do nauki, opłacił jego kształcenie w progimnazjum.

  • Pani Przepiórkowska – nazywana przez uczniów Przepiórzycą – starsza kobieta prowadząca stancję, znajoma pani Borowiczowej.

  • Szymon Noga – stary myśliwy mieszkający niedaleko Gawronek, często wspominał powstanie styczniowe.

  • Dlaczego Marcin się zmienił?

Początkowo Marcin Borowicz był idealnym „materiałem” dla rusyfikatorów. Bardzo chwiejny, ulegał wpływom innych, również rosyjskich nauczycieli. Stał się pupilkiem inspektora Zabielskiego. Często spotykał się u niego z tymi, którzy ulegli rusyfikacji. Studiowali rosyjską literaturę, wygłaszali referaty polityczne, przedstawiające Polskę jako kraj niewoli, gniazdo rozbestwionej szlachty mordującej niski lud. Marcin czytał, myślał i rozumiał po rosyjsku.



Aż do tego dnia, gdy prof. Sztetter kazał przetłumaczyć Zygierowi Redutę Ordona. Chłopak zaczął recytować strofy utworu Adama Mickiewicza. Wszyscy słuchali z zapartym tchem, a Marcin oniemiał. Przypomniał sobie opowieści Szymona Nogi o powstańcu z 1863 roku. Zrozumiał, co znaczy oddać życie za ojczyznę. Dojrzał. Przekonał się, jak obłudna jest polityka carskiego zaborcy.


Polecenia:

    1. Zapisujecie w zeszycie temat lekcji.

    2. Przepisujecie do zeszytu co to jest rusyfikacja oraz jakie były metody rusyfikatorów?

    3. PRACA DOMOWA - czytacie cały materiał i uzupełniacie kartę pracy dołączoną do materiału (na podstawie znajomości lektury i przesyłanych przeze mnie notatek




https://www.youtube.com/watch?v=C1Qg1UK_Vcw------------ link do lektury

JĘZYK POLSKI 10:30 https://join.skype.com/oT4Uy8HMlzQj LINK  

Nauczanie zdalne  (obie grupy) 14 luty  2021. Język polski.

  TEMAT:  Części mowy a części zdania. Podmiot i orzeczenie - budowa zdania pojedynczego.
CEL znasz pytania podmiotu i orzeczenia
potrafisz je odnaleźć w zdaniu jako związek główny
wskazujesz grupę podmiotu i grupę orzeczenia oraz rozpoznajesz zdanie pojedyncze i zdanie rozwinięte.
Podręcznik -str. 225-117, zeszyt ćwiczeń-s. 74-80

I. ĆWICZENIA GRAMATYCZNE- przypomnienie wiadomości Uzupełnij informacje dotyczące nieodmiennych części mowy. Przysłówki odpowiadają na pytania: _______________? (na przykład: biegnę szybko), _______________? (przykładowo: ______________________) i kiedy? (na przykład: wyjedziemy _________________). Przysłówki utworzone od przymiotników (na przykład: grzecznie, _______________, _________________) można stopniować. Nie stopniują się natomiast przysłówki, które nie pochodzą od przymiotników (na przykład: niekiedy, _________________, ___________________). Stopień wyższy od przysłówka rozsądnie brzmi _____________________, a stopień najwyższy od przysłówka elegancko to ____________________________________. Oprócz przysłówków do nieodmiennych części mowy zaliczamy także między innymi _____________________ oraz _____________________. Przyimki wraz z rzeczownikami tworzą ___________________________________ (na przykład: za płotem, ________________________, _______________________).


Wypowiedź z czasownikiem w nieosobowej formie czasownika to równoważnik zdania np. pójście do szkoły.

Zdaniem nazywamy wypowiedzenie, które posiada osobową formę czasownika
Jest to orzeczenie, które decyduje o tym, że wypowiedzenie jest zdaniem, informuje o czynności lub stanie. Najczęściej towarzyszy mu podmiot , który informuje o wykonawcy czynności. Podmiot i orzeczenie tworzą w zdaniu związek główny.  https://www.youtube.com/watch?v=OlkAcjmJ7i8 

 Przykłady: Uczeń        pisze.
                   Kto?           Co robi?
                   Podmiot     Orzeczenie  

Podmiot i orzeczenie tworzą w zdaniu związek główny

 Zdanie pojedyncze nierozwinięte - składa się tylko z orzeczenia np. Jem;  Choruję;
 lub podmiotu i orzeczenia, np. Uczniowie idą.
Zdanie złożone z samego związku głównego jest krótkie i nazywamy je zdaniem pojedynczym nierozwiniętym. Rzadko się takimi zdaniami posługujemy, bo przecież często chcemy i potrafimy powiedzieć coś więcej. Dlatego dodajemy do związku głównego określenia.

Zdanie pojedyncze rozwinięte- składa się z podmiotu, orzeczenia i określeń. np. Małe dzieci bawią się w parku.
 Przykłady zdań pojedynczych. (podkreśl orzeczenia) 
a. Dzieci oglądają film. 
b. Czerwona poduszka leży na kanapie. 
c. Kudłaty piesek biegł ulicą. 
d. Torba w paski stała w rogu pokoju. 
e. W ogródku zakwitły róże. 

 2. Zdanie złożone Zdanie złożone – zdanie, które zawiera przynajmniej dwa orzeczenia. Każdą z części zdania złożonego, która ma swoje orzeczenie, nazywamy zdaniem składowym. np. 
Mam duży dom, w którym znajduje się mnóstwo pomieszczeń. ( dwa orzeczenia).

Przykłady zdań złożonych. (podkreśl orzeczenia) 
a. Cały czas myślę, czy do niego pojadę. 
b. Wróciłem do domu i zjadłem kolację. Kiedy pada deszcz, jest zimno. 
c. Kiedy nadejdą wakacje, pojedziemy do Warszawy i zwiedzimy miasto.


Określenie (wyrazy określające) przekazują dodatkowe informacje w zdaniu. Są ściśle związane z wyrazami określanymi. (Odpowiedzcie na zadane w tabelce pytania –w ten sposób stworzycie wyrazy określające). 

Wyraz określany

pytanie

Wyraz określający

mama

Czyja?

moja

wrócił

Kiedy?


samochód

Jaki ?



Podmiot i jego określenia tworzą grupę podmiotu
Orzeczenie i jego określenia tworzą grupę orzeczenia.

 Moi  rodzice kupili mi deskorolkę
         ||                                || 
Grupa podmiotu  Grupa orzeczeni

Posłuchaj https://www.youtube.com/watch?v=K0wmJTKJROw 
 i poćwicz   https://wordwall.net/resource/993028/polski/podmiot-orzeczenie

ZADANIE domowe.
Zaznacz na żółto zaznacz zdania pojedyncze nierozwinięte, na czerwono podkreśl grupę orzeczenia a na zielono grupę podmiotu. 
Maja z przejęciem otworzyła furtkę. Patrz. Jestem bardzo chora i leżę w łóżku. Śpiewam dziecku. Jestem bardzo zadowolona z jego postępów w nauce. Wyobraziła sobie nadchodzące, piękne i wyczekiwane wakacje w Sopocie. Jem kanapkę. 

Temat 1:Funkcja eufemizmów i prozaizmów.



1. CEL- 
Na dzisiejszej lekcji: 

- dowiesz się, co to są EUFEMIZMY i PROZAIZMY oraz w jakich sytuacjach je  
  stosujemy,
- spróbujesz wskazać eufemizmy w zdaniach i wyjaśnisz ich znaczenie.
                                                                                                                                         
2. CO TO JEST EUFEMIZM?
a) PODRĘCZNIK str. 183. Przeczytaj definicję i zapisz notatkę w swoim zeszycie.
Przykładowa notatka:
EUFEMIZM (z gr. eu - dobry, dobrze; phemi - mówię) to środek stylistyczny polegający na sformułowaniu wypowiedzi w taki sposób, aby złagodzić jej znaczenie. EUFEMIZMY łagodzą wyrażenia dosadne, drastyczne, nieprzyzwoite lub sprawiające komuś przykrość.

3. NOTATKA W ZESZYCIE:
Na podstawie poniższych informacji, które dla Ciebie zebrałam,
zapisz w zeszycie, kiedy stosujemy EUFEMIZMY. Nie przepisuj wszystkiego!
a) EUFEMIZMY stosowane są w sytuacjach, kiedy nie chcemy kogoś urazić. Kulturalne zachowanie wymaga użycia eufemizmów - dzięki nim nikt nie czuje się skrępowany czy obrażony.

b) EUFEMIZMY zastępują również wulgaryzmy, aby wyrażały złe emocje, nie gorsząc przy tym otoczenia. Zamiast powiedzieć brzydkie słowo - np. "kurde" czy jeszcze bardziej dosadnie, możemy na przykład użyć sformułowania: "jasny gwint", "kurka wodna" czy "motyla noga".

c) EUFEMIZMY stosowane są także, kiedy chcemy załagodzić trudną emocjonalne sytuację, np. śmierci. Wtedy użyjemy wyrażenia "odejść na zawsze" czy frazeologizmu "przenieść się na łono Abrahama".


4. PODRĘCZNIK, str. 183. Tyle teorii. Teraz czas na praktykę:
- Zad.2 - Niech to będzie rozgrzewka. Tego zadania nie musisz zapisywać.
- Zad.1 - To zadanie wykonaj pisemnie w zeszycie.

5. PRACA DOMOWA - ZESZYT ĆWICZEŃ:
- str. 63-65 ćw.1-6


6.ZADANIE DODATKOWE 
 Zapisz w zeszycie jak najwięcej EUFEMIZMÓW, którymi można zastąpić wyraz: "kłamać". Ciekawa jestem, ile udało Ci się wymyślić...?

7. CO TO JEST PROZAIZM?
a) PODRĘCZNIK, str. 184. Przeczytaj definicję i zapisz notatkę w swoim zeszycie.
b) PODRĘCZNIK, str. 184/zad.7

8. PODSUMOWANIE:
Na koniec sprawdź, czy zapisałeś/aś definicje wszystkich pojęć.
Do ostatnio poznanych SYNONIMÓW, ANTONIMÓW, HOMONIMÓW
dzisiaj dołączyły EUFEMIZMY i PROZAIZMY.

Temat 2: Rodzinny wieczór. Barbara Kosmowska „ Buba”.


CEL- będę umiał rozpoznać znaczenie  niewerbalnych środki komunikacji i w jakich np. gest, mimika, postawa ciała.

Podręcznik str. 234 oraz 185-187

  1. Przeczytajcie tekst ze str. 185-187

  2. Opiszcie sytuację ukazaną w utworze. Przedstawcie bohaterów oraz moment, w którym zostali pokazani.

Czym był ten wieczór dla poszczególnych członków rodziny? Zapiszcie wnioski w tabeli ( w zeszycie).

KTO?

CZEGO CHCIAŁA/CHCIAŁ?

dziadek

 

ojciec

 

mama

 

Buba

 

 

  1. Wykonaj polecenie 2 i 3 – ustnie.

 

Praca domowa:

To był wspaniały wieczór spędzony z moją rodziną.

Napisz list do bliskiej osoby, w którym przedstawisz miłe chwile spędzone w gronie rodzinnym.

Twoja praca powinna liczyć minimum 150 słów. Pamiętaj o budowie listuzwrotach grzecznościowych, miejscowości, dacie, akapitach i podpisie.




LEKTURA -STEFAN ŻEROMSKI, SYZYFOWE PRACE - OMAWIAMY  28 LUTEGO 

JĘZYK POLSKI 10:30 https://join.skype.com/oT4Uy8HMlzQj LINK  

Nauczanie zdalne  (obie grupy) 31 stycznia 2021. Język polski.

Materiał z podręcznika str. 49-52



Temat: Czym jest kultura? 
                               Etykieta językowa, czyli… jak cię słyszą tak cię piszą.


CELE Dowiem się, co to jest kultura i  jak za pomocą języka udowodnić swoją wysoką kulturę osobistą, będę też wiedział co to są kolokwializmy, wulgaryzmy i szablony językowe.

Kultura- całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości, gromadzony i utrwalony w ciągu dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie. Ogłada, obycie, kultura osobista.

ETYKIETA JĘZYKOWA - Słownik terminów gramatycznych

– zbiór przyjętych w danej społeczności wzorów językowych zachowań grzecznościowych, zwyczajowo przyporządkowanych określonym sytuacjom pragmatycznym (Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2). Chodzi zatem przede wszystkim o formuły grzecznościowe, wyrażenia językowe pełniące funkcję grzecznościową, np. dziękuję bardzo, ogromnie mi przykro, czy mógłbym prosić…, bardzo mi miło. […]
Warto podkreślić, że w każdej kulturze, w każdym języku spotkamy się z innymi normami grzecznościowymi. Poznanie ich stanowi ważny element nauki języka obcego.

Warto sięgać do Poradni Językowej. Zachęcam do poczytania o grzeczności językowej PWN. Dowiecie się między innymi, czy co jest wulgaryzmem 🙂

Sporo ćwiczeń znajdziecie w e-podręczniku.

Warto też posłuchać autorytetów. O grzeczności językowej rozmawiają prof. Andrzej Markowski i prof. Radosław Pawelec w audycji radiowej.

(NACOBEZU) Na co będę zwracał uwagę  -Posłuchaj wykładu i zanotuj, jakie są główne zasady grzeczności językowej.


Etyka słowa a etykieta językowa from WSiP – Nowoczesna Edukacja on Vimeo.
Sprawdź się

Używanie kolokwializmów w sytuacjach oficjalnych jest częstym naruszeniem etykiety językowej. Warto być czujnym.
Potrenujcie








PRACA DOMOWA 

1. WYPISZ GŁOWNE ZASADY GRZECZNOŚCI JEZYKOWEJ. 
2. Wyjaśnij co to są szablony językowe  na podstawie informacji w podręczniku na stronie 52 i wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 18 . 



LEKTURA -STEFAN ŻEROMSKI, SYZYFOWE PRACE - OMAWIAMY 28 LUTEGO

JĘZYK POLSKI 10:30 https://join.skype.com/oT4Uy8HMlzQj LINK  

Nauczanie zdalne  (obie grupy) 24 stycznia 2021. Język polski.


Temat: Co określa naszą tożsamość?
Cel Poznam znaczenie słowa tożsamość
Umiem wskazać co określa moją tożsamość






































1. Przeczytaj fragmenty hasła słownikowego wyrazu tożsamość (podręcznik s. 310).

2. Wykonaj w zeszycie zad. 1 (a i b). / s. 310 


3. Wykonaj zad. 2. / s. 310. Przerysuj (wydrukuj + wklej) schemat i uzupełnij go w zeszycie.   Podpowiedź:  Co wpływa  na to, jaki/jaka jesteś?




              4. Odpowiedz w zeszycie na poniższe pytania (pełnymi zdaniami): 



1) Czy tożsamość człowieka może się zmienić i od czego to zależy?



2) Co robimy, by pokazać: jakimi jesteśmy osobami; co się nam podoba;

w jaki sposób postrzegamy świat? 


3) Czy jest ważne, aby uzewnętrzniać (pokazywać innym, obwieszczać) swoją  tożsamość?

Podpowiedź graficzna do zadania:






Lekcja 2 


Temat: Myśli Jana Pawła II inspiracją do rozważań o dziedzictwie kulturowym Polaków.

[ Podręcznik s. 311 - 312] 


Cel: Wiem co to jest dziedzictwo kulturowe i duchowe i umiem wskazać przykłady.

1. Przeczytaj tekst Jana Pawła II pt. Pamięć i tożsamość (podręcznik s. 311).

https://www.youtube.com/watch?v=pzrn_u6jJUM

https://www.youtube.com/watch?v=eOKwOkERZbA Europejskie dziedzictwo kulturowe. Pamięć i tożsamość

https://www.youtube.com/watch?v=e7-ZbBEw53o -Dziedzictwo kulturowe

https://www.youtube.com/watch?v=IHSgXxPhwJE - Dziedzictwo kulturowe w popkulturze

2. Wykonaj zad. 1 (a i b). / s. 312 (w zeszycie). 


a)   OJCZYZNA



b) Wyjaśnij, jak rozumiesz podane w podręczniku cytaty.



3. Wykonaj zad. 3 (a,b i c). / s. 312 (w zeszycie). 

Podpowiedź graficzna do podpunktu 3„b”:  Plakat Stanisława Dróżdża pt. Klepsydra




Praca domowa

Zastanów się, co Ty chciałabyś/chciałbyś przekazać kolejnym pokoleniom. Co warto byłoby  powierzyć z naszego otoczenia (wsi/gminy/powiatu/województwa). Co powinniśmy  pozostawić po sobie jako Polacy, następnie jako mieszkańcy świata XXI wieku. 

Możecie nawiązać do miejsc, tradycji, sztuki, organizacji,

ważnych osób.


                                 ZADANIE DLA CHĘTNYCH 

CZYM ZAJMUJE SIĘ UNESCO? DLACZEGO ICH DZIAŁALNOŚĆ JEST WAŻNA?


 Schemat do podpunktu 3 „c”:







Nauczanie zdalne 17 stycznia 2021. Język polski.

Rok 2021 jest ROKIEM NORWIDA

Temat1: A to Polska właśnie...różne spojrzenia na własny kraj na przykładzie analizy tekstów Cypriana Kamila Norwida i Marcina Świetlickiego.

Podręcznik, s. 313 C.K. Norwid "Moja piosenka II" 
Podręcznik, s. 348  Mariusz Świetlicki "Nowe pogo" 

C. K. Norwid

tu znajdziesz życiorys jego życiorys https://slideplayer.pl/slide/55157/ napisz notkę biograficzną 





Cel - Poznam utwory poetyckie dotyczące spojrzenia na Polskę w kontekście poezji romantycznej i poezji współczesnej.

       -   Umiem rozpoznać nastrój wiersza, rodzaj literacki tekstu Norwida( liryka) oraz wskazać podmiot liryczny, metaforę, powtórzenie, pytanie retoryczne, wers, rym, refren, strofę, prozę poetycką- Świetlicki.

                                  Zastanów się co to jest NOSTALGIA?  RAJ UTRACONY?

 
1. Jakie masz pozytywne i /lub negatywne skojarzenia z Polską? Jakie miejsca w naszym kraju was zachwycają? 

Sprawdź tu :) http://7cudow.national-geographic.pl/ranking


 2. Przeczytaj wiersz lub posłuchaj nagrania: https://polska-poezja.pl/lista-wierszy/147-cyprian-kamil-norwidmoja-piosnka-ii 

3. O czym jest tekst ,,Moja piosenka II"? Jak jest zbudowany: wskaż: podmiot liryczny, wers, rym, refren, strofę, metafory.

4. Odpowiedz pisemnie w zeszycie. Jak rozumiesz poniższe fragmenty wiersza:

"kruszynę chleba podnoszą z ziemi   --------

"winą jest dużą popsować gniazdo na gruszy bociane"----------

"pierwsze ukłony są - jak odwieczne Chrystusa wyznanie"---------

"do tych co mają tak za tak, nie za nie" -----------

"bez światło-cienia"------------

5. Odpowiedz pisemnie w zeszycie-  Napisz notatkę odpowiadając na poniższe pytania:

O czym jest wiersz Moja piosnka II? 

Kto jest podmiotem lirycznym?

Do kogo wiersz jest skierowany? 

Co jest charakterystyczne dla budowy tekstu?


6. Przeczytaj tekst M. Świetlickiego Nowe pogo, 

Na podstawie tekstu odpowiedz pisemnie  :

- opisz kraj widziany oczyma osoby mówiącej w wierszu;

-wskaż fragmenty charakteryzujące ludzi, ich przyzwyczajenia i zachowania;

- wskaż metafory;

- wskaz jakimi wartościami kierują się ludzie w opisanym kraju;

- jaką funkcję pełni powtórzenie spałem źle, dlaczego osoba mówiąca w wierszu źle śpi; 

Proza poetycka - utwór (M Świetlickiego) pisany prozą (utwór prozaiczny) o charakterze refleksyjnym, liryczno-opisowym, czasami pojawiają się el. epickie. Proza poetycka charakteryzuje się nagromadzeniem środków stylistycznych podobnie jak liryka.


Praca domowa

1. Opisz podobieństwa i różnice w obu utworach.

2. Pisownia partykuły nie z różnymi częściami mowy zeszyt ćwiczeń s. 102











Nauczanie zdalne 10 stycznia 2021. Język polski.


Temat1: Tajemniczy świat ballady A. Mickiewicz Świtezianka.


  1. Wiem co to jest ballada.

  2. Umiem wskazać związek przyrody z nastrojem i utworu

  3. umiem scharakteryzować narratora 

Podręcznik, s. 253

tekst do odsłuchania tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=1XjhpW6lDzM


1. Wypisz informacje o czasie i miejscu akcji ballady Świtezianka:
a) czas akcji
b) miejsce akcji
c) nastrój utworu

2. Skreśl niewłaściwą informację i uzupełnij zdanie: Narrator ballady jest wszystkowiedzący/ ma ograniczoną wiedzę, świadczy o tym cytat:

3. Uzupełnij plan wydarzeń w Świteziance: 

1. Nocne spotkanie kochanków
2.
3. Tajemniczość dziewczyny.
4.
5. Zobowiązanie strzelca do stałości w uczuciach.
6. Rozstanie zakochanych i przygoda strzelca:
a) 
b)cudowny widok -Świtezianka
c)
d) złamanie przysięgi wierności
e) 
7. Kara


4. Uzupełnij tabelę ( do zeszytu):

składniki świata

elementy realistyczne

elementy fantastyczne

miejsce



bohater



wydarzenia




5. Oceń postępowanie bohaterów:
a) dziewczyna/Świtezianka
b) strzelec
c) wina i kara w balladzie -napisz kto wobec kogo ponosi winę i jak zostaje ukarany?
d) jaka jest rada dla strzelca-podaj cytat.


6. Ballada ( gatunek mieszany ) - występują w niej elementy liryczne ( nastrojowość, emocjonalność ), epickie ( narracyjność ) i dramatyczne ( dialog, akcja ). Wywodzi się z tradycji ludowej, jej tematem jest najczęściej jakieś niezwykłe zdarzenie, legenda, podanie historyczne.

7. Mickiewicz wymyślił wyraz świtezianka na potrzeby swojego utworu, stwórz definicję tego słowa. Pamiętasz jak nazywamy takie nowo powstałe wyrazy?


Praca domowa ZADANIE  1 str. 255.

Temat 2 Funkcja zdrobnienia i zgrubienia w tekście. 

1. Znam,  rozpoznaję i umiem zastosować wyrazy nacechowane ekspresywnie czyli zdrobnienia, zgrubienia

Podręcznik s.169/170

ramka zielona ze s. 169  i ramka ze s.170 do zeszytu.

Wykonaj zadania 1, 2, 4, 5  s. 169 z podręcznika pisemnie. 









Witam serdecznie  materiał na 8 i 15 listopada
Temat 1: Analiza słowotwórcza wyrazów, podręcznik, strona 123-125 (przykłady z niebieskich ramek do zeszytu) 
praca domowa -wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń str. 40-43.
DODATKOWO  karty pracy dotycząca Latarnika wysłana na maila
https://www.youtube.com/watch?v=BI1sGd1N38c link do lektury:)
Latarnik -quiz  https://pisupisu.pl/klasa7/latarnik-test-1

Pozdrawiam serdecznie BG.




WOP