Serdecznie witamy:)
Na blogu będziemy zamieszczały materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.
Termin omawiania: maj/czerwiec
WOP 29 maja 2021
Temat: Kościół w średniowieczu
– jaką rolę odgrywało duchowieństwo w średniowieczu,
– kim byli zakonnicy i czym się zajmowali,
Dla grupy pracującej w domu 18 kwietnia 2021
Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy o unii polsko-litewskiej. Dowiedzieliśmy się:
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem
Dla powtórzenia obejrzyj filmy i wykonaj ćwiczenia.
Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów, np.:
Pójdę kino jutro mama z à to nie jest wypowiedzenie
Pójdę jutro do kina z mamą à to jest wypowiedzenie
Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów, np.:
Pójdę kino jutro mama z à to nie jest wypowiedzenie
Pójdę jutro do kina z mamą à to jest wypowiedzenie
Temat lekcji: Powtórzenie
wiadomości o wypowiedzeniu.
Cel:
1.
Będziesz
wiedział jak dzielą się wypowiedzenia.
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji powtórzymy sobie wiadomości o wypowiedzeniu.
Na początek zapoznaj się z poniższa
notatką i zapisz ją w zeszycie:
Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów,
np.:
Pójdę kino jutro mama z à to nie jest
wypowiedzenie
Pójdę jutro do kina z mamą à to jest
wypowiedzenie
Jak dzielimy wypowiedzenia?
A teraz ustnie wykonaj
poniższe ćwiczenie:
Określ typy
wypowiedzeń ze względu na cel wypowiedzi:
Przykład: Mamo, jestem
głodny. --> wypowiedzenie oznajmujące
Zrób to dla mnie!
W szkole było dziś
bardzo wesoło.
Jutro jedziemy na
wycieczkę.
Posprzątaj szybko
swój pokój!
Spotkałem po
drodze mojego najlepszego przyjaciela.
Dokąd idziesz?
O której jest
mecz?
Kiedy jedziesz na
ferie?
Dlaczego mnie
okłamujesz?
Oby tak się stało!
Chce mi się spać.
Istnieje również inny podział
wypowiedzeń który dotyczy tego czy zawiera ono orzeczenie.
Orzeczenie to czynność wykonywana przez podmiot. Wyrażone jest
czasownikiem w formie osobowej
Odpowiada na
pytanie: co robi?
Np.
Kasia czyta książkę.
W związku z tym
wypowiedzenia dzielimy następująco:
Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia:
https://learningapps.org/watch?v=pib27xynk20
https://learningapps.org/watch?v=p8z905g7n20
Na koniec wykonaj ćwiczenia dostępne
poniżej:
https://wordwall.net/pl/resource/864997/wypowiedzenia
https://wordwall.net/pl/resource/481547/polski/wypowiedzenia
Praca domowa
Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji
- tekst zapisany na czerwono oraz obrazki (można je wydrukować lub przepisać).
WOP
14 marca 2021
Temat: Zjednoczenie Polski.Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202
Cele:
- będę wiedział którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski
- z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski
- jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek
Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek
1. Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.
2. Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.
3. Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.
4. W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.
5. ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.
6. Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska.
Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:
Praca domowa: ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń
Dla chętnych: quiz i prezentacja
Temat lekcji: Jaki utwór nazywamy bajką?
Cel:
1.
Będziesz
wiedział jakim utworem jest bajka.
(temat
oraz cel zapisz w zeszycie)
Na
dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o bajkach. Są to utwory które często
mylone są z baśniami, ale jest to całkiem inny gatunek literacki.
Bajka jest jednym z najstarszych gatunków literackich, wywodzi się z tradycji ludowej wielu narodów. Pierwsze bajki powstawały w państwach starożytnych w Grecji i Rzymie. W Polsce mistrzami tego gatunku byli Ignacy Krasicki, Aleksander Fredro i Adam Mickiewicz, a największą popularnością cieszył się w czasach oświecenia.
A teraz zapoznaj się z poniższą notatką:
BAJKA
- krótki, najczęściej żartobliwy utwór, często pisany wierszem. Jej bohaterami
są najczęściej zwierzęta i ludzie, wyposażone w pewne cechy np. lis jest zawsze
chytry, a wilk żarłoczny. Najbardziej znana jest forma bajki zwierzęcej, w
której pod postaciami zwierząt kryją się cechy ludzkie. Przedstawione zwierzę
jest alegorią określonych
cech, np. lew – siły, zając – płochliwości, mrówka – pracowitości. Krótkie
wydarzenia opowiedziane w bajkach zmierzają do wyraźnego finału, z którego
płynie morał, czyli pouczenie
sformułowane wprost lub wyraźnie zasugerowane.
TYPY BAJEK
1. EPIGRAMATYCZNA – krótka, zwięzła, opisuje krótką rozmowę lub
wydarzenie.
2. NARRACYJNA – dłuższa, z rozbudowaną fabułą, opisuje więcej
wydarzeń.
Następnie
zapoznaj się z poniższą prezentacją i wykonaj polecenia w niej zawarte:
https://view.genial.ly/5eac7ba57b8ef50d76d1f8d6/dossier-bajka
A teraz otwórz podręcznik do języka polskiego. Na stronach 223-225 znajdziesz kilka najbardziej znanych bajek. Przeczytaj je i zastanów się jaki morał płynie z każdej z nich. Nie musisz zapisywać swoich odpowiedzi.
Na koniec wykonaj ćwiczenia dotyczące bajek:
https://wordwall.net/pl/resource/893486/zwierz%C4%99ta-w-bajkach-jako-alegorie-ludzkich-cech
https://wordwall.net/pl/resource/893385/czy-dobrze-znasz-bajki
https://wordwall.net/pl/resource/296138/cechy-bajki
Praca domowa
Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji (tekst napisany czerwoną czcionką). Nie musisz przesyłać zadania do nauczyciela.
Wiedza o Polsce 7 marca 2021
Temat: Rozbicie dzielnicowe
Wiedza o Polsce, sobota 28 lutego 2021
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.
Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:
- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)
- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)
- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)
- szata roślinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt
- wytwory działalności człowieka (np. budynki, drogi)
Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.
Sprawdź się:
Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)
Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.
Temat lekcji: Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.
Cel:
1.
Potrafisz
poprawnie stosować „rz”, „ż”, „ch”, „h”.
(temat
oraz cel zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie co nieco z ortografii, a dokładniej mówiąc skupimy się na zastosowaniu „rz”, „ż”, „ch” i „h”.
Na początek
powtórzymy sobie reguły ich stosowania. Zapoznaj się z poniższą notatką:
A
teraz wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższym linkiem:
https://wordwall.net/pl/resource/2078372/pisownia-wyraz%C3%B3w-z-rz-%C5%BC-h-i-ch
https://wordwall.net/pl/resource/1624364/polski/pisownia-wyraz%c3%b3w-z-%c5%bc-i-rz
https://wordwall.net/pl/resource/7569706/polski/pisownia-wyraz%c3%b3w-z-ch-i-h
https://wordwall.net/pl/resource/1022447/polski/pisownia-wyraz%c3%b3w-z-rz-%c5%bc-ch-h
Praca
domowa
Wykonaj
ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń str. 85, 86, 87 (temat „Pisownia wyrazów z rz, ż, ch i h – inne reguły”).
Temat lekcji: Sudety i Karpaty
Cele lekcji:
- będę potrafił opisać ukształtowanie terenu w górach średnich,
- będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich,
·-będę potafił znaczenie gór dla turystyki
Materiał do lekcji: https://epodreczniki.pl/a/sudety-i-karpaty/D1AgPkqD
Notatka:
1. Góry średnie – Sudety i Karpaty – leżą na południu i południowym zachodzie Polski.Charakterystyczne dla gór średnich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami.
2. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.
3. Do Karpat zaliczamy m.in. Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–1300 m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady
Dla chętnych:
Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w
https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w
Zadanie domowe:
Opiszę jakie jest wykorzystanie terenów gór średnich.
(znaczenie gospodarcze gór średnich)
Temat lekcji: "Dynasta Miziołków" J.Olech - kto jest kim w rodzinie Miziołka?
Cel:
1.
Potrafisz
wymienić elementy świata przedstawionego w lekturze.
(temat
oraz cel zapisz w zeszycie)
Dzisiaj
porozmawiamy na temat naszej kolejnej lektury w tym roku szkolnym, a mianowicie
na temat „Dynastii Miziołków”. Jest to zabawna powieść w napisana formie
sekretnego pamiętnika prowadzonego przez jedenastoletniego chłopca, którego w
rodzinie wszyscy nazywają Miziołkiem. Autorką jest Joanna Olech.
A teraz omówimy
sobie elementy świata przedstawionego w lekturze (poniższą notatkę zapisz w
zeszycie):
ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W „DYNASTII MIZIOŁKÓW”:
1. Czas akcji: jeden rok: od 1 kwietnia do 31 marca
2. Miejsce akcji: Warszawa
3. Bohaterowie:
a)
Miziołek –
główny bohater i narrator, ma 12 lat;
b) Mamiszon – mama Miziołka;
c) Papiszon – tata Miziołka;
d) Kaszydło – młodsza siostra Miziołka, ma 4 lata;
e) Mały Potwór – najmłodsza siostra Miziołka;
f) Koledzy z klasy Miziołka: Beata, Piroman, Fifa, Klakson.
4. Wydarzenia:
A
teraz sprawdź swoją wiedzę na temat przeczytanej lektury – rozwiąż quiz
dostępny pod poniższym linkiem:
A
teraz wykonaj ćwiczenie 1 i 2 dostępne pod poniższym linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/rodzina-rod-dynastia/DMkhKvndu
Praca
domowa
Wykonaj
ćwiczenia z poniższej karty pracy. Jeżeli masz możliwość możesz ją wydrukować,
jeżeli nie to zapisz odpowiedzi w zeszycie
Wiedza o Polsce
7 lutego 2021
Temat: Krajobraz wysokogórski Tatr
Cel: -Będziesz wiedział czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr. -Będziesz potrafił wskazać Tatry na mapie.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81
Tatry Wysokie
1. Uzupełnij brakujące informacje w zdaniach.Tatry są częścią łańcucha górskiego …………………………………………………… . Na obszarze Polski Tatry dzielą się na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ………………………. .
2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.1. jeziora polodowcowe, 2. strome stoki, 3. wapienie, 4. granity, 5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone przez lodowce, 7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina Kościeliska
4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.
1. Ryba żyjąca w górskich potokach.2. Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.3. Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.4. Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.5. Największy tatrzański ssak.6. Ptak drapieżny.7. „Świszczący” roślinożerca.8. Szafrany spiskie.
Hasło:…………………………………………………………
Obejrzyj film o Tatrzańskim Parku Narodowym:
Zobacz jak tańczą górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni:
Dla chętnych: zobacz propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z rodziną.
A jeśli szczególnie zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego
Praca domowa: ćwiczenia s. 46 - 48, dla chętnych
4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.
Temat lekcji: O częściach mowy, które nie
zmieniają swoich form.
Cele:
1.
Wiesz
czym jest wykrzyknik i partykuła.
2.
Wiesz
czym są odmienne i nieodmienne części mowy.
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o częściach mowy. Już wcześniej poznałeś/łaś większość z nich, ale tym razem skupimy się na tym na jakie dwie grupy można je podzielić.
Na
początek przypomnimy sobie krótko te części mowy które już znasz. Pomoże Ci w
tym poniższa prezentacja:
W języku
polskim części mowy możemy podzielić na dwie grupy:
Teraz
gdy już wiesz jak dzielą się części mowy, skupimy się na dwóch z nich, a
dokładniej na tym czym jest WYKRZYKNIK i PARTYKUŁA.
A teraz
pora na kilka ćwiczeń. Wykonaj ćwiczenie 9 i 10 dostępne pod poniższym linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/forma-bez-zmian---nieodmienne-czesci-mowy/DyfOMz4Iz
A następnie sprawdź swoją wiedzę próbując swoich sił w króciutkich grach:
https://wordwall.net/resource/1127294/polski/wykrzykniki-i-partyku%c5%82y
https://wordwall.net/resource/1032744/polski/wykrzyknik-i-partyku%C5%82a
https://wordwall.net/resource/948800/partyku%C5%82y
Praca domowa
Wykonaj
ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń dotyczące wykrzykników i partykuł (str. 74)
Temat lekcji: Krajobraz Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej.
Cel:
- Będziesz wiedział jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu wyżyny
Materiał w podręczniku str. 68-73
1.
Wyżyna Krakowsko-Częstochowska (zwana też JURĄ Krakowsko-
Częstochowską) leży na wschód od Wyżyny Śląskiej. Mimo nazwy wyżyny ani Kraków,
ani Częstochowa nie leżą na niej.
Położenie na mapie Polski Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
2.
Na obszarze wyżyny występują liczne pagórki. Wyżynę
budują głównie skały wapienne, które rozpuszcza woda opadowa zawierająca
dwutlenek węgla.
3.
Krasowienie – to proces rozpuszczania skał wapiennych
przez wodę opadową zawierającą dwutlenek węgla.
4.
Charakterystyczne elementy krajobrazu krasowego:
Elementy na powierzchni |
Elementy podziemne |
- głębokie
doliny np. Dolina Prądnika |
- podziemne
korytarze |
- skałki wapienne tzw.
Ostańce |
- jaskinie , a w nich: |
- lejki krasowe |
* stalaktyty – zwisające
sople |
- wywierzyska – źródła
dające początek |
* stalagmity – słupki
wystające z dna jaskini |
niektórym rzekom. |
* stalagnaty – kolumny,
które powstały z |
|
połączenia
stalaktytu i stalagmitu |
5. Dziedzictwo przyrodnicze i
kulturowe Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej:
Ojcowski Park Narodowy – symbolem parku jest nietoperz, a osobliwością Maczuga Herkulesa
Szlak Orlich Gniazd – to system obronny, który powstał na zlecenie króla Kazimierza Wielkiego składający się z ok. 25 ruin zamków.
6. Gospodarka na wyżynie:
- to obszar rolniczo – turystyczny;
- największe miasta to Olkusz i Zawiercie;
- obecnie na wyżynie wydobywa się złoża cynku;
- w Zawierciu działa huta żelaza i szkła;
- folklor regionu:
Dla chętnych:
Zapraszam do wirtualnej wycieczki po Jaskini Raj, która znajduje się w Górach Świętokrzyskich we wnętrzu wzgórza Malik.
https://epodreczniki.pl/a/wycieczka-wirtualna-jaskinia-raj/DFiXUPlMs
A oto inne film związanych z tematem :
https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY&t=78s
Zadanie domowe:
Zeszyt ćwiczeń str. 43-44.
Wyjaśnię co to Maczuga Herkulesa.
Pozdrawiam :)
Temat lekcji: Przyimek – mały zarządca.
Cel:
1. Dowiesz się, czym jest przyimek. (temat oraz cel zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się czym jest
przyimek.
Na początek obejrzyj krótki filmik:
Pewnie zastanawiasz się, dlaczego przyimek został nazwany w temacie „małym zarządcą”. Stało się tak, ponieważ ta część mowy rządzi określonym przypadkiem rzeczownika, z którym się łączy i tworzy wyrażenie przyimkowe.
Pod tematem i celem lekcji zapisz w zeszycie
poniższą notatkę (definicja przyimka i wyrażenia przyimkowego). Jeżeli masz możliwość możesz również wydrukować i wkleić obrazek z przykładami przyimków.
Przyimek – nieodmienna i niesamodzielna część mowy, która służy do określania relacji dotyczących przede wszystkim miejsca i czasu. Łączy się z rzeczownikiem, tworząc wyrażenie przyimkowe.
Wyrażenie przyimkowe – związek przyimka z rzeczownikiem, np.:
na (przyimek) + jezdni (rzeczownik) = na jezdni (wyrażenie
przyimkowe)
A teraz spójrz na obrazki i powiedz gdzie
znajduje się piłka na każdym z nich:
Brawo! Utworzyłaś/utworzyłeś właśnie
wyrażenia przyimkowe.
A teraz wykonaj następujące ćwiczenia dotyczące przyimków: ćw. 1, 5, 6
https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/DWJG1eWGt
Możesz również sprawdzić swoją wiedzę próbując swoich sił w mini-grze:
https://wordwall.net/pl/resource/1006519/przyimki
Praca
domowa:
Temat lekcji: Jak napisać list oficjalny?
Cel:
1. Dowiesz się, czy różni się list oficjalny od prywatnego. (temat oraz cel zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się czym różni się list oficjalny od prywatnego i jak go napisać.
Na początek przypomnij sobie jak powinien
wyglądać list prywatny, czyli taki który wysyłamy do osoby którą dobrze
znamy, np. do kolegi, babci, itp.
A teraz wykonaj ćwiczenia dotyczące listu
oficjalnego dostępne pod poniższym linkiem:
https://epodreczniki.pl/a/list-oficjalny/DZmI69Q6p
Praca domowa:
Napisz
na kartce A‑4 (może być na komputerze) list oficjalny do wybranego adresata:
·
do
dyrektora szkoły (np. z prośbą o przesunięcie terminu dyskoteki
szkolnej);
·
do
Ministerstwa Edukacji Narodowej (np. z prośbą o dodatkowy dzień wolny
od nauki szkolnej);
·
do
Rady Miasta (np. z prośbą o sfinansowanie budowy pływalni w waszej
szkole).
Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej
Cele:
Będę potrafił/a wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny
Śląskiej
Będę potrafił/a opisać zmiany, jakie zachodzą
w uprzemysłowionym środowisku
1. Obejrzyjmy Prezentacja
Notatka:
1. Cechy krajobrazu:
- do rozwoju przemysłu na Wyżynie Śląskiej przyczyniły się złoża
węgla kamiennego
- w krajobrazie
miejsko-przemysłowym przeważają obszary miejskie, fabryki i kopalnie
- rozwój
przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska
przyrodniczego
- najciekawsze zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki
- Ślązacy tradycyjnie zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej należą: gwara śląska, obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,
Obejrzyjcie film o Wyżynie
Śląskiej:
Praca domowa: ćw. str. 38.
Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny
Lubelskiej
Cel:
Będę
potrafił/a wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.
Będę potrafił/a powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.
Obejrzyjmy Prezentację .
Notatka:
1.Krajobraz rolniczy na
Wyżynie Lubelskiej rozwinął się przede wszystkim z powodu występujących tutaj
bardzo żyznych gleb takich jak czarnoziemy.
2.Na żyznych glebach
czarnoziemach uprawia się: ………………………………………………………………………………….. (pszenicę, buraki cukrowe, chmiel i
tytoń.)
3.Wąwóz to wyżłobiona
przez wodę opadową dolina
o stromych zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na
wymywanie.
4.miasta Wyżyny
Lubelskiej to: 1……………2.…………..3……………
Obejrzycie film:
https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ
Praca domowa: ćw. str. 40 i 41
Pozdrawiam
p. Marta
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAIMEK to część mowy, która zastępuje
rzeczownik, przymiotnik, liczebnik i przysłówek.
Zaimki pełnią bardzo ważną funkcję, ponieważ dzięki nim unikamy powtórzeń wyrazów oraz skracamy naszą wypowiedź, np. zamiast:
Bardzo lubię Przemka. Przemek jest moim najlepszym kolegą. Na Przemku zawsze mogę polegać.
Powiemy:
Bardzo lubię Przemka. On jest moim najlepszym kolegą. Na nim zawsze mogę polegać.
Inny przyklad:
https://epodreczniki.pl/a/nie-ma-niezastapionych-czyli-o-zaimku/DYKvnq2rY
Praca domowa:
Ćwiczenia, rozdział: części mowy - zaimek
Wiedza o Polsce 17 stycznia
Temat lekcji: Krajobraz Niziny Mazowieckiej.
Cel: - będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.
Notatka do zeszytu:
2. Obejrzę: https://www.youtube.com/watch?v=kiFBzSDKYIw&t=24s
Temat
lekcji: Krajobraz wielkomiejski Warszawy.
Cel: będę potrafił
wymienić elementy krajobrazu wielkomiejskiego,
Obejrzę: https://www.youtube.com/watch?v=-QuytPKHpB0
Prezentacja dla chętnych: https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf
Zadanie do wykonania
Zeszyt ćwiczeń strona 31, 32, 34, 35
Pozdrawiam
p.Marta
Wiedza o Polsce
Niedziela 10 stycznia 2021
Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w zeszycie)
Cel:
-jakie są charakterystyczne
elementy krajobrazu nadmorskiego.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 40 - 44.
Zapiszcie notatkę (w punktach
2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Oblewające terytorium Polski
od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i najpłytszych mórz na
świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza śródziemnego, ponieważ prawie ze wszystkich stron otacza je ląd.
Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem 13-15*C).Woda w Bałtyku jest
słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości wód słodkich (opady oraz wpadające
do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód słonych z Morza Północnego oraz
małego parowania.
2. Korzystając z mapy wymień
państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.
http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf
....................................................................................................................................................
3. Po przeczytaniu fragmentu
podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy wpływ na
kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.
....................................................................................................................................................
4. Na podstawie schematu ze
strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro przybrzeżne.
....................................................................................................................................................
5. Wymień największe atrakcje
turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.
....................................................................................................................................................
Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia
filmów o polskich PN nad Bałtykiem:
https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw
https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM
Zadanie domowe:
Rozwiąż krzyżówkę. Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego
znaczenie.
1. Ryba występująca w Bałtyku.
2.
Nadmorskie budowle, które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla
turystów.
3. Nadmorskie lasy, w których przeważają sosny.
4. Słowińcy i Kaszubi kryli nią dawniej dachy swoich
domów.
5. Pora roku, w której ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.
6. Mewa … – jeden z najliczniejszych gatunków mew.
7. Duży ptak drapieżny polujący na ryby.
8. Nadmorskie miasto, w którym znajdują się port rybacki
i mała stocznia. Mieści się w nim również Muzeum Wsi Słowińskiej.
9. Tam się znajduje Muzeum Wsi Słowińskiej.
10. … nadmorska – roślina porastająca wydmy.
11. Największe jezioro przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.
Hasło:
Rośliny………………………………………………..
Wyjaśnienie
hasła:………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………….
Wiedza o Polsce
Niedziela 10 stycznia 2021
Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w zeszycie)
Cel:
-jakie są charakterystyczne elementy
krajobrazu pojezierzy.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 45- 49.
Zapiszcie notatkę (w punktach
2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Na południe od pasa pobrzeży
rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy znajdują się: Pojezierze
Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze Mazurskie. Największe
jeziora w Polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.
2. Korzystając z mapy wymień
największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.
...................................................................................................................................................
3. Po przeczytaniu fragmentu
podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy wpływ na kształtowanie się
krajobrazu pojezierzy.
....................................................................................................................................................
4. Wymień największe atrakcje turystyczne
Pojezierza Mazurskiego.
....................................................................................................................................................
Na zakończenie zapraszam Was do
obejrzenia filmów o Wigierskim PN.
https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA
oraz spacer ścieżką przyrodniczą
po Mazurach:
http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html
Pozdrawiam
p.Marta