klasa 5d

Serdecznie witamy:)
Na blogu będziemy zamieszczały materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.

Kontakt do nauczyciela:
p.Kinga: kinga.luczak@orpeg.pl
p.Marta: martamajchrzak.spk@gmail.com

.

Wiedza o Polsce godzina 10.00       link https://join.skype.com/osTxiHcQ9yoT 

Język polski godzina 11.00               link  https://meet.google.com/szu-qhro-jcn    



PRACE DOMOWE PROSZĘ PRZESYŁAĆ NA PROFIL KLASY GOOGLE CLASSROOM:



NAJBLIŻSZA LEKTURA: "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicz
Termin omawiania: maj/czerwiec
Lektura jest dostępna w formie e-booku na stronie: www.wolnelektury.pl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WOP  29 maja 2021

Temat: Kościół w średniowieczu

Na co będę zwracać uwagę: 
– jaką rolę odgrywało duchowieństwo w średniowieczu,
– kim byli zakonnicy i czym się zajmowali,
– jakie zakony powstały w średniowiecze. 


Stan duchowny
Do stanu duchownego mógł należeć każdy, kto przyjął święcenia kapłańskie lub zakonne.
Duchowieństwo było najlepiej wykształconą grupą społeczną w średniowieczu. Najważniejszym zadaniem duchownych było duszpasterstwo. Duchowni sprawowali również ważne urzędy państwowe.

Zakon to organizacja, której członkowie składają śluby i żyją według ściśle określonych reguł
Zakonnicy składali śluby ubóstwa, celibatu i posłuszeństwa. Miejscem pobytu zakonników były klasztory. Zakonnicy poświęcali się modlitwie i pracy. Przełożonym klasztoru był opat
 
Najważniejsze zakony średniowieczne
Zakony kontemplacyjne (zakonnicy żyli w zamkniętych klasztorach)
– benedyktyni –  m.in. zajmowali się przepisywaniem ksiąg
– cystersi – odegrali ważną rolę w rozwoju rolnictwa

Zakony żebracze –  zajmowali się duszpasterstwem i żyli z jałmużny
– franciszkanie – założycielem był św. Franciszek z Asyżu
– dominikanie – założycielem był św. Dominik Guzman
 
W średniowieczu Kościół był również ważną instytucją kultury.W klasztorach przepisywano i przechowywano księgi. Kościół organizował szkoły 

Dla chętnych materiał dodatkowy.
_

Język polski 16 maja

Temat: Świat przedstawiony na kartach powieści "W pustyni i w puszczy".

Cel:
Będziesz potrafił:
- omówić elementy świata przedstawionego w lekturze;
- określić rodzaj narracji w lekturze;
- udowodnić że lektura jest powieścią przygodową.

Aby przypomnieć sobie najważniejsze informacje o lekturze obejrzyj poniższy filmik:




Wiedza o Polsce 16 maja

Temat: Monarchia stanowa w Polsce

Podręcznik s. 222-227

Na co będę zwracać uwagę:
- jakie są różnice między monarchią patrymonialną i stanową,
- w jaki sposób polskie rycerstwo stało się szlachtą,
- jakie przywileje otrzymała szlachta od władców Polski.







Ważne pojęcia:
stan - grupa społeczna wyodrębniona pod względem prawnym; przynależność do niego (poza duchowieństwem) była dziedziczona

przywilej - dokument wydawany przez władcę dla określonej grupy społecznej, regulujący jej status prawny

rycerstwo - grupa społeczna w średniowiecznej Europie, której zadaniem była służba wojskowa, wytworzyła ona specyficzny styl życia i obyczajowość

magnateria - górna warstwa szlachty w Polsce, nie wyodrębniona w sensie prawnym; kryterium przynależności do magnaterii był przede wszystkim majątek

Stany w średniowiecznej Polsce:
- duchowieństwo
- rycerstwo (później przekształcone w szlachtę)
- mieszczaństwo
- chłopstwo

Dla chętnych materiał dodatkowy do poczytania.








Wiedza o Polsce 9 maja 2021

Temat: Sztuka średniowieczna

Cele lekcji:


–  będę wiedział jakie były główne zadania sztuki w okresie średniowiecza,

 – będę potrafił wymienić główne cechy stylu romańskiego i gotyc­kiego w architekturze,

 1. Sztuka średniowiecza miała ścisły związek z chrześcijaństwem. Jej głównymi zadaniami było głoszenie chwały bożej oraz przybliżanie ludziom zasad wiary. Dzięki malowidłom i rzeźbom religijnym było możliwe pozna­nie przez niepiśmiennych ludzi treści Pisma Świętego.

2. Cechy architektury romańskiej:

-zwarta bryła

-łuki półkoliste

-małe okna

-materiał budowlany-kamień

-prostota

-kościoły dekorowane rzeźbami i płaskorzeźbami.

3. Cechy architekrury gotyckiej:

-bryła-wysoka, strzelista, lekka

-materiał budowlany-cegła, rzadziej kamień

-łuki-ostre

-konstrukcja-szkieletowa

-dekoracja-witraże









JĘZYK POLSKI

Dla grupy pracującej w domu 18 kwietnia 2021

Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy na temat związków występujących w zdaniu. 
Aby przypomnieć sobie informacje z lekcji zapoznaj się z poniższą prezentacją:



Praca domowa
Przygotuj się na test. W ramach treningu wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższym linkiem:


Wiedza o Polsce

Dla grupy pracującej w domu 18 kwietnia 2021

Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy o unii polsko-litewskiej. Dowiedzieliśmy się:

- w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem


Dla powtórzenia obejrzyj filmy i wykonaj ćwiczenia.



Jadwiga i Jagiełło – Od Andegawenów do Jagiellonów

Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim

Praca domowa: ćwiczenia s. 113-115
Dla chętnych: ćwiczenia s. 116-117 i quiz




JĘZYK POLSKI
28.03.2021

ZADANIA DO WYKONANIA 28 MARCA

Na poprzedniej lekcji rozmawialiśmy na temat wypowiedzeń.

Dowiedziałeś/łaś się że:

Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów, np.:

Pójdę kino jutro mama z à to nie jest wypowiedzenie

Pójdę jutro do kina z mamą à to jest wypowiedzenie


Nauczyłeś się również że są dwa podziały wypowiedzeń:



Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń z rozdziału: Podział wypowiedzeń: powtórzenie.


Wiedza o Polsce 28 marca

Na ostatniej lekcji omawialiśmy rządy Kazimierza Wielkiego.

Władzę po królu Władysławie Łokietku w Królestwie Polskim odziedziczył jego syn Kazimierz (nazwany później Wielkim). Został on koronowany w katedrze wawelskiej. Władca musiał uporać się z wieloma problemami. Państwo było wyniszczone długotrwałymi wojnami, co nie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu. Jednak król okazał się dobrym gospodarzem. Za jego długiego panowania (panował w latach 1333–1370) Polska stała silnym się państwem z dobrze rozwiniętą gospodarką. Był ostatnim władcą z dynastii piastowskiej na polskim tronie.

Zadanie do wykonania w domu 28 marca rozwiąż test. Sprawdź ile zapamiętałeś test. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

Zadanie do wykonania 28 marca w domu (odpowiedzi zapisz w zeszycie)
Praca z mapą:
a)Wskaż ziemie, które zostały przyłączone do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego.
b)Wskaż państwa, z którymi sąsiadowało Królestwo Polskie.
c)Wymień i wskaż największe miasta w Polsce za czasów Kazimierza Wielkiego.
d)Wskaż ziemie, które Krzyżacy zwrócili Polsce na mocy pokoju zawartego 1343 roku w Kaliszu.
e)Przyjrzyj się mapie i powiedz, dlaczego Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki zabiegali tyle lat o odzyskanie Pomorza Gdańskiego. Dlaczego utrata tych ziem była taka dotkliwa dla państwa polskiego?


Przyjemnej pracy do zobaczenia po świętach:)












JĘZYK POLSKI
28.03.2021

ZADANIA DO WYKONANIA DLA GRUPY NIEBIESKIEJ NA DZIEŃ 28 MARCA

Na poprzedniej lekcji rozmawialiśmy na temat wypowiedzeń.

Dowiedziałeś/łaś się że:

Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów, np.:

Pójdę kino jutro mama z à to nie jest wypowiedzenie

Pójdę jutro do kina z mamą à to jest wypowiedzenie


Nauczyłeś się również że są dwa podziały wypowiedzeń:



Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń z rozdziału: Podział wypowiedzeń: powtórzenie.




JĘZYK POLSKI
14.03.2021

Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.

 

Cel:

1.      Będziesz wiedział jak dzielą się wypowiedzenia.

(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji powtórzymy sobie wiadomości o wypowiedzeniu.

Na początek zapoznaj się z poniższa notatką i zapisz ją w zeszycie:

 

Wypowiedzenie jest to logicznie i gramatycznie uporządkowany ciąg wyrazów, np.:

Pójdę kino jutro mama z à to nie jest wypowiedzenie

Pójdę jutro do kina z mamą à to jest wypowiedzenie

 

Jak dzielimy wypowiedzenia?

A teraz ustnie wykonaj poniższe ćwiczenie:

Określ typy wypowiedzeń ze względu na cel wypowiedzi:

Przykład: Mamo, jestem głodny. --> wypowiedzenie oznajmujące  

Zrób to dla mnie!

W szkole było dziś bardzo wesoło.

Jutro jedziemy na wycieczkę.

Posprzątaj szybko swój pokój!

Spotkałem po drodze mojego najlepszego przyjaciela.

Dokąd idziesz?

O której jest mecz?

Kiedy jedziesz na ferie?

Dlaczego mnie okłamujesz?

Oby tak się stało!

Chce mi się spać.


Istnieje również inny podział wypowiedzeń który dotyczy tego czy zawiera ono orzeczenie.

Orzeczenie to czynność wykonywana przez podmiot. Wyrażone jest czasownikiem w formie osobowej

Odpowiada na pytanie: co robi? 

Np. Kasia czyta książkę.

 

W związku z tym wypowiedzenia dzielimy następująco:


Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia:


Praca domowa

Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji - tekst zapisany na czerwono oraz obrazki (można je wydrukować lub przepisać).


WOP

14 marca 2021

Temat: Zjednoczenie Polski.
Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202

Cele:
- będę wiedział którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski
- z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski
- jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek

Notatka:
Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek
1.   Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył  Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego. 
2.   Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa. 
3.   Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego. 
4.   W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski. 
5.  ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku  podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.
6.   Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska.  
Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:
oraz:


Praca domowa: ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń
Dla chętnych: quiz i prezentacja 
























JĘZYK POLSKI
07.03.2021

Temat lekcji: Jaki utwór nazywamy bajką?

Cel:

1.      Będziesz wiedział jakim utworem jest bajka.

(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o bajkach. Są to utwory które często mylone są z baśniami, ale jest to całkiem inny gatunek literacki.

Bajka jest jednym z najstarszych gatunków literackich, wywodzi się z tradycji ludowej wielu narodów. Pierwsze bajki powstawały w państwach starożytnych w Grecji i Rzymie. W Polsce mistrzami tego gatunku byli Ignacy Krasicki, Aleksander Fredro i Adam Mickiewicz, a największą popularnością cieszył się w czasach oświecenia.

A teraz zapoznaj się z poniższą notatką:

BAJKA - krótki, najczęściej żartobliwy utwór, często pisany wierszem. Jej bohaterami są najczęściej zwierzęta i ludzie, wyposażone w pewne cechy np. lis jest zawsze chytry, a wilk żarłoczny. Najbardziej znana jest forma bajki zwierzęcej, w której pod postaciami zwierząt kryją się cechy ludzkie. Przedstawione zwierzę jest alegorią określonych cech, np. lew – siły, zając – płochliwości, mrówka – pracowitości. Krótkie wydarzenia opowiedziane w bajkach zmierzają do wyraźnego finału, z którego płynie morał, czyli pouczenie sformułowane wprost lub wyraźnie zasugerowane.

 

TYPY BAJEK

1. EPIGRAMATYCZNA – krótka, zwięzła, opisuje krótką rozmowę lub wydarzenie.

2. NARRACYJNA – dłuższa, z rozbudowaną fabułą, opisuje więcej wydarzeń.


Następnie zapoznaj się z poniższą prezentacją i wykonaj polecenia w niej zawarte:

https://view.genial.ly/5eac7ba57b8ef50d76d1f8d6/dossier-bajka

 

A teraz otwórz podręcznik do języka polskiego. Na stronach 223-225 znajdziesz kilka najbardziej znanych bajek. Przeczytaj je i zastanów się jaki morał płynie z każdej z nich. Nie musisz zapisywać swoich odpowiedzi.


Na koniec wykonaj ćwiczenia dotyczące bajek:

https://wordwall.net/pl/resource/893486/zwierz%C4%99ta-w-bajkach-jako-alegorie-ludzkich-cech

https://wordwall.net/pl/resource/893385/czy-dobrze-znasz-bajki

https://wordwall.net/pl/resource/296138/cechy-bajki


Praca domowa

Zapisz w zeszycie notatkę z lekcji (tekst napisany czerwoną czcionką). Nie musisz przesyłać zadania do nauczyciela.


Wiedza o Polsce 7 marca 2021

Temat: Rozbicie dzielnicowe

Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 192

Cele:
- będę wiedział czym było rozbicie dzielnicowe, - kto i po co sprowadził do Polski Krzyżaków, - jakie były skutki rozbicia. 


Notatka:
1. Bolesław Krzywousty (zmarł w 1138 roku) sporządził dokument testament, w którym zadecydował o podziale Polski między swoich synów. Każdemu z synów przydzielił dzielnicę. 

 Obejrzyj :Prezentacja












Uzupełnij schemat. Wpisz we właściwe miejsca imiona i przydomki synów Bolesława Krzywoustego zamieszczone w ramce.


 Zagraj tu: Sprawdź się

3. W 1226 roku książę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Zakon Krzyżacki. Krzyżacy rozpoczęli podbój ziem pogańskich Prusów, a na zdobytych terenach stworzyli państwo zagrażające Polsce.

4. W 1241 roku na ziemie polskie najechali Mongołowie. Pokonali oni polskie rycerstwo dowodzone przez Henryka Pobożnego w bitwie pod Legnicą w 1241 r.

W ramach podsumowania obejrzyj film:

Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str. 106-107






 

Wiedza o Polsce, sobota 28 lutego 2021

Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.

             

Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:

- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)

- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)

- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)

- szata roślinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt

- wytwory działalności człowieka (np. budynki, drogi)

 

Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.

 

Sprawdź się:

 Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)

 Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.







JĘZYK POLSKI
28.02.2021

Temat lekcji: Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.

Cel:

1.      Potrafisz poprawnie stosować „rz”, „ż”, „ch”, „h”.

(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie co nieco z ortografii, a dokładniej mówiąc skupimy się na zastosowaniu „rz”, „ż”, „ch” i „h”.

Na początek powtórzymy sobie reguły ich stosowania. Zapoznaj się z poniższą notatką:






Wiedza o Polsce 14 lutego

Temat lekcji: Sudety i Karpaty

Cele lekcji:

- będę  potrafił  opisać ukształtowanie terenu w górach średnich,

 - będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich,

·-będę potafił  znaczenie gór dla turystyki


Materiał do lekcji: https://epodreczniki.pl/a/sudety-i-karpaty/D1AgPkqD

Notatka:

 1. Góry średnie – Sudety i Karpaty – leżą na południu i południowym zachodzie Polski.Charakterystyczne dla gór średnich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami.

2. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do  pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.

3. Do Karpat zaliczamy m.in. Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–1300 m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady





Dla chętnych:

Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w

https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w

 

Zadanie domowe:

Opiszę jakie jest wykorzystanie terenów gór średnich. (znaczenie gospodarcze gór średnich)

Pozdrawiam
p. Marta

















JĘZYK POLSKI
14.02.2021

Temat lekcji: "Dynasta Miziołków" J.Olech - kto jest kim w rodzinie Miziołka?

Cel:

1.      Potrafisz wymienić elementy świata przedstawionego w lekturze.

(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

 

Dzisiaj porozmawiamy na temat naszej kolejnej lektury w tym roku szkolnym, a mianowicie na temat „Dynastii Miziołków”. Jest to zabawna powieść w napisana formie sekretnego pamiętnika prowadzonego przez jedenastoletniego chłopca, którego w rodzinie wszyscy nazywają Miziołkiem. Autorką jest Joanna Olech. 


A teraz omówimy sobie elementy świata przedstawionego w lekturze (poniższą notatkę zapisz w zeszycie):

 

ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W „DYNASTII MIZIOŁKÓW”:

1.     Czas akcji: jeden rok: od 1 kwietnia do 31 marca

2.     Miejsce akcji: Warszawa 

3.     Bohaterowie:

a)     Miziołek – główny bohater i narrator, ma 12 lat;

b)     Mamiszon – mama Miziołka;

c)      Papiszon – tata Miziołka;

d) Kaszydło – młodsza siostra Miziołka, ma 4 lata;

e) Mały Potwór – najmłodsza siostra Miziołka;

f) Koledzy z klasy Miziołka: Beata, Piroman, Fifa, Klakson.

4.     Wydarzenia:

Głównym wątkiem jest więc codzienne życie i perypetie głównego bohatera, a zarazem narratora opowieści. Miziołek w prowadzonym chronologicznie dzienniku zapisuje codzienne wydarzenia – zarówno błahe, jak określony nastrój Mamiszona, jak i niezwykłe np. wizyta wujka z Australii. 


A teraz sprawdź swoją wiedzę na temat przeczytanej lektury – rozwiąż quiz dostępny pod poniższym linkiem:

https://wordwall.net/pl/resource/1402491/polski/dynastia-mizio%C5%82k%C3%B3w-test-po-przeczytaniu-lektury

 

A teraz wykonaj ćwiczenie 1 i 2 dostępne pod poniższym linkiem:

https://epodreczniki.pl/a/rodzina-rod-dynastia/DMkhKvndu


Praca domowa

Wykonaj ćwiczenia z poniższej karty pracy. Jeżeli masz możliwość możesz ją wydrukować, jeżeli nie to zapisz odpowiedzi w zeszycie

https://cloud2s.edupage.org/cloud/Karta_pracy_klasa_5.pdf?z%3AG%2Fn2Lo862DWUWV%2B5ECim1cNJrWZ6DhQ5M9fR18QFKGVL2MSXeBirgLubfcW01Sf9


Wiedza o Polsce

7 lutego 2021

Temat: Krajobraz wysokogórski Tatr

Cel: -Będziesz wiedział czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr.
 -Będziesz potrafił wskazać Tatry na mapie. 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81

Tatry Wysokie

Tatry Zachodnie

1. Uzupełnij brakujące informacje w zdaniach.
Tatry są częścią łańcucha górskiego …………………………
………………………… . Na obszarze Polski Tatry dzielą się 
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ………………………. .

2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.
1. jeziora polodowcowe, 2. strome stoki, 3. wapienie, 4. granity, 
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone przez lodowce, 
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina Kościeliska


Piętra roślinności w Tatrach

4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło. 

1. Ryba żyjąca w górskich potokach.
2. Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.
3. Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.
4. Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.
5. Największy tatrzański ssak.
6. Ptak drapieżny.
7. „Świszczący” roślinożerca.
8. Szafrany spiskie.

Hasło:…………………………………………………………


Obejrzyj film o Tatrzańskim Parku Narodowym: 


Zobacz jak tańczą górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni: 

Dla chętnych: zobacz propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z rodziną.

A jeśli szczególnie zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego


Praca domowa: ćwiczenia s. 46 - 48, dla chętnych 






7 lutego 2021

JĘZYK POLSKI

Temat lekcji: O częściach mowy, które nie zmieniają swoich form.

 

Cele:

1.      Wiesz czym jest wykrzyknik i partykuła.

2.      Wiesz czym są odmienne i nieodmienne części mowy.

 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o częściach mowy. Już wcześniej poznałeś/łaś większość z nich, ale tym razem skupimy się na tym na jakie dwie grupy można je podzielić.

Na początek przypomnimy sobie krótko te części mowy które już znasz. Pomoże Ci w tym poniższa prezentacja:

CZĘŚCI MOWY - POWTÓRZENIE

W języku polskim części mowy możemy podzielić na dwie grupy:

Teraz gdy już wiesz jak dzielą się części mowy, skupimy się na dwóch z nich, a dokładniej na tym czym jest WYKRZYKNIK i PARTYKUŁA.

A teraz pora na kilka ćwiczeń. Wykonaj ćwiczenie 9 i 10 dostępne pod poniższym linkiem:

https://epodreczniki.pl/a/forma-bez-zmian---nieodmienne-czesci-mowy/DyfOMz4Iz


A następnie sprawdź swoją wiedzę próbując swoich sił w króciutkich grach:

https://wordwall.net/resource/1127294/polski/wykrzykniki-i-partyku%c5%82y

https://wordwall.net/resource/1032744/polski/wykrzyknik-i-partyku%C5%82a

https://wordwall.net/resource/948800/partyku%C5%82y


Praca domowa

Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń dotyczące wykrzykników i partykuł (str. 74)





Wiedza o Polsce 31 stycznia


Temat lekcji: Krajobraz Wyżyny Krakowsko- Częstochowskiej.

 Cel:

- Będziesz wiedział jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu wyżyny

Materiał w podręczniku str. 68-73

1.       Wyżyna Krakowsko-Częstochowska (zwana też JURĄ Krakowsko- Częstochowską) leży na wschód od Wyżyny Śląskiej. Mimo nazwy wyżyny ani Kraków, ani Częstochowa nie leżą na niej.


 


                 
                                 
Położenie na mapie Polski Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej

 

2.       Na obszarze wyżyny występują liczne pagórki. Wyżynę budują głównie skały wapienne, które rozpuszcza woda opadowa zawierająca dwutlenek węgla.

 

3.       Krasowienie – to proces rozpuszczania skał wapiennych przez wodę opadową zawierającą dwutlenek węgla.

 

4.       Charakterystyczne elementy krajobrazu krasowego:

 

Elementy na powierzchni

Elementy podziemne

- głębokie doliny np. Dolina Prądnika

- podziemne korytarze

- skałki wapienne tzw. Ostańce

- jaskinie , a w nich:

- lejki krasowe

* stalaktyty – zwisające sople

- wywierzyska – źródła dające początek

* stalagmity – słupki wystające z dna jaskini

niektórym rzekom.

* stalagnaty – kolumny, które powstały z

 

połączenia stalaktytu i stalagmitu

 



5.   Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej:

      Ojcowski Park Narodowy – symbolem parku jest nietoperz, a osobliwością Maczuga Herkulesa 

     Szlak Orlich Gniazd to system obronny, który powstał na zlecenie króla Kazimierza Wielkiego składający się z ok. 25 ruin zamków.

 6.  Gospodarka  na wyżynie:

 -  to obszar rolniczo – turystyczny;

 -  największe miasta to Olkusz i Zawiercie;

 -  obecnie na wyżynie wydobywa się złoża cynku;

 -  w Zawierciu działa huta żelaza i szkła;

 -  folklor regionu: 

 

Dla chętnych:

Zapraszam do wirtualnej wycieczki po Jaskini Raj, która znajduje się w Górach Świętokrzyskich we wnętrzu wzgórza Malik. 

https://epodreczniki.pl/a/wycieczka-wirtualna-jaskinia-raj/DFiXUPlMs

A   oto inne  film związanych z tematem :

https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY&t=78s

 Zadanie domowe:

Zeszyt ćwiczeń str. 43-44.

Wyjaśnię co to Maczuga Herkulesa.

Pozdrawiam :)





JĘZYK POLSKI 31.01.2021

Temat lekcji: Przyimek – mały zarządca.

Cel:

1.       Dowiesz się, czym jest przyimek. (temat oraz cel zapisz w zeszycie)


Na dzisiejszej lekcji dowiesz się czym jest przyimek. 

Na początek obejrzyj krótki filmik:


Pewnie zastanawiasz się, dlaczego przyimek został nazwany w temacie „małym zarządcą”. Stało się tak, ponieważ ta część mowy rządzi określonym przypadkiem rzeczownika, z którym się łączy i tworzy wyrażenie przyimkowe.

Pod tematem i celem lekcji zapisz w zeszycie poniższą notatkę (definicja przyimka i wyrażenia przyimkowego). Jeżeli masz możliwość możesz również wydrukować i wkleić obrazek z przykładami przyimków.

Przyimek – nieodmienna i niesamodzielna część mowy, która służy do określania relacji dotyczących przede wszystkim miejsca i czasu. Łączy się z rzeczownikiem, tworząc wyrażenie przyimkowe.



Wyrażenie przyimkowe – związek przyimka z rzeczownikiem, np.:

na (przyimek) + jezdni (rzeczownik) = na jezdni (wyrażenie przyimkowe)

A teraz spójrz na obrazki i powiedz gdzie znajduje się piłka na każdym z nich:


Brawo! Utworzyłaś/utworzyłeś właśnie wyrażenia przyimkowe.


A teraz wykonaj następujące ćwiczenia dotyczące przyimków: ćw. 1, 5, 6

https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/DWJG1eWGt


Możesz również sprawdzić swoją wiedzę próbując swoich sił w mini-grze:

https://wordwall.net/pl/resource/1006519/przyimki


Praca domowa:


 




JĘZYK POLSKI 24.01.2021

Temat lekcji: Jak napisać list oficjalny?

Cel:

1.       Dowiesz się, czy różni się list oficjalny od prywatnego. (temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się czym różni się list oficjalny od prywatnego i jak go napisać.

Na początek przypomnij sobie jak powinien wyglądać list prywatny, czyli taki który wysyłamy do osoby którą dobrze znamy, np. do kolegi, babci, itp.



A teraz zapoznaj się z definicją LISTU OFICJALNEGO:


Jak powinien wyglądać list oficjalny?


A teraz wykonaj ćwiczenia dotyczące listu oficjalnego dostępne pod poniższym linkiem:

https://epodreczniki.pl/a/list-oficjalny/DZmI69Q6p


Praca domowa:

Napisz na kartce A‑4 (może być na komputerze) list oficjalny do wybranego adresata:

·         do dyrektora szkoły (np. z prośbą o przesunięcie terminu dyskoteki szkolnej);

·         do Ministerstwa Edukacji Narodowej (np. z prośbą o dodatkowy dzień wolny od nauki szkolnej);

·         do Rady Miasta (np. z prośbą o sfinansowanie budowy pływalni w waszej szkole).





Wiedza o Polsce 24 stycznia

Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej

 Cele:

Będę potrafił/a wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej

Będę potrafił/a opisać zmiany, jakie zachodzą w uprzemysłowionym środowisku


 

1. Obejrzyjmy Prezentacja









 

 

Notatka:

1. Cechy krajobrazu:

-  do rozwoju przemysłu na Wyżynie Śląskiej przyczyniły się złoża węgla kamiennego

- w krajobrazie miejsko-przemysłowym przeważają obszary miejskie, fabryki i kopalnie

- rozwój przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego

- najciekawsze zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki

- Ślązacy tradycyjnie zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej należą: gwara śląska, obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,

Obejrzyjcie film o Wyżynie Śląskiej:

https://youtu.be/kuYHtwF_X3s

Praca domowa: ćw. str. 38.




Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej

 

Cel:

Będę potrafił/a wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.

Będę potrafił/a powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.


 Obejrzyjmy Prezentację .










Notatka:

1.Krajobraz rolniczy na Wyżynie Lubelskiej rozwinął się przede wszystkim z powodu występujących tutaj bardzo żyznych gleb takich jak czarnoziemy.

2.Na żyznych glebach czarnoziemach uprawia się: ………………………………………………………………………………….. (pszenicę, buraki cukrowe, chmiel i tytoń.)

3.Wąwóz to wyżłobiona przez wodę opadową dolina
o stromych zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na wymywanie.

4.miasta Wyżyny Lubelskiej to:  1……………2.…………..3……………

 

Obejrzycie film:

https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ

 Praca domowa: ćw. str. 40 i 41









Pozdrawiam

p. Marta

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


JĘZYK POLSKI 17.01.2021

Temat lekcji: Zaimek, czyli ten, który lubi zastępować.

Cel:
1. Będziesz wiedział czym jest zaimek
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)


Na dzisiejszej lekcji dowiesz się czym jest zaimek oraz wykonasz kilka ćwiczeń dotyczących tych części mowy.


Następnie zapisz notatkę oraz przykłady w zeszycie:

ZAIMEK to część mowy, która zastępuje rzeczownik, przymiotnik, liczebnik i przysłówek. 


Zaimki pełnią bardzo ważną funkcję, ponieważ dzięki nim unikamy powtórzeń wyrazów oraz skracamy naszą wypowiedź, np. zamiast:

Bardzo lubię Przemka. Przemek jest moim najlepszym kolegą. Na Przemku zawsze mogę polegać.

Powiemy:

Bardzo lubię Przemka. On jest moim najlepszym kolegą. Na nim zawsze mogę polegać.


Inny przyklad:


Następnie wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższym linkiem:

https://epodreczniki.pl/a/nie-ma-niezastapionych-czyli-o-zaimku/DYKvnq2rY


Praca domowa:

Ćwiczenia, rozdział: części mowy - zaimek


Wiedza o Polsce 17 stycznia

Temat lekcji: Krajobraz Niziny Mazowieckiej.

Cel: - będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.

 


Notatka do zeszytu:

1.Nizina Mazowiecka leży w w środkowej i wschodniej części pasa Nizin Środkowopolskich. 

2.Cechy krajobrazu Niziny Mazowieckiej:
- Występowanie niemal płaskich równin i wysoczyn
- Szerokie doliny rzeczne Wisły i jej dopływów
- Przeważa krajobraz rolniczy
- Puszcza Kampinowska 

- Największe miasto i stolica Polski - Warszawa




 2. Obejrzę: https://www.youtube.com/watch?v=kiFBzSDKYIw&t=24s


Temat lekcji:  Krajobraz wielkomiejski Warszawy.

Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu wielkomiejskiego,


 



 1. Notatka do zeszytu.



 



 

Obejrzę: https://www.youtube.com/watch?v=-QuytPKHpB0

Prezentacja dla chętnych: https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf

 

Zadanie do wykonania

Zeszyt ćwiczeń strona 31, 32, 34, 35

Pozdrawiam

p.Marta



















JĘZYK POLSKI 10.01.2021

Temat lekcji: Pokonać własne słabości – Marek Kamiński „Razem na bieguny”.

Cel:
1. Będziesz wiedział czym jest dziennik
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Na dzisiejszej lekcji przeczytasz fragment dziennika autorstwa Marka Kamińskiego. 


Marek Kamiński to polski podróżnik który jako pierwszy na świecie zdobył w jednym roku dwa bieguny Ziemi. W 2004 roku odbył podróż na bieguny z 16-letnim niepełnosprawnym chłopcem Jasiem Melą, a tekst który za chwilę poznasz jest zapisem ich wspólnej wyprawy.

Otwórz podręcznik na stronie 134 i przeczytaj tekst. Zwróć uwagę na to jak jest zbudowany.

Tekst który właśnie przeczytałeś/łaś to DZIENNIK.
Zapisz w zeszycie definicję dziennika:
Dziennik - składa się z codziennych wpisów, które mogą zawierać datę i informację o miejscu ich pisania. 

Następnie uzupełnij w zeszycie poniższy schemat:


Odpowiedzi do schematu:
ZAPISKI Z WPRAWY (dokąd?): na biegun
Autor:    Marek Kamiński - podróżnik
Osoba opowiadająca o wydarzeniach:  autor
Bohaterowie: Jaś, Marek, Wojtuś
Czas zdarzeń: kwiecień, 2004 rok
Czas, w którym są zapisywane wydarzenia: kwiecień, 2004 roku
Treść zapisków: opis ich wyprawy na biegun


Praca domowa: ćwiczenie 4 str. 137 (podręcznik)


Temat lekcji: Żyć podróżami – Zofia Beszczyńska „podróże”.

Cel: 
1. Wiesz o czym opowiada wiersz oraz rozpoznajesz jego bohatera.
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Otwórz podręcznik na stronie 138 i przeczytaj wiersz pod tytułem „podróże”. Następnie odpowiedz w zeszycie na poniższe pytania:
1) Kim jest osoba mówiąca w utworze?
……………………………………………………………………..
2) Co jest tematem wypowiedzi?
……………………………………………………………………..
3) Uzupełnij notatkę:
Wiersz jest zbudowany z (ilu?)......... .............strof, które rozpoczynają się informacjami o  (o czym?).................
Cztery pierwsze zwrotki zawierają opis (jakich?)................................podróży bohaterki, a w ostatniej przedstawiono przygotowania do (jakiej?)..................................... wyprawy.

Praca domowa:  Zadanie 5 str. 139 (podręcznik)



Wiedza o Polsce

Niedziela 10 stycznia 2021

Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w zeszycie)

Cel:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego.







 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 40 - 44.

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Oblewające terytorium Polski od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i najpłytszych mórz na świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza śródziemnego, ponieważ  prawie ze wszystkich stron otacza je ląd. Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem 13-15*C).Woda w Bałtyku jest słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości wód słodkich (opady oraz wpadające do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód słonych z Morza Północnego oraz małego parowania.

 

2. Korzystając z mapy wymień państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf

 

....................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.

....................................................................................................................................................

4. Na podstawie schematu ze strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro przybrzeżne.

....................................................................................................................................................

5. Wymień największe atrakcje turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o polskich PN nad Bałtykiem:

https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM

 

Zadanie domowe:

Rozwiąż krzyżówkę. Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.




 

1. Ryba występująca w Bałtyku.

2. Nadmorskie budowle, które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla turystów.

3. Nadmorskie lasy, w których przeważają sosny.

4. Słowińcy i Kaszubi kryli nią dawniej dachy swoich domów.

5. Pora roku, w której ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.

6. Mewa … – jeden z najliczniejszych gatunków mew.

7. Duży ptak drapieżny polujący na ryby.

8. Nadmorskie miasto, w którym znajdują się port rybacki i mała stocznia. Mieści się w nim również Muzeum Wsi Słowińskiej.

9. Tam się znajduje Muzeum Wsi Słowińskiej.

10. … nadmorska – roślina porastająca wydmy.

11. Największe jezioro przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.

 

Hasło: Rośliny………………………………………………..

Wyjaśnienie hasła:………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………….

Wiedza o Polsce

Niedziela 10 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w zeszycie)

Cel:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu pojezierzy.

 


Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 45- 49.

 

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Na południe od pasa pobrzeży rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy znajdują się: Pojezierze Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze Mazurskie. Największe jeziora w Polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.

2. Korzystając z mapy wymień największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/polska_mapa_fizyczna_01.swf

 

...................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu pojezierzy.

....................................................................................................................................................

 

4. Wymień największe atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o Wigierskim PN.

https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA

oraz spacer ścieżką przyrodniczą po Mazurach:

http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html

Pozdrawiam

p.Marta


Wiedza o Polsce

Parki Narodowe w Polsce

Obejrzyj jeszcze raz film o 23 Parkach Narodowych w Polsce:


Pomyśl do którego z nich chciałabyś/chciałbyś zabrać na wycieczkę swoją klasę. Dla chętnych: Zrób projekt o wybranym Parku Narodowym. Napisz gdzie się znajduje, jakie jest logo parku, jakie gatunki zwierząt i roślin są tam chronione. Do tekstu dodaj ilustracje. W pracy może Ci strona Polskie Parki Narodowe. Jest tam wiele ciekawych informacji i pięknych zdjęć. 

Dowiedz się, czego rysunkowy żubr może Cię nauczyć o Parkach Narodowych...


... i jak się w nich zachowywać:



Pozdrawiam
p. Marta