Witam serdecznie,
..................................................................................................................................................................
***************************************************************************
- wiem jakie były zainteresowania Karola Wojtyły
- opowiem jak przebiegał pontyfikat Jana Pawła II
Temat znajduje się w podręczniku na str.136
Na zajęciach wykonaliśmy zadania z zeszytu ćwiczeń str. 84-85
i dla chętnych gra :)
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
- opowiem o Szarych Szeregach i głównych bohaterach
- wiem kiedy wybuchło powstanie warszawskie
WOP- 09.05.2021
Temat:Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni.
(podręcznik str.122-125)
Cele:
Wiem kim był Eugeniusz Kwiatkowski
Wymienię przyczyny i skutki budowy Gdyni
Notatka
Eugeniusz Kwiatkowski był wybitnym naukowcem i politykiem. Służył w Legionach Polskich i brał udział w wojnie z Rosją Sowiecką w 1920 r. Współtwórca Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego
W 1921 rozpoczęto rozbudowę Gdyni, powstało nowoczesne miasto i port oraz nastąpił rozwój handlu.
Pozdrawiam,
WOP- zajęcia w szkole
11 kwietnia -grupa I
18 kwietnia- grupa II
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat: Sprawdzian wiadomości- Wojny i upadek Rzeczpospolitej
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str.70,71,72
Pozdrawiam,
Pani Agata
*********************************************************************
WOP- zajęcia w szkole21 marca -grupa I
28 marca - grupa II
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat:Maria Skłodowska –Curie –polska noblistka.
wskażę innych Polaków- laureatów Nagrody Nobla
Przeczytajcie temat:,,Maria Skłodowska - Curie - polska noblistka” w podręczniku s. 104-106.
Ustnie opowiedzcie o życiu Marii Skłodowskiej - Curie.
Odpowiedzcie na pytania:
Jakie osiągnięcia naukowe miała polska uczona?
Jakie nagrody otrzymała?
Wymień innych Polaków, laureatów Nagrody Nobla.
Temat:Powtórzenie wiadomości - Wojny i upadek Rzeczpospolite
zagadnienia na sprawdzian- Wojny i upadek Rzeczpospolitej
1. Kim był Jan Zamoyski
2. Z jakimi państwami polska prowadziła wojny w XVIIw
- Czym była husaria
- Stefan Czarniecki/Augustyn Kordecki/ Potop/data
- Jan III Sobieski / Odsiecz wiedeńska/data
3. Co to były obiady czwartkowe i kto był ostatnim królem Polski.
4. Kim był Tadeusz Kościuszko
- Powstanie Kościuszkowskie( data-przyczyna-skutek)
- III rozbiór Polski (data-przyczyna –skutek- państwa które dokonały III rozbioru)
5. Z czyjej inicjatywy powstały Legiony Polskie we Włoszech
6. Kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego
7. Kim był Romuald Traugutt i kiedy wybuchło powstanie styczniowe (przyczyny –skutki-wojna partyzancka)
8. Kim była Maria Skłodowska-Curie (nagroda nobla- polscy nobliści)
9. Zadanie dodatkowe (dla chętnych)- Jak polska noblistka została bohaterką wojenną?
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,
Życzę Wam dużo zdrowia,pogody
dobrego wypoczynku i wiosennego nastroju
Pani Agata :)
WOP- 14.03 ( łączenie online godz.11.15)
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat lekcji: Józef Wybicki i hymn Polski.
Cele:
- Wiem kto stworzył Legiony Polskie we Włoszech,
- Znam autora polskiego hymnu narodowego
1.Po III rozbiorze Polski, u boku wojsk francuskich powstały Legiony Polskie we Włoszech dowodzone przez generała Henryka Dąbrowskiego.
2. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech -Mazurek Dąbrowskiego, pieśń stała się oficjalnie hymnem narodowym w 1927r.
Zapisz temat cele i punkty do zeszytu
WOP- 07.03( łączenie online godz.11.15)
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
Po dzisiejszej lekcji wiem:
- Kto był ostatnim królem Polski i co to były obiady czwartkowe
- Czym była konstytucja 3 maja
- Dlaczego wybuchło powstanie kościuszkowskie
- Kiedy miały miejsce rozbiory Polski i jakie państwa w nich uczestniczyły.
Zapisz temat i cele do zeszytu.
1. Stanisław August Poniatowski to ostatni król Polski. Zasiadł na tronie w 1764 roku. Państwo znajdowało się wówczas na skutek licznych uprzednio prowadzonych wojen (o których dowiedzieliście się w trakcie ostatniej lekcji) w bardzo trudnym położeniu. Na sprawy Polski coraz większy wpływ miały Rosja, Austria i Prusy.Król był osobą gruntownie wykształconą, zdawał sobie sprawę, iż kraj potrzebuje wykształconych i oddanych obywateli. Z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego powstała w Warszawie: - Szkoła Rycerska. W 1773 roku utworzono Komisję Edukacji Narodowej (KEN) – instytucja, której celem był nadzór nad szkołami wszystkich stopni. Dzięki Komisji zmienił się system nauczania w polskich szkołach (na bardziej nowoczesny). Pod rządami Stanisława Augusta Poniatowskiego nastąpił rozwój kultury i sztuki. Król wspomagał twórców na wiele sposobów.Najwybitniejszych z nich gościł na słynnych obiadach czwartkowych.
2. Problemy państwa polskiego “wykorzystali” nasi sąsiedzi. Dnia 5 sierpnia 1772 roku Rosja, Prusy i Austria podpisali w Petersburgu trójstronny traktat rozbiorowy, który przypieczętował I rozbiór Polski. Próbą ratowania państwa było uchwalenie w 1791 r Konstytucji 3 maja.
Jednak nie wszystkie reformy udało się wprowadzić w życie, W 1793 r Rosja i Prusy przeprowadziły drugi rozbiór Polski.
3. Obejrzyj teraz poniższy film i odpowiedz na pytanie kim był Tadeusz Kościuszko i jak wyglądał przebieg powstania.
4. Zapoznaj się z mapą w podręczniku na str. 92 i wskaż ziemię które utraciła Polska na rzecz państw zaborczych.Wymień główny skutek trzeciego rozbioru Polski.
Pomocny okaże się również poniższy filmik
Uzupełnij poniższy tekst i zapisz notatkę do zeszytu
W wieku………... narastały problemy Polski. Władza była słaba, a sąsiedzi Polski rośli w …………….. Rosja, ……………. i Prusy stały się europejskimi potęgami i zaczęły zagrażać Rzeczpospolitej. Za ostatniego króla Polski ……………………….wykorzystały one słabość kraju i dokonały pierwszego ………………. Polski. Próbą ratowania kraju było uchwalenie w ………….roku …………………. 3 maja . Jednak jej reform nie udało się przeprowadzić i w ………….roku . Prusy i Rosja dokonały ………….... rozbioru Polski. W obronie konstytucji i państwa polskiego wybuchło w 1794 roku…………………………... Na jego czele stanął generał……………………... Stoczył on bitwy z wojskami rosyjskimi pod Racławicami, gdzie wsławili się męstwem ……………………….. Niestety powstanie zakończyło się ………………….W …………..roku, Prusy, Austria i Rosja dokonały ………….. rozbioru Polski.Nasze państwo zniknęło z mapy Europy na ………….. lata.
I na koniec zapraszam Cię do quizu
https://www.eduelo.pl/quiz/288/czesc/1/
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 55,56,57
***********************************************************************************
WOP- 28.02 ( łączenie online godz.11.15)
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat lekcji: Jan Zamoyski – druga osoba po królu.
XVII wiek – stulecie wojen.
(w podręczniku na stronie 76-84)
Po dzisiejszej lekcji wiem:
- kim był Jan Zamoyski i jakie były jego zasługi dla Rzeczpospolitej,
- jakie miasto założył Jan Zamoyski,
- jakie były przyczyny i skutki wojen Polski ze Szwecją,
- jakie były skutki odsieczy wiedeńskiej.
Notatka: punkty 1,4,5 i 6 przepisz do zeszytu.
1. Jan Zamoyski pełnił najwyższe stanowiska w państwie: ............................... i .................................. . Wspólnie z królem ............................. ............................unowocześnili armię i pokonali .................................. . W 1580 r. z Zamoyski założył miasto ................................ . W założonym przez siebie mieście powołał też szkołę wyższą: .................................. ...................................
(Akademia Zamojska, kanclerz, Stefan Batory, hetman, Rosja, Zamość)
2. Obejrzyj film o Zamościu
https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/files/filmy/Zamosc.mp4
3. Odwiedź Muzeum Zamojskie.
4. Na podstawie mapy z podręcznika ze str. 83. wymień państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą w XVII w.
....................................................................................................................................................
5. W XVII wieku Rzeczpospolita toczyła liczne wojny, między innymi ze Szwecją.
- Dlaczego trzeci najazd szwedzki został nazwany potopem?
....................................................................................................................................................
- W jaki sposób wojska polskie walczyły ze Szwedami w latach 1655–1660?
....................................................................................................................................................
- Jakie znaczenie dla Polaków miała skuteczna obrona klasztoru na Jasnej Górze przed najeźdźcami?
....................................................................................................................................................
6. Jednym z najwybitniejszych polskich dowódców w czsie walk z Turcją był król:
........................ ..................................... . W 1863 r. pokonał on armię turecką oblegającą ..................................... . Wiele zwycięstw Polacy odniesli w XVIIw. dzięki ciężkozbrojnej jeździe nazywanej: ......................................... .
(husaria, Jan III Sobieski, Wiedeń)
7. Obejrzyj film o wojnach ze Szwecją:
https://www.youtube.com/watch?v=KsFThBCghm4
film o odsieczy wiedeńskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=hAi8JYwtCFU
film o husarii:
https://www.youtube.com/watch?v=sOJndPlgX0A
Zadanie domowe
Obejrzyj poniższy film i przygotuj się do rozmowy na najbliższą lekcję online-
Co to były obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył.
Pozdrawiam :)
Pani Agata
**********************************************************************************
WOP- 14.01 ( łączenie online godz.11,15)
kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl
Temat lekcji: Powtarzamy wiadomości z działu ''Od Piastów do Jagiellonów''.
Cele:
- Utrwalę wiadomości o powstaniu i rozwoju państwa polskiego,
Podręcznik strony 37-74
Obejrzyj filmiki przypominające postacie poznanych władców Polski.
1. Mieszko I – Polska pierwszych Piastów.
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs
2. Bolesław I Chrobry
https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw
3. Kazimierz III Wielki
https://www.youtube.com/watch?v=Trh_0ToM1Rk
4. Jadwiga i Jagiełło
https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI
Sprawdź się :
1)https://wordwall.net/pl/resource/1174963/historia/piastowie-i-jagiellonowie
2) https://wordwall.net/pl/resource/1415532/historia/polska-pierwszych-piast%c3%b3w
3) https://wordwall.net/pl/resource/1160706/historia/polska-piast%c3%b3w
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń- Sprawdź czy potrafisz str.46-47. Zadanie prześlij do nauczyciela. (do 21 lutego)
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
*****************************************************************************
WOP- 07.01 ( łączenie online godz.11.15)
TEMAT: "Wstrzymał słońce, ruszył ziemię"
Mikołaj Kopernik- wielki astronom
(temat znajduję się w podręczniku na str.71-73)
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział:
- kim był Mikołaj Kopernik,
- na czym polegało jego odkrycie i w jakim dziele je opisał
- poznasz miejsca związane z Mikołajem Kopernikiem
Zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie
Obejrzyj film o Mikołaju Koperniku:
Obejrzyj miejsca związane z życiem Mikołaja Kopernika:
Zapisz i uzupełnij notatkę :)
1. Mikołaj Kopernik był najwybitniejszym polskim astronomem, urodził się w Toruniu w 1473 roku. Odkrył, że Ziemia wraz z innymi planetami krąży wokół słońca, dlatego mówimy o nim, że ,,wstrzymał słońce i ruszył Ziemię”.
2. W starożytności i średniowieczu ludzie wierzyli, że to ziemia jest centrum wszechświata (teoria geocentryczna). Mikołaj Kopernik w ciągu swoich wieloletnich badań odkrył, że to ziemia krąży wokół Słońca.
Teorię tę nazywamy: .........................................
Swoje obserwacje opisał w dziele zatytułowanym „...............................................................”.
3. Mikołaj Kopernik był wykształconym człowiekiem: studiował na Akademii Krakowskiej,
a następnie w Padwie i Bolonii.
Na podstawie informacji z podręcznika wymień dziedziny naukowe, które studiował i którymi się zajmował:
wykonaj quiz:
https://wordwall.net/pl/resource/1002651/historia/miko%c5%82aj-kopernik
Zadanie domowe:
Dziś zadanie domowe w formie powtórzenia wiadomości.
Obejrzyj poniższy filmik, i odpowiedz na pytania , które zapisane są pod filmem.
Uwaga, nie odpowiadaj na pytania, które zadaje Pan w filmie!
Dla Ciebie zapisane są poniżej filmiku!
Pytania - powtórzenie wiadomości.
1. Kim był Mieszko I ?
2. Kiedy Polska przyjęła chrzest ? Czy potrafisz podać jego skutki?
3. Kto i kiedy został pierwszym królem Polski?
4. Kiedy odbył się zjazd gnieźnieński i jakie miał znaczenie dla Polski?
5. Kto i kiedy został ostatnim królem z dynastii Piastów?
6. Kiedy i gdzie powstała pierwsza polska uczelnia?
7. Czego dotyczyła unia w Krewie?
8. Kim był Zawisza Czarny?
9. Kiedy odbyła się bitwa pod Grunwaldem
10. Kim był Mikołaj Kopernik?
W zeszycie zapisz tylko odpowiedzi. Nie wysyłaj ich do nauczyciela. Proszę żebyś miał (a) przygotowane odpowiedzi na lekcję powtórzeniową online.Powodzenia!
Pani Agata
*******************************************************************
WOP- 31.01 ( łączenie online godz.11.15)
TEMAT: Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.
Cele:
Dowiem się kim był Zawisza Czarny i dlaczego uważany jest za wzór rycerza
Podam datę bitwy pod Grunwaldem i wymienię głównych
uczestników tej bitwy
(zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie)
temat znajduje się w podręczniku na str. (66-70)
Na początek obejrzyj krótki filmik
Dziś poznasz najsłynniejszego rycerza polskiego średniowiecza -
Zawiszę Czarnego z Garbowa. Była to postać nietuzinkowa ale wzorcowo
przejawiająca cnoty i ideały rycerskie tamtego okresu. Stąd jest on dziś symbolem
odwagi, męstwa i honoru.. Nie bez powodu mówi się
„polegać [na kimś] jak na Zawiszy”
Wielka wojna z zakonem krzyżackim (1409-1411)
15.lipca 1410 roku w pobliżu wsi Grunwald rozegrała się jedna z największych
bitew Europy. Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk
polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich..W bitwie pod Grunwaldem
poległ wielki mistrz zakonu Ulrich von Jungingen.
Przyjrzyj się infografice podręcznik str.(68-69)
i wymień różnice w wyposażeniu wojsk.
Następnie obejrzyj krótki film.( przyda Ci się do wykonania notatki z lekcji)
Przed tobą jeden z najsłynniejszych polskich obrazów Jana Matejki
h
“ Bitwa pod Grunwaldem”.
Spróbuj znaleźć najważniejsze postacie.
Podpowiedź znajdziesz w podręczniku na str. 67 :
I na koniec zapraszam Cię do rozwiązania quizu
Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem
Dziś notatka graficzna
Poniższą mapę myśli przerysuj do zeszytu i uzupełnij
Powodzenia!
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 42-43
Zadanie dodatkowe ( dla chętnych)
Podręcznik zad.6 str. 70 (miniprojekt)
.......................................................................................
WOP- 24.01 ( łączenie online godz.11.15)
Temat lekcji: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.
Cele:
-będę wiedział kim byli Jadwiga i Jagiełło,
- dowiesz się kim byli Krzyżacy,
- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki unii polsko- litewskiej.
Zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie
(Temat znajduję się w podręczniku na stronach 62-65)
Na ostatniej lekcji mówiliśmy o Kazimierzu Wielkim. Był wspaniałym królem,
doprowadził Polskę do potęgi. Jednak.nie miał syna – męskiego potomka na tronie.
Rządy po nim objął jego siostrzeniec Ludwik Andegaweński a następnie córka
Ludwika - Jadwiga, która została królem Polski (to nie pomyłka, była królem,
nie królową) poznasz również jej męża wielkiego księcia Litwy -Jagiełłę.
Dynastia, którą zapoczątkował, została później nazwana na jego cześć
dynastią Jagiellonów.
Na początek obejrzyj poniższą prezentację
https://slideplayer.pl/slide/11897737/
Zapisz notatkę do zeszytu:
Jadwiga:
-córka Ludwika Węgierskiego,
- zasiadła na polskim tronie w 1384 roku odziedziczyła po ojcu tytuł króla Polski,
- była opiekunką kultury, nauki i sztuki.
Jagiełło:
- wielki książę litewski,
- mąż Jadwigi,
- najdłużej panujący król w historii Polski.
Krzyżacy to zakon rycerski sprowadzony w 1226 roku do Polski przez Konrada Mazowieckiego. Nazwa Krzyżacy pochodzi od czarnych krzyży które zakonnicy
nosili na białych płaszczach. Siedzibą Krzyżaków był Malbork. Na czele zakonu
stał wielki mistrz krzyżacki.
W obliczu zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego Polska i Litwa zawarły unię
w Krewie w 1385 roku. To wydarzenie zapoczątkowało rządy dynastii Jagiellonów
w Polsce
Jako podsumowanie, obejrzyj krótki film
https://www.youtube.com/watch?v=ZyhH-KqZ11Y&pbjreload=10
a teraz sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując krótki quiz
https://wordwall.net/pl/resource/894738/historia/przyczyny-i-skutki-zawarcia-unii-polsko-litewskiej
Zadanie domowe:
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń str. 39-41
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
...................................................................
WOP 17.01. (Zapraszam na lekcje online godz.11.15)
Temat:Polska Kazimierza Wielkiego
Po dzisiejszej lekcji dowiesz się :
kiedy panował król Kazimierz Wielki
w jaki sposób Kazimierz wzmocnił swoje państwo
kiedy i gdzie powstała najstarsza w kraju wyższa uczelnia
Zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie
(Temat znajduję się w podręczniku na stronach 52-55)
KAZIMIERZ WIELKI (1333-1370) i.
Był synem Władysława Łokietka, który zjednoczył część ziem po rozbiciu dzielnicowym.
Kraj był jeszcze dosyć słaby i mógł ulec ponownemu rozbiciu. Wszystko zależało od tego
jaki będzie następca Władysława Łokietka. Po jego śmierci,władzę w kraju przejął jego syn
Kazimierz Wielki. I na szczęście…okazał się on jednym z najlepszych królów w historii Polski.
Panowanie Kazimierza Wielkiego - dyplomacja zamiast wojen
Ponad dwukrotnie powiększył terytorium Polski. Jeżeli dobrze przypatrzcie się mapie,
zauważycie, że Polska w czasach Kazimierza Wielkiego miała już zupełnie inne granice niż
w czasach np. Bolesława Chrobrego.
Te z czasów Chrobrego były podobne do dzisiejszych,
te z czasów Kazimierza Wielkiego…zupełnie nie.
Wielki budowniczy
Zadbał o bezpieczeństwo Polski. Kazimierz Wielki wybudował ponad 50 zamków, których celem była
obrona naszego kraju. Popierał osadnictwo, zakładał nowe miasta i wsie.
Dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa.
Ponadto Kazimierz Wielki zadbał także by wiele miast zostało otoczonych murami obronnymi.
Dlatego o Kazimierzu Wielkim mówi się: “zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”
Zadanie dla Ciebie
Kliknij w link
Wskaż na mapie Kraków, ówczesną stolicę Polski
Odczytaj nazwy min. 5 zamków wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego
https://epodreczniki.pl/a/od-polski-drewnianej-do-murowanej---rzady-kazimierza-wielkiego/DlMRHznjV
Akademia Krakowska 1364
Zadbał o edukację. Z rozkazu Kazimierza Wielkiego założono pierwszą szkołę wyższą
w Polsce. Czyli odpowiednik dzisiejszych studiów. Powołano do życia Akademię Krakowską
w 1364 roku. Dzisiaj mieści się tam słynna uczelnia Uniwersytet Jagielloński.
Obejrzyj poniższy film
https://www.youtube.com/watch?v=kctgLm9Jk8g
Czy wiesz już jak nazywali się uczniowie Akademii Krakowskiej?
I czy wszyscy w średniowieczu mogli studiować?
Uczta u Wierzynka 1364
Za panowania Kazimierza Wielkiego znacznie umocniła się pozycja Królestwa Polskiego
w Europie, czego potwierdzeniem był zjazd europejskich władców.
W podręczniku na str. 53. znajduję się obraz, który przedstawia to wydarzenie.
Poniżej notatka którą zapisz w zeszycie
Ostatnim królem z dynastii Piastów był Kazimierz Wielki, który panował w latach
1333 – 1370.
Władca ten uczynił z Polski państwo silne i bogate. Dlatego potomni nazwali go
,,Wielki”.
Prowadził pokojową politykę zagraniczną i zawierał korzystne sojusze z innymi
państwami
Przeprowadził wiele ważnych reform:
popierał osadnictwo (zakładał nowe miasta i wsie )
budował zamki ( około 50 ) oraz otoczył murami miasta
dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa
w 1364 roku założył Akademię Krakowską - pierwszą wyższą uczelnię
w 1364 roku odbyła się słynna uczta u Wierzynka.
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 35-36
i dla chętnych quiz
https://www.goconqr.com/quiz/27218606/historia-klasa-4-lekcja-4-polska-kazimierza-wielkiego
Powodzenia,
Pani Agata
......................................................................
WOP
Niedziela 10 stycznia 2021
Zapraszam na lekcję online na godz. 11.15
Temat: Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski. (temat zapiszcie w zeszycie)
Po zajęciach będziesz wiedział:
-kim był święty Wojciech,
-kiedy odbył się zjazd gnieźnieński,
-kto i kiedy został pierwszym królem Polski
Temat znajduje się w podręczniku na stronach 44-47.
Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Bolesław Chrobry był synem Mieszka I i Dobrawy. Po śmierci Mieszka został władcą Polski.
Otrzymał przydomek Chrobry,co oznacza dzielny, waleczny.
2. Obejrzyjcie historię misji świętego Wojciecha z Drzwi Gnieźnieńskich przedstawioną na stronie epodręczniki.pl
https://epodreczniki.pl/a/boleslaw-chrobry---pierwszy-krol-polski/D1A2R0Jbo
Odpowiedz na pytania:
-Co stało się z Wojciechem po śmierci?
-Jaką funkcję w Średniowieczu pełniły Drzwi Gnieźnieńskie?
....................................................................................................................................................
3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45 odpowiedz na pytania:
-W jakim celu przybył w roku 1000 do Gniezna cesarz Otton III?
-Jakie dary wymienili władcy?
-Co było najważniejszym skutkiem zjazdu gnieźnieńskiego
....................................................................................................................................................
4. Bolesław Chrobry prowadził liczne wojny.
Na podstawie mapy w podręczniku na str.46 napisz jakie ziemie utracił oraz jakie na stałe przyłączył do państwa polskiego.
...................................................................................................................................................
5. W 1025 roku Blesław Chrobry został koronowany na pierwszego w historii króla Polski. (Koronacja to uroczystość, w czasie której na głowę władcy nakładano koronę, a jego samego namaszczano świętymi olejami. Ceremonia odbywała się w kościele katedralnym. Prowadził ją arcybiskup. Dzięki koronacji rosło znaczenie panującego i jego państwa).
Na koniec film o Bolesławie Chrobrym
https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw&feature=youtu.be
oraz quiz
https://www.eduelo.pl/quizy/poziom-iv/historia/polska-piastow/boleslaw-chrobry-pierwszy-krol-polski/
Zadanie domowe
Zadania ze stron 30 - 32 w zeszycie ćwiczeń.
Pani Agata
............................................................................................................................................................
WOP
Witam serdecznie.
Temat: Sprawdzian wiadomości
Mieszko I chrzest Polski
( temat realizowany w szkole w dniach 06 XII gr I i 13.XII gr. II)
Na zajęciach dowiedzieliśmy się , kim byli Słowianie , przypomnieliśmy sobie legendy o początkach państwa polskiego, poznaliśmy postać Mieszka I oraz kiedy Polska przyjęła chrzest.
Wykonaliśmy ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń 24-27
Pozdrawiam serdecznie,
Pani Agata
....................................................................................................................................................
WOP
Witam serdecznie.
Temat: Powtórzenie wiadomości.
Zagadnienia na sprawdzian
1. Pojęcia ( historia ,historyk, genealogia, patriotyzm,naród
2. Symbole narodowe Polaków
3. Co to jest chronologia ( jednostki czasu,cyfry rzymskie)
4. Epoki historyczne
5. Obliczanie czasu w historii (w tej samej erze, w różnych erach,który to wiek, kiedy zaczyna się i kończy wiek
6. Plan i mapa (najważniejsze elementy)
Na zajęciach zrobiliśmy ćw. ze strony 22-23.
Praca zdalna w domu -przygotować się do sprawdzianu :)
W ramach ćwiczeń rozwiąż poniższy quiz
https://view.genial.ly/5f8451f8b925a10d68ce641d/learning-experience-challenges-obliczanie-czasu-w-historii?fbclid=IwAR2Ri4x8P9z9UNx_iWMz_qFtToFY9SWkzX2coDGaWHrp595UF49o
Pozdrawiam,
Pani Agata............................................................................................................
WOP
Witam serdecznie.
Temat: Czytamy mapę i plan
( temat realizowany w szkole w dniach 8 XI gr I i 15XI gr. II)
Na zajęciach uczyliśmy się co to jest kartografia, do czego służą plany i mapy historyczne,
jakie są najważniejsze elementy planu i mapy historycznej i jak czytamy mapę.
Zadanie z lekcji . Zaprojektuj narysuj mapę skarbów. Pamiętaj o legendzie i róży wiatrów.:)
Praca zdalna w domu zeszyt ćwiczeń str 19,20,21
Pozdrawiam,
Pani Agata