klasa 4c

Witam serdecznie,


  Na blogu zamieszczamy pracę domową dla grupy pracującej w domu. W razie trudności z jej wykonaniem kontaktujemy się:

Pani Edyta język polski edyta.zaborowska@orpeg.pl 
Pani Agata WOP agata.sankiewicz@orpeg.pl .

Serdecznie pozdrawiam,
Pani Edyta :)
      




Język Polski

13 czerwca 2021r.

Temat: Z uśmiechem i dystansem - nasze sposoby na stres.





Pozdrawiam,
Pani Edyta 😊


..................................................................................................................................................................

***************************************************************************

WOP- 23.05.2021

Temat: Jan Paweł II- papież pielgrzym.

Cele:

- wiem jakie były zainteresowania Karola Wojtyły

- opowiem jak przebiegał pontyfikat Jana Pawła II

                                  


Temat znajduje się w podręczniku na str.136

Na zajęciach wykonaliśmy zadania z zeszytu ćwiczeń str. 84-85

                               


i dla chętnych gra :)

Jan Paweł II

Pozdrawiam serdecznie,

Pani Agata



WOP- 16.05.2021

Temat: Zośka,Alek i Rudy bohaterscy harcerze.

Cele:
- wiem kiedy wybuchła II wojna światowa
- opowiem o Szarych Szeregach i głównych bohaterach
- wiem kiedy wybuchło powstanie warszawskie

                                                   



Na zajęciach zrobiliśmy wybrane ćwiczenia ze str.78-79

                                


I dla chętnych gra :)



Wszystkiego dobrego!

WOP- 09.05.2021

Temat:Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni.

(podręcznik str.122-125)

Cele:

Wiem kim był Eugeniusz Kwiatkowski

Wymienię przyczyny i skutki budowy Gdyni

                                                               


Notatka



Eugeniusz Kwiatkowski był wybitnym naukowcem i politykiem. Służył w Legionach Polskich i brał udział w wojnie z Rosją Sowiecką w 1920 r. Współtwórca Gdyni i 
Centralnego Okręgu Przemysłowego
W 1921 rozpoczęto rozbudowę Gdyni, powstało nowoczesne miasto i port oraz nastąpił rozwój handlu.

Pozdrawiam,
Pani Agata :)


WOP- zajęcia w szkole


11 kwietnia -grupa I

18 kwietnia- grupa II

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl


Temat: Sprawdzian wiadomości- Wojny i upadek Rzeczpospolitej

Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska

Cele:
 Wiem kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość
 Omówię walki o granicę w odrodzonej Polsce

                                                              

Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str.70,71,72

Pozdrawiam,

Pani Agata

*********************************************************************

WOP- zajęcia w szkole

21 marca -grupa I

28 marca - grupa II

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl


Temat:Maria Skłodowska –Curie –polska noblistka.

Cele: znam życie i dokonania polskiej uczonej

          wskażę innych Polaków- laureatów Nagrody Nobla
                        


Przeczytajcie temat:,,Maria Skłodowska - Curie - polska noblistka” w podręczniku s. 104-106.

Ustnie opowiedzcie o życiu Marii Skłodowskiej - Curie.

Odpowiedzcie na pytania:

Jakie osiągnięcia naukowe miała polska uczona?

Jakie nagrody otrzymała?

Wymień innych Polaków, laureatów Nagrody Nobla.


Temat:Powtórzenie wiadomości - Wojny i upadek Rzeczpospolite
 
                       


zagadnienia na sprawdzian- Wojny i upadek Rzeczpospolitej

1. Kim był Jan Zamoyski

2. Z jakimi państwami polska prowadziła wojny w XVIIw

- Czym była husaria

- Stefan Czarniecki/Augustyn Kordecki/ Potop/data

- Jan III Sobieski / Odsiecz wiedeńska/data

3. Co to były obiady czwartkowe i kto był ostatnim królem Polski.

4. Kim był Tadeusz Kościuszko

- Powstanie Kościuszkowskie( data-przyczyna-skutek)

- III rozbiór Polski (data-przyczyna –skutek- państwa które dokonały III rozbioru)

5. Z czyjej inicjatywy powstały Legiony Polskie we Włoszech

6. Kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego

7. Kim był Romuald Traugutt i kiedy wybuchło powstanie styczniowe (przyczyny –skutki-wojna partyzancka)

8. Kim była Maria Skłodowska-Curie (nagroda nobla- polscy nobliści)
9. Zadanie dodatkowe (dla chętnych)- Jak polska noblistka została bohaterką wojenną? 
 
 Na zajęciach wykonaliśmy ćwiczenia ze stron 68-69
 
W ramach przygotowania do sprawdzianu rozwiąż poniższe quizy 
 
 
 
 
 
Zadanie domowe
Przygotuj się do sprawdzianu.
Sprawdzian napiszemy w szkole po świętach                                           
    11 kwietnia grupa I
  18 kwietnia grupa II


Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,

Życzę Wam dużo zdrowia,pogody

dobrego wypoczynku i wiosennego nastroju

Pani Agata :)

WOP- 14.03 ( łączenie online godz.11.15)

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl


Temat lekcji: Józef Wybicki i hymn Polski.

Cele:

-  Wiem kto stworzył Legiony Polskie we Włoszech,

- Znam autora polskiego hymnu narodowego

1.Po III rozbiorze Polski, u boku wojsk francuskich powstały Legiony Polskie we Włoszech dowodzone przez generała Henryka Dąbrowskiego.

2. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech -Mazurek Dąbrowskiego, pieśń stała się oficjalnie hymnem narodowym w 1927r.

Zapisz temat cele i  punkty do zeszytu

                     


Jeżeli jeszcze nie znasz hymnu, naucz się , tekst znajdziesz też w podręczniku str. 96


Temat lekcji: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.

Cele:
- Wiem kim był Romuald Traugutt;
-  Wymienię przyczyny i skutki powstania styczniowego

Zapisz temat i cele lekcji do zeszytu

Obejrzyj film:         

1. Powstanie styczniowe wybuchło 22 stycznia 1863- 1864 r.  ponieważ Polacy dążyli do odzyskania niepodległości.
 2. Bezpośrednia przyczyna wybuchu powstania styczniowego:
• Branka – Rosjanie przeprowadzili przymusowy pobór do wojska wśród Polaków, których podejrzewali, że przygotowują powstanie zbrojne. 
3. Podczas powstania styczniowego Polacy prowadzili wojnę partyzancką podczas, której: 
• unikali wielkich bitew, 
• urządzali zasadzki, atakując z zaskoczenia (małymi oddziałami na lepiej uzbrojonych i wyszkolonych żołnierzy rosyjskich).
5. W trakcie powstania styczniowego działało podziemne państwo polskie:
• oznaczało to, że jego przedstawiciele działali w tajemnicy przed władzami rosyjskimi, gdyż groziło im aresztowania oraz więzienie lub śmierć. 
• miało swój Rząd Narodowy na czele, którego stanął jesienią 1863 r. Romuald Traugutt. 
• działały w nim polskie sądy, 
• wydawano prasę oraz ulotki,
• zorganizowano pocztę 
• pobierano podatki
 6. Aresztowanie i stracenie Romualda Traugutta w kwietniu 1864 r. powoduje upadek powstania styczniowego 
8. Skutki upadku powstania styczniowego: 
• skazywanie powstańców na śmierć, 
• skazywanie powstańców na karę więzienia 
• odbieranie powstańcom majątków, zsyłanie powstańców w głąb Rosji [na Syberię].


Zapisz poniższą notatkę do zeszytu

Powstanie styczniowe - to polskie powstanie narodowe skierowane przeciwko Imperium Rosyjskiemu, doszło do niego w latach 1863–1864. Działania zbrojne toczyły się tylko na terenie zaboru rosyjskiego - Królestwo Polskie oraz ziemie zabrane – Litwa, Białoruś i część Ukrainy. Powstanie Styczniowe uważa się za największe, polskie powstanie narodowe. W walkach wielką sławę zyskał Romuald Traugutt - dyktator powstania, który dowodził jednym z oddziałów i który całe swoje działania poświęcił ratowaniu zrywu.

Zadanie domowe
ćw. str. 61-62

Pozdrawiam,
Pani Agata
***************************************************************

WOP- 07.03( łączenie online godz.11.15)

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl

Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.

 

Po dzisiejszej lekcji wiem:

  • Kto był ostatnim królem Polski i co to były obiady czwartkowe
  • Czym była konstytucja 3 maja
  • Dlaczego wybuchło powstanie kościuszkowskie
  • Kiedy miały miejsce rozbiory Polski i jakie państwa w nich uczestniczyły.



Zapisz temat i cele do zeszytu.

1. Stanisław August Poniatowski to ostatni król Polski. Zasiadł na tronie w 1764 roku. Państwo znajdowało się wówczas na skutek licznych uprzednio prowadzonych wojen (o których dowiedzieliście się w trakcie ostatniej lekcji) w bardzo trudnym położeniu.  Na sprawy Polski coraz większy wpływ miały Rosja, Austria i Prusy.Król był osobą gruntownie wykształconą, zdawał sobie sprawę, iż kraj potrzebuje wykształconych i oddanych obywateli. Z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego powstała w Warszawie: - Szkoła Rycerska. W 1773 roku utworzono Komisję Edukacji Narodowej (KEN) – instytucja, której celem był nadzór nad szkołami wszystkich stopni. Dzięki Komisji zmienił się system nauczania w polskich szkołach (na bardziej nowoczesny). Pod rządami Stanisława Augusta Poniatowskiego nastąpił rozwój kultury i sztuki. Król wspomagał twórców na wiele  sposobów.Najwybitniejszych z nich gościł na słynnych obiadach czwartkowych.



2. Problemy państwa polskiego “wykorzystali” nasi sąsiedzi. Dnia 5 sierpnia 1772 roku Rosja, Prusy i Austria podpisali w Petersburgu trójstronny traktat rozbiorowy, który przypieczętował I rozbiór Polski.   Próbą ratowania państwa było uchwalenie w 1791 r Konstytucji 3 maja.



Jednak nie wszystkie reformy udało się wprowadzić w  życie, W 1793 r Rosja i Prusy przeprowadziły drugi rozbiór Polski.

 

3. Obejrzyj teraz poniższy film i odpowiedz na pytanie kim był Tadeusz Kościuszko i jak wyglądał przebieg powstania.

 



 
         




 

4. Zapoznaj się z mapą w podręczniku na str. 92 i wskaż ziemię które utraciła Polska na rzecz państw zaborczych.Wymień główny skutek trzeciego rozbioru Polski.

Pomocny okaże się również poniższy filmik

Rozbiory Polski

 

Uzupełnij poniższy tekst i zapisz notatkę do zeszytu

 

W  wieku………... narastały problemy Polski. Władza  była słaba, a sąsiedzi Polski rośli w …………….. Rosja, ……………. i Prusy stały się europejskimi potęgami i zaczęły zagrażać Rzeczpospolitej. Za ostatniego króla Polski   ……………………….wykorzystały one słabość kraju i dokonały pierwszego ……………….  Polski. Próbą ratowania kraju było uchwalenie w ………….roku     ………………….  3 maja . Jednak jej reform nie udało się przeprowadzić i w ………….roku .  Prusy i Rosja dokonały …………....  rozbioru Polski. W obronie konstytucji i państwa polskiego wybuchło w 1794 roku…………………………... Na jego czele stanął generał……………………... Stoczył on bitwy z wojskami rosyjskimi pod Racławicami, gdzie wsławili się męstwem ……………………….. Niestety powstanie zakończyło się ………………….W …………..roku,  Prusy, Austria i Rosja dokonały …………..  rozbioru Polski.Nasze państwo zniknęło z mapy Europy na …………..  lata.

 

I na koniec zapraszam Cię do quizu

https://www.eduelo.pl/quiz/288/czesc/1/ 

 

Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str. 55,56,57

***********************************************************************************

WOP- 28.02 ( łączenie online godz.11.15)

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl


Temat lekcji: Jan Zamoyski – druga osoba po królu.

                         XVII wiek – stulecie wojen.

(w podręczniku na stronie 76-84)

Po dzisiejszej lekcji wiem:

- kim był Jan Zamoyski i jakie były jego zasługi dla Rzeczpospolitej,

- jakie miasto założył Jan Zamoyski,

- jakie były przyczyny i skutki wojen Polski ze Szwecją,

- jakie były skutki odsieczy wiedeńskiej.

Notatka: punkty 1,4,5 i 6 przepisz do zeszytu.


1. Jan Zamoyski pełnił najwyższe stanowiska w państwie: ............................... i .................................. . Wspólnie z królem ............................. ............................unowocześnili armię i pokonali .................................. . W 1580 r. z Zamoyski założył miasto ................................ . W założonym przez siebie mieście powołał też szkołę wyższą:  .................................. ...................................

(Akademia Zamojska, kanclerz, Stefan Batory, hetman, Rosja, Zamość)

2. Obejrzyj film o Zamościu

https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/files/filmy/Zamosc.mp4

3. Odwiedź Muzeum Zamojskie.

https://muzeum-zamojskie.pl/

4. Na podstawie mapy z podręcznika ze str. 83. wymień państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą w XVII w.

....................................................................................................................................................

5. W XVII wieku Rzeczpospolita toczyła liczne  wojny, między innymi ze Szwecją.

- Dlaczego trzeci najazd szwedzki został nazwany potopem?

....................................................................................................................................................

- W jaki sposób wojska polskie walczyły ze Szwedami w latach 1655–1660?

....................................................................................................................................................

- Jakie znaczenie dla Polaków miała skuteczna obrona klasztoru na Jasnej Górze przed najeźdźcami?

....................................................................................................................................................

6. Jednym z najwybitniejszych polskich dowódców w czsie walk z Turcją był król:

........................ ..................................... . W 1863 r. pokonał on armię turecką oblegającą ..................................... . Wiele zwycięstw Polacy odniesli w XVIIw. dzięki ciężkozbrojnej jeździe nazywanej: ......................................... .

(husaria, Jan III Sobieski, Wiedeń)


7. Obejrzyj film o wojnach ze Szwecją:

 https://www.youtube.com/watch?v=KsFThBCghm4


 

film o odsieczy wiedeńskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=hAi8JYwtCFU

 


 

film o husarii:

 https://www.youtube.com/watch?v=sOJndPlgX0A


 

 Zadanie domowe  

Obejrzyj poniższy film i przygotuj się do rozmowy na najbliższą lekcję online- 

Co to były obiady czwartkowe i kto w nich uczestniczył.

Pozdrawiam :)

Pani Agata

**********************************************************************************

WOP- 14.01 ( łączenie online godz.11,15)

kontakt - agata.sankiewicz@orpeg.pl

 

Temat lekcji: Powtarzamy wiadomości z działu ''Od Piastów do Jagiellonów''.

 

 

Cele:

- Utrwalę wiadomości o powstaniu i rozwoju państwa polskiego,

 

Podręcznik strony 37-74

 

Obejrzyj  filmiki przypominające postacie poznanych władców Polski.

 1.      Mieszko I – Polska pierwszych Piastów.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs

  

2.      Bolesław I Chrobry

 

https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw

      

3. Kazimierz III Wielki

 

https://www.youtube.com/watch?v=Trh_0ToM1Rk

 

4. Jadwiga i Jagiełło

 

https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI

 

  Sprawdź się : 

 

1)https://wordwall.net/pl/resource/1174963/historia/piastowie-i-jagiellonowie

 

2) https://wordwall.net/pl/resource/1415532/historia/polska-pierwszych-piast%c3%b3w

 

3) https://wordwall.net/pl/resource/1160706/historia/polska-piast%c3%b3w

 

 Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń- Sprawdź czy potrafisz str.46-47. Zadanie prześlij do nauczyciela. (do 21 lutego)

Dziękuję i pozdrawiam serdecznie,

Pani Agata

*****************************************************************************

 

WOP- 07.01 ( łączenie online godz.11.15)


TEMAT: "Wstrzymał słońce, ruszył ziemię"

Mikołaj Kopernik- wielki astronom


(temat znajduję się w podręczniku na str.71-73)    


Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedział:

- kim był Mikołaj Kopernik,

- na czym polegało jego odkrycie i w jakim dziele je opisał

- poznasz miejsca związane z Mikołajem Kopernikiem


Zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie


Obejrzyj film o Mikołaju Koperniku:



Obejrzyj miejsca związane z życiem Mikołaja Kopernika:

 Zapisz i uzupełnij notatkę :)

1. Mikołaj Kopernik był najwybitniejszym polskim astronomem, urodził się w Toruniu w 1473 roku. Odkrył, że Ziemia wraz z innymi planetami krąży wokół słońca, dlatego mówimy o nim, że ,,wstrzymał słońce i ruszył Ziemię”.

2. W starożytności i średniowieczu ludzie wierzyli, że to ziemia jest centrum wszechświata (teoria geocentryczna). Mikołaj Kopernik w ciągu swoich wieloletnich badań odkrył, że to ziemia krąży wokół Słońca.

Teorię tę nazywamy: .........................................

Swoje obserwacje opisał w dziele zatytułowanym „...............................................................”.

3. Mikołaj Kopernik był wykształconym człowiekiem: studiował na Akademii Krakowskiej,

a następnie w Padwie i Bolonii.

Na podstawie informacji z podręcznika wymień dziedziny naukowe, które studiował i którymi się zajmował:


 wykonaj quiz:

https://wordwall.net/pl/resource/1002651/historia/miko%c5%82aj-kopernik


Zadanie domowe:

 Dziś zadanie domowe w formie powtórzenia wiadomości.

 Obejrzyj poniższy filmik, i odpowiedz na pytania , które zapisane są pod filmem. 

Uwaga, nie odpowiadaj na pytania, które zadaje Pan w filmie!

Dla Ciebie zapisane są poniżej filmiku!



Pytania - powtórzenie wiadomości. 

1. Kim był Mieszko I ?

2. Kiedy Polska przyjęła chrzest ? Czy potrafisz podać jego skutki?

3. Kto i kiedy został pierwszym królem Polski?

4. Kiedy odbył się zjazd gnieźnieński i jakie miał znaczenie dla Polski? 

5. Kto i kiedy został ostatnim królem z dynastii Piastów?

6. Kiedy i gdzie powstała pierwsza polska uczelnia?

7. Czego dotyczyła unia w Krewie?

8. Kim był Zawisza Czarny?

9. Kiedy odbyła się bitwa pod Grunwaldem

10. Kim był Mikołaj Kopernik?

W zeszycie zapisz tylko odpowiedzi. Nie wysyłaj ich do nauczyciela. Proszę żebyś miał (a) przygotowane odpowiedzi na lekcję powtórzeniową online.Powodzenia!

Pani Agata

*******************************************************************


WOP- 31.01 ( łączenie online godz.11.15)

TEMAT: Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.


Cele:

  • Dowiem się kim był Zawisza Czarny i dlaczego uważany                 jest za wzór rycerza

  • Podam datę bitwy pod Grunwaldem i wymienię głównych

  • uczestników tej bitwy

(zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie)

temat znajduje się w podręczniku na str. (66-70)

Na początek obejrzyj krótki filmik

Kim byli rycerze?


                             



Dziś poznasz najsłynniejszego rycerza polskiego średniowiecza -

Zawiszę Czarnego z Garbowa. Była to postać nietuzinkowa ale wzorcowo

przejawiająca cnoty i ideały rycerskie tamtego okresu. Stąd jest on dziś symbolem

odwagi, męstwa i honoru.. Nie bez powodu mówi się 

„polegać [na kimś] jak na Zawiszy” 


Wielka wojna z zakonem krzyżackim (1409-1411)

15.lipca 1410 roku w pobliżu wsi Grunwald rozegrała się jedna z największych

 bitew Europy. Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk

polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich..W bitwie pod Grunwaldem

 poległ wielki mistrz zakonu Ulrich von Jungingen.


Przyjrzyj się infografice podręcznik str.(68-69)

i wymień różnice w wyposażeniu wojsk.


Następnie obejrzyj krótki film.( przyda Ci się do wykonania notatki z lekcji)

https://vimeo.com/288691553 


Przed tobą jeden z najsłynniejszych polskich obrazów Jana Matejki

h

“ Bitwa pod Grunwaldem”. 

Spróbuj znaleźć najważniejsze postacie.

Podpowiedź znajdziesz w podręczniku na str. 67 :


I na koniec zapraszam Cię do rozwiązania quizu

Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem


Dziś notatka graficzna

Poniższą mapę myśli przerysuj do zeszytu i uzupełnij

Powodzenia!

 Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str. 42-43


Zadanie dodatkowe ( dla chętnych)

Podręcznik zad.6 str. 70 (miniprojekt) 


.......................................................................................


WOP- 24.01 ( łączenie online godz.11.15)


Temat lekcji: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.


Cele:

-będę wiedział kim byli Jadwiga i Jagiełło,

- dowiesz się kim byli Krzyżacy,

- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki unii polsko- litewskiej.


                  


Zapisz proszę  temat i cele lekcji w zeszycie

(Temat znajduję się w podręczniku na stronach 62-65)

Na ostatniej lekcji mówiliśmy o Kazimierzu Wielkim. Był wspaniałym królem,

 doprowadził Polskę do potęgi. Jednak.nie miał syna – męskiego potomka na tronie. 

Rządy po nim objął jego siostrzeniec Ludwik Andegaweński a następnie córka

 Ludwika - Jadwiga, która została królem Polski (to nie pomyłka, była królem,

 nie królową) poznasz również jej męża wielkiego księcia Litwy -Jagiełłę. 

Dynastia, którą zapoczątkował, została później nazwana na jego cześć

 dynastią Jagiellonów.


Na początek obejrzyj poniższą prezentację


https://slideplayer.pl/slide/11897737/


Zapisz notatkę  do zeszytu:

  1. Jadwiga:

        -córka Ludwika Węgierskiego,

         - zasiadła na polskim tronie w 1384 roku odziedziczyła po ojcu tytuł króla Polski,

         - była opiekunką kultury, nauki i sztuki.

  1.   Jagiełło:

           - wielki książę litewski,

            - mąż Jadwigi,

            - najdłużej panujący król w historii Polski.

  1. Krzyżacy to zakon rycerski sprowadzony w 1226 roku do Polski przez Konrada Mazowieckiego. Nazwa Krzyżacy pochodzi od czarnych krzyży które zakonnicy

 nosili na białych płaszczach. Siedzibą Krzyżaków był Malbork. Na czele zakonu

 stał wielki mistrz krzyżacki.

  1.  W obliczu zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego Polska i Litwa zawarły unię

 w Krewie w 1385 roku. To wydarzenie zapoczątkowało rządy dynastii Jagiellonów 

 w Polsce


Jako podsumowanie, obejrzyj krótki film

 https://www.youtube.com/watch?v=ZyhH-KqZ11Y&pbjreload=10


a teraz sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując krótki quiz

https://wordwall.net/pl/resource/894738/historia/przyczyny-i-skutki-zawarcia-unii-polsko-litewskiej

Zadanie domowe:

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń str. 39-41


Pozdrawiam serdecznie,

Pani Agata


...................................................................



WOP 17.01. (Zapraszam na lekcje online godz.11.15)

Temat:Polska Kazimierza Wielkiego




Po dzisiejszej lekcji dowiesz się :


  • kiedy panował król Kazimierz Wielki

  • w jaki sposób Kazimierz wzmocnił swoje państwo

  • kiedy i gdzie powstała najstarsza w kraju wyższa uczelnia

Zapisz proszę  temat i cele lekcji w zeszycie

(Temat znajduję się w podręczniku na stronach 52-55)

KAZIMIERZ WIELKI (1333-1370)                i. 

Był synem Władysława Łokietka, który zjednoczył część  ziem po rozbiciu dzielnicowym. 

Kraj był jeszcze dosyć słaby i mógł ulec ponownemu rozbiciu. Wszystko zależało od tego 

jaki będzie następca Władysława Łokietka. Po jego śmierci,władzę w kraju przejął  jego syn

 Kazimierz Wielki. I na szczęście…okazał się on jednym z najlepszych królów w historii Polski.

Panowanie Kazimierza Wielkiego - dyplomacja zamiast wojen




                                                                                      

Ponad dwukrotnie powiększył terytorium Polski. Jeżeli dobrze przypatrzcie się mapie, 

zauważycie, że Polska w czasach Kazimierza Wielkiego miała już zupełnie inne granice niż

 w czasach np. Bolesława Chrobrego. 

Te z czasów Chrobrego były podobne do dzisiejszych, 

te z czasów Kazimierza Wielkiego…zupełnie nie.



Wielki budowniczy


Zadbał o bezpieczeństwo Polski. Kazimierz Wielki wybudował ponad 50 zamków, których celem była

 obrona naszego kraju.  Popierał osadnictwo, zakładał nowe miasta i wsie. 

Dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa.

Ponadto Kazimierz Wielki zadbał także by wiele miast zostało otoczonych murami obronnymi. 

Dlatego o Kazimierzu Wielkim mówi się: “zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”


Zadanie dla Ciebie 


Kliknij w link

  1. Wskaż na mapie Kraków, ówczesną stolicę Polski

  2. Odczytaj nazwy min. 5 zamków wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego


https://epodreczniki.pl/a/od-polski-drewnianej-do-murowanej---rzady-kazimierza-wielkiego/DlMRHznjV



Akademia Krakowska 1364


Zadbał o edukację. Z rozkazu Kazimierza Wielkiego założono pierwszą szkołę wyższą 

w Polsce. Czyli odpowiednik dzisiejszych studiów. Powołano do życia Akademię Krakowską 

w 1364 roku. Dzisiaj mieści się tam słynna uczelnia Uniwersytet Jagielloński.

Obejrzyj poniższy film


                                  https://www.youtube.com/watch?v=kctgLm9Jk8g


Czy wiesz już jak nazywali się uczniowie Akademii Krakowskiej?

I czy wszyscy w średniowieczu mogli studiować?



Uczta u Wierzynka 1364


Za panowania Kazimierza Wielkiego znacznie umocniła się pozycja Królestwa Polskiego  

w Europie, czego potwierdzeniem był zjazd europejskich władców.

W podręczniku na str. 53. znajduję się obraz, który przedstawia to wydarzenie.



Poniżej notatka którą zapisz w  zeszycie




Ostatnim królem z dynastii Piastów był Kazimierz Wielki, który panował w latach 

1333 – 1370.

 Władca ten uczynił z Polski państwo silne i bogate. Dlatego potomni nazwali go

,,Wielki”.

Prowadził pokojową politykę zagraniczną i zawierał korzystne sojusze z innymi 

państwami

Przeprowadził wiele ważnych reform: 

  • popierał osadnictwo (zakładał nowe miasta i wsie )

  • budował zamki ( około 50 ) oraz otoczył murami miasta 

  • dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa 

  • w 1364 roku założył Akademię Krakowską - pierwszą wyższą uczelnię 

  • w 1364 roku odbyła się  słynna uczta u Wierzynka.


Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str. 35-36

i dla chętnych quiz

https://www.goconqr.com/quiz/27218606/historia-klasa-4-lekcja-4-polska-kazimierza-wielkiego

Powodzenia,

Pani Agata


 ......................................................................

WOP 

Niedziela 10  stycznia 2021

Zapraszam na lekcję online na godz. 11.15


Temat: Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski. (temat zapiszcie w zeszycie)


Po zajęciach będziesz wiedział:

-kim był święty Wojciech,

-kiedy odbył się zjazd gnieźnieński,

-kto i kiedy został pierwszym królem Polski

 

Temat znajduje się w podręczniku na stronach 44-47.

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Bolesław Chrobry był synem Mieszka I i Dobrawy. Po śmierci Mieszka został władcą Polski.

Otrzymał przydomek Chrobry,co oznacza dzielny, waleczny.

2. Obejrzyjcie historię misji świętego Wojciecha z Drzwi Gnieźnieńskich przedstawioną na stronie epodręczniki.pl

https://epodreczniki.pl/a/boleslaw-chrobry---pierwszy-krol-polski/D1A2R0Jbo

 

Odpowiedz na pytania:

-Co stało się z Wojciechem po śmierci?

-Jaką funkcję w Średniowieczu pełniły Drzwi Gnieźnieńskie?

....................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45 odpowiedz na pytania:

-W jakim celu przybył w roku 1000 do Gniezna cesarz Otton III?

-Jakie dary wymienili władcy?

-Co było najważniejszym skutkiem zjazdu gnieźnieńskiego

....................................................................................................................................................

4. Bolesław Chrobry prowadził liczne wojny.

Na podstawie mapy w podręczniku na str.46 napisz jakie ziemie utracił oraz jakie na stałe przyłączył do państwa polskiego.

...................................................................................................................................................

5.  W 1025 roku Blesław Chrobry został koronowany na pierwszego w historii króla Polski. (Koronacja to uroczystość, w czasie której na głowę władcy nakładano koronę, a jego samego namaszczano świętymi olejami. Ceremonia odbywała się w kościele katedralnym. Prowadził ją arcybiskup. Dzięki koronacji rosło znaczenie panującego i jego państwa).


Na koniec film o Bolesławie Chrobrym

     https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw&feature=youtu.be

oraz quiz

https://www.eduelo.pl/quizy/poziom-iv/historia/polska-piastow/boleslaw-chrobry-pierwszy-krol-polski/

Zadanie domowe

Zadania ze stron 30  - 32 w zeszycie ćwiczeń.

Pani Agata

............................................................................................................................................................

WOP

Witam serdecznie.

Temat: Sprawdzian wiadomości

               Mieszko I chrzest Polski

( temat realizowany w szkole  w dniach 06 XII gr I i 13.XII gr. II)

Na zajęciach dowiedzieliśmy się , kim byli Słowianie , przypomnieliśmy sobie legendy o początkach państwa polskiego, poznaliśmy postać Mieszka I oraz kiedy Polska przyjęła chrzest.


 Wykonaliśmy ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń 24-27

 

Pozdrawiam serdecznie,

Pani Agata

....................................................................................................................................................

WOP

Witam serdecznie.

Temat: Powtórzenie wiadomości.

( temat realizowany w szkole  w dniach 22XI gr I i 29XI gr. II)

 

Zagadnienia na sprawdzian

1.       Pojęcia ( historia ,historyk, genealogia, patriotyzm,naród

2.       Symbole narodowe Polaków

3.       Co to jest chronologia ( jednostki czasu,cyfry rzymskie)

4.       Epoki historyczne

5.       Obliczanie czasu w historii (w tej samej erze, w różnych erach,który to wiek, kiedy zaczyna się i kończy wiek

6.       Plan i mapa (najważniejsze elementy)

 
Na zajęciach zrobiliśmy ćw. ze strony 22-23.


Praca zdalna w domu -przygotować się do sprawdzianu :)

W ramach ćwiczeń rozwiąż poniższy quiz

 https://view.genial.ly/5f8451f8b925a10d68ce641d/learning-experience-challenges-obliczanie-czasu-w-historii?fbclid=IwAR2Ri4x8P9z9UNx_iWMz_qFtToFY9SWkzX2coDGaWHrp595UF49o

 

Pozdrawiam,

Pani Agata

 ............................................................................................................

WOP

Witam serdecznie.

Temat: Czytamy mapę i plan

( temat realizowany w szkole  w dniach 8 XI gr I i 15XI gr. II)


 Na zajęciach uczyliśmy się co to jest kartografia, do czego służą plany i mapy historyczne, 

jakie są najważniejsze elementy planu i mapy historycznej i jak czytamy mapę. 

Zadanie z lekcji . Zaprojektuj narysuj mapę skarbów. Pamiętaj o legendzie i róży wiatrów.:)

 

Praca zdalna w domu zeszyt ćwiczeń str 19,20,21

Pozdrawiam,

Pani Agata 
 
 
 ...................................................................................................................................