klasa 4e

Serdecznie witamy:)
Na blogu będziemy zamieszczały materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.

Kontakt do nauczyciela:
p.Kinga: kinga.luczak@orpeg.pl
p.Marta: martamajchrzak.spk@gmail.com




Język polski godzina 10.00               link   https://meet.google.com/fgo-tztm-kbp 

Wiedza o Polsce godzina 11.00         link   https://join.skype.com/nLZbZOlyifOG



PRACE DOMOWE PROSZĘ PRZESYŁAĆ NA PROFIL KLASY GOOGLE CLASSROOM:





 NAJBLIŻSZA LEKTURA: "Król Maciuś Pierwszy" J. Korczak (audiobook)
Terminy omawiania: maj/czerwiec
Lektura dostępna jest pod poniższym linkiem:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wiedza o Polsce- 23.05.2021


Temat: Jan Paweł II- papież pielgrzym.

Cele:

- wiem jakie były zainteresowania Karola Wojtyły

- opowiem jak przebiegał pontyfikat Jana Pawła II

                                  


Temat znajduje się w podręczniku na str.136

Na zajęciach wykonaliśmy zadania z zeszytu ćwiczeń str. 84-85

                               


i dla chętnych gra :)

Jan Paweł II

Pozdrawiam serdecznie,

p. Marta












Język polski 16 maja

Temat: Co nazywa przymiotnik i jak się odmienia?

Cel:
Powtórzysz wiadomości dotyczące przymiotników.


Aby przypomnieć sobie najważniejsze informacje o przymiotnikach obejrzyj poniższy filmik:




Wiedze o Polsce 16 maja

Temat : Zośka, Alek i Rudy- bohaterscy harcerze. 

 1. 1939 r – wybuch II wojny Światowej 

2. Niemcy i Związek Sowiecki we wrześniu napadają na Polskę. Rozpoczęła się niemiecka i sowiecka okupacja ziem polskich.

3. Polacy zakładają tajne organizację, które będą walczyły z okupantem: 

- AK- Armia Krajowa, czyli podziemna armia polska. AK zajmowała się zbieraniem informacji o wrogu i dokonywaniem zamachów na niemieckich żołnierzy.

- Szare Szeregi- tajna organizacja harcerzy.

 4. Do Szarych Szeregów należeli: Tadeusz Zawadzki, Maciej Aleksy Dawidowski, Jan Bytnar. Chłopcy używali pseudonimy po to aby zmylić niemiecką policję, która próbowała ich złapać. 



Chłopcy używali pseudonimy po to aby zmylić niemiecką policję, która próbowała ich złapać.

5.Zośka, Rudy i Alek w celu podtrzymania wiary w niepodległą Polskę zrywali niemieckie

flagi, wieszali polskie flagi, malowali znaki i symbole Polski na murach.




Wiedza o Polsce 9 maja 2021

Temat lekcji: EUGENIUSZ KWIATKOWSKI I BUDOWA GDYNI

Cele:
● wskazać główne dokonania Eugeniusza Kwiatkowskiego,
● opisać sytuację gospodarczą na ziemiach polskich po odzyskaniu niepodległości,
● opisać okoliczności powstania portu i miasta Gdyni, 

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się w 1888 roku . Studiował na  Politechnice Lwowskiej a później w Niemczech. Walczył w legionach Piłsudskiego. W 1921 roku rozpoczęto budowę miasta i porut w Gdyni małej wiosce rybackiej nad Zatoką Gdańską. Eugeniusz Kwiatkowski został ministrem przemysłu  wspierał budowę tego portu W 1937 roku rozpoczęto budowę Centralnego Okręgu Przemysłowego Kwiatkowski wspierał budowę ale nie została ona zakończona z powodu wybuchu II wojny światowej.












JĘZYK POLSKI
Zadania dla grupy pracującej w domu w dniu 18 kwietnia

Na ostatniej lekcji rozmawialiśmy na temat lektury "Magiczne drzewo. Czerwone krzesło" autorstwa Andrzeja Maleszki. 

Wspólnie określiliśmy również elementy świata przedstawionego w lekturze:


Aby utrwalić wiadomości z lektury, wykonaj zadania dostępne pod poniższym linkiem:



Przypomnieliśmy sobie również czym jest charakterystyka i poznaliśmy jej elementy:



Praca domowa
Napisz charakterystykę wybranego bohatera lektury (1-2 strony w zeszycie).





Wiedza o Polsce

Zadania dla grupy pracującej w domu w dniu 18 kwietnia.
Na ostatniej lekcji mieliście Sprawdzian wiadomości- Wojny i upadek Rzeczpospolitej
następnie omawialiśmy temat Józef Piłsudski i niepodległa Polska.

Dla utrwalenia wiadomości obejrzyj film i wykonaj ćwiczenia.

                                                              

Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str.70,71,72

Pozdrawiam




















JĘZYK POLSKI
28.03.2021

ZADANIA DO WYKONANIA DLA GRUPY NIEBIESKIEJ NA DZIEŃ 28 MARCA

Na lekcji w dniu 14 marca rozmawialiśmy na temat pisowni wyrazów zakończonych na „-ów”, „-ówka”, „-ówna”.

Dowiedziałeś/łaś się że:

„Ó” piszemy w wyrazach zakończonych na:

-ów, np. Rzeszów;

-ówka, np. temperówka;

-ówna, np. Bobrówna.

 

Wyjątki: skuwka, zasuwka, wsuwka.


Praca domowa

Jako podsumowanie wykonaj ćwiczenia dotyczące tych wyrazów (tytuł rozdziału w ćwiczeniach: Pisownia wyrazów zakończonych na  „-ów”, „-ówka”, „-ówna”)


Wiedza o Polsce 28 marca


Na ostatniej lekcji mieliśmy powtórzenie wiadomości - Wojny i upadek Rzeczpospolitej.  
Zadania do wykonania 28 marca w domu.
 
W ramach przygotowania do sprawdzianu rozwiąż poniższe quizy
QUIZ 1
Quiz 2
Quiz 3
 
                       


zagadnienia na sprawdzian- Wojny i upadek Rzeczpospolitej

1. Kim był Jan Zamoyski

2. Z jakimi państwami polska prowadziła wojny w XVIIw

- Czym była husaria

- Stefan Czarniecki/Augustyn Kordecki/ Potop/data

- Jan III Sobieski / Odsiecz wiedeńska/data

3. Co to były obiady czwartkowe i kto był ostatnim królem Polski.

4. Kim był Tadeusz Kościuszko

- Powstanie Kościuszkowskie( data-przyczyna-skutek)

- III rozbiór Polski (data-przyczyna –skutek- państwa które dokonały III rozbioru)

5. Z czyjej inicjatywy powstały Legiony Polskie we Włoszech

6. Kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego

7. Kim był Romuald Traugutt i kiedy wybuchło powstanie styczniowe (przyczyny –skutki-wojna partyzancka)

8. Kim była Maria Skłodowska-Curie (nagroda nobla- polscy nobliści)
9. Zadanie dodatkowe (dla chętnych)- Jak polska noblistka została bohaterką wojenną? 
 
 

Zadanie domowe
Przygotuj się do sprawdzianu.
Sprawdzian napiszemy w szkole po świętach    













JĘZYK POLSKI
14.03.2021

Temat lekcji: Jak zapisywać wyrazy zakończone na  „-ów”, „-ówka”, „-ówna”?

Cel:

1.       Poprawnie zapisujesz wyrazy zakończone na -ów, -ówka, -ówna oraz wyjątki.

 

Na dzisiejszej lekcji w dalszym ciągu będziemy rozmawiać na temat ‘ó’ zamkniętego. Jak pamiętasz z poprzedniej lekcji w języku polskim ‘ó’ zamknięte stosujemy w trzech sytuacjach:


Dzisiaj skupimy się na zasadzie numer 2.

A teraz otwórz podręcznik na stronie 190 i przyjrzyj się ilustracji. Następnie odpowiedz na pytania z ćw. 1 str. 190. Odpowiedzi nie musisz zapisywać.

Jak zauważyłeś/łaś, obrazek przedstawia kilka słów które końcówkę z ‘ó’ zamkniętym. Aby dowiedzieć się w jakich wyrazach stosujemy takie końcówki zapoznaj się z poniższą notatką i zapisz ją w zeszycie.


„Ó” piszemy w wyrazach zakończonych na:

-ów, np. Rzeszów;

-ówka, np. temperówka;

-ówna, np. Bobrówna.

 

Wyjątki: skuwka, zasuwka, wsuwka.


A teraz wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższymi linkami:

https://wordwall.net/pl/resource/2008680/ortografia/%c3%b3-w-zako%c5%84czeniach-%c3%b3w-%c3%b3wka-%c3%b3wna

https://wordwall.net/pl/resource/2655033/polski/rozsypanka-literowa-%c3%b3-w-zako%c5%84czeniach-%c3%b3w-%c3%b3wna-%c3%b3wka

Na koniec sprawdź swoją znajomość zasad stosowania ‘ó’ zamkniętego w poniższej grze:

https://wordwall.net/pl/resource/5101002/polski/pisownia-%c3%b3


Praca domowa

Podręcznik, str. 191 ćw. 3




JĘZYK POLSKI 
07.03.2021

Temat lekcji: Wyrazy z literą „ó”, których pisownię trzeba zapamiętać
 
Cel:
1. Potrafisz zapamiętać i wymienić jak najwięcej wyrazów z “ó” niewymiennym.
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)


Jak zapewne wiesz w języku polskim występuje „u” otwarte oraz „ó” zamknięte, które dzielimy na „ó” wymienne i „ó” niewymienne. Dzisiaj skupimy się głównie na tym kiedy stosujemy „ó” niewymienne.

Zapoznaj się z poniższą prezentacją oraz wykonaj polecenia które są w niej zawarte. Odpowiedzi nie musisz zapisywać.

Temat lekcji: Józef Wybicki i hymn Polski.

Cele:

- będę wiedział kto stworzył Legiony Polskie we Włoszech,

- będę wiedział kim był autor polskiego hymnu narodowego

1.Po III rozbiorze Polski, u boku wojsk francuskich powstały Legiony Polskie we Włoszech dowodzone przez generała Henryka Dąbrowskiego.

2. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech -Mazurek Dąbrowskiego, pieśń stała się oficjalnie hymnem narodowym w 1927r.

Poniżej dwa linki do zadań:

Sprawdź się!

Hymn Polski




Temat lekcji: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.

Cele:

- będę wiedział kim był Romuald Traugutt;

- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki powstania styczniowego

 

Obejrzyj film: 


 



1. Powstanie styczniowe wybuchło 22 stycznia 1863- 1864 r.  ponieważ Polacy dążyli do odzyskania niepodległości.

 2. Bezpośrednia przyczyna wybuchu powstania styczniowego:

Branka – Rosjanie przeprowadzili przymusowy pobór do wojska wśród Polaków, których podejrzewali, że przygotowują powstanie zbrojne.

3. Podczas powstania styczniowego Polacy prowadzili wojnę partyzancką podczas, której:

• unikali wielkich bitew,

• urządzali zasadzki, atakując z zaskoczenia (małymi oddziałami na lepiej uzbrojonych i wyszkolonych żołnierzy rosyjskich).

4. W trakcie powstania styczniowego działało podziemne państwo polskie:

• oznaczało to, że jego przedstawiciele działali w tajemnicy przed władzami rosyjskimi, gdyż groziło im aresztowania oraz więzienie lub śmierć.

• miało swój Rząd Narodowy na czele, którego stanął jesienią 1863 r. Romuald Traugutt.

• działały w nim polskie sądy,

• wydawano prasę oraz ulotki,

• zorganizowano pocztę

• pobierano podatki

 5. Aresztowanie i stracenie Romualda Traugutta w kwietniu 1864 r. powoduje upadek powstania styczniowego

6. Skutki upadku powstania styczniowego:

• skazywanie powstańców na śmierć,

• skazywanie powstańców na karę więzienia

• odbieranie powstańcom majątków, zsyłanie powstańców w głąb Rosji [na Syberię].

Sprawdź ile zapamiętałeś:  zagraj

 

 

 

 




Wiedza o Polsce 6 marca 2021

Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.

 

Cele:

  •  będę wiedział kto był ostatnim królem Polski i co to były obiady czwartkowe
  • czym była konstytucja 3 maja
  • kiedy wybuchło powstanie kościuszkowskie
  • kiedy miał miejsce III rozbiór Polski;




1. Stanisław August Poniatowski to ostatni król Polski. Zasiadł na tronie w 1764 roku. 

2. Zasługi króla:

 -powstała  Szkoła Rycerska w Warszawie

- w 1773 roku utworzono Komisję Edukacji Narodowej (KEN) – instytucja, której celem był nadzór nad szkołami wszystkich stopni. Dzięki Komisji zmienił się system nauczania w polskich szkołach (na bardziej nowoczesny). 

- nastąpił rozwój kultury i sztuki. 

-król wspomagał artystów, gościł  ich również na słynnych obiadach czwartkowych.





Obiady czwartkowe



  2.Konstytucja 3 maja - uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny. Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie i drugą na świecie. Uchwalona przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego




3. Tadeusz Kościuszko  był niesamowitym generałem polskim i amerykańskim. Wiele bitw stoczonych przez niego zakończyło się sukcesem . Był dowódcą powstania kościuszkowskiego.


Powstanie kościuszkowskie było to narodowe powstanie przeciwko Rosji, które następnie obróciło się też przeciw Prusom. Trwało od 24 III do 16 XI 1794. Swym zasięgiem objęło ono praktycznie wszystkie ziemie ówczesnej Polski. Po zwycięstwie Polaków pod Racławicami, sytuacja powstańców zaczęła się pogarszać. Państwa zaborcze skierowały ogromne siły wojska, które było dobrze wyposażone.


10 października 1794 r. powstańcy rozegrali bitwę pod Maciejowicami, która zakończyła się dotkliwą dla nich klęską. W listopadzie 1794 r. zaborcy zajęli Warszawę i powstanie upadło. Naczelnik powstania – Tadeusz Kościuszko dostał się do niewoli. Skutkiem klęski był trzeci rozbiór Polski.



Powstanie kościuszkowskie 

Historia "Panoramy Racławickiej"


 

4. Zapoznaj się z mapą w podręczniku na str. 92 i wskaż ziemię które utraciła Polska na rzecz państw zaborczych. Wymień główny skutek trzeciego rozbioru Polski.



Pomocny okaże się również poniższy filmik

Rozbiory Polski


Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str. 55,56,57






Wiedza o Polsce, sobota 28 lutego 2021

Temat lekcji: Jan Zamoyski – druga osoba po królu.

                         XVII wiek – stulecie wojen.

(w podręczniku na stronie 76-84)

Cele:

- kim był Jan Zamoyski i jakie były jego zasługi dla Rzeczpospolitej,

- jakie miasto założył Jan Zamoyski,

- jakie były przyczyny i skutki wojen Polski ze Szwecją,


Notatka: punkty 1,4,5 i 6 przepisz do zeszytu.


1. Jan Zamoyski pełnił najwyzsze stanowiska w państwie: ............................... i .................................. . Wspólnie z królem ............................. ............................unowocześnili armię i pokonali .................................. . W 1580 r. z Zamoyski założył miasto ................................ . W założonym przez siebie miescie powołał też szkołę wyższą:  .................................. ...................................

(Akademia Zamojska, kanclerz, Stefan Batory, hetman, Rosja, Zamość)

2. Obejrzyj film o Zamościu

https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/files/filmy/Zamosc.mp4

3. Odwiedż Muzeum Zamojskie.

https://muzeum-zamojskie.pl/

4. Na podstawie mapy z podręcznika ze str. 83. wymień państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą w XVII w.

....................................................................................................................................................

5. W XVII wieku Rzeczpospolita toczyła liczne  wojny, między innymi ze Szwecją.

- Dlaczego trzeci najazd szwedzki został nazwany potopem?

....................................................................................................................................................

- W jaki sposób wojska polskie walczyły ze Szwedami w latach 1655–1660?

....................................................................................................................................................

- Jakie znaczenie dla Polaków miała skuteczna obrona klasztoru na Jasnej Górze przed najeźdźcami?

....................................................................................................................................................

6. Jednym z najwybitniejszych polskich dowódców w czsie walk z Turcją był król:

........................ ..................................... . W 1863 r. pokonał on armię turecką oblegającą ..................................... . Wiele zwycięstw Polacy odniesli w XVIIw. dzięki ciężkozbrojnej jeździe nazywanej: ......................................... .

(husaria, Jan III Sobieski, Wiedeń)


7. Obejrzyj film o wojnach ze Szwecją:

 https://www.youtube.com/watch?v=KsFThBCghm4


 

film o odsieczy wiedeńskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=hAi8JYwtCFU

 


 

film o husarii:

 https://www.youtube.com/watch?v=sOJndPlgX0A


 

 

8. Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str 50 – 52.








JĘZYK POLSKI
28.02.2021

Temat lekcji: Jaki utwór nazywamy baśnią?

Cele:

1. Potrafisz wyjaśnić, jakim utworem jest baśń.

(temat oraz cele zapisz w zeszycie)


Na dzisiejszych zajęciach porozmawiamy sobie o baśniach. Na poprzedniej lekcji przypomnieliśmy sobie baśń o Czerwonym Kapturku. Czy potrafisz wymienić tytuły innych baśni jakie znasz?

A teraz otwórz podręcznik na stronie 327. Przeczytamy sobie teraz baśń którą z pewnością świetnie znasz, a mianowicie opowieść pod tytułem „Kopciuszek, czyli szklany pantofelek”.

Po przeczytaniu tekstu wykonaj ćwiczenie 1 ze strony 332 (odpowiedzi nie musisz zapisywać).

Jak już powiedzieliśmy na początku, opowieści takie jak „Kopciuszek” czy „Czerwony Kapturek” to baśnie. Przeczytaj poniższą definicję baśni, a następnie zapisz ją w zeszycie:

BAŚŃto dłuższa opowieść fikcyjna, w której występują elementy prawdopodobne i fantastyczne. W baśni dobro zawsze zwycięża zło. Baśń bawi, wzrusza i uczy jak należy postępować w życiu.

Następnie przeczytaj poniższą notatkę która podsumowuje najważniejsze elementy baśni:


Praca domowa (dla chętnych)

Spróbuj napisać własną baśń na dowolny, wymyślony przez Ciebie temat. Jeżeli chcesz możesz narysować do niej ilustrację.

(długość maksymalnie 2 strony w zeszycie lub 1 strona a4 jeżeli napiszesz ją na komputerze)



JĘZYK POLSKI 
14.02.2021

Temat lekcji: Jak Zielony Kapturek uniknęła losu Czerwonego Kapturka?

Cele:

1. Potrafisz scharakteryzować bohaterów.

(temat oraz cele zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji poznamy losy Zielonego Kapturka. Pewnie jesteś zaskoczony/na dlaczego Zielony Kapturek? Czy ma on coś wspólnego z Czerwonym Kapturkiem którego znamy z baśni?

Aby się o tym przekonać na początek przypomnimy sobie historię o Czerwonym Kapturku.

Żeby to zrobić możesz obejrzeć film dostępny tu:


Lub przeczytać baśń dostępną tu:

https://www.grimmstories.com/pl/grimm_basnie/czerwony_kapturek


A teraz otwórz podręcznik na stronie 323 i przeczytaj tekst pod tytułem „Zielony Kapturek”.

Po przeczytaniu tekstu odpowiedz na pytania (odpowiedzi nie musisz zapisywać):

1. Czy zauważyłeś/aś różnice w historii Czerwonego i Zielonego Kapturka?

2. Jak myślisz, dlaczego Zielony Kapturek pytała wilka tylko o duże oczy i uszy?

3. Jaka jest w swoim zachowaniu dziewczynka?

4. Czy odpowiedź wilka jej wystarczała?

5. A jak zachowuje się wilk?

6. Dlaczego wilk uciekł?

Następnie na podstawie informacji z tekstu uzupełnij w zeszycie schemat:


Praca domowa (dla chętnych)

Jaki inny sposób byłby równie skuteczny na pozytywne zakończenie losu Czerwonego Kapturka? Napisz krótkie opowiadanie na ten temat. Możesz wprowadzić dodatkowego bohatera.



 Wiedza o Polsce 14 lutego

Temat lekcji: Powtarzamy wiadomości od Piastów do Jagiellonów.

 

Cel:

- Utrwalę wiadomości o powstaniu i rozwoju państwa polskiego,

 

Podręcznik strona: 37-74

 Obejrzyj trzy filmiki o państwie pierwszych Piastów jest to forma powtórzenia wiadomości, które poznałeś w rozdziale : Polska pierwszych Piastów

1.       Mieszko I – Polska pierwszych Piastów.

https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs

2.       Bolesław I Chrobry

https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw

3. Kazimierz III Wielki

https://www.youtube.com/watch?v=Trh_0ToM1Rk

4. Jadwiga i Jagiełło

https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI

 Sprawdź się : 

 1)https://wordwall.net/pl/resource/1174963/historia/piastowie-i-jagiellonowie 

2) https://wordwall.net/pl/resource/1415532/historia/polska-pierwszych-piast%c3%b3w

 3) https://wordwall.net/pl/resource/1160706/historia/polska-piast%c3%b3w


Zadanie domowe:

Polecenie: Uzupełnij kartę pracy – możesz ją przepisać do zeszytu lub wydrukować i uzupełnić oraz wkleić do zeszytu.

 https://drive.google.com/file/d/1DgHKdaedoXEzjXErLZ5DBsQ1pAd4b3V7/view?usp=sharing

W karcie zawarte są zadania z rozdziału: Polska pierwszych Piastów – pracuj z podręcznikiem lub wracaj do filmików, w których znajdziesz odpowiedzi.

Pozdrawiam ciepło
p. Marta

Wiedza o Polsce, sobota 7 lutego 2021

Temat lekcji: Mikołaj Kopernik – wielki astronom.

(w podręczniku na stronie 71-73)



 

Cele:

- kim był Mikołaj Kopernik,

- na czym polegało jego odkrycie.

Notatka:

1. Mikołaj Kopernik był najwybitniejszym polskim astronomem, urodził się w Toruniu w 1473 roku. Odkrył, że Ziemia wraz z innymi planetami krąży wokół słońca, dlatego mówimy o nim, że ,,wstrzymał słońce i ruszył Ziemię”.

Obejrzyj film o Mikołaju Koperniku:


https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4

2. W starożytności i średniowieczu ludzie wierzyli, że to ziemia jest centrum wszechświata (teoria geocentryczna). Mikołaj Kopernik w ciągu swoich wieloletnich badań odkrył, że to ziemia krąży wokół Słońca.

Teorię tę nazywamy: .........................................

Swoje obserwacje opisał w dziele zatytułowanym „...............................................................”.





3. Mikołaj Kopernik był wykształconym człowiekiem: studiował na Akademii Krakowskiej,

a następnie w Padwie i Bolonii.

Na podstawie informacji z podręcznika wymień dziedziny naukowe, które studiował i którymi się zajmował:

....................................................................................................................................................

 

Obejrzyj miejsca związane z życiem Mikołaja Kopernika:

https://epodreczniki.pl/a/mikolaj-kopernik---czlowiek-renesansu/D11Ft5XjJ

oraz wykonaj quiz:

https://wordwall.net/pl/resource/1002651/historia/miko%c5%82aj-kopernik

Zadanie domowe:

Ćwiczenia strona 44-45.




7 LUTEGO 2021

JĘZYK POLSKI

Temat lekcji: Cecylia Niewiadomska „Piast” – poznajemy legendę

Cele:

1. Wiesz, jakim rodzajem opowieści jest legenda.

2. Potrafisz wskazać elementy rzeczywiste i fantastyczne w legendzie.

(temat oraz cele zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji przeczytamy jedną z najbardziej znanych polskich legend.

Na lekcji która odbyła się tydzień temu poznaliśmy już legendę o przerwanym hejnale mariackim, tak więc już wiesz że:

LEGENDA - to opowieść zawierająca elementy rzeczywiste (fakty) oraz elementy fantastyczne. Legendy są często związane z historycznymi postaciami ,miejscami lub zdarzeniami. Są nasycone cudownością i niezwykłością.

(definicję legendy zapisz w zeszycie)

Legenda którą zajmiemy się dziś ma tytuł „Piast” i znajduje się na stronie 278 w podręczniku. Możesz ją również obejrzeć tu:


Zapoznaj się z treścią legendy o Piaście, a następnie poniższy plan zdarzeń uzupełnij odpowiednimi wyrazami, które znajdziesz w tekście legendy. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.

a) Szczęśliwe życie ………………… kołodzieja i jego rodziny.

b) Przygotowania rodziny do ważnej uroczystości najstarszego syna zwanej ……………………………. .

c) Niespodziewana wizyta ………………………………… .

d) Dokonanie obrzędu ……………………………… .

e) Nieznajomi podróżni błogosławią rodzinę, chrzczą chłopca i nadają mu imię …………………………….

f) Wizyta rodziny na ………………………………… aby uczcić duchy przodków.

g) Do rodziny Piasta kołodzieja dochodzą wieści o obaleniu rządów księcia ………………………. .

h) Niezwykła …………………………….. Piasta kołodzieja i cudowne rozmnożenie ……………………… .

i) Piast kołodziej nowym …………………………… grodu.


Zadanie domowe

1.    1. DLA WSZYSTKICH: przeczytaj legendę o toruńskich piernikach (str. 290-291 w podręczniku) i uzupełnij tabelę:


1.   2. DLA CHĘTNYCH: przygotuj komiks o wybranej legendzie polskiej (może być inna niż poznane na lekcjach).



Wiedza o Polsce 31 stycznia 2021

Temat: Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.

 Cele:

  • Dowiem się kim był Zawisza Czarny i dlaczego uważany jest za wzór rycerza
  • Podam datę bitwy pod Grunwaldem i wymienię głównych uczestników tej bitwy

 (zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie)

 Temat znajduje się w podręczniku na str. (66-70)

 Na początek obejrzyj krótki filmik


1.Zawisza Czarny- najsłynniejszego rycerza polskiego średniowiecza. Jest on dziś symbolem odwagi, męstwa i honoru.. Nie bez powodu mówi się „polegać [na kimś] jak na Zawiszy” czyli ktoś godny polecenia.

 

2. 15 lipca 1410 roku w pobliżu wsi Grunwald rozegrała się jedna z największych bitew średniowiecznej Europy. Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich. W bitwie pod Grunwaldem poległ wielki mistrz zakonu Ulrich von Jungingen.


Następnie obejrzyj krótki film.( przyda Ci się do wykonania notatki z lekcji)

 https://vimeo.com/288691553 

Przed tobą jeden z najsłynniejszych polskich obrazów Jana Matejki“ Bitwa pod Grunwaldem”. 

Spróbuj znaleźć najważniejsze postacie.

 

Podpowiedź znajdziesz w podręczniku na str. 67.


I na koniec zapraszam Cię do rozwiązania quizu

Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem

 Uzupełnij mapę myśli przerysuj do zeszytu.

Zadanie domowe

 Zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń str. 42-43.

Pozdrawiam:)





31.01.2021 
JĘZYK POLSKI

Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.

Cele:

1. Wiesz, jak powstała legenda o hejnale z wieży mariackiej.

2. Potrafisz odróżnić fikcję od rzeczywistości.

(temat oraz cele zapisz w zeszycie)

 

Na dzisiejszej lekcji wybierzemy się na spacer po Krakowie. Jest to miasto leżące na południu Polski nad rzeką Wisłą. Dawniej miasto to było stolicą Polski. Obecnie Kraków jest bardzo często odwiedzany przez turystów z całego świata ze względu na to że znajduje się tam wiele zabytków.

Na prezentacji dostępnej poniżej zobaczysz zdjęcia najważniejszych zabytków Krakowa:

ZABYTKI KRAKOWA

A teraz obejrzyj ten króciutki filmik, a następnie odpowiedz na pytania:


Z czym kojarzy Ci się ten utwór? Czy rozpoznajesz go? Dlaczego tak nagle się kończy? Dlaczego grany jest cztery razy każdego dnia w południe?


Utwór który właśnie wysłuchałeś to hejnał mariacki. Jest on grany codziennie w południe na pamiątkę pewnego wydarzenia sprzed wielu lat. Aby dowiedzieć się co się wtedy wydarzyło otwórz podręcznik na stronie 271 i przeczytaj tekst „Wchodzimy na wieżę mariacką”.

Po przeczytaniu tekstu zastanów się czy ta historia mogła wydarzyć się naprawdę. A może niektóre elementy mogłyby się wydarzyć a inne nie?


Jak zauważyłeś, w tej historii (ale także w wielu innych) możemy wyróżnić elementy prawdopodobne, elementy rzeczywiste oraz elementy fantastyczne.

Zapisz poniższą notatkę w zeszycie:

ELEMENT PRAWDOPODOBNY – coś, co mogłoby wydarzyć się naprawdę.

ELEMENT RZECZYWISTY – coś, co wydarzyło się naprawdę.

ELEMENT FANTASTYCZNY – coś, co zostało wymyślone i nie mogłoby zdarzyć się naprawdę.


Praca domowa: 

1. Dokończ czytanie tekstu (str. 275-276). Zapisz poniższą notatkę w zeszycie:

ELEMENT PRAWDOPODOBNY – coś, co mogłoby wydarzyć się naprawdę.

ELEMENT RZECZYWISTY – coś, co wydarzyło się naprawdę.

ELEMENT FANTASTYCZNY – coś, co zostało wymyślone i nie mogłoby zdarzyć się naprawdę.


2. Obejrzyj filmik „Przerwany hejnał” dostępny pod poniższym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A

Następnie wypisz jeden lub dwa przykłady elementów prawdopodobnych, rzeczywistych i fantastycznych które przedstawione są w tej historii:

ELEMENT PRAWDOPODOBNY:

1………………………………………………………………………………………………

2………………………………………………………………………………………………

ELEMENT RZECZYWISTY

1………………………………………………………………………………………………

2………………………………………………………………………………………………

ELEMENT FANTASTYCZNY

1………………………………………………………………………………………………

2………………………………………………………………………………………………

 

 

24.01.2021
JĘZYK POLSKI 

Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy wielką, a kiedy – małą literę?

Cel: 
1. Poznasz reguły ortograficzne dotyczące pisowni wielką i małą literą.
 (temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Dzisiaj porozmawiamy o tym kiedy stosujemy wielką, a kiedy małą literę w języku polskim.


Wielką literą piszemy:
imiona, nazwiska, przezwiska, pseudonimy, np. Ewa, Nowak;
nazwy mieszkańców kontynentów, np. Polak, Azjata;
nazwy kontynentów, krajów, miast, wsi, mórz, jezior, rzek, gór, np. Polska, Europa;
nazwy gwiazd i planet, np. Mars, Gwiazda Polarna;
nazwy programów komputerowych, np. Windows;
nazwy urzędów i instytucji, np. Ministerstwo Zdrowia;
nazwy świąt, np. Boże Narodzenie.
(notatkę zapisz w zeszycie)


Następnie wykonaj ćwiczenia dostępne po poniższym linkiem:

https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera-zawsze-dobrze-wybieraj/D1DWZLsc5


Praca domowa:  

Ćwiczenia str. 78 (rozdział dotyczący stosowania wielkich i małych liter)


Wiedza o Polsce 24 stycznia

Temat lekcji: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.

Podręcznik strona 62-65.

Cele:

-będę wiedział kim byli Jadwiga i Jagiełło,

- dowiesz się kim byli Krzyżacy,

- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki unii polsko- litewskiej.

Prezentacja: https://slideplayer.pl/slide/11897737/      

Notatka do zeszytu:


1.     1.  Jadwiga:

-córka Ludwika Węgierskiego,

- zasiadła na polskim tronie w 1384 roku odziedziczyła po ojcu tytuł króla Polski,

- była opiekunką kultury, nauki i sztuki.

2.     Jagiełło:

     - wielki książę litewski,

      - mąż Jadwigi,

      - najdłużej panujący król w historii Polski.

3.     3.  Krzyżacy to zakon rycerski sprowadzony w 1226 roku do Polski przez Konrada Mazowieckiego. Nazwa Krzyżacy pochodzi od czarnych krzyży które zakonnicy nosili na białych płaszczach. Siedzibą Krzyżaków był Malbork. Na czele zakonu stał wielki mistrz krzyżacki.

 

4.       4.W obliczu zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego Polska i Litwa zawarły unię(porozumienie) w Krewie w 1385roku .

 

Zadanie 1. Wypiszę jakie były skutki unii w Krewie ……………………………………………………………………………

 


 Zadanie 2. Zagraj kliknij tu: Zagraj

Zadanie domowe:

Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń strona 39-41.

Zadanie  dodatkowe dla chętnych narysuj  strój krzyżacki.


Pozdrawiam

p.Marta

 

 

 

 



















17.01.2021
JĘZYK POLSKI 

Temat: Kim był Wilczuś? Czytamy fragment Księgi Straszliwej Niegrzeczności.

Cel: 
1. Dowiesz się jak napisać list.
 (temat oraz cel zapisz w zeszycie)


Na początek otwórz podręcznik na stronie 131-132 i przeczytaj tekst. 

Następnie w zeszycie odpowiedz krótko na pytania:
1. Jaką formę ma utwór? Czy jest to opowiadanie, list, wiersz, a może jeszcze coś innego?
………………………………………………………………………………………………
2. Kto jest autorem listu i do kogo jest on adresowany?
………………………………………………………………………………………………
3. W jakiej sytuacji znalazła się osoba pisząca list?
………………………………………………………………………………………………
4. W jakim celu list został napisany?
………………………………………………………………………………………………

Jak powinien wyglądać list?

Jak poprawnie zaadresować kopertę?



NADAWCA – osoba która pisze i wysyła list.  

ODBIORCA (ADRESAT) – osoba do której piszemy list.


Praca domowa:  
Napisz w imieniu rodziców Wilczusia odpowiedź na list syna. 
Pracę domową prześlij na stronę klasy w Google Classroom.




Wiedza o Polsce 17 stycznia 2021

 Temat: Polska Kazimierza Wielkiego

 (Temat znajduję się w podręczniku na stronach 52-55)

Cele:

- będę wiedział kim był Kazimierz Wielki,

-w jaki sposób Kazimierz wzmocnił swoje państwo

-kiedy i gdzie powstała najstarsza w kraju wyższa uczelnia

Notatka do zeszytu tylko punkt 1 i 2.

1. Kazimierz Wielki był ostatnim królem z dynastii Piastów, panował w latach 1333 – 1370. Władca ten uczynił z Polski państwo silne i bogate. Dlatego potomni nazwali go ,,Wielki”. Prowadził pokojową politykę zagraniczną i zawierał korzystne sojusze z innymi państwami

2.Przeprowadził wiele ważnych reform: 

  • popierał osadnictwo (zakładał nowe miasta i wsie )
  • budował zamki ( około 50 ) oraz otoczył murami miasta 
  • dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa 
  • w 1364 roku założył Akademię Krakowską - pierwszą wyższą uczelnię 
  • w 1364 roku odbyła się  słynna uczta u Wierzynka.

(Cele i notatkę zapiszcie w zeszycie)

A teraz zapraszam do lekcji: (tylko przeczytaj! rozwiąż zadania obejrzyj filmik)

KAZIMIERZ WIELKI (1333-1370)                i. 

Był synem Władysława Łokietka, który zjednoczył część  ziem po rozbiciu dzielnicowym. Kraj był jeszcze dosyć słaby i mógł ulec ponownemu rozbiciu. Wszystko zależało od tego jaki będzie następca Władysława Łokietka. Po jego śmierci, władzę w kraju przejął  jego syn Kazimierz Wielki. I na szczęście…okazał się on jednym z najlepszych królów w historii Polski.

Panowanie Kazimierza Wielkiego - dyplomacja zamiast wojen

Ponad dwukrotnie powiększył terytorium Polski. Jeżeli dobrze przypatrzcie się mapie, zauważycie, że Polska w czasach Kazimierza Wielkiego miała już zupełnie inne granice niż w czasach np. Bolesława Chrobrego. 

Te z czasów Chrobrego były podobne do dzisiejszych, te z czasów Kazimierza Wielkiego…zupełnie nie.

 

Wielki budowniczy

 Zadbał o bezpieczeństwo Polski. Kazimierz Wielki wybudował ponad 50 zamków, których celem była obrona naszego kraju.  Popierał osadnictwo, zakładał nowe miasta i wsie. 

Dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa.

Ponadto Kazimierz Wielki zadbał także by wiele miast zostało otoczonych murami obronnymi. Dlatego o Kazimierzu Wielkim mówi się: “zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”

 

Zadanie dla Ciebie 

 Kliknij w link

  1. Wskaż na mapie Kraków, ówczesną stolicę Polski
  2. Odczytaj nazwy min. 5 zamków wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego

 https://epodreczniki.pl/a/od-polski-drewnianej-do-murowanej---rzady-kazimierza-wielkiego/DlMRHznjV

 

Akademia Krakowska 1364

 Zadbał o edukację. Z rozkazu Kazimierza Wielkiego założono pierwszą szkołę wyższą w Polsce. Czyli odpowiednik dzisiejszych studiów. Powołano do życia Akademię Krakowską w 1364 roku. Dzisiaj mieści się tam słynna uczelnia Uniwersytet Jagielloński.

Obejrzyj poniższy film

 https://www.youtube.com/watch?v=kctgLm9Jk8g

 

Czy wiesz już jak nazywali się uczniowie Akademii Krakowskiej?

I czy wszyscy w średniowieczu mogli studiować?

 

Uczta u Wierzynka 1364

 Za panowania Kazimierza Wielkiego znacznie umocniła się pozycja Królestwa Polskiego  

w Europie, czego potwierdzeniem był zjazd europejskich władców.

W podręczniku na str. 53. znajduję się obraz, który przedstawia to wydarzenie.

 Rozwiąż quiz:

https://www.goconqr.com/quiz/27218606/historia-klasa-4-lekcja-4-polska-kazimierza-wielkiego

Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń str. 35-36









                                                                    

















JĘZYK POLSKI 10.01.2021

Temat lekcji: Jacy są uczniowie w wierszu Jana Twardowskiego „W klasie”?

Cel: 
1. Będziesz potrafił wyjaśnić własnymi słowami, co to są związki frazeologiczne.
 (temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Otwórz podręcznik na stronie 113 i przeczytaj wiersz pod tytułem „W klasie”. Następnie w zeszycie odpowiedz uzupełnij poniższą notatkę:
W wierszu Jana Twardowskiego pokazano …………………….. (kogo?) w czasie ………………….(czego?). 
Bohaterowie ………………………..(co robią?). 
W …………………….. (gdzie?) panuje ……………………………. (jaka?) atmosfera.

A teraz spójrz na ćwiczenie 1 ze strony 113 i zastanów się co oznaczają sformułowania w nim zawarte i w jakich sytuacjach można ich użyć.

Wyrażenia takie nazywamy ZWIĄZKAMI FRAZEOLOGICZNYMI. Zapisz ich definicję w zeszycie:
Związek frazeologiczny to połączenie dwóch lub większej liczby wyrazów którego znaczenie jest inne niż dosłowne.
Przykłady:

Praca domowa 
Zapisz 3 zdania z poznanymi na lekcji związkami frazeologicznymi.


Temat lekcji: Pisownię „ch” można uzasadnić.

Cel:
1. Poznasz zasadę uzasadniającą pisownię „ch” wymiennego.
(temat oraz cel zapisz w zeszycie)

Na dzisiejszej lekcji poznamy zasady pisowni „ch” wymiennego.

„Ch” wymienne stosujemy wtedy gdy w wyrazie podobnym wymienia się na „sz”.
Przykłady:

PODUCHA   bo    PODUSZKA

MUCHA    bo     MUSZKA

GROCH     bo     GROSZEK

Następnie w ramach treningu wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższymi linkami:





Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń – rozdział „ch” wymienne.


Wiedza o Polsce 
10 stycznia

Temat lekcji: BOLESŁAW CHROBRY –PIERWSZY KRÓL POLSKI

 

Cele lekcji: - będę wiedział kim był Bolesław Chrobry,

                   - będę wiedział  co to zjazd gnieźnieński

Karta pracy:


Pozdrawiam
p. Marta