Serdecznie witamy:)
Na blogu będziemy zamieszczały materiały do samodzielnej pracy w domu. W razie potrzeby służymy pomocą.
- wiem jakie były zainteresowania Karola Wojtyły
- opowiem jak przebiegał pontyfikat Jana Pawła II
Temat znajduje się w podręczniku na str.136
Na zajęciach wykonaliśmy zadania z zeszytu ćwiczeń str. 84-85
i dla chętnych gra :)
Pozdrawiam serdecznie,
p. Marta
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str.70,71,72
Pozdrawiam
„Ó” piszemy w wyrazach zakończonych na:
-ów, np. Rzeszów;
-ówka, np. temperówka;
-ówna, np. Bobrówna.
Wyjątki: skuwka, zasuwka, wsuwka.
Praca domowa
Jako podsumowanie wykonaj ćwiczenia dotyczące tych wyrazów (tytuł rozdziału w ćwiczeniach: Pisownia wyrazów zakończonych na „-ów”, „-ówka”, „-ówna”)
Na ostatniej lekcji mieliśmy powtórzenie wiadomości - Wojny i upadek Rzeczpospolitej.
zagadnienia na sprawdzian- Wojny i upadek Rzeczpospolitej
1. Kim był Jan Zamoyski
2. Z jakimi państwami polska prowadziła wojny w XVIIw
- Czym była husaria
- Stefan Czarniecki/Augustyn Kordecki/ Potop/data
- Jan III Sobieski / Odsiecz wiedeńska/data
3. Co to były obiady czwartkowe i kto był ostatnim królem Polski.
4. Kim był Tadeusz Kościuszko
- Powstanie Kościuszkowskie( data-przyczyna-skutek)
- III rozbiór Polski (data-przyczyna –skutek- państwa które dokonały III rozbioru)
5. Z czyjej inicjatywy powstały Legiony Polskie we Włoszech
6. Kto jest autorem Mazurka Dąbrowskiego
7. Kim był Romuald Traugutt i kiedy wybuchło powstanie styczniowe (przyczyny –skutki-wojna partyzancka)
8. Kim była Maria Skłodowska-Curie (nagroda nobla- polscy nobliści)
9. Zadanie dodatkowe (dla chętnych)- Jak polska noblistka została bohaterką wojenną?
Temat lekcji: Jak zapisywać wyrazy zakończone na „-ów”, „-ówka”, „-ówna”?
Cel:
1.
Poprawnie
zapisujesz wyrazy zakończone na -ów, -ówka, -ówna oraz wyjątki.
Na dzisiejszej lekcji w
dalszym ciągu będziemy rozmawiać na temat ‘ó’ zamkniętego. Jak pamiętasz z
poprzedniej lekcji w języku polskim ‘ó’ zamknięte stosujemy w trzech
sytuacjach:
Dzisiaj skupimy się na
zasadzie numer 2.
A teraz otwórz podręcznik
na stronie 190 i przyjrzyj się ilustracji. Następnie odpowiedz na pytania z ćw. 1 str. 190. Odpowiedzi nie musisz zapisywać.
Jak zauważyłeś/łaś, obrazek
przedstawia kilka słów które końcówkę z ‘ó’ zamkniętym. Aby dowiedzieć się w
jakich wyrazach stosujemy takie końcówki zapoznaj się z poniższą notatką i zapisz
ją w zeszycie.
„Ó” piszemy w
wyrazach zakończonych na:
-ów, np. Rzeszów;
-ówka, np.
temperówka;
-ówna, np. Bobrówna.
Wyjątki: skuwka,
zasuwka, wsuwka.
A teraz wykonaj ćwiczenia dostępne pod poniższymi linkami:
Na koniec sprawdź swoją
znajomość zasad stosowania ‘ó’ zamkniętego w poniższej grze:
https://wordwall.net/pl/resource/5101002/polski/pisownia-%c3%b3
Praca domowa
Podręcznik, str. 191 ćw. 3
https://view.genial.ly/5edcfcd3af9e120d747c3c34/interactive-content-o-niewymienne
A teraz dla utrwalenia
wykonaj ćwiczenia dostępne poniżej:
https://wordwall.net/pl/resource/7211972/%C3%B3-wymienne-czy-%C3%B3-niewymienne
https://wordwall.net/pl/resource/943462/%C3%B3-wymienne-czy-niewymienne
https://wordwall.net/pl/resource/2680497/ortografia/%c3%b3-niewymienne
Praca domowa
Ćwiczenia z zeszytu
ćwiczeń, str. 98
Wiedza o Polsce 13 marca 2021
Temat lekcji: Józef Wybicki i hymn Polski.
Cele:
- będę wiedział kto stworzył Legiony Polskie we Włoszech,
- będę wiedział kim był autor polskiego hymnu narodowego
1.Po III rozbiorze Polski, u boku wojsk francuskich powstały
Legiony Polskie we Włoszech dowodzone przez generała Henryka Dąbrowskiego.
2. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech
-Mazurek Dąbrowskiego, pieśń stała się oficjalnie hymnem narodowym w 1927r.
Poniżej dwa linki do zadań:
Sprawdź się!Temat lekcji: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe.
Cele:
- będę wiedział kim był Romuald Traugutt;
- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki powstania
styczniowego
Obejrzyj film:
1. Powstanie
styczniowe wybuchło 22 stycznia 1863- 1864 r. ponieważ Polacy dążyli do odzyskania niepodległości.
2. Bezpośrednia przyczyna wybuchu powstania
styczniowego:
• Branka – Rosjanie przeprowadzili przymusowy pobór
do wojska wśród Polaków, których podejrzewali, że przygotowują powstanie
zbrojne.
3. Podczas powstania
styczniowego Polacy prowadzili wojnę partyzancką podczas,
której:
• unikali wielkich
bitew,
• urządzali zasadzki,
atakując z zaskoczenia (małymi oddziałami na lepiej uzbrojonych i wyszkolonych
żołnierzy rosyjskich).
4. W trakcie powstania
styczniowego działało podziemne państwo polskie:
• oznaczało to, że
jego przedstawiciele działali w tajemnicy przed władzami rosyjskimi, gdyż
groziło im aresztowania oraz więzienie lub śmierć.
• miało swój Rząd
Narodowy na czele, którego stanął jesienią 1863 r. Romuald Traugutt.
• działały w nim
polskie sądy,
• wydawano prasę oraz
ulotki,
• zorganizowano pocztę
• pobierano podatki
5. Aresztowanie i stracenie Romualda Traugutta
w kwietniu 1864 r. powoduje upadek powstania styczniowego
6. Skutki upadku
powstania styczniowego:
• skazywanie
powstańców na śmierć,
• skazywanie
powstańców na karę więzienia
• odbieranie powstańcom majątków, zsyłanie powstańców w głąb Rosji [na Syberię].
Sprawdź ile zapamiętałeś: zagraj
Wiedza o Polsce 6 marca 2021
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
Cele:
- będę wiedział kto był ostatnim królem Polski i co to były obiady czwartkowe
- czym była konstytucja 3 maja
- kiedy wybuchło powstanie kościuszkowskie
- kiedy miał miejsce III rozbiór Polski;
1. Stanisław August Poniatowski to ostatni król Polski. Zasiadł na tronie w 1764 roku.
2. Zasługi króla:
-powstała Szkoła Rycerska w Warszawie
- w 1773 roku utworzono Komisję Edukacji Narodowej (KEN) – instytucja, której celem był nadzór nad szkołami wszystkich stopni. Dzięki Komisji zmienił się system nauczania w polskich szkołach (na bardziej nowoczesny).
- nastąpił rozwój kultury i sztuki.
-król wspomagał artystów, gościł ich również na słynnych obiadach czwartkowych.
2.Konstytucja 3 maja - uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny. Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie i drugą na świecie. Uchwalona przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego
3. Tadeusz Kościuszko był niesamowitym generałem polskim i amerykańskim. Wiele bitw stoczonych przez niego zakończyło się sukcesem . Był dowódcą powstania kościuszkowskiego.
Powstanie kościuszkowskie było to narodowe powstanie przeciwko Rosji, które następnie obróciło się też przeciw Prusom. Trwało od 24 III do 16 XI 1794. Swym zasięgiem objęło ono praktycznie wszystkie ziemie ówczesnej Polski. Po zwycięstwie Polaków pod Racławicami, sytuacja powstańców zaczęła się pogarszać. Państwa zaborcze skierowały ogromne siły wojska, które było dobrze wyposażone.
10 października 1794 r. powstańcy rozegrali bitwę pod Maciejowicami, która zakończyła się dotkliwą dla nich klęską. W listopadzie 1794 r. zaborcy zajęli Warszawę i powstanie upadło. Naczelnik powstania – Tadeusz Kościuszko dostał się do niewoli. Skutkiem klęski był trzeci rozbiór Polski.
Historia "Panoramy Racławickiej"
4. Zapoznaj się z mapą w podręczniku na str. 92 i wskaż ziemię które utraciła Polska na rzecz państw zaborczych. Wymień główny skutek trzeciego rozbioru Polski.
Pomocny okaże się również poniższy filmik
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 55,56,57
Wiedza o Polsce, sobota 28 lutego 2021
Temat lekcji: Jan Zamoyski – druga osoba po królu.
XVII wiek – stulecie wojen.
(w podręczniku na stronie 76-84)
Cele:
- kim był Jan Zamoyski i jakie były jego zasługi dla Rzeczpospolitej,
- jakie miasto założył Jan Zamoyski,
- jakie były przyczyny i skutki wojen Polski ze Szwecją,
Notatka: punkty 1,4,5 i 6 przepisz do zeszytu.
1. Jan Zamoyski pełnił najwyzsze stanowiska w państwie: ............................... i .................................. . Wspólnie z królem ............................. ............................unowocześnili armię i pokonali .................................. . W 1580 r. z Zamoyski założył miasto ................................ . W założonym przez siebie miescie powołał też szkołę wyższą: .................................. ...................................
(Akademia Zamojska, kanclerz, Stefan Batory, hetman, Rosja, Zamość)
2. Obejrzyj film o Zamościu
https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/files/filmy/Zamosc.mp4
3. Odwiedż Muzeum Zamojskie.
4. Na podstawie mapy z podręcznika ze str. 83. wymień państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą w XVII w.
....................................................................................................................................................
5. W XVII wieku Rzeczpospolita toczyła liczne wojny, między innymi ze Szwecją.
- Dlaczego trzeci najazd szwedzki został nazwany potopem?
....................................................................................................................................................
- W jaki sposób wojska polskie walczyły ze Szwedami w latach 1655–1660?
....................................................................................................................................................
- Jakie znaczenie dla Polaków miała skuteczna obrona klasztoru na Jasnej Górze przed najeźdźcami?
....................................................................................................................................................
6. Jednym z najwybitniejszych polskich dowódców w czsie walk z Turcją był król:
........................ ..................................... . W 1863 r. pokonał on armię turecką oblegającą ..................................... . Wiele zwycięstw Polacy odniesli w XVIIw. dzięki ciężkozbrojnej jeździe nazywanej: ......................................... .
(husaria, Jan III Sobieski, Wiedeń)
7. Obejrzyj film o wojnach ze Szwecją:
https://www.youtube.com/watch?v=KsFThBCghm4
film o odsieczy wiedeńskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=hAi8JYwtCFU
film o husarii:
https://www.youtube.com/watch?v=sOJndPlgX0A
8. Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str 50 – 52.
Temat lekcji: Jaki utwór
nazywamy baśnią?
Cele:
1. Potrafisz wyjaśnić, jakim utworem jest baśń.
(temat oraz cele zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszych zajęciach porozmawiamy sobie o
baśniach. Na poprzedniej lekcji przypomnieliśmy sobie baśń o Czerwonym
Kapturku. Czy potrafisz wymienić tytuły innych baśni jakie znasz?
A teraz otwórz podręcznik na stronie 327.
Przeczytamy sobie teraz baśń którą z pewnością świetnie znasz, a mianowicie
opowieść pod tytułem „Kopciuszek, czyli szklany pantofelek”.
Po przeczytaniu tekstu wykonaj ćwiczenie 1 ze
strony 332 (odpowiedzi nie musisz zapisywać).
Jak już powiedzieliśmy na początku, opowieści takie
jak „Kopciuszek” czy „Czerwony Kapturek” to baśnie. Przeczytaj poniższą
definicję baśni, a następnie zapisz ją w zeszycie:
BAŚŃ – to dłuższa opowieść fikcyjna,
w której występują elementy prawdopodobne i fantastyczne. W baśni dobro zawsze
zwycięża zło. Baśń bawi, wzrusza i uczy jak należy postępować w życiu.
Następnie przeczytaj poniższą notatkę która podsumowuje najważniejsze
elementy baśni:
Praca domowa (dla chętnych)
Spróbuj napisać własną baśń na dowolny, wymyślony przez Ciebie temat. Jeżeli chcesz możesz narysować do niej ilustrację.
(długość maksymalnie 2 strony w zeszycie lub 1 strona a4 jeżeli napiszesz ją na komputerze)
Temat lekcji: Jak Zielony
Kapturek uniknęła losu Czerwonego Kapturka?
Cele:
1. Potrafisz scharakteryzować bohaterów.
(temat oraz cele zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji poznamy losy Zielonego
Kapturka. Pewnie jesteś zaskoczony/na dlaczego Zielony Kapturek? Czy ma on coś
wspólnego z Czerwonym Kapturkiem którego znamy z baśni?
Aby się o tym przekonać na początek przypomnimy
sobie historię o Czerwonym Kapturku.
Żeby to zrobić możesz obejrzeć film dostępny tu:
Lub przeczytać baśń dostępną tu:
https://www.grimmstories.com/pl/grimm_basnie/czerwony_kapturek
A teraz otwórz podręcznik na stronie 323 i przeczytaj tekst pod tytułem „Zielony Kapturek”.
Po przeczytaniu tekstu odpowiedz na pytania (odpowiedzi nie musisz zapisywać):
1. Czy zauważyłeś/aś różnice w historii Czerwonego i Zielonego Kapturka?
2. Jak myślisz, dlaczego Zielony Kapturek pytała wilka tylko o duże oczy i uszy?
3. Jaka jest w swoim zachowaniu dziewczynka?
4. Czy odpowiedź wilka jej wystarczała?
5. A jak zachowuje się wilk?
6. Dlaczego wilk uciekł?
Następnie na podstawie informacji z tekstu uzupełnij w zeszycie schemat:
Wiedza o Polsce 14 lutego
Temat lekcji: Powtarzamy
wiadomości od Piastów do Jagiellonów.
Cel:
- Utrwalę
wiadomości o powstaniu i rozwoju państwa polskiego,
Podręcznik strona: 37-74
1. Mieszko I – Polska pierwszych Piastów.
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs
2. Bolesław I Chrobry
https://www.youtube.com/watch?v=KLeHJOIzsjw
3. Kazimierz III Wielki
https://www.youtube.com/watch?v=Trh_0ToM1Rk
4. Jadwiga i Jagiełło
https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI
2) https://wordwall.net/pl/resource/1415532/historia/polska-pierwszych-piast%c3%b3w
Zadanie
domowe:
Polecenie:
Uzupełnij kartę pracy – możesz ją przepisać do zeszytu lub wydrukować i
uzupełnić oraz wkleić do zeszytu.
W karcie
zawarte są zadania z rozdziału: Polska pierwszych Piastów – pracuj z podręcznikiem
lub wracaj do filmików, w których znajdziesz odpowiedzi.
Wiedza o Polsce, sobota 7 lutego 2021
Temat lekcji: Mikołaj Kopernik – wielki astronom.
(w podręczniku na stronie 71-73)
Cele:
- kim był Mikołaj Kopernik,
- na czym polegało jego odkrycie.
Notatka:
1. Mikołaj Kopernik był najwybitniejszym polskim astronomem, urodził się w Toruniu w 1473 roku. Odkrył, że Ziemia wraz z innymi planetami krąży wokół słońca, dlatego mówimy o nim, że ,,wstrzymał słońce i ruszył Ziemię”.
Obejrzyj film o Mikołaju Koperniku:
https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4
2. W starożytności i średniowieczu ludzie wierzyli, że to ziemia jest centrum wszechświata (teoria geocentryczna). Mikołaj Kopernik w ciągu swoich wieloletnich badań odkrył, że to ziemia krąży wokół Słońca.
Teorię tę nazywamy: .........................................
Swoje obserwacje opisał w dziele zatytułowanym „...............................................................”.
3. Mikołaj Kopernik był wykształconym człowiekiem: studiował na Akademii Krakowskiej,
a następnie w Padwie i Bolonii.
Na podstawie informacji z podręcznika wymień dziedziny naukowe, które studiował i którymi się zajmował:
....................................................................................................................................................
Obejrzyj miejsca związane z życiem Mikołaja Kopernika:
https://epodreczniki.pl/a/mikolaj-kopernik---czlowiek-renesansu/D11Ft5XjJ
oraz wykonaj quiz:
https://wordwall.net/pl/resource/1002651/historia/miko%c5%82aj-kopernik
Zadanie domowe:
Ćwiczenia strona 44-45.
Temat lekcji: Cecylia Niewiadomska „Piast” –
poznajemy legendę
Cele:
1. Wiesz, jakim rodzajem opowieści jest legenda.
2. Potrafisz wskazać elementy rzeczywiste i
fantastyczne w legendzie.
(temat oraz cele zapisz w zeszycie)
Na dzisiejszej lekcji przeczytamy jedną z
najbardziej znanych polskich legend.
Na lekcji która odbyła się tydzień temu poznaliśmy
już legendę o przerwanym hejnale mariackim, tak więc już wiesz że:
LEGENDA - to opowieść zawierająca
elementy rzeczywiste (fakty) oraz elementy fantastyczne. Legendy są często
związane z historycznymi postaciami ,miejscami lub zdarzeniami. Są nasycone
cudownością i niezwykłością.
(definicję legendy zapisz w zeszycie)
Legenda którą zajmiemy się dziś ma tytuł „Piast” i znajduje się na
stronie 278 w podręczniku. Możesz ją również obejrzeć tu:
Zapoznaj się z treścią legendy o Piaście, a następnie poniższy plan zdarzeń uzupełnij odpowiednimi wyrazami, które znajdziesz w tekście legendy. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
a) Szczęśliwe życie ………………… kołodzieja i jego rodziny.
b) Przygotowania rodziny do ważnej uroczystości najstarszego syna zwanej ……………………………. .
c) Niespodziewana wizyta ………………………………… .
d) Dokonanie obrzędu ……………………………… .
e) Nieznajomi podróżni błogosławią rodzinę, chrzczą chłopca i nadają mu imię …………………………….
f) Wizyta rodziny na ………………………………… aby uczcić duchy przodków.
g) Do rodziny Piasta kołodzieja dochodzą wieści o obaleniu rządów księcia ………………………. .
h) Niezwykła …………………………….. Piasta kołodzieja i cudowne rozmnożenie ……………………… .
i) Piast kołodziej nowym …………………………… grodu.
Zadanie domowe
1. 1. DLA WSZYSTKICH: przeczytaj legendę
o toruńskich piernikach (str. 290-291 w podręczniku) i uzupełnij tabelę:
1. 2. DLA CHĘTNYCH: przygotuj komiks o wybranej legendzie polskiej (może być inna niż poznane na lekcjach).
Wiedza o Polsce 31 stycznia 2021
Temat: Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.
Cele:
- Dowiem się kim był Zawisza Czarny i dlaczego uważany jest za wzór rycerza
- Podam datę bitwy pod Grunwaldem i wymienię głównych uczestników tej bitwy
(zapisz proszę temat i cele lekcji w zeszycie)
Temat znajduje się w podręczniku na str. (66-70)
Na początek obejrzyj krótki filmik
1.Zawisza Czarny- najsłynniejszego rycerza polskiego średniowiecza. Jest on dziś symbolem odwagi, męstwa i honoru.. Nie bez powodu mówi się „polegać [na kimś] jak na Zawiszy” czyli ktoś godny polecenia.
2. 15 lipca 1410 roku w pobliżu wsi Grunwald rozegrała się jedna z największych bitew średniowiecznej Europy. Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich. W bitwie pod Grunwaldem poległ wielki mistrz zakonu Ulrich von Jungingen.
Następnie obejrzyj krótki film.( przyda Ci się do wykonania notatki z lekcji)
Przed tobą jeden z najsłynniejszych polskich obrazów Jana Matejki“ Bitwa pod Grunwaldem”.
Spróbuj znaleźć najważniejsze postacie.
Podpowiedź znajdziesz w podręczniku na str. 67.
I na koniec zapraszam Cię do rozwiązania quizu
Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem
Uzupełnij mapę myśli przerysuj do zeszytu.
Zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń str. 42-43.
Pozdrawiam:)
Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.
Cele:
1.
Wiesz, jak powstała legenda o hejnale z wieży mariackiej.
2.
Potrafisz odróżnić fikcję od rzeczywistości.
(temat oraz cele zapisz w zeszycie)
Na
dzisiejszej lekcji wybierzemy się na spacer po Krakowie. Jest to miasto leżące
na południu Polski nad rzeką Wisłą. Dawniej miasto to było stolicą Polski. Obecnie
Kraków jest bardzo często odwiedzany przez turystów z całego świata ze względu
na to że znajduje się tam wiele zabytków.
Na prezentacji
dostępnej poniżej zobaczysz zdjęcia najważniejszych zabytków Krakowa:
A teraz
obejrzyj ten króciutki filmik, a następnie odpowiedz na pytania:
Z czym kojarzy Ci się ten utwór? Czy rozpoznajesz go? Dlaczego tak nagle się kończy? Dlaczego grany jest cztery razy każdego dnia w południe?
Utwór który właśnie wysłuchałeś to hejnał mariacki. Jest on grany codziennie w południe na pamiątkę pewnego wydarzenia sprzed wielu lat. Aby dowiedzieć się co się wtedy wydarzyło otwórz podręcznik na stronie 271 i przeczytaj tekst „Wchodzimy na wieżę mariacką”.
Po przeczytaniu tekstu zastanów się czy ta historia mogła wydarzyć się naprawdę. A może niektóre elementy mogłyby się wydarzyć a inne nie?
Jak
zauważyłeś, w tej historii (ale także w wielu innych) możemy wyróżnić elementy
prawdopodobne, elementy rzeczywiste oraz elementy fantastyczne.
Zapisz
poniższą notatkę w zeszycie:
ELEMENT
PRAWDOPODOBNY – coś, co mogłoby wydarzyć się naprawdę.
ELEMENT
RZECZYWISTY – coś, co wydarzyło się naprawdę.
ELEMENT
FANTASTYCZNY – coś, co zostało wymyślone i nie mogłoby zdarzyć się naprawdę.
Praca
domowa:
1. Dokończ czytanie tekstu (str. 275-276). Zapisz poniższą notatkę w zeszycie:
ELEMENT PRAWDOPODOBNY – coś, co mogłoby wydarzyć się naprawdę.
ELEMENT RZECZYWISTY – coś, co wydarzyło się naprawdę.
ELEMENT FANTASTYCZNY – coś, co zostało wymyślone i nie mogłoby zdarzyć się naprawdę.
2. Obejrzyj filmik
„Przerwany hejnał” dostępny pod poniższym linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A
Następnie
wypisz jeden lub dwa przykłady elementów prawdopodobnych, rzeczywistych i
fantastycznych które przedstawione są w tej historii:
ELEMENT
PRAWDOPODOBNY:
1………………………………………………………………………………………………
2………………………………………………………………………………………………
ELEMENT
RZECZYWISTY
1………………………………………………………………………………………………
2………………………………………………………………………………………………
ELEMENT
FANTASTYCZNY
1………………………………………………………………………………………………
2………………………………………………………………………………………………
https://epodreczniki.pl/a/wielka-czy-mala-litera-zawsze-dobrze-wybieraj/D1DWZLsc5
Praca domowa:
Ćwiczenia str. 78 (rozdział dotyczący stosowania wielkich i małych liter)
Wiedza o Polsce 24 stycznia
Temat lekcji: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.
Podręcznik strona 62-65.
Cele:
-będę wiedział kim byli Jadwiga i Jagiełło,
- dowiesz się kim byli Krzyżacy,
- będę potrafił wymienić przyczyny i skutki unii polsko-
litewskiej.
Prezentacja: https://slideplayer.pl/slide/11897737/
Notatka do zeszytu:
1. 1. Jadwiga:
-córka Ludwika Węgierskiego,
- zasiadła na polskim tronie w 1384 roku
odziedziczyła po ojcu tytuł króla Polski,
- była opiekunką kultury, nauki i sztuki.
2. Jagiełło:
- wielki książę litewski,
- mąż Jadwigi,
- najdłużej panujący król w historii Polski.
3. 3. Krzyżacy to zakon rycerski sprowadzony w 1226
roku do Polski przez Konrada Mazowieckiego. Nazwa Krzyżacy pochodzi od czarnych
krzyży które zakonnicy nosili na białych płaszczach. Siedzibą Krzyżaków był
Malbork. Na czele zakonu stał wielki mistrz krzyżacki.
4. 4.W obliczu
zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego Polska i Litwa zawarły unię(porozumienie)
w Krewie w 1385roku .
Zadanie 1.
Wypiszę jakie były skutki unii w Krewie ……………………………………………………………………………
Zadanie 2. Zagraj kliknij tu: Zagraj
Zadanie domowe:
Wykonaj zadania
w zeszycie ćwiczeń strona 39-41.
Zadanie dodatkowe dla chętnych narysuj strój krzyżacki.
Pozdrawiam
p.Marta
Wiedza o Polsce 17 stycznia 2021
Cele:
- będę wiedział kim był Kazimierz Wielki,
-w jaki sposób Kazimierz wzmocnił swoje państwo
-kiedy i gdzie powstała najstarsza w kraju wyższa uczelnia
Notatka do zeszytu tylko punkt 1 i 2.
1. Kazimierz Wielki był ostatnim królem z dynastii Piastów, panował w latach 1333 – 1370. Władca ten uczynił z Polski państwo silne i bogate. Dlatego potomni nazwali go ,,Wielki”. Prowadził pokojową politykę zagraniczną i zawierał korzystne sojusze z innymi państwami.
2.Przeprowadził wiele ważnych reform:
- popierał osadnictwo (zakładał nowe miasta i wsie )
- budował zamki ( około 50 ) oraz otoczył murami miasta
- dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa
- w 1364 roku założył Akademię Krakowską - pierwszą wyższą uczelnię
- w 1364 roku odbyła się słynna uczta u Wierzynka.
(Cele i notatkę zapiszcie w zeszycie)
A teraz zapraszam do lekcji: (tylko przeczytaj! rozwiąż zadania obejrzyj filmik)
KAZIMIERZ WIELKI (1333-1370) i.
Był synem Władysława Łokietka, który zjednoczył część ziem po rozbiciu dzielnicowym. Kraj był jeszcze dosyć słaby i mógł ulec ponownemu rozbiciu. Wszystko zależało od tego jaki będzie następca Władysława Łokietka. Po jego śmierci, władzę w kraju przejął jego syn Kazimierz Wielki. I na szczęście…okazał się on jednym z najlepszych królów w historii Polski.
Panowanie Kazimierza Wielkiego - dyplomacja zamiast wojen
Ponad dwukrotnie powiększył terytorium Polski. Jeżeli dobrze przypatrzcie się mapie, zauważycie, że Polska w czasach Kazimierza Wielkiego miała już zupełnie inne granice niż w czasach np. Bolesława Chrobrego.
Te z czasów Chrobrego były podobne do dzisiejszych, te z czasów Kazimierza Wielkiego…zupełnie nie.
Wielki budowniczy
Dbał o rozwój handlu, rzemiosła i rolnictwa.
Ponadto Kazimierz Wielki zadbał także by wiele miast zostało otoczonych murami obronnymi. Dlatego o Kazimierzu Wielkim mówi się: “zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”
Zadanie dla Ciebie
- Wskaż na mapie Kraków, ówczesną stolicę Polski
- Odczytaj nazwy min. 5 zamków wybudowanych przez Kazimierza Wielkiego
Akademia Krakowska 1364
Obejrzyj poniższy film
Czy wiesz już jak nazywali się uczniowie Akademii Krakowskiej?
I czy wszyscy w średniowieczu mogli studiować?
Uczta u Wierzynka 1364
w Europie, czego potwierdzeniem był zjazd europejskich władców.
W podręczniku na str. 53. znajduję się obraz, który przedstawia to wydarzenie.
https://www.goconqr.com/quiz/27218606/historia-klasa-4-lekcja-4-polska-kazimierza-wielkiego
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń str. 35-36
Temat lekcji: BOLESŁAW CHROBRY –PIERWSZY KRÓL POLSKI
Cele lekcji: - będę wiedział kim był Bolesław Chrobry,
- będę wiedział co to zjazd gnieźnieński