klasa 5b

 

Wop 25.04.2021

Temat: Sztuka średniowieczna

Cele lekcji:

Uczeń:

– jakie były główne zadania sztuki w okresie średniowiecza,

 – główne cechy stylu romańskiego i gotyc­kiego w architekturze,

 1. Sztuka średniowiecza miała ścisły związek z chrześcijaństwem. Jej głównymi zadaniami było głoszenie chwały bożej oraz przybliżanie ludziom zasad wiary. Dzięki malowidłom i rzeźbom religijnym było możliwe pozna­nie przez niepiśmiennych ludzi treści Pisma Świętego.

2. Cechy architektury romańskiej:

-zwarta bryła

-łuki półkoliste

-małe okna

-materiał budowlany-kamień

-prostota

-kościoły dekorowane rzeźbami i płaskorzeźbami.

3. Cechy architekrury gotyckiej:

-bryła-wysoka, strzelista, lekka

-materiał budowlany-cegła, rzadziej kamień

-łuki-ostre

-konstrukcja-szkieletowa

-dekoracja-witraże

Wiedza o Polsce

zadania dla grupy pomarańczowej pracującej w domu 17 kwietnia 2021

Temat: Unia polsko-litewska

 

Na co będę zwracać uwagę:

-        w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska

-        jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie

-        jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem

 

 

Notatka:

1. Po śmierci Kazimierza Wielkiego tron polski przypadł węgierskiej dynastii Andegawenów. Ludwik Węgierski został królem Polski. Ludwik Węgierski również  nie miał syna, lecz za zgodą szlachty na tronie zasiadła jego córka Jadwiga.

 

2. W 1385 roku doszło do podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie. Polska i Litwa chciały zjednoczyć siły w walce z zagrożeniem jakie obu państwom stwarzał Zakon Krzyżacki. Mężem Jadwigi został Władysław Jagiełło.

 

3. Jagiełło rządził po śmierci Jadwigi i zgodnie z jej testamentem doprowadził do wznowienia działalności uniwersytetu w Krakowie. Dlatego jest on nazwany Uniwersytetem Jagiellońskim.

 

4. Wielka wojna z zakonem krzyżackim rozpoczęła się w 1409 roku. 15 lipca 1410 roku doszło do bitwy pod Grunwaldem. Bitwa zakończyła  się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i znacznym osłabieniem zakonu krzyżackiego.

 

Dla powtórzenia obejrzyj filmy:

 

Jadwiga i Jagiełło – Od Andegawenów do Jagiellonów: https://youtu.be/5kh956dSFhI

 

Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim: https://youtu.be/YcJetVfI58g

 

Quiz: https://wordwall.net/resource/1055389

 

Praca domowa: ćwiczenia s. 113-115

Język polski 10.04/17.04

Temat: Moje szczególne miejsce" Chłopcy z Placu Broni "( fragment) 

NaCoBeZu

1. Wiem co to są epitety

2. Wiem co to jest bezpośredni zwrot do odbiorcy i potrafię go użyć 

Rozmowa o miejscach, które mają dla nas szczególne znaczenie. 

Czytanie fragmentu powieści ( podręcznik str. 212-214

Zadania na lekcji : podręcznik str. 214 zad. 1, str. 215 zad. 2

Zadanie domowe :

Czytamy (słuchamy) " W PUSTYNI I W PUSZCZY" 

Wiedza o Polsce

WOP

Zajęcia w szkole

Praca w domu

Grupa pomarańczowa

20 marca 2021

27 marca 2021

Grupa kiwi

27 marca 2021

9 kwietnia 2021

 Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.

 

Władzę po królu Władysławie Łokietku w Królestwie Polskim odziedziczył jego syn Kazimierz (nazwany później Wielkim). Został on koronowany w katedrze wawelskiej. Władca musiał uporać się z wieloma problemami. Państwo było wyniszczone długotrwałymi wojnami, co nie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu. Jednak król okazał się dobrym gospodarzem. Za jego długiego panowania (panował w latach 1333–1370) Polska stała silnym się państwem z dobrze rozwiniętą gospodarką. Był ostatnim władcą z dynastii piastowskiej na polskim tronie.

 

Zadanie do wykonania w domu 27 marca/9 kwietnia rozwiąż test. Sprawdź ile zapamiętałeś test. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

 

Zadanie do wykonania 27 marca/9 kwietnia w domu (odpowiedzi zapisz w zeszycie)

Praca z mapą:

a)Wskaż ziemie, które zostały przyłączone do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego.

b)Wskaż państwa, z którymi sąsiadowało Królestwo Polskie.

c)Wymień i wskaż największe miasta w Polsce za czasów Kazimierza Wielkiego.

d)Wskaż ziemie, które Krzyżacy zwrócili Polsce na mocy pokoju zawartego 1343 roku w Kaliszu.

e)Przyjrzyj się mapie i powiedz, dlaczego Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki zabiegali tyle lat o odzyskanie Pomorza Gdańskiego. Dlaczego utrata tych ziem była taka dotkliwa dla państwa polskiego?

 link do mapy

 

Język polski, 20.03.2021

Temat: Co znaczy być szczęśliwym? - "Ballada o szczęściu" 

Nacobezu 

1.Wiem co to jest symbol

2. Wiem co to jest ballada

Podręcznik str. 210 

Po przeczytaniu tekstu ballady wykonujemy zadania 1,2,3, 4 ze str. 211

Zadanie :

Jestem szczęśliwy / szczęśliwa kiedy... (min 20 zdań) 

Zadanie dla chętnych na ocenę celującą : dopisz dalszy ciąg ballady

Wiedza o Polsce, 20 marca 2021

Zadania dla grupy kiwi pracującej w domu.

1. Rozbicie dzielnicowe:

https://wordwall.net/play/995/130/2821

https://www.youtube.com/watch?v=woDdgTZopVw

2. Powtórzenie o Piastach:

https://wordwall.net/play/450/095/864

3. Proszę o wysłanie zaległych zadań domowych z czasu nauki zdalnej (te osoby, które tego wcześniej nie zrobiły).

4. Przypominam, że po powrocie do szkoły będzie kartkówka z geografii.


Język polski 13.03.2021

Temat : Podobieństwa i przeciwieństwa w wyrazach czyli synonimy i antonimy. 

NaCoBeZu 

1. Wiem co to są synonimy i potrafię je wyszukać. 

2. Wiem co to są antonimy. 

Synonimy (wyrazy bliskoznaczne) – wyrazy, które mają takie samo lub bardzo podobne znaczenie, np.:


obracać się – kręcić się

pałac – zamek

wcale – ani trochę

wyraz – słowo

zainstalować – zamontować

dlatego że – ponieważ

apetyczny – smaczny


Antonimy,

czyli przeciwieństwa synonimów, to wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu i służą wydobyciu kontrastów myślowych.


Antonimy mogą być wyrażone przymiotnikami, np.:


mały – duży

mądry – głupi

silny – słaby

wesoły – smutny

chudy – gruby

prosty – krzywy

Są też antonimy czasownikowe, np.:


zasypiać – budzić się

rodzić się – umierać

oraz rzadziej występujące antonimy rzeczownikowe, np.:


dzień – noc

wojna – pokój

mężczyzna – kobieta


Zadanie 1

Z podanego tekstu wypisz przymiotniki i dopisz do nich antonimy.


Adam jest wysoki. Wszyscy się z niego trochę śmieją, bo jest typem flegmatycznym i powściągliwym. Najczęściej wszystkie pomysły klasy bardzo krytykuje, a powodzenie większości z nich ocenia bardzo pesymistycznie. Tylko na historii jest bardzo wesoły. Doskonale pamięta wszystkie daty i zwięźle opowiada najważniejsze wydarzenia.


wysoki – niski

flegmatyczny – szybki

powściągliwy – wylewny

pesymistyczny – optymistyczny

wesoły – smutny

najważniejsze – poboczne

Zadanie 2

Do podanych wyrazów dopisz po jednym synonimie.


błyszczeć – 

denerwować – 

kuleć – 

minimalny – 

pakt – 

regulamin – 

stary – 

wówczas – 

wykształcony – 

Zadanie domowe : 

Do podanych wyrazów dopisz po jednym przykładzie synonimu i antonimu

dobry

ciekawy

brzydki

szybki

grzeczny

smaczny

zdenerwowanych 

zarozumiały 

 

Wiedza o Polsce, sobota 13 marca 2021

Temat lekcji: Zjednoczenie Polski

Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202

 

Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedzieć:

-        którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski

-        z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski

-        jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek


Notatka:

Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek

1.   Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył  Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.

2.   Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.

3.   Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.

4.   W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.

5.  ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku  podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.

6.   Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska. 

Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:

https://youtu.be/JH9U3aYRmJY

albo

https://youtu.be/jNfzszfSXnE

 

Praca domowa:

Ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń

Dla chętnych

quiz: https://wordwall.net/resource/2437908/polski/zjednoczenie-polski

i prezentacja: https://view.genial.ly/5ebc592a4734880d8a6d5c75/presentation-zjednoczenie-polski?fbclid=IwAR0-ksw6KRVd37PQnsoPXUX5MOxj40tvcKDHxs49_dpG2I_d5nzmm781m8Q

 

Język polski, 6.03.2021

Temat : Zbudować dom na ziarnku maku. Interpretacja wiersza Czesława Miłosza pt. :" Przypowieść o maku" 




NaCoBeZu 

1. Wiem co to jest przypowieść. 

2. Pamiętam kto to jest podmiot liryczny. 

3.  Wiem co to jest obraz poetycki. 

Na dzisiejszej lekcji będziemy rozmawiać o wierszu pt. :"Przypowieść o maku" 

Na początku wyjaśnimy co to jest przypowieść. 

Przypowieścią nazywamy krótkie opowiadanie, w którym za pomocą prostej, schematycznej sytuacji wyjaśnia się jakąś trudniejszą, bardziej złożoną prawdę, problem. Są to historie, z których wynika pouczenie, wskazówka lub prawda o życiu. 


Co zatem wynika z wiersza, co próbuje przekazać nam podmiot liryczny? Ponieważ nie ma na to pytanie, jednej właściwej odpowiedzi, notatka powstanie podczas lekcji. 

Porozmawiamy też o tym, jak poeta za pomocą słów maluje obraz czyli tworzy obrazy poetyckie. 

Zadanie : wykonaj ilustrację do wiersza. 


Wiedza o Polsce, sobota 6 marca 2021

Temat lekcji: Rozbicie dzielnicowe.

(w podręczniku na stronie 192-197)

Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:

- czym było rozbicie dzielnicowe,

- kto i po co sprowadził do Polski Krzyżaków,

- jakie były skutki rozbicia.



Notatka:

1. Pod koniec swojego życia książę Bolesław Krzywousty zadecydował o podziale Polski między swoich synów. Dla uniknięcia chaosu Bolesław Krzywousty postanowił, by najstarszy z książąt –.........................................– sprawował władzę nad pozostałymi. 

Uzupełnij schemat. Wpisz we właściwe miejsca imiona i przydomki synów Bolesława Krzywoustego zamieszczone w ramce.


2. Przeczytaj fragment podręcznika ze strony 192 Dalsze rozdrobnienie kraju, a następnie z rozsypanki wyrazów ułóż dwa zdania.

(w, kolejni, Piastów, rywalizowali, książęta, XIII wieku, z rodu, sobą, ze)

(rozpadały, dzielnice, na, mniejsze, coraz, księstwa, się)

3. W 1226 roku ksiażę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Zakon Krzyżacki. Krzyżacy rozpoczęli podbój ziem pogańskich Prusów, a na zdobytych terenach stworzyli państwo zagrażające Polsce.

Obejrzyj film o tajemnicy na zamku w Malborku.

https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/images/l84/malbork.mp4

lub odwiedź muzeum:

https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/34844/0

4. W 1241 roku na ziemie polskie najechali Mongołowie. Pokonali oni polskie rycerstwo dowodzone przez Henryka Pobożnego w bitwie pod Legnicą w 1241 r.

 

W ramach podsumowania obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=URcdA0g_VT8

 

Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str. 106-107

 

Język polski, 27.02.21

Temat : W świecie informacji, wiadomości i relacji. 

NaCoBeZu 

1.Wiem czym różni się fakt od opinii. 

2. Wiem na czym polega praca dziennikarza. 

3. Wiem co to jest fake news. 

Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o pracy dziennikarza, reportera, korespondenta i youtubera (podręcznik str. 266)

Dowiemy się też czym różni się fakt od opinii. 

Porozmawiamy też o fake newsie i jak go odróżnić od prawdziwych wiadomości. 

TEST NA FEJK

TEST NA FEJK

W czasach pandemii otaczają nas porady i zalecenia, które mają nam pomóc uniknąć zachorowań. Które z nich są jednak prawdziwe, a które to zwykłe fake newsy? Jak je rozpoznać?

Aby to sprawdzić, przeprowadź test na fejk wedle zaleceń profesora Marcina Napiórkowskiego.

Jeśli informacja ma przynajmniej cztery z dziewięciu cech wymienionych poniżej – nie udostępniaj jej i nie bierz jej na serio:

  1. sensacyjny charakter wypowiedzi,
  2. chałupnicze, czasem niechlujne wykonanie,
  3. sprawianie wrażenia oddolnie, amatorsko przeprowadzonego dochodzenia obalającego autorytety (teoria spiskowa),
  4. brak autora,
  5. brak źródeł,
  6. często konkretne miejsce i czas, zakorzeniające fake newsa w „realu” (w szkole naszej sąsiadki…., moja szwagierka z Tychów donosi…),
  7. funkcjonowanie głównie w mediach społecznościowych,
  8. częste wykorzystywanie figury obcego, zagrażającego naturalnemu porządkowi rzeczy,
  9. wykorzystanie modelu patriarchalnego i przedstawianie kobiet, dzieci, zwierząt jako ofiar.

 Zadanie domowe:

Str. 267, ćw.4


Wiedza o Polsce, sobota 27 lutego 2021

Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.

             

Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:

- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)

- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)

- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)

- szata roslinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt

- wytwory działalnosci człowieka (np. budynki, drogi)

 

Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.

 

Sprawdź się:

 Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)

 Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.


Język polski 13.02.21

Temat : Jak przygotować Magika - Konstruktora? Piszemy instrukcję. 

Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak napisać instrukcję. 

Instrukcja to forma wypowiedzi, która ma na celu opis zasad postępowania i działania w określonych sytuacjach lub opis sposobu właściwego używania czegoś. Instrukcje dotyczą obsługi lub użytkowania (np. urządzenia) albo działania czy czynności (np. instrukcja przeciwpożarowa).

Na początku przeczytajmy fragment książki z podręcznika na str. 244

Zastanówmy się, w jaki sposób moglibyśmy napisać instrukcję wykonania Magika. 

Pamiętajmy, że instrukcja powinna zawierać :

-krótkie, zwięzłe i zrozumiałe zdania 

- czasowniki w trybie rozkazującym (lub bezokoliczniki) 

-  zdania ułożone w  kolejności 

Czas na zabawę i ćwiczenia. 

Zadanie : 

Na podstawie wcześniej przeczytanego tekstu, przedstaw za pomocą rysunków (oraz krótkich objaśnień) jak przygotować Magika Konstruktora 

Wiedza o Polsce 13 lutego 2021

Temat lekcji: Góry średnie i niskie. Sudety i Góry Świętokrzyskie.

Cele lekcji:

·        będę  potrafił  opisać ukształtowanie terenu w górach średnich i niskich,

·        będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich i niskich,

 

1.Góry Świętokrzyskie to niskie góry w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Najwyższym szczytem jest Łysica (614 m n.p.m.) w paśmie Łysogór. Nazwa gór pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w klasztorze na Łysej Górze..

Charakterystyczne dla krajobrazu najwyższych partii Gór Świętokrzyskich są strome stoki, głęboko wcięte doliny, skałki ostańcowe i gołoborza. Góry Świętokrzyskie porośnięte są lasami jodłowymi (Puszcza Jodłowa) i bukowymi.  

 


 

Poznaj Góry Świętokrzyskie:

https://www.youtube.com/watch?v=WsbX3EbIiFA

oraz Świętokrzyski Park Narodowy:

https://youtu.be/8gpx7tgQwS0

 

2. Sudety należą do gór średnich, leżą na południowym zachodzie Polski. Charakterystyczne dla nich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do  pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.

Poznaj Karkonosze:

https://www.youtube.com/watch?v=N5ihGXhiLoE

oraz Park Narodowych gór Stołowych

https://www.youtube.com/watch?v=F_PvVPmHMOs

 

3. Do gór średnich należą też Karpaty. Leżą one na południu Poslki. Do Karpat zaliczamy Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–130m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady.

 


 

Poznaj Karpaty:

https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w

 

 

Ćwiczenie 1

Połącz nazwy pasm górskich z nazwami gór właściwych:

 

Sudety                                                                                      Góry Stołowe

                                                                                                Bieszczady

Karpaty                                                                                    Góry Izerskie

                                                                                                Beskidy

Góry Świętokrzyskie                                                                Karkonosze

                                                                                                Pieniny

                                                                                                Łysogóry

                                                                                               

Zadanie domowe: Projekt.

Zaplanuj wycieczkę w wybrany region Polski (transport (początek w Dublinie), na ile dni (maksymalnie kilka), co można zobaczyć każdego dnia, przyroda, zabytki, lokalne imprezy, potrawy do spróbowania).

 

Język polski 06.02.2021

Temat : Ile? Który z kolei? Poznajemy liczebniki. 

NaCoBeZu 

1. Umiem rozpoznawać i zapisywać liczebniki. 

2. Wiem co to są liczebniki główne i porządkowe. 

3.  Wiem jak zapisujemy " nie" z liczebnikami. 

Na początku lekcji wykonamy ćwiczenie 1 w podręczniku na str. 97

Przepisujemy z ćwiczenia wyrazy oznaczające liczbę i kolejność. Na jakie pytania odpowiadają? 

Wszystkie te wyrazy nazywamy liczebnikami. W zależności od tego, na jakie pytanie odpowiadają dzielimy je na :

LICZEBNIKI GŁÓWNE ( ile?) 

LICZEBNIKI PORZĄDKOWE ( który, która, które z kolei?) 

Następnie opisz rysunek w podręczniku na str. 98 używając liczebnikow głównych. 

Bardzo ważne aby pamiętać, że " nie" z liczebnikami piszemy oddzielnie. Wyjątek : niejeden, niewiele. 

Zadanie : podręcznik str. 100 zad 6

Wiedza o Polsce 6 lutego 2021

Temat: Krajobraz wysokogórski Tatr

 Cel: Będziesz wiedział/a czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr.

Będziesz potrafił/a wskazać Tatry na mapie.

Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81

Tatry wysokie


Tatry zachodnie

1. Uzupełnij brakujące informacje w zdaniach.

Tatry są częścią łańcucha górskiego …………………………

………………………… . Na obszarze Polski Tatry dzielą się
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych ……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje krajobraz ……………………

2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.

1. jeziora polodowcowe, 2. strome stoki, 3. wapienie, 4. granity,
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone przez lodowce,
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina Kościeliska

Tatry Zachodnie

Tatry Wysokie

 

 

3. Określ, czy podane zdania są zgodne z prawdą. Wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
lub literę F – jeśli jest fałszywe.

1.

W Tatrach opady są znacznie większe niż na nizinach.

P

F

2.

Halny to wiatr, który przynosi ochłodzenie i opady śniegu.

P

F

3.

Temperatura powietrza obniża się wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza.

P

F

 4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.


 

1. Ryba żyjąca w górskich potokach.

2. Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.

3. Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.

4. Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.

5. Największy tatrzański ssak.

6. Ptak drapieżny.

7. „Świszczący” roślinożerca.

8. Szafrany spiskie.

Hasło:…………………………………………………………

 

 

Obejrzyj film o Tatrzańskim Parku Narodowym: https://youtu.be/48tbgqFKUZU

Zobacz jak tańczą górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni: https://youtu.be/0pWDS2ZIDrw

Dla chętnych: zobacz propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z rodziną: https://gorydlaciebie.pl/w-tatry-z-dziecmi/

A jeśli szczególnie zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego: https://tpn.pl/poznaj/filmy-edukacyjne

Praca domowa: zad 2 i 3 strona 79 w podręczniku.

Język polski 30.01.21

Temat : Czego uczą nas bajki? 

NaCoBeZu 

1. Wiem co to jest bajka. 

2. Wiem co to jest alegoria. 

3. Pamiętam czym jest morał. 


Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o bajkach. Zastanowimy się dlaczego dorośli czytają dzieciom bajki oraz poznacie bajki, które napisane zostały bardzo dawno temu. 

Bajka – krótki utwór literacki zawierający morał, często jest wierszowany, czasem żartobliwy. Morał może znajdować się na początku lub na końcu utworu albo wynikać z jego treści. Istotną cechą bajki jest alegoryczność. Wikipedia

Chciałabym od razu wyjaśnić, na czym polega alegoria w bajkach. 

ALEGORIA - znak językowy mający oprócz swojego znaczenia dosłownego jeszcze inne ukryte i domyślne, ale ściśle określone i przypisane, w zasadzie umowne, usankcjonowane tradycją, np.: sowa - mądrość, lis - chytrość

Przekonacie się, że w bajkach, które za chwilę poznacie występują zwierzęta, które są właśnie alegoria pewnych ludzkich cech. 

Poznajmy bajkę A. Mickiewicza " Lis i Kozieł" (podręcznik str. 224) oraz I. Krasickiego " Kruk i lis" (podręcznik str. 223)

Rozmowa na temat bajki (bohaterowie, treść, cechy bohaterów, alegoria, pouczenie, morał) 

Podsumowanie czego uczą nas bajki?

Zadanie 

Czego alegoria jest :

lew, mrówka, osioł, sowa, ślimak, ptak


Wiedza o Polsce

Sobota 30 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 68-73.

Zapiszcie notatkę

1. Wyżyna Krakowsko – Częstochowska leży w pasie wyżyn, na wschód od Wyżyny Śląskiej.

2. Wyżyna Krakowsko – Częstochowska jest zbudowana ze skał wapiennych. Tworzą one krajobraz krasowy, który powstał w wyniku rozpuszczania skał wapiennych przez wodę i zawarty w niej dwutlenek węgla.

Występują tam charakterystyczne formy krasowe:

............................

............................

............................

............................

3. W wielu jaskiniach powolne osadzanie się substancji zawartych w wodzie doprowadziło do powstania skalnych form. Dopasuj nazwy do opisów.

stalagnaty                                                                 zwisające sople

stalagtyty                                                                  słupki wystające z dna jaskini

stalagmity                                                                 kolumny powstałe z połączenia sopli i słupków

4. Za czasów Kazimierza Wielkiego wybudowano na Wyżynie wiele zamków.

Nazywamy je: .....................................................................

Zamki te możemy podziwiać tutaj:

https://www.orlegniazda.pl/

lub tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY

5. Na terenie Wyżyny znajduje się najmniejszy w Polsce Park Narodowy – podaj jego nazwę:

.........................................................................................................................

https://www.youtube.com/watch?v=f55RHe8lgD8

Zadanie domowe:

1. Na mapie przedstawiono położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Podaj właściwe nazwy na podstawie opisów.

A. Miasto oznaczone literą A:

...........................................

B. Rzeka, która bierze początek na tej wyżynie i uchodzi do Wisły:.........................................

C. Kraina geograficzna, która od zachodu sąsiaduje z Wyżyną Krakowsko-Częstocho-wską: .........................................

 


 

2. Wpisz na rysunku litery odpowiadające nazwom:

A. stalagnat, B. wywierzysko, C. ostaniec, D. jaskinia.



Wiedza o Polsce 23 stycznia 2021

Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny Śląskiej

 Cel:

Będę potrafił/a wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej

Będę potrafił/a opisać zmiany, jakie zachodzą w uprzemysłowionym środowisku

 

 

Notatka:

-  Do rozwoju przemysłu na Wyżynie Śląskiej przyczyniły się złoża węgla kamiennego

- W krajobrazie miejsko-przemysłowym przeważają obszary miejskie, fabryki i kopalnie

- Rozwój przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego

- Najciekawsze zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki

- Ślązacy tradycyjnie zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej należą: gwara śląska, obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,

 

Obejrzyjcie film o Wyżynie Śląskiej:

https://youtu.be/kuYHtwF_X3s

 Praca domowa:

1.    Wykonaj polecenia na podstawie tekstu i mapy zamieszczonej w podręczniku (s. 59).

a) Uzupełnij tabelę. Podaj po 4 przykłady miast o określonej liczbie mieszkańców.

Miasta o liczbie mieszkańców

od 100 000 do 500 000

Miasta o liczbie mieszkańców

od 50 000 do 100 000

Miasta o liczbie mieszkańców

od 25 000 do 50 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej

 Cel:

Będę potrafił/a wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.

Będę potrafił/a powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.

Notatka:

Krajobraz rolniczy na Wyżynie Lubelskiej rozwinął się przede wszystkim z powodu występujących tutaj bardzo żyznych gleb takich jak czarnoziemy.

Na żyznych glebach czarnoziemach uprawia się: ………………………………………………………………………………….. (pszenicę, buraki cukrowe, chmiel i tytoń.)

Wąwóz to wyżłobiona przez wodę opadową dolina
o stromych zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na wymywanie.

Największe miasta Wyżyny Lubelskiej to:  1……………2.…………..3……………

Obejrzyjcie film:

https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ

Zadanie domowe:

1. Uzupełnij luki w tekście na podstawie mapy przedstawiającej położenie Wyżyny Lubelskiej.                                                               

Wyżyna Lubelska leży na …………..……………….. Polski. Rzeką, która przepływa przez
jej obszar, jest ...................... Na południowych krańcach wyżyny leży………….……..którego stare miasto jest wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.

2. Podkreśl cztery z podanych cech krajobrazu, które dotyczą Wyżyny Lubelskiej.  

 Krajobraz rolniczy.  Krajobraz przemysłowy.  Duża liczba jezior.  Brak jezior.

 Rozległa kotlina w środkowej części.  Wąwozy lessowe o stromych zboczach.

 Przeważają uprawy ziemniaków i owsa.  Przeważają uprawy pszenicy i buraków cukrowych

3. Podkreśl dwie z podanych cech, które umożliwiają tworzenie się wąwozów.

* Składa się z pyłu.  Jest trudny do rozkruszenia.  Jest łatwo wymywany przez wodę.
 Jest skałą litą o ściśle połączonych ziarnach.

________

Język polski 23.01.2021

Temat : Henryk Schliemann - czyli opowieść o sile marzeń.

 

NaCoBeZu 

1. Wiem co to jest notatka biograficzna i umiem ją zapisać. 

2. Potrafię wyciągać wnioski i samodzielnie je zapisać.

 

Na początku zastanówmy się co to są marzenia. Kto często marzy? Dlaczego i o czym marzymy? Co dzieje się z naszymi marzeniami? Czy łatwo je spełniać?

Następnie przeczytajmy opowieść o Henryku Schlimannie (podręcznik str. 143-147)

Na postawie przeczytanego tekstu postarajmy się zapisać krótką informację na temat Henryka, czyli notatkę biograficzną.

Co to jest notatka biograficznaNotatka biograficzna to forma wypowiedzi, która ma na celu przekazanie najważniejszych informacji na temat życia, działalności i dokonań określonej osoby. Jest skróconą formą biografii, zawierającą tylko najbardziej istotne fakty i sprawy.

Pamiętajcie, że notatka biograficzna powinna być krótka i precyzyjna, złożona z krótkich zdań. 

Następnie zastanówmy się co było marzeniem archeologa i ile czasu zajęło mu jego realizacja. 

Co wydarzyło się i jakie były kroki, które pomogły mu osiągnąć wymarzony cel? 

Jakie cechy posiadał Henryk? 

 

Na koniec postarajmy się wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć na pytanie :

Czy realizacja marzeń jest możliwa? 

Co może nam pomóc w osiągnięciu celu? 

(wnioski zapisz w zeszycie) 

 

Zadanie

Moim największym marzeniem jest.... 

(rozwiń zdanie i napisz pracę na temat swoich marzeń. Jak zamierzasz zrealizować swoje marzenia i czy już coś robisz aby się spełniły

_________

Język polski 16.01.2021

Temat : Ach, co to była za szkoła! 

NaCoBeZu 

Potrafię dokonać porównania dwóch szkół i zapisać wnioski, jakie z tego wynikają 


Na początku chciałabym żebyśmy porozmawiali o szkole. Zastanówmy się w jakim celu chodzimy do szkoły. Co podoba nam się w szkole, a co chcielibyśmy zmienić. Jak wcześniej wyglądała edukacja i jak wygląda teraz w różnych miejscach na świecie. 


Teraz chciałabym abyśmy porozmawiali i porównali dwie szkoły, Akademię Pana Kleksa i tą, którą znacie z własnego doświadczenia. 

W tym celu zapiszcie poniższe punkty i opiszcie w każdym z nich swoją szkołę i tą z lektury. 

1. Wygląd szkoły i jej otoczenia. 

2. Wyposażenie szkoły. 

3. Sposób nauczania. 

4. Sposób sprawdzania wiedzy, ocenianie. 

5. Nagrody i kary. 

6. Atuty (zalety) szkoły, atrakcje. 

Na sam koniec postarajcie się zapisać w zeszycie wnioski, jakie wynikają z tego porównania. 


Zadanie domowe : Napisz pracę na temat :" Szkoła moich marzeń" 

Pamiętaj proszę o akapitach, wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. 


Wiedza o Polsce 16 stycznia 2021

Temat lekcji: Krajobraz Niziny Mazowieckiej. 

Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.

Temat w podręczniku na stronach 50-53.

(Przepiszcie notatkę do zeszytu)

1.Nizina Mazowiecka leży w w środkowej i wschodniej części pasa Nizin Środkowopolskich. 

2.Cechy krajobrazu Niziny Mazowieckiej:

- Występowanie niemal płaskich równin i wysoczyn

- Szerokie doliny rzeczne Wisły i jej dopływów

- Przeważa krajobraz rolniczy

- Puszcza Kampinowska 

- Największe miasto i stolica Polski – Warszawa

Obejrzyjcie filmy o Nizinie Mazowieckiej,

https://www.youtube.com/watch?v=uCVqF99bEVc&feature=youtu.be

oraz o Parku Kampinoskim

https://www.youtube.com/watch?v=Q3GcUVXwEyA&feature=youtu.be

Zadanie domowe:

1. Skreśl niewłaściwe informacje tak, aby tekst był zgodny
z prawdą.

Z obszaru Nizin Środkowopolskich lądolód wycofał się wcześniej / później niż z obszaru pojezierzy. Charakterystycznymi elementami krajobrazu nizin
liczne pagórki / rozległe równiny oraz wysoczyzny, czyli obszary leżące na dużej wysokości nad poziomem morza / pofalowane rozległe wzniesienia. W krajobrazie wyróżniają się też szerokie / wąskie doliny rzeczne. Są to tereny sprzyjające rozwojowi rolnictwa / utrudniające rozwój rolnictwa.

 

2.    Na podstawie mapy z podręcznika (s. 51) wpisz obok nazw miast nazwy krain geograficznych, na których obszarze te miasta leżą.

Kutno: ................................................................................................

Ciechanów:..........................................................................................

Płońsk: ................................................................................................

Sokołów Podlaski: ...............................................................................

Nowy Dwór Mazowiecki: .....................................................................

Ostrów Mazowiecka: ...........................................................................

 

3. Na podstawie fragmentu „A to ciekawe..” z podręcznika (s. 50) wpisz obok opisów nazwy rzek przepływających przez Nizinę Mazowiecką.

A. Jest to najdłuższa rzeka Polski i największa rzeka przepływająca przez Nizinę Mazowiecką.

………………………

B. Jest głównym dopływem Wisły. Ma 448 km długości. ……………………………….

C. Ma 722 km długości. Na północny wschód od Warszawy wpada do Narwi. ……………………..

 Temat lekcji:  Krajobraz wielkomiejski Warszawy.

Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu wielkomiejskiego,

Materiał w podręczniku stronach 54-58

(Przepiszcie notatkę do zeszytu)

1. Warszawa położona jest nad Wisłą na Nizinie Mazowieckiej

2. Charakterystyczne cechy krajobrazu wielkomiejskiego:

- Gęsta i wysoka zabudowa

- Brak terenów rolniczych

- Bardzo gęsta sieć ulic

- Rozbudowana sieć linii komunikacyjnych

- Tereny zielone (skwery, parki, lasy)

3. Funkcje, jakie pełnię wielkie miasta, np. administracyjna, turystyczna, handlowa, transportowa, przemysłowa, kulturowa, edukacyjna.

4. Zalety życia w wielkim mieście, np. większa dostępność pracy, liczne placówki kulturalne i usługowe

5. Wady życia w wielkim mieście, np. smog, hałas, korki

Obejrzyjcie film o stolicy:

https://www.youtube.com/watch?v=QzY194FEjjc&feature=youtu.be

oraz prezentację:

https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf

Zadanie domowe:

4. Wpisz w wyznaczonych miejscach brakujące informacje  o Warszawie. Wykorzystaj wiadomości
z podręcznika.

 

Położenie geograficzne:………………………………………………………………………………..

Liczba ludności:………… Największa rzeka przepływająca przez Warszawę:………………………

Organy władzy państwowej, których siedziby znajdują się w Warszawie:……...................................

…………………………………………………………………………………………………………

Język polski 09.01.21
Temat : Gotujemy z Panem Kleksem
 
NaCoBeZu
1. Pamiętam czym różnią się bezosobowe formy czasowników od osobowych 
2.Wiem jak zapisać czasownik w 2 os. liczby pojedynczej 
3.Wiem co to jest bezokolicznik
4.Potrafię napisać przepis 

Podczas lekcji rozmawialiśmy o tym jak wyglądała kuchnia Pana Kleksa i jakie potrawy gotował. Składniki, z których korzystał Kleks różniły się od tych, które my używamy. Wszystko za sprawą magii, której używał nawet podczas gotowania.

Poniżej znajduje się fragment z książki, ilustrujący przygotowanie zupy pomidorowej 




Na podstawie tekstu proszę o napisanie przepisu na Zupę pomidorową Pana Klaksa.(jeśli nie mieliście wcześniej doświadczenia z przepisami i gotowaniem, znajdźcie w domu dowolny przepis i przyjrzyjcie się jak jest napisany) 
Na początku wypisujemy składniki, następnie piszemy czynności, które musimy kolejno wykonać. Pamiętaj aby w przepisie użyć czasowników w 2 osobie liczby pojedynczej ( posyp, pomieszaj, wrzuć, zagotuj) albo bezokoliczników (posypać, pomieszać, wrzucić, zagotować) 
Ważne jest również to aby przepis był jasny i czytelny w odbiorze (krótkie zdania) 

Zadanie domowe 
Napisz przepis na szczęście 
  
Proszę o przesłanie zdjęciem zadań domowych z tematów: Krajobraz nadmorski, Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich oraz projektu z Parków Narodowych.
Dziękuję i pozdrawiam
Jacek Bahrij

Wiedza o Polsce

Sobota 9 stycznia 2021

Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w zeszycie)

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu pojezierzy.

 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 45- 49.

 

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Na południe od pasa pobrzeży rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy znajdują się: Pojezierze Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze Mazurskie. Największe jeziora w polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.

2. Korzystając z mapy wymień największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/polska_mapa_fizyczna_01.swf

 

...................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu poijezierzy.

....................................................................................................................................................

 

4. Wymień największe atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o Wigierskim PN.

https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA

oraz spacer ścieżką przyrodniczą po Mazurach:

http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html

Zadanie domowe:

 

1. Podaj nazwy dwóch wybranych zabytkowych obiektów na Pojezierzu Mazurskim oraz nazwy miejscowości, w których te obiekty się znajdują.                                                                                                                                           

 A. …………………………………………      B. ……………………………………………

2. Na mapie przedstawiono fragment Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Odszukaj na mapie opisane poniżej miejsca i podaj ich nazwy.

A. Teren porośnięty bujnymi lasami leżący na zachód
od rzeki Pisy – ..........................................................

B. Jezioro, nad którym leży miejscowość Mikołajki – ....................................................................

C. Miasto leżące nad jeziorem Niegocin – ................................................................................



Wiedza o Polsce

Sobota 9 stycznia 2021

Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w zeszycie)

Po zajęciach będziesz wiedział:

-jakie są charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego.

 

Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 40 - 44.

Zapiszcie notatkę (w punktach 2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):

1. Oblewające terytorium Polski od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i najpłytszych mórz na świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza śródziemnego, ponieważ  prawie ze wszystkich stron otacza je ląd. Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem 13-15*C).Woda w Bałtyku jest słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości wód słodkich (opady oraz wpadające do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód słonych z Morza Północnego oraz małego parowania.

 

2. Korzystając z mapy wymień państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.

http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf

 

....................................................................................................................................................

3. Po przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy wpływ na kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.

....................................................................................................................................................

4. Wpisz pod każdą fotografią nazwę czynnika, który doprowadził do powstania przedstawionego elementu nadmorskiego krajobrazu.


5. Na podstawie schematu ze strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro przybrzeżne.

....................................................................................................................................................

6. Wymień największe atrakcje turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.

....................................................................................................................................................

Na zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o polskich PN nad Bałtykiem:

https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM

 

Zadanie domowe:

Rozwiąż krzyżówkę. Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.


1. Ryba występująca w Bałtyku.

2. Nadmorskie budowle, które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla turystów.

3. Nadmorskie lasy, w których przeważają sosny.

4. Słowińcy i Kaszubi kryli nią dawniej dachy swoich domów.

5. Pora roku, w której ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.

6. Mewa … – jeden z najliczniejszych gatunków mew.

7. Duży ptak drapieżny polujący na ryby.

8. Nadmorskie miasto, w którym znajdują się port rybacki i mała stocznia. Mieści się w nim również Muzeum Wsi Słowińskiej.

9. Tam się znajduje Muzeum Wsi Słowińskiej.

10. … nadmorska – roślina porastająca wydmy.

11. Największe jezioro przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.

Wiedza o Polsce

Zadania: na 12 grudnia 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 9 stycznia 2021 dla grupy kiwi.

Temat: Parki Narodowe w Polsce.

Temat zrealizowany w szkole: 5 grudnia 2020 - grupa pomarańczowa

12  grudnia 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

Poznaliśmy Parki Narodowe w Polsce.

Co robimy w domu?

Obejrzyj film o parkach



oraz dowiedz się czego żubr może nas nauczyć o PN,



i jak należy się zachowywać w Parkach Narodowych.



Wykonaj projekt o wybranym Parku Narodowym.

Napisz gdzie się znajduje, jakie jest logo parku oraz jakie rośliny i zwierzęta są tam chronione.

Język polski 

Lekcje 05.12(grupa pomarańczowa) 12.12(grupa kiwi) 

Na ostatnich zajęciach odbyły się lekcje kleksografii. Podobnie do uczniów z Akademii Pana Kleksa tworzyliśmy kleksy z atramentu. Następnie pisaliśmy rymowane wierszyki, które opisywały kleksy. 

Na ostatniej lekcji odbył się quiz o tematyce świątecznej. 


Wiedza o Polsce

Zadania: na 28 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 5 grudnia 2020 dla grupy kiwi.

Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału: Polska pierwszych Piastów.

Temat zrealizowany w szkole: 14 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                21 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1. Wykonaliśmy zadania powtórzeniowe ze strony 190 w podręczniku.

2. Czytaliśmy tekst w podręczniku z  stron 188- 189 na temat pierwszych polskich kronikarzy.

Co robimy w domu?

1. Zadania 1,2,3,4,5 ze stron 104- 105 w zeszycie ćwiczeń.

2. Przygotowujemy się do sprawdzianu (tematy 2, 3, 4, 5 z podręcznika ze stron 165- 182).

Język  polski 

( praca do domu 28.11.20 grupa pomarańczowa 

05.12.20 grupa kiwi) 

Na dzisiejszych lekcjach rozmawialiśmy na temat książki /filmu " Akademia Pana Kleksa" 

Na podstawie tekstu wykonywaliśmy ilustrację Akademii. 

Zastanawialiśmy się czym się różnią cechy zewnętrzne od wewnętrznych i uczyliśmy się jak napisać charakterystykę. 

Rozmawialiśmy o Panu Kleksie i robiliśmy jego portret na podstawie opisu w książce. 

Praca do domu : 

Korzystając z notatek z lekcji (jak napisać charakterystykę) oraz z fragmentów książki (ksero) napiszę charakterystykę Pana Kleksa. (akapity) 

Na kolejne zajęcia przyniosę :

Tusz (lub coś, z czego można zrobić kleksy), kartki A4, gazety (aby położyć na stoliku) i chusteczki. (Dzieci mogą się poplamić) 


Wiedza o Polsce

Zadania: na 14 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 21 listopada 2020 dla grupy kiwi.

Temat 1: Rządy Bolesława Krzywoustego. (w podręczniku na stronach 179-182)

Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                14 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1.    Poznaliśmy kolejnych władców Polski: Władysława Hermana oraz Bolesława Krzywoustego (oraz władającego cześcia Polski Zbigniewa).

2.    Poznaliśmy przebieg wojny z cesarzem w roku 1109.

3.    Dowiedzieliśmy się jaki ziemie przyłaczył do Polski Bolesław Krzywousty.

4.    Poznaliśmy zasady Testamentu Bolesława Krzywoustego.

Co robimy w domu?

1.    Zadania 2, 5 i 6 ze stron 97-99 w zeszycie ćwiczeń.

Temat 2: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów. (w podręczniku na stronach 183-187)

Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa

                                                14 listopada 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

1.    Dowiedzieliśmy się jak wyglądał i jakie miał umocnienia gród w Gnieźnie.

2.    Poznaliśmy grupy społeczne  państwa polskiego oraz ich obowiązki.

Co robimy w domu?

2.    Zadania 1,2,3,4 i 5 ze stron 100 – 101 w zeszycie ćwiczeń.

Język polski 

Praca do domu : grupa pomarańczowa na 14.11.20, grupa kiwi na 21.11.20

Na ostatnich zajęciach przypominaliśmy sobie wiadomości na temat czasownika oraz pisowni z "nie". 

1. Wiem na jakie pytania odpowiada czasownik. 

2.Wiem co to jest bezokolicznik. 

3. Pamiętam, że "nie" z czasownikami piszemy odzielnie. 

Praca do domu 

1 Podręcznik str. 115,zad. 4

2 Obejrzę ( jeśli przeczytałam /przeczytałem to jeszcze lepiej 😊) " Akademię Pana Klasa" 

Język polski 

Język polski (lekcja z 17.10grupa pomarańczowa ,24.10 kiwi)(praca do domu na 24.10 pomarańcz ,07.10 kiwi)
Na ostatnich lekcjach uczyliśmy się jak napisać kartkę z pamiętnika, czym jest narracja pierwszoosobowa i czym pamiętnik różni się od dziennika. 
Czytaliśmy fragment książki "Próba odwagi" w podręczniku (str. 109)Rozmawialismy o emocjach i odczuciach głównego bohatera i próbowaliśmy je nazwać. 
Praca do domu : podręcznik str. 113,zad. 3

Wiedza o Polsce

Zadania: na 24 padziernika 2020 dla grupy pomarańczowej.

                na 7 listopada 2020 dla grupy kiwi.

Temat: . Kryzys i odbudowa państwa polskiego. (w podręczniku na stronach 175-178 )

Temat zrealizowany w szkole: 17 padziernika 2020 - grupa pomarańczowa

                                                24 października 2020 – grupa kiwi

Co zrobiliśmy w szkole?

Poznalismy losy Polski za panowania kolejnych władców: Mieszka II, Bezpryma, Kazimierza Odnowicielai Bolesława Śmiałego.

Co robimy w domu?

1. Zapoznaj się z fragmentem Kroniki polskiej Galla Anonima. Następnie wykonaj polecenia.

W końcu zaś zarówno od obcych, jak i od własnych mieszkańców Polska doznała takiego spustoszenia, że w zupełności niemal obraną została z bogactw i ludzi. Wtedy to Czesi zniszczyli Gniezno i Poznań i zabrali ciało św. Wojciecha. Ci zaś, co uszli z rąk wrogów lub którzy uciekali przed buntem swoich poddanych, uchodzili za rzekę Wisłę na Mazowsze. A wspomniane miasta tak długo pozostały w opuszczeniu, że w kościele Św. Wojciecha męczennika i Św. Piotra apostoła dzikie zwierzęta założyły swe legowiska. […] Kazimierz więc, przez krótki czas zabawiwszy u Niemców i zdobywszy tam wielką sławę i rozgłos rycerski, postanowił powrócić do Polski i poufnie oznajmił to matce. A gdy go matka przekonywała, by nie wracał do ludu wiarołomnego i jeszcze niezupełnie utwierdzonego w chrześcijaństwie, lecz spokojnie zadowolił się posiadaniem matczynego dziedzictwa – i sam cesarz prosił, aby pozostał z nim, chcąc mu nadać nie byle jakie księstwo, odrzekł […] jako człowiek wykształcony: „Żadnego dziedzictwa po wujach lub matce nie posiada się tak słusznie i zaszczytnie, jak [dziedzictwo] po ojcu”. I zabrawszy z sobą 500 rycerzy, wkroczył w granice Polski, a postępując dalej naprzód zajął oddany mu przez swoich [zwolenników] pewien gród, z którego powoli, zarówno męstwem, jak podstępem uwolnił całą Polskę, zajętą przez Pomorzan, Czechów i inne sąsiednie ludy i poddał ją pod swoje władztwo.

 Anonim tzw. Gall, Kronika polska, przeł. R. Grodecki, Wrocław 1982, ks. I, s. 41–42.

a) Napisz, o którym władcy Polski opowiada przedstawiony fragment. Podaj jego przydomek.

b) Wyjaśnij, jakie szkody wyrządził państwu polskiemu najazd Czechów.

c) Napisz, jakie cechy polskiego władcy podkreśla kronikarz.

 

2. Wyjaśnij dlaczego książę Kazimierz otrzymał przydomek Odnowiciel.

 

3. Wyjaśnij co doprowadziło do utraty władzy przez Bolesława Śmiałego.

Wiedza o Polsce

Pracujemy  w domu.

Grupa pomarańczowa 10.10.2020

Grupa kiwi 17.10.2020

Temat: Polska Bolesława Chrobrego.

Temat znajduje się na stronie 170-174 w podręczniku.

Co zrobilismy w szkole?

Zadania1,2,3, 4  ze strony 92-93 w zeszycie ćwiczeń.

Co robimy w domu?

Obejrzyj film – przypomnij sobie o czym rozmawialiśm na lekcji



Zaprojektuj pierwszą stronę gazety poświęconej zjazdowi gnieźnieńskiemu. Zawrzyj w swojej pracy najważniejsze wiadomości dotyczące zjazdu oraz wymień jego skutki.

Wykonaj zadanie 5 i 6  na stronie 94 w zeszycie ćwiczeń.

Język polski 02.10.20

Na ostatnich lekcjach języka polskiego, czytaliśmy mit o Prometeuszu (podręcznik str. 45-48)

Zastanawialismy się, czy działania Prometeusza były właściwe i czy słusznie naraził się na gniew bogów. 

Tłumaczyliśmy też, co oznacza prometeizm. 

Zadanie domowe : Współczesny Prometeusz /współczesna Prometeuszka. 

Opisz osobę, która dobrowolnie poświęca swoje życie w walce z niesprawiedliwością, w obronie innych. (pamiętaj o akapitach) 

Jezyk polski 

26.09.20

Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o tym, jak mógł powstać świat i człowiek. Przyglądaliśmy się wyobrażeniom starożytnych Greków i analizowaliśmy teorię Darwina. 

Następnie zapoznaliśmy się z biblijną wizją stworzenia świata (podręcznik str. 34,35)

Zadanie polega na stworzeniu ilustracji lub notatki, która będzie streszczeniem czytanego tekstu. 

Wiedza o Polsce

Pracujemy  w domu.

Grupa pomarańczowa 26.09

Grupa kiwi 3.10

Temat: Mieszko I i początki Polski.

Co zrobilismy w szkole?

Zadania 1,2 i 6 w zeszycie ćwiczeń.

Karta pracy - analiza SWOT. https://drive.google.com/file/d/1mYydcGL33rMf_tAB41yKi2IN3RakbNIN/view?usp=sharing 

Co robimy w domu?

1. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania (odpowiedzi zapisz w zeszycie):

RELACJA IBRAHIMA IBN JAKUBA Z PODRÓŻY DO KRAJÓW SŁOWIAŃSKICH W PRZEKAZIE AL-BEKRIEGO (Monumenta

 A co się tyczy kraju Mesko, to [jest] on najrozleglejszy z ich [tzn. słowiańskich] krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód, i rolę orna [lub: rybę] . Pobieranie przez niego [tj. Mieszka] podatki [lub: opłaty] [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego mężów [lub: piechurów]. Co miesiąc [przypada] każdemu [z nich] oznaczona [dosł. Wiadoma] ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na] oddziały, a setka ich znaczy tyle co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują. A gdy jednemu z nich urodzi się dziecko, on [tj. Mieszko] każe mu wypłacać żołd od chwili urodzenia [dosł. w godzinie, w której się rodzi], czy będzie płci męskiej czy żeńskiej. A gdy [dziecię] dorośnie, to jeżeli jest mężczyzną, żeni go i wypłaca za niego dar ślubny ojcu dziewczyny, jeżeli zaś jest płci żeńskiej [dosł. kobietą], wydaje ją za mąż i płaci dar ślubny jej ojcu. A dar ślubny [jest] u Słowian znaczny, w czym zwyczaj ich [jest] podobny do zwyczajów Berebrów. Jeżeli mężowi urodzą się dwie lub trzy córki, to one [stają się] powodem jego bogactwa, a jeżeli mu się urodzi dwóch chłopców, to [staje się] to powodem jego ubóstwa.ł notę i potęgę, iż ozłocił – że tak powiem – całą Polskę swą zacnością.[…] /

Informacja o autorze tekstu Autor opisu kraju Mieszka był Żydem sefardyjskim i pochodził z Tortosy położonym w kalifacie Kordoby. Był kronikarzem, podróżnikiem i kupcem, zajmował się handlem z plemionami słowiańskimi. Swoją podróż do krajów słowiańskich odbył w latach 965 – 966 a jego relacja została zamieszczona w kronice hiszpańskiego pisarza Al-Bekriego w XI wieku.

Pytania do tekstu:

Czego możemy dowiedzieć się o państwie Mieszka I z relacji Ibrahima ibn Jakuba?

Dlaczego dla księcia tak ważni byli jego wojowie?
Czy Mieszko I był dobrym władcą? Przedstaw swoją argumentację.

 

2. Przeczytaj fragment podręcznika ,,Polska w gronie państw chrześcijańskich” ze str. 167 a nastepnie wyjaśnij czym jest dyplomacja . Jakie znaczenie miała dyplomacja w czasach Mieszka I?

 

3. Przeczytaj fragment podręcznika ,,W obronie granic’’ ze strony 168 i odpowiedz dlaczego doszło do wojny z margrabią Hodonem i bitwy pod Cedynią.

 

4.Na koniec pomyślcie  co chcielibyście zapytać Mieszka I?

Przygotujcie pytania.  Zapytajcie polskiego władcę o jego dokonania. Dowiedzcie się co skłoniło go do przyjecia chrztu oraz jakie były jego nadzieje i obawy.

 

5. Upewnijcie się, że dobrze radzicie sobie z zadaniami związanymi z określaniem czasu:

- Podajemy dowolną datę i pytamy: Który to wiek?

- Kiedy zaczyna sie i kończy dany wiek.

- Zaznaczanie dat na osi czasu.

Sprawdzimy to na początku lekcji na ocenę J

Język polski

06.09.20

Jak powstał świat? Jak powstali ludzie? 

Istnieje wiele teorii, tłumaczących powstanie świata i narodzin człowieka. 

Aby przygotować się do rozmowy na ten temat, proszę abyście znaleźli w internecie informację na temat teorii darwinowskiej. W paru zdaniach zapiszcie w zeszycie kto był jej twórcą i wypiszcie jej główne założenia. 

WOP

WOP

Grupa pomarańczowa 12 września 2020

Grupa kiwi 19 września 2020                                                                                                  

Temat: Zanim powstała Polska. Cyfry rzymskie i zapis wieków.


Przypomnijcie sobie z cyfry rzymskie: 


W języku polskim wieki zapisujemy cyframi rzymskimi. Napisz w zeszycie brakujące w tabeli przedziały wiekowe, odpowiadające poszczególnym wiekom: 



Zadania dla grupy, która się uczy w danym tygodniu w domu:
Zagraj w grę i zapisz kod, który dostaniesz na końcu.
Obejrzyj film uważnie i odpowiedz na pytania, na które trafisz po drodze. 

Przeczytaj tekst źródłowy 1 i 2 i zrób ćwiczenia 1-5 z kart pracy.