Wop 25.04.2021
Temat: Sztuka średniowieczna
Cele lekcji:
Uczeń:
– jakie były główne zadania sztuki w okresie średniowiecza,
– główne cechy stylu romańskiego i gotyckiego w architekturze,
1. Sztuka średniowiecza miała ścisły związek z chrześcijaństwem. Jej głównymi zadaniami było głoszenie chwały bożej oraz przybliżanie ludziom zasad wiary. Dzięki malowidłom i rzeźbom religijnym było możliwe poznanie przez niepiśmiennych ludzi treści Pisma Świętego.
2. Cechy architektury romańskiej:
-zwarta bryła
-łuki półkoliste
-małe okna
-materiał budowlany-kamień
-prostota
-kościoły dekorowane rzeźbami i płaskorzeźbami.
3. Cechy architekrury gotyckiej:
-bryła-wysoka, strzelista, lekka
-materiał budowlany-cegła, rzadziej kamień
-łuki-ostre
-konstrukcja-szkieletowa
-dekoracja-witraże
Wiedza o Polsce
zadania dla grupy pomarańczowej pracującej w domu 17 kwietnia 2021
Temat: Unia polsko-litewska
Na co będę zwracać uwagę:
- w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem
Notatka:
1. Po śmierci Kazimierza Wielkiego tron polski przypadł węgierskiej dynastii Andegawenów. Ludwik Węgierski został królem Polski. Ludwik Węgierski również nie miał syna, lecz za zgodą szlachty na tronie zasiadła jego córka Jadwiga.
2. W 1385 roku doszło do podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie. Polska i Litwa chciały zjednoczyć siły w walce z zagrożeniem jakie obu państwom stwarzał Zakon Krzyżacki. Mężem Jadwigi został Władysław Jagiełło.
3. Jagiełło rządził po śmierci Jadwigi i zgodnie z jej testamentem doprowadził do wznowienia działalności uniwersytetu w Krakowie. Dlatego jest on nazwany Uniwersytetem Jagiellońskim.
4. Wielka wojna z zakonem krzyżackim rozpoczęła się w 1409 roku. 15 lipca 1410 roku doszło do bitwy pod Grunwaldem. Bitwa zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i znacznym osłabieniem zakonu krzyżackiego.
Dla powtórzenia obejrzyj filmy:
Jadwiga i Jagiełło – Od Andegawenów do Jagiellonów: https://youtu.be/5kh956dSFhI
Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim: https://youtu.be/YcJetVfI58g
Quiz: https://wordwall.net/resource/1055389
Praca domowa: ćwiczenia s. 113-115
Język polski 10.04/17.04
Temat: Moje szczególne miejsce" Chłopcy z Placu Broni "( fragment)
NaCoBeZu
1. Wiem co to są epitety
2. Wiem co to jest bezpośredni zwrot do odbiorcy i potrafię go użyć
Rozmowa o miejscach, które mają dla nas szczególne znaczenie.
Czytanie fragmentu powieści ( podręcznik str. 212-214
Zadania na lekcji : podręcznik str. 214 zad. 1, str. 215 zad. 2
Zadanie domowe :
Czytamy (słuchamy) " W PUSTYNI I W PUSZCZY"
Wiedza o Polsce
WOP |
Zajęcia w szkole |
Praca w domu |
Grupa pomarańczowa |
20 marca 2021 |
27 marca 2021 |
Grupa kiwi |
27 marca 2021 |
9 kwietnia 2021 |
Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego.
Władzę po królu Władysławie Łokietku w Królestwie Polskim odziedziczył jego syn Kazimierz (nazwany później Wielkim). Został on koronowany w katedrze wawelskiej. Władca musiał uporać się z wieloma problemami. Państwo było wyniszczone długotrwałymi wojnami, co nie sprzyjało rozwojowi gospodarczemu. Jednak król okazał się dobrym gospodarzem. Za jego długiego panowania (panował w latach 1333–1370) Polska stała silnym się państwem z dobrze rozwiniętą gospodarką. Był ostatnim władcą z dynastii piastowskiej na polskim tronie.
Zadanie do wykonania w domu 27 marca/9 kwietnia rozwiąż test. Sprawdź ile zapamiętałeś test. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.
Zadanie do wykonania 27 marca/9 kwietnia w domu (odpowiedzi zapisz w zeszycie)
Praca z mapą:
a)Wskaż ziemie, które zostały przyłączone do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego.
b)Wskaż państwa, z którymi sąsiadowało Królestwo Polskie.
c)Wymień i wskaż największe miasta w Polsce za czasów Kazimierza Wielkiego.
d)Wskaż ziemie, które Krzyżacy zwrócili Polsce na mocy pokoju zawartego 1343 roku w Kaliszu.
e)Przyjrzyj się mapie i powiedz, dlaczego Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki zabiegali tyle lat o odzyskanie Pomorza Gdańskiego. Dlaczego utrata tych ziem była taka dotkliwa dla państwa polskiego?
Język polski, 20.03.2021
Temat: Co znaczy być szczęśliwym? - "Ballada o szczęściu"
Nacobezu
1.Wiem co to jest symbol
2. Wiem co to jest ballada
Podręcznik str. 210
Po przeczytaniu tekstu ballady wykonujemy zadania 1,2,3, 4 ze str. 211
Zadanie :
Jestem szczęśliwy / szczęśliwa kiedy... (min 20 zdań)
Zadanie dla chętnych na ocenę celującą : dopisz dalszy ciąg ballady
Wiedza o Polsce, 20 marca 2021
Zadania dla grupy kiwi pracującej w domu.
1. Rozbicie dzielnicowe:
https://wordwall.net/play/995/130/2821
https://www.youtube.com/watch?v=woDdgTZopVw
2. Powtórzenie o Piastach:
https://wordwall.net/play/450/095/864
3. Proszę o wysłanie zaległych zadań domowych z czasu nauki zdalnej (te osoby, które tego wcześniej nie zrobiły).
4. Przypominam, że po powrocie do szkoły będzie kartkówka z geografii.
Język polski 13.03.2021
Temat : Podobieństwa i przeciwieństwa w wyrazach czyli synonimy i antonimy.
NaCoBeZu
1. Wiem co to są synonimy i potrafię je wyszukać.
2. Wiem co to są antonimy.
Synonimy (wyrazy bliskoznaczne) – wyrazy, które mają takie samo lub bardzo podobne znaczenie, np.:
obracać się – kręcić się
pałac – zamek
wcale – ani trochę
wyraz – słowo
zainstalować – zamontować
dlatego że – ponieważ
apetyczny – smaczny
Antonimy,
czyli przeciwieństwa synonimów, to wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu i służą wydobyciu kontrastów myślowych.
Antonimy mogą być wyrażone przymiotnikami, np.:
mały – duży
mądry – głupi
silny – słaby
wesoły – smutny
chudy – gruby
prosty – krzywy
Są też antonimy czasownikowe, np.:
zasypiać – budzić się
rodzić się – umierać
oraz rzadziej występujące antonimy rzeczownikowe, np.:
dzień – noc
wojna – pokój
mężczyzna – kobieta
Zadanie 1
Z podanego tekstu wypisz przymiotniki i dopisz do nich antonimy.
Adam jest wysoki. Wszyscy się z niego trochę śmieją, bo jest typem flegmatycznym i powściągliwym. Najczęściej wszystkie pomysły klasy bardzo krytykuje, a powodzenie większości z nich ocenia bardzo pesymistycznie. Tylko na historii jest bardzo wesoły. Doskonale pamięta wszystkie daty i zwięźle opowiada najważniejsze wydarzenia.
wysoki – niski
flegmatyczny – szybki
powściągliwy – wylewny
pesymistyczny – optymistyczny
wesoły – smutny
najważniejsze – poboczne
Zadanie 2
Do podanych wyrazów dopisz po jednym synonimie.
błyszczeć –
denerwować –
kuleć –
minimalny –
pakt –
regulamin –
stary –
wówczas –
wykształcony –
Zadanie domowe :
Do podanych wyrazów dopisz po jednym przykładzie synonimu i antonimu
dobry
ciekawy
brzydki
szybki
grzeczny
smaczny
zdenerwowanych
zarozumiały
Wiedza o Polsce, sobota 13 marca 2021
Temat lekcji: Zjednoczenie Polski
Podręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedzieć:
- którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski
- z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski
- jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek
Notatka:
Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek
1. Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.
2. Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.
3. Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.
4. W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.
5. ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.
6. Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska.
Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:
albo
Praca domowa:
Ćwiczenia s. 108-109 z zeszytu ćwiczeń
Dla chętnych
quiz: https://wordwall.net/resource/2437908/polski/zjednoczenie-polski
Język polski, 6.03.2021
Temat : Zbudować dom na ziarnku maku. Interpretacja wiersza Czesława Miłosza pt. :" Przypowieść o maku"
NaCoBeZu
1. Wiem co to jest przypowieść.
2. Pamiętam kto to jest podmiot liryczny.
3. Wiem co to jest obraz poetycki.
Na dzisiejszej lekcji będziemy rozmawiać o wierszu pt. :"Przypowieść o maku"
Na początku wyjaśnimy co to jest przypowieść.
Przypowieścią nazywamy krótkie opowiadanie, w którym za pomocą prostej, schematycznej sytuacji wyjaśnia się jakąś trudniejszą, bardziej złożoną prawdę, problem. Są to historie, z których wynika pouczenie, wskazówka lub prawda o życiu.
Co zatem wynika z wiersza, co próbuje przekazać nam podmiot liryczny? Ponieważ nie ma na to pytanie, jednej właściwej odpowiedzi, notatka powstanie podczas lekcji.
Porozmawiamy też o tym, jak poeta za pomocą słów maluje obraz czyli tworzy obrazy poetyckie.
Zadanie : wykonaj ilustrację do wiersza.
Wiedza o Polsce, sobota 6 marca 2021
Temat lekcji: Rozbicie dzielnicowe.
(w podręczniku na stronie 192-197)
Po dzisiejszej lekcji bedziesz wiedział:
- czym było rozbicie dzielnicowe,
- kto i po co sprowadził do Polski Krzyżaków,
- jakie były skutki rozbicia.
Notatka:
1. Pod koniec swojego życia książę Bolesław Krzywousty zadecydował o podziale Polski między swoich synów. Dla uniknięcia chaosu Bolesław Krzywousty postanowił, by najstarszy z książąt –.........................................– sprawował władzę nad pozostałymi.
Uzupełnij schemat. Wpisz we właściwe miejsca imiona i przydomki synów Bolesława Krzywoustego zamieszczone w ramce.
2. Przeczytaj fragment podręcznika ze strony 192 Dalsze rozdrobnienie kraju, a następnie z rozsypanki wyrazów ułóż dwa zdania.
(w, kolejni, Piastów, rywalizowali, książęta, XIII wieku, z rodu, sobą, ze)
(rozpadały, dzielnice, na, mniejsze, coraz, księstwa, się)
3. W 1226 roku ksiażę Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Zakon Krzyżacki. Krzyżacy rozpoczęli podbój ziem pogańskich Prusów, a na zdobytych terenach stworzyli państwo zagrażające Polsce.
Obejrzyj film o tajemnicy na zamku w Malborku.
https://platforma.historiadlapolonii.pl/upload/images/l84/malbork.mp4
lub odwiedź muzeum:
https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#/34844/0
4. W 1241 roku na ziemie polskie najechali Mongołowie. Pokonali oni polskie rycerstwo dowodzone przez Henryka Pobożnego w bitwie pod Legnicą w 1241 r.
W ramach podsumowania obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=URcdA0g_VT8
Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str. 106-107
Język polski, 27.02.21
Temat : W świecie informacji, wiadomości i relacji.
NaCoBeZu
1.Wiem czym różni się fakt od opinii.
2. Wiem na czym polega praca dziennikarza.
3. Wiem co to jest fake news.
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o pracy dziennikarza, reportera, korespondenta i youtubera (podręcznik str. 266)
Dowiemy się też czym różni się fakt od opinii.
Porozmawiamy też o fake newsie i jak go odróżnić od prawdziwych wiadomości.
TEST NA FEJK
TEST NA FEJK
W czasach pandemii otaczają nas porady i zalecenia, które mają nam pomóc uniknąć zachorowań. Które z nich są jednak prawdziwe, a które to zwykłe fake newsy? Jak je rozpoznać?
Aby to sprawdzić, przeprowadź test na fejk wedle zaleceń profesora Marcina Napiórkowskiego.
Jeśli informacja ma przynajmniej cztery z dziewięciu cech wymienionych poniżej – nie udostępniaj jej i nie bierz jej na serio:
- sensacyjny charakter wypowiedzi,
- chałupnicze, czasem niechlujne wykonanie,
- sprawianie wrażenia oddolnie, amatorsko przeprowadzonego dochodzenia obalającego autorytety (teoria spiskowa),
- brak autora,
- brak źródeł,
- często konkretne miejsce i czas, zakorzeniające fake newsa w „realu” (w szkole naszej sąsiadki…., moja szwagierka z Tychów donosi…),
- funkcjonowanie głównie w mediach społecznościowych,
- częste wykorzystywanie figury obcego, zagrażającego naturalnemu porządkowi rzeczy,
- wykorzystanie modelu patriarchalnego i przedstawianie kobiet, dzieci, zwierząt jako ofiar.
Zadanie domowe:
Str. 267, ćw.4
Wiedza o Polsce, sobota 27 lutego 2021
Temat lekcji: Powtórzenie wiadomości: Krajobrazy Polski.
Gdy mówimy o krajobrazie danego obszaru, mamy na myśli jego wygląd. Do elementów krajobrazu należą:
- ukształtowanie powierzchni (np. niziny, góry)
- skały budujące podłoże (np. granit, piasek)
- wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki)
- szata roslinna (np. lasy, łąki) oraz świat zwierząt
- wytwory działalnosci człowieka (np. budynki, drogi)
Wyróżniamy krajobrazy naturalne i kulturowe. Krajobraz kulturowy w przeciwieństwie do naturalnego, został przekształcony przez człowieka.
Sprawdź się:
Krajobrazy Polski - rozpoznaj na fotografiach - Find the match (wordwall.net)
Zadanie domowe: zadania z podręcznika str. 83-84.
Język polski 13.02.21
Temat : Jak przygotować Magika - Konstruktora? Piszemy instrukcję.
Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak napisać instrukcję.
Instrukcja to forma wypowiedzi, która ma na celu opis zasad postępowania i działania w określonych sytuacjach lub opis sposobu właściwego używania czegoś. Instrukcje dotyczą obsługi lub użytkowania (np. urządzenia) albo działania czy czynności (np. instrukcja przeciwpożarowa).
Na początku przeczytajmy fragment książki z podręcznika na str. 244
Zastanówmy się, w jaki sposób moglibyśmy napisać instrukcję wykonania Magika.
Pamiętajmy, że instrukcja powinna zawierać :
-krótkie, zwięzłe i zrozumiałe zdania
- czasowniki w trybie rozkazującym (lub bezokoliczniki)
- zdania ułożone w kolejności
Czas na zabawę i ćwiczenia.
Zadanie :
Na podstawie wcześniej przeczytanego tekstu, przedstaw za pomocą rysunków (oraz krótkich objaśnień) jak przygotować Magika Konstruktora
Wiedza o Polsce 13 lutego 2021
Temat lekcji: Góry średnie i niskie. Sudety i Góry Świętokrzyskie.
Cele lekcji:
· będę potrafił opisać ukształtowanie terenu w górach średnich i niskich,
· będę potrafił ocenić warunki przyrodnicze w górach średnich i niskich,
1.Góry Świętokrzyskie to niskie góry w południowo-wschodniej Polsce, w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Najwyższym szczytem jest Łysica (614 m n.p.m.) w paśmie Łysogór. Nazwa gór pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w klasztorze na Łysej Górze..
Charakterystyczne dla krajobrazu najwyższych partii Gór Świętokrzyskich są strome stoki, głęboko wcięte doliny, skałki ostańcowe i gołoborza. Góry Świętokrzyskie porośnięte są lasami jodłowymi (Puszcza Jodłowa) i bukowymi.
Poznaj Góry Świętokrzyskie:
https://www.youtube.com/watch?v=WsbX3EbIiFA
oraz Świętokrzyski Park Narodowy:
2. Sudety należą do gór średnich, leżą na południowym zachodzie Polski. Charakterystyczne dla nich są zaokrąglone szczyty rozdzielone głębokimi dolinami. Najwyższym pasmem Sudetów są Karkonosze, a ich najwyższym szczytem – Śnieżka o wysokości 1603 m n.p.m. Do pasm Sudetów należą Góry Izerskie, Góry Sowie oraz Góry Stołowe.
Poznaj Karkonosze:
https://www.youtube.com/watch?v=N5ihGXhiLoE
oraz Park Narodowych gór Stołowych
https://www.youtube.com/watch?v=F_PvVPmHMOs
3. Do gór średnich należą też Karpaty. Leżą one na południu Poslki. Do Karpat zaliczamy Beskidy składające się z wielu pasm górskich. Większość szczytów Beskidów mierzy 1000–130m n.p.m., a tylko pojedyncze więcej. Najwyższym szczytem polskich Beskidów jest Babia Góra osiągająca 1725 m n.p.m. Do pasm górskich Karpat zaliczamy też Pieniny oraz Bieszczady.
Poznaj Karpaty:
https://www.youtube.com/watch?v=LO68HE_xV9w
Ćwiczenie 1
Połącz nazwy pasm górskich z nazwami gór właściwych:
Sudety Góry Stołowe
Bieszczady
Karpaty Góry Izerskie
Beskidy
Góry Świętokrzyskie Karkonosze
Pieniny
Łysogóry
Zadanie domowe: Projekt.
Zaplanuj wycieczkę w wybrany region Polski (transport (początek w Dublinie), na ile dni (maksymalnie kilka), co można zobaczyć każdego dnia, przyroda, zabytki, lokalne imprezy, potrawy do spróbowania).
Język polski 06.02.2021
Temat : Ile? Który z kolei? Poznajemy liczebniki.
NaCoBeZu
1. Umiem rozpoznawać i zapisywać liczebniki.
2. Wiem co to są liczebniki główne i porządkowe.
3. Wiem jak zapisujemy " nie" z liczebnikami.
Na początku lekcji wykonamy ćwiczenie 1 w podręczniku na str. 97
Przepisujemy z ćwiczenia wyrazy oznaczające liczbę i kolejność. Na jakie pytania odpowiadają?
Wszystkie te wyrazy nazywamy liczebnikami. W zależności od tego, na jakie pytanie odpowiadają dzielimy je na :
LICZEBNIKI GŁÓWNE ( ile?)
LICZEBNIKI PORZĄDKOWE ( który, która, które z kolei?)
Następnie opisz rysunek w podręczniku na str. 98 używając liczebnikow głównych.
Bardzo ważne aby pamiętać, że " nie" z liczebnikami piszemy oddzielnie. Wyjątek : niejeden, niewiele.
Zadanie : podręcznik str. 100 zad 6
Wiedza o Polsce 6 lutego 2021
Temat:
Krajobraz wysokogórski Tatr
Cel: Będziesz wiedział/a czym charakteryzuje się krajobraz wysokogórski Tatr.
Będziesz potrafił/a wskazać Tatry na
mapie.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta Nowa na s. 74-81
Tatry wysokie
Tatry zachodnie
1. Uzupełnij brakujące informacje w
zdaniach.
Tatry
są częścią łańcucha górskiego …………………………
…………………………
. Na obszarze Polski Tatry dzielą się
na dwie części: zbudowane z wapieni …………………………………. i zbudowane ze skał granitowych
……………………………………….. .Tatry to jedyna kraina w Polsce, w której występuje
krajobraz ……………………
2. Poniżej zostały wymienione elementy krajobrazu Tatr Wysokich i Tatr Zachodnich. Wpisz odpowiadające im numery do właściwych rubryk tabeli.
1. jeziora polodowcowe,
2. strome stoki, 3. wapienie, 4. granity,
5. uboga roślinność w wysokich partiach gór, 6. doliny przekształcone
przez lodowce,
7. wzniesienia o zaokrąglonych wierzchołkach, 8. jaskinie, 9. Dolina
Kościeliska
Tatry Zachodnie |
Tatry Wysokie |
|
|
3. Określ, czy
podane zdania są zgodne z prawdą. Wpisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
lub literę F – jeśli jest fałszywe.
1. |
W Tatrach opady są znacznie większe niż
na nizinach. |
P |
F |
2. |
Halny to wiatr, który przynosi
ochłodzenie i opady śniegu. |
P |
F |
3. |
Temperatura powietrza obniża się wraz ze
wzrostem wysokości nad poziomem morza. |
P |
F |
4. W poziomych rzędach są ukryte nazwy chronionych roślin i zwierząt występujących w Tatrzańskim Parku Narodowym. Wykreśl je. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą hasło.
1.
Ryba żyjąca w górskich potokach.
2.
Największy latający drapieżnik żyjący w Tatrach.
3.
Zwinne zwierzę zamieszkujące najwyższe partie Tatr.
4.
Drzewo iglaste występujące wyłącznie w Europie.
5.
Największy tatrzański ssak.
6.
Ptak drapieżny.
7.
„Świszczący” roślinożerca.
8.
Szafrany spiskie.
Hasło:…………………………………………………………
Obejrzyj
film o Tatrzańskim Parku Narodowym: https://youtu.be/48tbgqFKUZU
Zobacz jak tańczą
górale podhalańscy. Zwróć uwagę na stroje i spróbuj zatańczyć tak jak oni: https://youtu.be/0pWDS2ZIDrw
Dla chętnych: zobacz
propozycję tatrzańskich wycieczek i pomyśl, gdzie chciał(a)byś się wybrać z
rodziną: https://gorydlaciebie.pl/w-tatry-z-dziecmi/
A jeśli szczególnie
zainteresowały Cię najwyższe góry w Polsce, możesz zobaczyć filmy edukacyjne Tatrzańskiego
Parku Narodowego: https://tpn.pl/poznaj/filmy-edukacyjne
Praca domowa: zad 2 i 3 strona 79 w podręczniku.
Język polski 30.01.21
Temat : Czego uczą nas bajki?
NaCoBeZu
1. Wiem co to jest bajka.
2. Wiem co to jest alegoria.
3. Pamiętam czym jest morał.
Na dzisiejszej lekcji porozmawiamy o bajkach. Zastanowimy się dlaczego dorośli czytają dzieciom bajki oraz poznacie bajki, które napisane zostały bardzo dawno temu.
Bajka – krótki utwór literacki zawierający morał, często jest wierszowany, czasem żartobliwy. Morał może znajdować się na początku lub na końcu utworu albo wynikać z jego treści. Istotną cechą bajki jest alegoryczność. Wikipedia
Chciałabym od razu wyjaśnić, na czym polega alegoria w bajkach.
ALEGORIA - znak językowy mający oprócz swojego znaczenia dosłownego jeszcze inne ukryte i domyślne, ale ściśle określone i przypisane, w zasadzie umowne, usankcjonowane tradycją, np.: sowa - mądrość, lis - chytrość
Przekonacie się, że w bajkach, które za chwilę poznacie występują zwierzęta, które są właśnie alegoria pewnych ludzkich cech.
Poznajmy bajkę A. Mickiewicza " Lis i Kozieł" (podręcznik str. 224) oraz I. Krasickiego " Kruk i lis" (podręcznik str. 223)
Rozmowa na temat bajki (bohaterowie, treść, cechy bohaterów, alegoria, pouczenie, morał)
Podsumowanie czego uczą nas bajki?
Zadanie
Czego alegoria jest :
lew, mrówka, osioł, sowa, ślimak, ptak
Wiedza o Polsce
Sobota 30
stycznia 2021
Temat: Krajobraz
Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.
Po zajęciach
będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej.
Temat znajduje
się w podręczniku Planeta nowa 5 na stronach 68-73.
Zapiszcie notatkę
1. Wyżyna
Krakowsko – Częstochowska leży w pasie wyżyn, na wschód od Wyżyny Śląskiej.
2. Wyżyna
Krakowsko – Częstochowska jest zbudowana ze skał wapiennych. Tworzą one
krajobraz krasowy, który powstał w wyniku rozpuszczania skał wapiennych przez
wodę i zawarty w niej dwutlenek węgla.
Występują tam
charakterystyczne formy krasowe:
............................
............................
............................
............................
3. W wielu
jaskiniach powolne osadzanie się substancji zawartych w wodzie doprowadziło do
powstania skalnych form. Dopasuj nazwy do opisów.
stalagnaty
zwisające sople
stalagtyty słupki wystające z
dna jaskini
stalagmity
kolumny powstałe z połączenia sopli i słupków
4. Za czasów
Kazimierza Wielkiego wybudowano na Wyżynie wiele zamków.
Nazywamy je:
.....................................................................
Zamki te możemy
podziwiać tutaj:
lub tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=CQDx7yvI0IY
5. Na terenie
Wyżyny znajduje się najmniejszy w Polsce Park Narodowy – podaj jego nazwę:
.........................................................................................................................
https://www.youtube.com/watch?v=f55RHe8lgD8
Zadanie domowe:
1. Na mapie
przedstawiono położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Podaj właściwe nazwy
na podstawie opisów.
A. Miasto
oznaczone literą A:
...........................................
B. Rzeka, która
bierze początek na tej wyżynie i uchodzi do
Wisły:.........................................
C. Kraina
geograficzna, która od zachodu sąsiaduje z Wyżyną Krakowsko-Częstocho-wską:
.........................................
2. Wpisz na rysunku litery odpowiadające nazwom:
A. stalagnat, B. wywierzysko, C. ostaniec, D. jaskinia.
Wiedza o Polsce 23 stycznia 2021
Temat: Krajobraz miejsko-przemysłowy Wyżyny
Śląskiej
Cel:
Będę potrafił/a wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej
Będę potrafił/a opisać zmiany, jakie zachodzą
w uprzemysłowionym środowisku
Notatka:
- Do rozwoju
przemysłu na Wyżynie Śląskiej przyczyniły się złoża węgla kamiennego
- W krajobrazie miejsko-przemysłowym przeważają obszary
miejskie, fabryki i kopalnie
-
Rozwój przemysłu doprowadził do przekształcenia i zanieczyszczenia środowiska
przyrodniczego
-
Najciekawsze zabytki związane z przemysłem tworzą Szlak Zabytków Techniki
-
Ślązacy tradycyjnie zajmowali się górnictwem. Do elementów kultury śląskiej
należą: gwara śląska, obchodzenie Barbórki i dania kuchni śląskiej,
Obejrzyjcie film o Wyżynie Śląskiej:
Praca domowa:
1. Wykonaj polecenia na podstawie tekstu i mapy
zamieszczonej w podręczniku (s. 59).
a) Uzupełnij tabelę. Podaj po 4 przykłady
miast o określonej liczbie mieszkańców.
Miasta o liczbie mieszkańców od 100 000 do 500 000 |
Miasta o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000 |
Miasta o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000 |
|
|
|
Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
Cel:
Będę
potrafił/a wymienić charakterystyczne cechy Wyżyny Lubelskiej.
Będę potrafił/a powiedzieć co się uprawia na Wyżynie Lubelskiej.
Notatka:
Krajobraz rolniczy na Wyżynie Lubelskiej
rozwinął się przede wszystkim z powodu występujących tutaj bardzo żyznych gleb
takich jak czarnoziemy.
Na żyznych glebach czarnoziemach uprawia się: …………………………………………………………………………………..
(pszenicę, buraki cukrowe, chmiel i tytoń.)
Wąwóz to wyżłobiona przez wodę opadową dolina
o stromych zboczach. Wąwozy powstają w skałach lessowych, które są podatne na
wymywanie.
Największe
miasta Wyżyny
Lubelskiej to: 1……………2.…………..3……………
Obejrzyjcie film:
https://youtu.be/ekpd7MtIcIQ
Zadanie domowe:
1. Uzupełnij luki w tekście na podstawie mapy przedstawiającej
położenie Wyżyny Lubelskiej.
Wyżyna Lubelska leży na …………..………………..
Polski. Rzeką, która przepływa przez
jej obszar, jest ...................... Na południowych krańcach wyżyny leży………….……..którego
stare miasto jest wpisane na „Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.
2. Podkreśl cztery z podanych cech krajobrazu, które dotyczą Wyżyny
Lubelskiej.
Krajobraz rolniczy. Krajobraz przemysłowy. Duża liczba jezior. Brak jezior.
Rozległa kotlina w środkowej
części. Wąwozy lessowe o stromych
zboczach.
Przeważają uprawy ziemniaków i
owsa. Przeważają uprawy pszenicy i
buraków cukrowych
3.
Podkreśl dwie z podanych cech, które umożliwiają tworzenie się wąwozów.
Składa
się z pyłu. Jest trudny do rozkruszenia. Jest łatwo wymywany przez wodę.
Jest skałą litą o ściśle połączonych ziarnach.
________
Język polski 23.01.2021
Temat : Henryk Schliemann - czyli opowieść o sile marzeń.
NaCoBeZu
1. Wiem co to jest notatka biograficzna i umiem ją zapisać.
2. Potrafię wyciągać wnioski i samodzielnie je zapisać.
Na początku zastanówmy się co to są marzenia. Kto często marzy? Dlaczego i o czym marzymy? Co dzieje się z naszymi marzeniami? Czy łatwo je spełniać?
Następnie przeczytajmy opowieść o Henryku Schlimannie (podręcznik str. 143-147)
Na postawie przeczytanego tekstu postarajmy się zapisać krótką informację na temat Henryka, czyli notatkę biograficzną.
Co to jest notatka biograficzna? Notatka biograficzna to forma wypowiedzi, która ma na celu przekazanie najważniejszych informacji na temat życia, działalności i dokonań określonej osoby. Jest skróconą formą biografii, zawierającą tylko najbardziej istotne fakty i sprawy.
Pamiętajcie, że notatka biograficzna powinna być krótka i precyzyjna, złożona z krótkich zdań.
Następnie zastanówmy się co było marzeniem archeologa i ile czasu zajęło mu jego realizacja.
Co wydarzyło się i jakie były kroki, które pomogły mu osiągnąć wymarzony cel?
Jakie cechy posiadał Henryk?
Na koniec postarajmy się wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć na pytanie :
Czy realizacja marzeń jest możliwa?
Co może nam pomóc w osiągnięciu celu?
(wnioski zapisz w zeszycie)
Zadanie
Moim największym marzeniem jest....
(rozwiń zdanie i napisz pracę na temat swoich marzeń. Jak zamierzasz zrealizować swoje marzenia i czy już coś robisz aby się spełniły_________
Język polski 16.01.2021
Temat : Ach, co to była za szkoła!
NaCoBeZu
Potrafię dokonać porównania dwóch szkół i zapisać wnioski, jakie z tego wynikają
Na początku chciałabym żebyśmy porozmawiali o szkole. Zastanówmy się w jakim celu chodzimy do szkoły. Co podoba nam się w szkole, a co chcielibyśmy zmienić. Jak wcześniej wyglądała edukacja i jak wygląda teraz w różnych miejscach na świecie.
Teraz chciałabym abyśmy porozmawiali i porównali dwie szkoły, Akademię Pana Kleksa i tą, którą znacie z własnego doświadczenia.
W tym celu zapiszcie poniższe punkty i opiszcie w każdym z nich swoją szkołę i tą z lektury.
1. Wygląd szkoły i jej otoczenia.
2. Wyposażenie szkoły.
3. Sposób nauczania.
4. Sposób sprawdzania wiedzy, ocenianie.
5. Nagrody i kary.
6. Atuty (zalety) szkoły, atrakcje.
Na sam koniec postarajcie się zapisać w zeszycie wnioski, jakie wynikają z tego porównania.
Zadanie domowe : Napisz pracę na temat :" Szkoła moich marzeń"
Pamiętaj proszę o akapitach, wstępie, rozwinięciu i zakończeniu.
Wiedza o Polsce 16 stycznia 2021
Temat lekcji: Krajobraz Niziny
Mazowieckiej.
Cel: będę potrafił wymienić elementy krajobrazu Niziny Mazowieckiej.
Temat w podręczniku na stronach 50-53.
(Przepiszcie notatkę do zeszytu)
1.Nizina
Mazowiecka leży w w środkowej i wschodniej części pasa Nizin
Środkowopolskich.
2.Cechy krajobrazu
Niziny Mazowieckiej:
- Występowanie
niemal płaskich równin i wysoczyn
- Szerokie doliny
rzeczne Wisły i jej dopływów
- Przeważa krajobraz
rolniczy
- Puszcza
Kampinowska
- Największe
miasto i stolica Polski – Warszawa
Obejrzyjcie filmy
o Nizinie Mazowieckiej,
https://www.youtube.com/watch?v=uCVqF99bEVc&feature=youtu.be
oraz o Parku
Kampinoskim
https://www.youtube.com/watch?v=Q3GcUVXwEyA&feature=youtu.be
Zadanie domowe:
1. Skreśl niewłaściwe informacje tak, aby tekst
był zgodny
z prawdą.
Z
obszaru Nizin Środkowopolskich lądolód wycofał się wcześniej / później niż
z obszaru pojezierzy. Charakterystycznymi elementami krajobrazu nizin
są liczne pagórki / rozległe równiny oraz wysoczyzny, czyli
obszary leżące na dużej wysokości nad
poziomem morza / pofalowane rozległe
wzniesienia. W krajobrazie wyróżniają się też szerokie / wąskie doliny
rzeczne. Są to tereny sprzyjające rozwojowi rolnictwa / utrudniające rozwój rolnictwa.
2. Na podstawie mapy z podręcznika (s. 51) wpisz
obok nazw miast nazwy krain geograficznych, na których obszarze te miasta leżą.
Kutno: ................................................................................................
Ciechanów:..........................................................................................
Płońsk: ................................................................................................
Sokołów Podlaski: ...............................................................................
Nowy Dwór Mazowiecki: .....................................................................
Ostrów Mazowiecka: ...........................................................................
3. Na podstawie fragmentu „A to ciekawe..” z
podręcznika (s. 50) wpisz obok opisów nazwy rzek przepływających przez Nizinę
Mazowiecką.
A. Jest
to najdłuższa rzeka Polski i największa rzeka przepływająca przez Nizinę Mazowiecką.
………………………
B. Jest
głównym dopływem Wisły. Ma 448 km długości. ……………………………….
C. Ma
722 km długości. Na północny wschód od Warszawy wpada do Narwi. ……………………..
Temat lekcji: Krajobraz wielkomiejski Warszawy.
Cel: będę potrafił wymienić elementy
krajobrazu wielkomiejskiego,
Materiał w podręczniku stronach 54-58
(Przepiszcie notatkę do zeszytu)
1. Warszawa położona jest nad Wisłą na
Nizinie Mazowieckiej
2. Charakterystyczne cechy krajobrazu
wielkomiejskiego:
- Gęsta i wysoka zabudowa
- Brak terenów rolniczych
- Bardzo gęsta sieć ulic
- Rozbudowana sieć linii komunikacyjnych
- Tereny zielone (skwery, parki, lasy)
3. Funkcje, jakie pełnię wielkie miasta,
np. administracyjna, turystyczna, handlowa, transportowa, przemysłowa,
kulturowa, edukacyjna.
4. Zalety życia w wielkim mieście, np.
większa dostępność pracy, liczne placówki kulturalne i usługowe
5. Wady życia w wielkim mieście, np. smog,
hałas, korki
Obejrzyjcie film o stolicy:
https://www.youtube.com/watch?v=QzY194FEjjc&feature=youtu.be
oraz prezentację:
https://sprokietnica.szkolna.net/pliki/plik/krajobraz-wielkomiejski-warszawy-1585747182.pdf
Zadanie domowe:
4. Wpisz w
wyznaczonych miejscach brakujące informacje
o Warszawie. Wykorzystaj wiadomości
z podręcznika.
Położenie geograficzne:………………………………………………………………………………..
Liczba ludności:………… Największa rzeka przepływająca przez Warszawę:………………………
Organy władzy państwowej, których siedziby znajdują się w Warszawie:……...................................
…………………………………………………………………………………………………………
Wiedza o Polsce
Sobota 9
stycznia 2021
Temat: Krajobraz Wielkich Jezior Mazurskich. (temat zapiszcie w
zeszycie)
Po
zajęciach będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu pojezierzy.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na
stronach 45- 49.
Zapiszcie
notatkę (w punktach 2,3,4 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Na
południe od pasa pobrzeży rozciąga się pas pojezierzy. W pasie pojezierzy
znajdują się: Pojezierze Pomorskie, Pojezierze Wielkopolskie oraz Pojezierze
Mazurskie. Największe jeziora w polsce występują na Pojezierzu Mazurskim.
2. Korzystając
z mapy wymień największe jeziora Pojezierza Mazurskiego.
...................................................................................................................................................
3. Po
przeczytaniu fragmentu podręcznika ze str.45-46 odpowiedz co miało największy
wpływ na kształtowanie się krajobrazu poijezierzy.
....................................................................................................................................................
4. Wymień
największe atrakcje turystyczne Pojezierza Mazurskiego.
....................................................................................................................................................
Na
zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o Wigierskim PN.
https://www.youtube.com/watch?v=jzw99fU2DRA
oraz spacer
ścieżką przyrodniczą po Mazurach:
http://www.szlaki.mazury.pl/images/3d/zazdrosc/spacer.html
Zadanie
domowe:
1. Podaj
nazwy dwóch wybranych zabytkowych obiektów na Pojezierzu Mazurskim oraz nazwy
miejscowości, w których te obiekty się znajdują.
A. ………………………………………… B. ……………………………………………
2. Na
mapie przedstawiono fragment Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Odszukaj na
mapie opisane poniżej miejsca i podaj ich nazwy.
A. Teren porośnięty bujnymi lasami leżący na zachód
od rzeki Pisy – ..........................................................
B. Jezioro, nad którym leży miejscowość Mikołajki –
....................................................................
C. Miasto leżące nad jeziorem Niegocin –
................................................................................
Wiedza o Polsce
Sobota 9
stycznia 2021
Temat: Krajobraz nadmorski. (temat zapiszcie w
zeszycie)
Po
zajęciach będziesz wiedział:
-jakie są
charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego.
Temat znajduje się w podręczniku Planeta nowa 5 na
stronach 40 - 44.
Zapiszcie
notatkę (w punktach 2,3,4,5 i 6 zapiszcie tylko odpowiedzi):
1. Oblewające
terytorium Polski od północy Morze Bałtyckie jest jednym z najmniejszych i
najpłytszych mórz na świecie. Morze Bałtyckie jest przykładem morza
śródziemnego, ponieważ prawie ze
wszystkich stron otacza je ląd. Należy do mórz chłodnych (zimą okolo 2*C latem
13-15*C).Woda w Bałtyku jest słabo zasolona co wynika z dopływu ogromnej ilości
wód słodkich (opady oraz wpadające do morza rzeki), niewielkiego dopływu wód
słonych z Morza Północnego oraz małego parowania.
2.
Korzystając z mapy wymień państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.
http://www.wiking.edu.pl/show_image.php?type=animation&f=geografia/animations/morze_baltyckie.swf
....................................................................................................................................................
3. Po przeczytaniu
fragmentu podręcznika ze str.40-44 odpowiedz jakie czynniki mają największy
wpływ na kształtowanie się krajobrazu nadmorskiego.
....................................................................................................................................................
4. Wpisz pod każdą fotografią nazwę czynnika, który doprowadził do
powstania przedstawionego elementu nadmorskiego krajobrazu.
5. Na
podstawie schematu ze strony 41 napisz w jaki sposób powstaje jezioro
przybrzeżne.
....................................................................................................................................................
6. Wymień
największe atrakcje turystyczne Wybrzeża Słowińskiego.
....................................................................................................................................................
Na
zakończenie zapraszam Was do obejrzenia filmów o polskich PN nad Bałtykiem:
https://www.youtube.com/watch?v=WPVsVRb0QVw
https://www.youtube.com/watch?v=Ly9J0klpGZM
Zadanie
domowe:
Rozwiąż krzyżówkę.
Następnie zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.
1. Ryba występująca w
Bałtyku.
2. Nadmorskie budowle,
które zwiększają bezpieczeństwo żeglugi i są atrakcją dla turystów.
3. Nadmorskie lasy, w
których przeważają sosny.
4. Słowińcy i Kaszubi
kryli nią dawniej dachy swoich domów.
5. Pora roku, w której
ruch turystyczny
na Wybrzeżu jest najmniejszy.
6. Mewa … – jeden z
najliczniejszych gatunków mew.
7. Duży ptak drapieżny
polujący na ryby.
8. Nadmorskie miasto, w
którym znajdują się port rybacki i mała stocznia. Mieści się w nim również
Muzeum Wsi Słowińskiej.
9. Tam się znajduje Muzeum
Wsi Słowińskiej.
10. … nadmorska – roślina
porastająca wydmy.
11. Największe jezioro
przybrzeżne na polskim wybrzeżu.
Dawniej osiedlali się nad nim Słowińcy.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 12 grudnia 2020 dla grupy pomarańczowej.
na 9 stycznia 2021 dla grupy kiwi.
Temat: Parki Narodowe w Polsce.
Temat zrealizowany w szkole: 5 grudnia 2020 - grupa pomarańczowa
12 grudnia
2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
Poznaliśmy Parki Narodowe w
Polsce.
Co robimy w
domu?
Obejrzyj film o parkach
oraz dowiedz się czego żubr może nas nauczyć o PN,
i jak należy się zachowywać w Parkach Narodowych.
Wykonaj projekt o wybranym Parku Narodowym.
Napisz gdzie się znajduje, jakie jest logo parku oraz jakie rośliny i
zwierzęta są tam chronione.
Język polski
Lekcje 05.12(grupa pomarańczowa) 12.12(grupa kiwi)
Na ostatnich zajęciach odbyły się lekcje kleksografii. Podobnie do uczniów z Akademii Pana Kleksa tworzyliśmy kleksy z atramentu. Następnie pisaliśmy rymowane wierszyki, które opisywały kleksy.
Na ostatniej lekcji odbył się quiz o tematyce świątecznej.
Wiedza o Polsce
Zadania: na 28 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
5 grudnia 2020 dla grupy
kiwi.
Temat:
Powtórzenie wiadomości z rozdziału: Polska pierwszych Piastów.
Temat zrealizowany w szkole: 14 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
21
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Wykonaliśmy zadania powtórzeniowe ze strony 190 w
podręczniku.
2. Czytaliśmy tekst w podręczniku z stron 188- 189 na temat pierwszych polskich
kronikarzy.
Co robimy w
domu?
1. Zadania 1,2,3,4,5 ze stron 104- 105 w zeszycie
ćwiczeń.
2. Przygotowujemy się do sprawdzianu (tematy 2, 3, 4, 5 z
podręcznika ze stron 165- 182).
Język polski
( praca do domu 28.11.20 grupa pomarańczowa
05.12.20 grupa kiwi)
Na dzisiejszych lekcjach rozmawialiśmy na temat książki /filmu " Akademia Pana Kleksa"
Na podstawie tekstu wykonywaliśmy ilustrację Akademii.
Zastanawialiśmy się czym się różnią cechy zewnętrzne od wewnętrznych i uczyliśmy się jak napisać charakterystykę.
Rozmawialiśmy o Panu Kleksie i robiliśmy jego portret na podstawie opisu w książce.
Praca do domu :
Korzystając z notatek z lekcji (jak napisać charakterystykę) oraz z fragmentów książki (ksero) napiszę charakterystykę Pana Kleksa. (akapity)
Na kolejne zajęcia przyniosę :
Tusz (lub coś, z czego można zrobić kleksy), kartki A4, gazety (aby położyć na stoliku) i chusteczki. (Dzieci mogą się poplamić)
Wiedza o Polsce
Zadania: na 14 listopada 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
21 listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat 1:
Rządy Bolesława Krzywoustego. (w podręczniku na stronach
179-182)
Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
14
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Poznaliśmy
kolejnych władców Polski: Władysława Hermana oraz Bolesława Krzywoustego (oraz
władającego cześcia Polski Zbigniewa).
2. Poznaliśmy
przebieg wojny z cesarzem w roku 1109.
3. Dowiedzieliśmy
się jaki ziemie przyłaczył do Polski Bolesław Krzywousty.
4. Poznaliśmy
zasady Testamentu Bolesława Krzywoustego.
Co robimy w
domu?
1. Zadania
2, 5 i 6 ze stron 97-99 w zeszycie ćwiczeń.
Temat 2: Społeczeństwo
w czasach pierwszych Piastów. (w podręczniku na stronach
183-187)
Temat zrealizowany w szkole: 7 listopada 2020 - grupa pomarańczowa
14
listopada 2020 – grupa kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
1. Dowiedzieliśmy
się jak wyglądał i jakie miał umocnienia gród w Gnieźnie.
2. Poznaliśmy
grupy społeczne państwa polskiego oraz
ich obowiązki.
Co robimy w
domu?
2. Zadania
1,2,3,4 i 5 ze stron 100 – 101 w zeszycie ćwiczeń.
Język polski
Praca do domu : grupa pomarańczowa na 14.11.20, grupa kiwi na 21.11.20
Na ostatnich zajęciach przypominaliśmy sobie wiadomości na temat czasownika oraz pisowni z "nie".
1. Wiem na jakie pytania odpowiada czasownik.
2.Wiem co to jest bezokolicznik.
3. Pamiętam, że "nie" z czasownikami piszemy odzielnie.
Praca do domu
1 Podręcznik str. 115,zad. 4
2 Obejrzę ( jeśli przeczytałam /przeczytałem to jeszcze lepiej 😊) " Akademię Pana Klasa"
Język polski
Wiedza o Polsce
Zadania: na 24 padziernika 2020 dla grupy pomarańczowej.
na
7 listopada 2020 dla grupy
kiwi.
Temat: . Kryzys
i odbudowa państwa polskiego. (w podręczniku na stronach
175-178 )
Temat zrealizowany w szkole: 17 padziernika 2020 - grupa pomarańczowa
24
października 2020 – grupa
kiwi
Co zrobiliśmy w
szkole?
Poznalismy losy Polski za panowania kolejnych władców:
Mieszka II, Bezpryma, Kazimierza Odnowicielai Bolesława Śmiałego.
Co robimy w
domu?
1. Zapoznaj się z fragmentem Kroniki polskiej Galla
Anonima. Następnie wykonaj polecenia.
W końcu zaś
zarówno od obcych, jak i od własnych mieszkańców Polska doznała takiego
spustoszenia, że w zupełności niemal obraną została z bogactw i ludzi. Wtedy to
Czesi zniszczyli Gniezno i Poznań i zabrali ciało św. Wojciecha. Ci zaś, co
uszli z rąk wrogów lub którzy uciekali przed buntem swoich poddanych, uchodzili
za rzekę Wisłę na Mazowsze. A wspomniane miasta tak długo pozostały w
opuszczeniu, że w kościele Św. Wojciecha męczennika i Św. Piotra apostoła
dzikie zwierzęta założyły swe legowiska. […] Kazimierz więc, przez krótki czas
zabawiwszy u Niemców i zdobywszy tam wielką sławę i rozgłos rycerski,
postanowił powrócić do Polski i poufnie oznajmił to matce. A gdy go matka
przekonywała, by nie wracał do ludu wiarołomnego i jeszcze niezupełnie
utwierdzonego w chrześcijaństwie, lecz spokojnie zadowolił się posiadaniem
matczynego dziedzictwa – i sam cesarz prosił, aby pozostał z nim, chcąc mu
nadać nie byle jakie księstwo, odrzekł […] jako człowiek wykształcony: „Żadnego
dziedzictwa po wujach lub matce nie posiada się tak słusznie i zaszczytnie, jak
[dziedzictwo] po ojcu”. I zabrawszy z sobą 500 rycerzy, wkroczył w granice
Polski, a postępując dalej naprzód zajął oddany mu przez swoich [zwolenników]
pewien gród, z którego powoli, zarówno męstwem, jak podstępem uwolnił całą
Polskę, zajętą przez Pomorzan, Czechów i inne sąsiednie ludy i poddał ją pod
swoje władztwo.
Anonim tzw. Gall,
Kronika polska, przeł. R. Grodecki, Wrocław 1982, ks. I, s. 41–42.
a) Napisz, o którym władcy Polski opowiada przedstawiony
fragment. Podaj jego przydomek.
b) Wyjaśnij, jakie szkody wyrządził państwu polskiemu
najazd Czechów.
c) Napisz, jakie cechy polskiego władcy podkreśla
kronikarz.
2. Wyjaśnij dlaczego książę Kazimierz otrzymał przydomek
Odnowiciel.
3. Wyjaśnij co doprowadziło do utraty władzy przez
Bolesława Śmiałego.
Wiedza o Polsce
Pracujemy w domu.
Grupa pomarańczowa
10.10.2020
Grupa kiwi
17.10.2020
Temat: Polska Bolesława
Chrobrego.
Temat znajduje się na stronie 170-174 w
podręczniku.
Co zrobilismy w szkole?
Zadania1,2,3, 4 ze strony 92-93 w zeszycie ćwiczeń.
Co robimy w domu?
Obejrzyj
film – przypomnij sobie o czym rozmawialiśm na lekcji
Zaprojektuj
pierwszą stronę gazety poświęconej zjazdowi gnieźnieńskiemu. Zawrzyj w swojej
pracy najważniejsze wiadomości dotyczące zjazdu oraz wymień jego skutki.
Wykonaj zadanie 5 i 6 na stronie
94 w zeszycie ćwiczeń.
Język polski 02.10.20
Na ostatnich lekcjach języka polskiego, czytaliśmy mit o Prometeuszu (podręcznik str. 45-48)
Zastanawialismy się, czy działania Prometeusza były właściwe i czy słusznie naraził się na gniew bogów.
Tłumaczyliśmy też, co oznacza prometeizm.
Zadanie domowe : Współczesny Prometeusz /współczesna Prometeuszka.
Opisz osobę, która dobrowolnie poświęca swoje życie w walce z niesprawiedliwością, w obronie innych. (pamiętaj o akapitach)
Jezyk polski
26.09.20
Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o tym, jak mógł powstać świat i człowiek. Przyglądaliśmy się wyobrażeniom starożytnych Greków i analizowaliśmy teorię Darwina.
Następnie zapoznaliśmy się z biblijną wizją stworzenia świata (podręcznik str. 34,35)
Zadanie polega na stworzeniu ilustracji lub notatki, która będzie streszczeniem czytanego tekstu.
Wiedza o Polsce
Pracujemy w
domu.
Grupa
pomarańczowa 26.09
Grupa kiwi 3.10
Temat: Mieszko
I i początki Polski.
Co zrobilismy w szkole?
Zadania 1,2 i 6 w zeszycie ćwiczeń.
Karta pracy - analiza SWOT. https://drive.google.com/file/d/1mYydcGL33rMf_tAB41yKi2IN3RakbNIN/view?usp=sharing
Co robimy w domu?
1. Przeczytaj
tekst źródłowy i odpowiedz na pytania (odpowiedzi zapisz w zeszycie):
RELACJA IBRAHIMA
IBN JAKUBA Z PODRÓŻY DO KRAJÓW SŁOWIAŃSKICH W PRZEKAZIE AL-BEKRIEGO (Monumenta
A co się tyczy kraju Mesko, to [jest] on
najrozleglejszy z ich [tzn. słowiańskich] krajów. Obfituje on w żywność, mięso,
miód, i rolę orna [lub: rybę] . Pobieranie przez niego [tj. Mieszka] podatki
[lub: opłaty] [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego mężów
[lub: piechurów]. Co miesiąc [przypada] każdemu [z nich] oznaczona [dosł.
Wiadoma] ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na]
oddziały, a setka ich znaczy tyle co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje
on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują. A gdy
jednemu z nich urodzi się dziecko, on [tj. Mieszko] każe mu wypłacać żołd od
chwili urodzenia [dosł. w godzinie, w której się rodzi], czy będzie płci
męskiej czy żeńskiej. A gdy [dziecię] dorośnie, to jeżeli jest mężczyzną, żeni
go i wypłaca za niego dar ślubny ojcu dziewczyny, jeżeli zaś jest płci żeńskiej
[dosł. kobietą], wydaje ją za mąż i płaci dar ślubny jej ojcu. A dar ślubny
[jest] u Słowian znaczny, w czym zwyczaj ich [jest] podobny do zwyczajów
Berebrów. Jeżeli mężowi urodzą się dwie lub trzy córki, to one [stają się]
powodem jego bogactwa, a jeżeli mu się urodzi dwóch chłopców, to [staje się] to
powodem jego ubóstwa.ł notę i potęgę, iż ozłocił – że tak powiem – całą Polskę
swą zacnością.[…] /
Informacja o
autorze tekstu Autor opisu kraju Mieszka był Żydem sefardyjskim i pochodził z
Tortosy położonym w kalifacie Kordoby. Był kronikarzem, podróżnikiem i kupcem,
zajmował się handlem z plemionami słowiańskimi. Swoją podróż do krajów
słowiańskich odbył w latach 965 – 966 a jego relacja została zamieszczona w
kronice hiszpańskiego pisarza Al-Bekriego w XI wieku.
Pytania do tekstu:
Czego możemy dowiedzieć się
o państwie Mieszka I z relacji Ibrahima ibn Jakuba?
Dlaczego dla księcia tak
ważni byli jego wojowie?
Czy Mieszko I był dobrym władcą? Przedstaw swoją
argumentację.
2. Przeczytaj fragment podręcznika ,,Polska w
gronie państw chrześcijańskich” ze str. 167 a nastepnie wyjaśnij czym jest dyplomacja . Jakie znaczenie miała
dyplomacja w czasach Mieszka I?
3. Przeczytaj fragment podręcznika ,,W
obronie granic’’ ze strony 168 i odpowiedz dlaczego doszło do wojny z margrabią
Hodonem i bitwy pod Cedynią.
4.Na koniec pomyślcie co chcielibyście zapytać Mieszka I?
Przygotujcie pytania. Zapytajcie polskiego władcę o jego dokonania.
Dowiedzcie się co skłoniło go do przyjecia chrztu oraz jakie były jego nadzieje
i obawy.
5. Upewnijcie się, że dobrze radzicie sobie z
zadaniami związanymi z określaniem czasu:
- Podajemy dowolną datę i pytamy: Który to wiek?
- Kiedy zaczyna sie i kończy dany wiek.
- Zaznaczanie dat na osi czasu.
Sprawdzimy to na początku lekcji na ocenę J
Język polski
06.09.20
Jak powstał świat? Jak powstali ludzie?
Istnieje wiele teorii, tłumaczących powstanie świata i narodzin człowieka.
Aby przygotować się do rozmowy na ten temat, proszę abyście znaleźli w internecie informację na temat teorii darwinowskiej. W paru zdaniach zapiszcie w zeszycie kto był jej twórcą i wypiszcie jej główne założenia.
WOP