WOP 29 maja 2021
Temat: Kościół w średniowieczu
– jaką rolę odgrywało duchowieństwo w średniowieczu,
– kim byli zakonnicy i czym się zajmowali,
WOP 22 maja 2021
Temat: Sztuka średniowieczna
– jakie były główne zadania sztuki w okresie średniowiecza
– główne cechy stylu romańskiego i gotyckiego w architekturze
- małe okna
- materiał budowlany-kamień
- prostota
- kościoły dekorowane rzeźbami i płaskorzeźbami.
- bryła-wysoka, strzelista, lekka
- materiał budowlany-cegła, rzadziej kamień
- łuki-ostre
- konstrukcja-szkieletowa
- dekoracja-witraże
Język polski, 22 maja 2021
Temat: “Kołysanka dla Okruszka” A. Osieckiej.
https://www.youtube.com/watch?v=qGpdWfupiS0
Napisz w zeszycie bohaterów, miejsce i czas akcji, a także plan wydarzeń z zaznaczeniem punktu kulminacyjnego.
WOP 15 maja 2021
Temat: Monarchia stanowa w PolscePodręcznik s. 222-227Na co będę zwracać uwagę:
- jakie są różnice między monarchią patrymonialną i stanową,
- w jaki sposób polskie rycerstwo stało się szlachtą,
- jakie przywileje otrzymała szlachta od władców Polski.
Ważne pojęcia:
stan - grupa społeczna wyodrębniona pod względem prawnym; przynależność do niego (poza duchowieństwem) była dziedziczona
przywilej - dokument wydawany przez władcę dla określonej grupy społecznej, regulujący jej status prawny
rycerstwo - grupa społeczna w średniowiecznej Europie, której zadaniem była służba wojskowa, wytworzyła ona specyficzny styl życia i obyczajowość
magnateria - górna warstwa szlachty w Polsce, nie wyodrębniona w sensie prawnym; kryterium przynależności do magnaterii był przede wszystkim majątek
Stany w średniowiecznej Polsce:
- duchowieństwo- rycerstwo (później przekształcone w szlachtę)- mieszczaństwo- chłopstwo
Dla chętnych materiał dodatkowy do poczytania._________________________________________________________________Język polski, 15 maja 2021
Temat: Jak streszczać tekst?Na podstawie powyższej prezentacji zanotuj w zeszycie, czym jest streszczenie i jak je zapisać (10 podpunktów).
Przeczytaj tekst "Zadanie domowe" na str. 263-264 w podręczniku.
Wykonaj zad. 1, 2 i 3 (s. 263-264) do zeszytu, a następnie napisz jego streszczenie w zeszycie (5-7 zdań).
Temat: W roli dziennikarzy.Obejrzyj poniższe nagrania wszystkie poniższe nagrania, a następnie zastanów się, czym się różnią. Zwróć uwagę na dźwięk, obraz, sposób mówienia prowadzących, emocje, wystrój studia itd.
Przeanalizuj informacje o dziennikarzach na str. 266 w podręczniku, a następnie zapisz w zeszycie czym zajmuje się: dziennikarz, korespondent, youtuber i reporter.
Obejrzyj powyższe video i przeczytaj zasady podane w zad 2. na stronie 267 w podręczniku.Następnie dokończ w zeszycie następujące zdanie:Dziennikarstwo to odpowiedzialność, ponieważ...
_____________________________________________________
Na co będę zwracać uwagę:
- jakie przywileje otrzymała szlachta od władców Polski.
Ważne pojęcia:
stan - grupa społeczna wyodrębniona pod względem prawnym; przynależność do niego (poza duchowieństwem) była dziedziczona
przywilej - dokument wydawany przez władcę dla określonej grupy społecznej, regulujący jej status prawny
rycerstwo - grupa społeczna w średniowiecznej Europie, której zadaniem była służba wojskowa, wytworzyła ona specyficzny styl życia i obyczajowość
magnateria - górna warstwa szlachty w Polsce, nie wyodrębniona w sensie prawnym; kryterium przynależności do magnaterii był przede wszystkim majątek
Stany w średniowiecznej Polsce:
Język polski, 15 maja 2021
WOP
8 maja 2021
Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów
Podręcznik, s. 216-221
Na co będę zwracać uwagę:
- kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała Pomorze Gdańskie
- na jaki czas przypadł okres świetności dynastii JagiellonówNotatka:1. Po śmierci Władysława Jagiełły w 1434 roku na tronie zasiadł jego syn Władysław III, został on również królem Węgier. Zginął w 1444 roku w bitwie pod Warną, dlatego nazwano go Władysławem Warneńczykiem.2. Kolejnym królem był młodszy syn Jagiełły, Kazimierz Jagiellończyk. Był energicznym władcą, oparł się na średniozamożnym rycerstwie, wspierał Akademię Krakowską, sztukę, architekturę i oświatę.
3. Wojna trzynastoletnia 1454-1466 z zakonem krzyżackim skończyło się odzyskaniem przez Polskę Pomorza Gdańskiego.
Materiał dodatkowy dla chętnych.
Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów
Podręcznik, s. 216-221
- kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała Pomorze Gdańskie
- na jaki czas przypadł okres świetności dynastii Jagiellonów
2. Kolejnym królem był młodszy syn Jagiełły, Kazimierz Jagiellończyk. Był energicznym władcą, oparł się na średniozamożnym rycerstwie, wspierał Akademię Krakowską, sztukę, architekturę i oświatę.
3. Wojna trzynastoletnia 1454-1466 z zakonem krzyżackim skończyło się odzyskaniem przez Polskę Pomorza Gdańskiego.
Materiał dodatkowy dla chętnych.
Język polski, 8 maja
Temat: "Dynastia Miziołków"
Zagraj w grę na temat bohaterów książki: https://wordwall.net/pl/resource/456040
Na podstawie książki zanotuj w tabelce informacje o bohaterach:
Przygotuj się do testu:
1. https://wordwall.net/pl/resource/2527798/polski/dynastia-mizio%c5%82k%c3%b3w
2. https://wordwall.net/pl/resource/2754587/polski/dynastia-mizo%c5%82k%c3%b3w-pytania-do-lektury
Język polski 10-17 kwietnia 2021
Nasze zdrowie w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy, czyli czy nasza dieta jest zróżnicowana, a posiłki zbilansowane pod względem energetycznym i spożywane regularnie.
Ważna jest świadomość tego, co jemy. Dlatego też dobrze jest sprawdzać informacje zawarte na etykietach produktów spożywczych.
Nieodpowiednia dieta może prowadzić do zaburzeń i chorób.
___________________
WOP
Dla grupy pracującej w domu 16 kwietnia 2021
Temat: Unia polsko-litewska
- w jakich okolicznościach polski tron objęła Jadwiga Andegaweńska
- jakie były przyczyny i skutki unii w Krewie
- jakie było znaczenie bitwy pod Grunwaldem
Notatka:
1. Po śmierci Kazimierza Wielkiego tron polski przypadł węgierskiej dynastii Andegawenów. Ludwik Węgierski został królem Polski. Ludwik Węgierski również nie miał syna, lecz za zgodą szlachty na tronie zasiadła jego córka Jadwiga.
2. W 1385 roku doszło do podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie. Polska i Litwa chciały zjednoczyć siły w walce z zagrożeniem jakie obu państwom stwarzał Zakon Krzyżacki. Mężem Jadwigi został Władysław Jagiełło.
3. Jagiełło rządził po śmierci Jadwigi i zgodnie z jej testamentem doprowadził do wznowienia działalności uniwersytetu w Krakowie. Dlatego jest on nazwany Uniwersytetem Jagiellońskim.
4. Wielka wojna z zakonem krzyżackim rozpoczęła się w 1409 roku. 15 lipca 1410 roku doszło do bitwy pod Grunwaldem. Bitwa zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i znacznym osłabieniem zakonu krzyżackiego.
Dla powtórzenia obejrzyj filmy:
Dla grupy pracującej w domu 27 marca i 10 kwietnia 2021
(zad. 3a, str. 235)
20 marca 2021
Zrób krótki quiz, a potem zobacz, dlaczego dzielnice były dzielone na coraz mniejsze:
I na koniec krótkie powtórzenie o władcach z dynastii Piastów i wydarzeniach z nimi związanych.
Do zobaczenia za tydzień w szkole!___________________________________________________________________
I na koniec krótkie powtórzenie o władcach z dynastii Piastów i wydarzeniach z nimi związanych.
Język polski, 13 marca 2021
Czytamy bajki, str. 223-225 w podręczniku, i uzupełniamy tabelkę.
Zad. dom. str. 88-90 (zad. 1-5) w ćwiczeniach
lub na epodręczniki zad. 2-6 https://epodreczniki.pl/a/co-wiesz-o-bajkach/DgcAZBwwX
Więcej o bajkach Krasickiego dla chętnych: https://www.youtube.com/watch?v=3VMSY2Pa9GQ
WOP
13 marca 2021
Temat: Zjednoczenie PolskiPodręcznik Wczoraj i Dziś, str. 198-202
Po dzisiejszej lekcji będziesz wiedzieć:
- którzy książęta podejmowani próby zjednoczenia Polski
- z kim Władysław Łokietek rywalizował o koronę Polski
- jakie polskie ziemie zjednoczył Władysław Łokietek
Wstaw w wykropkowane miejsca: Henryk Brodaty, Kościół, Przemysł II, Wacław II, Władysław Łokietek
1. Prekursorami zjednoczenia państwa byli książęta śląscy. ……………………… zjednoczył Śląsk, Wielkopolskę i Małopolskę, czyli połowę obszaru państwa polskiego sprzed rozbicia dzielnicowego.
2. Jednym z ośrodków zjednoczeniowych był ………………………. Arcybiskupstwo w Gnieźnie obejmowało obszar całego państwa.
3. Pierwszym, który doprowadził do koronacji w Gnieźnie na króla Polski był w 1295 roku książę wielkopolski ………………………. Uczynił to po podboju i przyłączeniu do swojej dzielnicy Pomorza Gdańskiego.
4. W 1291 roku władzę w Krakowie objął król Czech ………………………. Wkrótce opanował Wielkopolskę oraz podporządkował sobie większość księstw śląskich. W 1300 roku koronował się w Gnieźnie na króla Polski.
5. ……………………… zajął Kraków, Sandomierz, ziemię łęczycką, sieradzką i Pomorze Gdańskie. W 1314 roku podporządkował sobie Wielkopolskę i mając w swych rękach dwie główne dzielnice, rozpoczął u papieża starania o koronę.
6. Koronacja Władysława Łokietka na króla Polski w Krakowie w 1320 roku oznaczała koniec rozbicia dzielnicowego. Niestety tylko część ziem piastowskich znalazła się w granicach odbudowanego państwa: Wielkopolska, Małopolska i ziemia łęczycko-kujawska.
Obejrzyj film, aby utrwalić wiadomości:
Język polski, 6 marca 2021
Temat: Wyrazy dźwiękonaśladowcze. Janko Muzykant.
źródło: https://epodreczniki.pl/a/wyrazy-dzwiekonasladowcze-w-poezji-i-prozie/Dg76FM8I1#:~:text=Aby%20odda%C4%87%20d%C5%BAwi%C4%99ki%20i%20odg%C5%82osy,hau%2C%20odg%C5%82osy%20maszyn%3A%20wrrr.
Zapisz w zeszycie poniższą definicję.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze:
naśladują dźwięki, np. hau, kap kap, miau, klik, wrrr
brzmieniem przypominają te odgłosy, np. szurać, ćwierkać, dzwonić, miauczeć.
Stosowane są często w poezji, by pobudzić naszą wyobraźnię, oddać nastrój opisywanej sytuacji.
Poszukaj wyrazów dźwiękonaśladowczych w komiksie o wampirach na stronie 204-206.
Następnie wykonujemy ćwiczenia 1-3 na stronach 76-77 w zeszycie ćwiczeń.
Janko Muzykant
Zapisz w zeszycie krótki plan wydarzeń utworu, zaznacz punkt kulminacyjny utworu.
Zadanie domowe: Zastanów się i napisz w kilku zdaniach (maksymalnie 10 zdań), jaka jest problematyka utworu Janko Muzykant i jakie jest Twoje zdanie na ten temat, jak oceniasz przedstawione w utworze postawy społeczności wiejskiej wobec Janka?
Proszę o przesłanie zdjęcia zadania mailem do 20 marca.
JĘZYK POLSKI, 27 lutego 2021
Temat: Jak się zachować? "Loteria". Pieniądze szczęścia nie dają.
Przyjrzyjcie się planszy na stronie 194-195 w podręczniku. Zastanówcie się, jakie uczucia towarzyszyły bohaterom tych sytuacji oraz jak zachować się wobec kogoś, kto odczuwa: smutek, strach, radość?
Przeczytajcie i wyjaśnijcie zwroty w ramce z zad. 4, s.195 i zapiszcie do zeszytu trzy z nich - najlepiej te, których wcześniej nie znaliście lub nie używaliście zbyt często.
Czytamy tekst pt. “Loteria” (s. 196-199), a następnie ustalamy:
jakich mamy tu bohaterów
fabułę utworu, czyli wszystkie działania bohaterów, które budują akcję utworu
Może w tym pomóc rozwiązanie tego quizu: https://wordwall.net/resource/2607685/polski/na-podstawie-tekstu-loteria-olgi-tokarczuk-odpowiedz-na
Następnie przeczytajcie proszę komiks na str. 201-204.
Zad. domowe:
zad. 2, str. 200 oraz napisać 5-10 zdań na podstawie opowiadania Loteria i komiksu (str. 201-204), jak można zrozumieć sformułowanie “pieniądze szczęścia nie dają”. Pytania pomocnicze: Co daje więcej szczęścia: bogactwo w samotności czy miłość i towarzystwo najbliższych, ale w biedzie? Co w życiu jest najcenniejsze? Czego za pieniądze kupić nie można?
Czytamy lekturę “Janko Muzykant” - będziemy ją omawiać 6 marca
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/janko-muzykant.html
__________________________________________________________